DTM

DTM: Cassidy wint eerste 'Super GT x DTM Dream Race' (UPD)

191123 Start
Restart na de safety-car-fase met Cassidy op kop

Nick Cassidy gaat de boeken in als de eerste winnaar van een gezamenlijke race van de Japanse Super GT en de DTM. Tijdens de eerste van twee wedstrijden dit weekeinde op Fuji Speedway voerde de Nieuw-Zeelander in zijn KeePer Team TOM's-Lexus van start tot finish het veld aan en reed de overwinning naar huis. Met Koudai Tsukakoshi in de Keihin-NSX op de tweede en Naoki Yamamoto in de Raybrig-NSX op de derde plaats gingen de twee overige plaatsen naar Honda-rijders. De best geklasseerde rijder met een DTM-auto was de Fransman Benoît Tréluyer, die met zijn Audi als zesde geklasseerd werd. Tréluyers land- en merkgenoot Loïc Duval had als tweede uit de kwalificatie een uitstekende uitgangspositie, maar verspeelde die door op weg naar de startgrid op de vochtige baan te crashen.

Tekst: René de Boer (vanuit Fuji, Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR


Nadat donderdag de testsessies onder een vrijwel strakblauwe hemel en bij zonneschijn plaatsvonden, regende het gisteren inclusief de beide vrije trainingen de hele dag met bakken. Vandaag was de regen een stuk minder intensief en was het tussendoor af en toe ook droog, wat ondermeer bleek uit de snelste kwalificatietijd van Lexus-rijder Nick Cassidy in de tijdtraining: met 1:41,827 minuten was hij zo'n negen seconden sneller dan gisteren in de vrije training, maar bijna elf seconden langzamer dan op de droge testdag van donderdag. Cassidy was in de kwalifictie 0,331 seconden sneller dan Loïc Duval, die met zijn Audi RS 5 DTM de snelste van de rijders met DTM-auto's was. Met Naoki Yamamoto in de Honda NSX op de derde plaats en Super-GT-recordkampioen Ronnie Quintarelli in de Nissan GT-R als vierde stonden er vier verschillende merken op de eerste vier plaatsen. Daarachter volgde Mike Rockenfeller met de tweede Audi. De BMW's liepen achter de feiten aan: Kamui Kobayashi was de snelste rijder met een M4 op de 18e startplaats, daarchter volgde Marco Wittmann als 19e, Alessandro Zanardi reed de 22e en laatste tijd.

191123 Treluyer
Tréluyer, hier op de grid voor de start, kwam als beste rijder van de DTM-fractie uit de bus

Op weg naar de grid strandde Loïc Duval zoals gemeld in de afgrenzing van de baan: in de Dunlop-bocht gleed hij van het asfalt. Bij de impact in de bandenstapels brak de linker voorwielophanging van zijn Audi en raakte ook het bodywork flink beschadigd, zodat hij niet aan de race kon deelnemen. Ook voor Zanardi waren er problemen: op weg naar de grid ontdekte het team op zijn BMW een probleem, waarop hij terug naar de pits reed en aan het eind van de opwarmronde vanuit de pitstraat achteraan het veld moest aansluiten.

191123 Start R1
Het was erg donker, maar wel droog

Bij de start van de race, bij uitzondering rollend op verzoek van de Japanners, omdat die in tegenstelling tot de DTM geen staande starts kennen, nam Cassidy direct de leiding, voor Quintarelli, Yamamoto en Rockenfeller. Wittmann gokte door al aan het eind van de eerste raceronde binnen te komen voor de verplichte bandenwissel, een tactiek waarmee hij in het afgelopen DTM-seizoen een paar keer goed scoorde na een matige kwalificatie.

Vooraan liep Cassidy met ogenschijnlijk gemak weg bij de rest van het veld, maar daarachter waren er leuke gevechten, niet zelden met drie of soms zelfs vier auto's naast elkaar, tot groot enthousiasme van de Japanse commentatoren, die regelmatig in Japans-Engels 'sido-by-sido' uitschreeuwden. Rockenfeller kon het tempo vooraan niet helemaal bijhouden en viel terug, terwijl Rast een leuk gevecht met meervoudig kampioen Quintarelli uitvocht.

191123 Cassidy pitstop
Nick Cassidy rijdt weg na zijn verplichte pitstop

Na 21 ronden hadden alle rijders hun verplichte pitstop gemaakt en reed Cassidy aan de leiding voor Tsikakoshi, Yamamoto, Tsuboi, Yamashita, Mutoh, Rast, Tachikawa, Quintarelli, Kobayashi, Sekiguchi, Wittmann. Vervolgens waren er nog een paar positiewisselingen in de voorste helft van het veld. Wittmann zag zijn plan in rook opgaan: zijn banden werden steed slechter en hij moest nog een extra stop maken, waardoor zijn kansen op een goede klassering verkeken waren.

191123 Podium
Podium met winnaar Cassidy en links de als tweede geklasseerde Koudai Tsukakoshi

In de 29e ronde rolde de Nissan GT-R van Daiki Sasaki op het rechte stuk aan het einde van de pitmuur uit en kwam naast de baan tot stilstand. Daarop stuurde de wedstrijdleider de safety-car naar buiten, gevolgd door een Indy-restart met nog twee ronden te gaan. Cassidy bleef onbedreigd aan de leiding, maar daarachter ging het mis toen Tréluyer klemgereden werd en uitgerekend zijn merkgenoot Rockenfeller trof, die daardoor in de rondte ging en terrein verloor. Zo won uiteindelijk Cassidy voor Tsukakoshi, Yamamoto, Yamashita, Tsuboi, Tréluyer, Sekiguchi, Rast, Tachikawa en Mutoh.


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet