Formule 1

Formule 1: Hamilton eindelijk weer op pole, Verstappen start tweede

Red Bull lichtstrepen

Lewis Hamilton heeft voor het eerst sinds de GP van Hockenheim weer een poleposition gescoord. Daarmee besluit de wereldkampioen zijn langste pole-droogte sinds 2011. Teamgenoot Bottas maakte het feestje van de constructeurskampioen af met p2, maar omdat hij morgen achteraan moet starten schuift Max Verstappen met de derde tijd door naar de voorste startrij. Achter hem starten beide Ferrari's, die elkaar weer eens in de weg zaten.

Tekst: Daan Jeuken. Foto: Red Bull

Treurig einde Kubica
Robert Kubica heeft dit jaar nog geen kwalificatie gewonnen van teamgenoot George Russel en kan het tij ook in zijn laatste race niet keren. Hij ligt lange tijd 2 seconden achter zijn teamgenoot, weet het verlies in zijn laatste vliegende ronde iets draaglijker te maken, maar hij komt nog steeds een halve seconde te kort. Weer laatste en 21-0 in kwalificaties.

Ook Russel komt overigens weer niet aan de tijden van de rest. Hij geeft 3 tienden toe op de twee Alfa Romeo's, waar Giovinazzi zijn teamgenoot verslaat, maar de strijd verliest met 12-9. Lance Stroll, die dit jaar pas drie keer sneller kwalificeerde dan zijn teamgenoot, dreigt ook weer in Q1 te stranden, maar verdringt in de laatste seconden Romain Grosjean. De Fransman verliest de Haas-strijd met 13-8.

Wie wint het McLaren-duel?
Het enige team waar het kwalificatieduel nog niet is beslecht, is McLaren. Het is 10-10 tussen Sainz en Norris. De winnaar van vandaag kan dus de hele winter plaagstoten uitdelen – hoewel de puntenstrijd ruim in het voordeel is van Sainz. Om de strijd te winnen moet Norris in Q2 aan de bak, want hij staat buiten de top tien, net als Kvyat, Stroll, Gasly en Magnussen. De Brit houdt de hoop levend, want hij klimt als enige van deze groep wel naar de veilige zone. Het kost Perez de kop, die wel voor de 18e keer voor zijn teamgenoot start. Bij Toro Rosso eindigt het duel tussen Gasly en Kvyat in 7-2. Kvyat won overigens wel met 7-5 van Albon.

Bottas mag meedoen
Valtteri Bottas zal morgen niet op poleposition starten; hij wordt naar de achterkant van de grid teruggezet vanwege de opgeblazen motor in Brazilië. Omdat er toch niets meer op het spel staat dan prestige, mag hij van Mercedes wel volle bak meedoen aan de kwalificatie. En dat is prettig voor de Fin, die op vrijdag beide sessies als snelste eindigde.

Verstappen eindigde de laatste training als snelste, marginaal voor de Mercedessen. Houdt hij die marge vast? Hamilton zal ook gedreven zijn: zijn laatste pole was in Hockenheim. Negen races droogte, dat overkwam hem voor het laatst in 2011.

De eerste slag is voor de wereldkampioen, en het is een stevige. Hij is met 1:34.828 dik drie tienden sneller dan de nummer twee ... Max Verstappen. Hij is nipt sneller dan Bottas, die in de voorlaatste bocht een foutje maakt. Ook Leclerc is nog geen tiende verwijderd – hij schrikt zich het leplazarus als zijn engineer hem vertelt dat hij 6 tienden verliest in de laatste sector.

In de tweede poging zijn Verstappens en Hamiltons tijden in de eerste twee sectoren nagenoeg identiek. Maar in de laatste sector snoept Hamilton weer wat van zijn eigen tijd af en laat Verstappen juist wat tijd liggen. Het maakt een einde aan Hamiltons droogte.

Valtteri Bottas bekroont de laatste kwalificatie van de constructeurskampioen door Verstappen nog voorbij te stevenen. Het maakt voor morgen niets uit, maar is toch lekker voor het team.

Ferrari's weer in elkaars haren
Bij Ferrari was er na de aanrijding in Brazilië veel na te bespreken en volgens teambaas Binotto is alles weer koek en ei. Maar nu zitten de twee haantjes weer in elkaars haren. Vettel houdt enorm in – in zijn verdediging: hij probeert zelf ruimte te vinden achter Albon – waardoor Leclerc achter hem te laat is om de laatste run nog te rijden. Zuur voor Leclerc, die hierdoor geen aanval meer op Verstappen kan inzetten. Vettel heeft dat rondje nog wel, maar verbetert zijn tijd niet. De Duitser start morgen bovendien op softs; de drie voor hem op mediums.

Norris lacht het laatst
Bij McLaren is de spanning te snijden. Carlos Sainz was in Q1, Q2 én poging 1 van Q3 de bovenliggende partij. "Hij is in elke sector net iets sneller", zegt CEO Zak Brown. Maar het is de rookie die het laatst lacht. Norris is 0.023 seconde sneller dan Sainz en wint daarmee het kwalificatieduel. Hij is daarmee tevens best of the rest en start morgen naast Albon op de derde startrij. Achter hem staan Ricciardo (die wint met 13-7), Sainz en Hülkenberg.

Uitslag kwalificatie Abu Dhabi
1. Lewis Hamilton, 1:34.779
2. Valtteri Bottas, op 0.194
3. Max Verstappen, op 0.360
4. Charles Leclerc, op 0.440
5. Sebastian Vettel, op 0.560
6. Alex Albon, op 0.903
7. Lando Norris, op 1.657
8. Daniel Ricciardo, op 1.677
9. Carlos Sainz, op 1.680
10. Nico Hülkenberg, op 1.931

11. Sergio Perez, 1:37.055
12. Pierre Gasly, 1:37.089
13. Lance Stroll, 1:37.103
14. Daniil Kvyat, 1:37.141
15. Kevin Magnussen, 1:37.254

16. Romain Grosjean, 1:38.051
17. Antonio Giovinazzi, 1:38.114
18. Kimi Räikkönen, 1:38.383
19. George Russel, 1:38.717
20. Robert Kubica, 1:39.236

Reacties

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 30 november 2019 15:50

    Beetje off topic, maar ik zie op een Belgische site, autosport.be, dat de Formule BRL weer nieuw leven wordt ingeblazen.Is daar al iets over bekend ?Klopt dit ? Er zouden races in Zandvoort, Assen en Belgie komen. Het zou mooi zijn als er eindelijk weer een formule klasse komt in Nederland

    • 1
    • 0
     
    Gerrie Hoekstra 30 november 2019 16:32

    Wij hadden het ook gelezen, maar hebben daar verder niets van gehoord, dus houdt dit voor ons ook een beetje op. We wachten het wel af...

    • 0
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 30 november 2019 20:23

    Nieuwe Facebook pagina Formule BRL: Na jarenlange afwezigheid zijn Nederland en België in 2020 weer voorzien van een single seater kampioenschap op niveau: De Formule BRL! De Formule BRL is een betaalbaar formule auto kampioenschap waarin gestreden wordt op ovals én autosport circuits. Er wordt gewerkt aan een kalender met 8 events.

    • 0
    • 0
     
    Racing-Fan 30 november 2019 22:06

    Eerst zien dan geloven.

    • 1
    • 0
     
    TheNextGeneration 01 december 2019 16:07

    Het is een leuk idee om inderdaad weer een Formule klasse in NL op te starten, maar vergis je niet dat deze auto's gebouwd zijn in 2000 (!). Als ze volgend jaar starten zijn ze 20 jaar oud, en denk eens aan hoeveel veiliger raceauto's in de laatste 20 jaar geworden zijn... Ongetwijfeld zal het team van Maassen de auto's grondig onder handen genomen hebben, maar zelfs dan nog kan je dit toch niet als serieuze eenzitterklasse voor jonge talenten neerzetten? Ze zijn bijna historics

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet