DTM

DTM: Karthikeyan wint tweede race Fuji voor Duval en Wittmann (lang)

191124 OPening DTM

Narain Karthikeyan heeft voor de laatste overwinning van de Honda NSX als Super GT-auto van de vorige generatie gezorgd. De Indiase oud-F1-rijder nam in de tweede ronde van de tweede 'Super GT x DTM Dream Race' op Fuji Speedway de leiding en stond die in de rest van de 31 ronden lange race inclusief drie interventies van de safety-car niet meer af. Achter Karthikeyan, die na het succes van Nick Cassidy gisteren voor de tweede Super GT-zege op rij zorgde, kwamen Loïc Duval (Audi) en Marco Wittmann (BMW) als tweede en derde over de eindstreep. Duval kreeg echter voor een wat te drieste actie tegen Wittmann in de slotronde een tijdstraf van één seconde, zodat de van pole vertrokken Duval als derde geklasseerd wordt en Wittmann op zijn 30e verjaardag tweede werd. Met uitzondering van Alex Zanardi, die heel verdienstelijk 13e werd, eindigden alle rijders met DTM-auto's in de uitermate turbulente race in de top tien.

Tekst: René de Boer (vanuit Fuji, Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

191124 DTM Duval
Duval reed niet de snelste tijd in de kwalificatie, maar startte wel vanaf pole

In de kwalificatie is Daisuke Nakajima in de Motul-Mugen-Honda NSX met een tijd van 1:46,696 minuten het snelst. Toch mag hij niet vanaf de pole-position vertrekken, omdat het team na een zware crash van Hideki Mutoh in de training op vrijdag het monocoque moest vervangen, waarop een gridstraf van vijf plaatsen staat. Zo erft Loïc Duval, net als gisteren de op één na snelste, de pole-position in de schoot geworpen. Daarachter volgen Karthikeyan, eveneens met een NSX, en Audi-rijder René Rast.

191124 DTM Start

Bij de rollende start – net als gisteren na twee formatieronden – neemt Duval vanaf pole de leiding, maar zijn vreugde duurt slechts één ronde, want bij het ingaan van de tweede ronde profiteert Karthikeyan van de slipstream op het rechte stuk en neemt op weg naar de eerste bocht de kop. Een ronde later is ook Yamamoto voor de Fransman, die in de vierde ronde nog twee plaatsen verliest aan Nakajima en Tsukakoshi.

In de zesde ronde heeft Duval een klapband links achter, wellicht een teken dat Audi bij de afstelling – niet voor het eerst dit seizoen – wellicht een beetje over de grens is gegaan. De brokstukken die op de baan liggen, ondermeer een deel van de diffusor van Duvals auto, is de reden dat 'race director' Noriakii Hattori de safety-car de baan op stuurt. Tréluyer en Zanardi maken pitstops, maar die gelden niet als verplichte stop, omdat dat volgens het reglement bij een safety-car-interventie niet is toegestaan.

191124 DTM Finish
Karthikeyan komt als winnaar over de eindstreep

Met het begin van de twaalfde ronde wordt de race weer vrijgegeven, waarbij Karthikeyan de leiding weet vast te houden. Tréluyer rijdt officieel aan de leiding, maar hij moet nog zijn verplichte stop maken. In ronde 20 heeft Rast een klapband, ook linksachter. Opnieuw komt de safety-car in actie. Aan het eind van ronde 25 wordt de race weer vrijgegeven, met nog tien minuten op de klok. In het middenveld gaat het mis met meerdere auto's, terwijl Tréluyer en Zanardi aan het eind van de ronde hun stop maken. Daarmee leidt Karthikeyan nu weer officieel.

191124 DTM Podium
Podium met vlnr Wittmann, Karthikeyan, teambaas Nakajima en Duval

In ronde 27 komt opnieuw de safety-car in actie na een crash van Rossitter aan het eind van het rechte stuk. Het lijkt erop dat de race achter de safety-car eindigt, maar er wordt toch nog één ronde geracet. Dat wordt een geweldig spektakel met een adembenemend duel tussen Duval en Wittmann om de tweede plaats. De twee wisselen meerdere malen van positie, waarna Duval nipt als tweede over de eindstreep komt, voor Wittmann. Van de wedstrijdleiding is er echter een tijdstraf van één seconde, waardoor Duval als tweede geklasseerd wordt en Wittmann derde wordt. Daarachter completeren Yamamoto, Kobayashi, Nakajima, Rockenfeller, Izahaka, Rast en Treluyer de top tien.




Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet