DTM

DTM: Cassidy wint eerste 'Super GT x DTM Dream Race' (UPD)

191123 Start
Restart na de safety-car-fase met Cassidy op kop

Nick Cassidy gaat de boeken in als de eerste winnaar van een gezamenlijke race van de Japanse Super GT en de DTM. Tijdens de eerste van twee wedstrijden dit weekeinde op Fuji Speedway voerde de Nieuw-Zeelander in zijn KeePer Team TOM's-Lexus van start tot finish het veld aan en reed de overwinning naar huis. Met Koudai Tsukakoshi in de Keihin-NSX op de tweede en Naoki Yamamoto in de Raybrig-NSX op de derde plaats gingen de twee overige plaatsen naar Honda-rijders. De best geklasseerde rijder met een DTM-auto was de Fransman Benoît Tréluyer, die met zijn Audi als zesde geklasseerd werd. Tréluyers land- en merkgenoot Loïc Duval had als tweede uit de kwalificatie een uitstekende uitgangspositie, maar verspeelde die door op weg naar de startgrid op de vochtige baan te crashen.

Tekst: René de Boer (vanuit Fuji, Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR


Nadat donderdag de testsessies onder een vrijwel strakblauwe hemel en bij zonneschijn plaatsvonden, regende het gisteren inclusief de beide vrije trainingen de hele dag met bakken. Vandaag was de regen een stuk minder intensief en was het tussendoor af en toe ook droog, wat ondermeer bleek uit de snelste kwalificatietijd van Lexus-rijder Nick Cassidy in de tijdtraining: met 1:41,827 minuten was hij zo'n negen seconden sneller dan gisteren in de vrije training, maar bijna elf seconden langzamer dan op de droge testdag van donderdag. Cassidy was in de kwalifictie 0,331 seconden sneller dan Loïc Duval, die met zijn Audi RS 5 DTM de snelste van de rijders met DTM-auto's was. Met Naoki Yamamoto in de Honda NSX op de derde plaats en Super-GT-recordkampioen Ronnie Quintarelli in de Nissan GT-R als vierde stonden er vier verschillende merken op de eerste vier plaatsen. Daarachter volgde Mike Rockenfeller met de tweede Audi. De BMW's liepen achter de feiten aan: Kamui Kobayashi was de snelste rijder met een M4 op de 18e startplaats, daarchter volgde Marco Wittmann als 19e, Alessandro Zanardi reed de 22e en laatste tijd.

191123 Treluyer
Tréluyer, hier op de grid voor de start, kwam als beste rijder van de DTM-fractie uit de bus

Op weg naar de grid strandde Loïc Duval zoals gemeld in de afgrenzing van de baan: in de Dunlop-bocht gleed hij van het asfalt. Bij de impact in de bandenstapels brak de linker voorwielophanging van zijn Audi en raakte ook het bodywork flink beschadigd, zodat hij niet aan de race kon deelnemen. Ook voor Zanardi waren er problemen: op weg naar de grid ontdekte het team op zijn BMW een probleem, waarop hij terug naar de pits reed en aan het eind van de opwarmronde vanuit de pitstraat achteraan het veld moest aansluiten.

191123 Start R1
Het was erg donker, maar wel droog

Bij de start van de race, bij uitzondering rollend op verzoek van de Japanners, omdat die in tegenstelling tot de DTM geen staande starts kennen, nam Cassidy direct de leiding, voor Quintarelli, Yamamoto en Rockenfeller. Wittmann gokte door al aan het eind van de eerste raceronde binnen te komen voor de verplichte bandenwissel, een tactiek waarmee hij in het afgelopen DTM-seizoen een paar keer goed scoorde na een matige kwalificatie.

Vooraan liep Cassidy met ogenschijnlijk gemak weg bij de rest van het veld, maar daarachter waren er leuke gevechten, niet zelden met drie of soms zelfs vier auto's naast elkaar, tot groot enthousiasme van de Japanse commentatoren, die regelmatig in Japans-Engels 'sido-by-sido' uitschreeuwden. Rockenfeller kon het tempo vooraan niet helemaal bijhouden en viel terug, terwijl Rast een leuk gevecht met meervoudig kampioen Quintarelli uitvocht.

191123 Cassidy pitstop
Nick Cassidy rijdt weg na zijn verplichte pitstop

Na 21 ronden hadden alle rijders hun verplichte pitstop gemaakt en reed Cassidy aan de leiding voor Tsikakoshi, Yamamoto, Tsuboi, Yamashita, Mutoh, Rast, Tachikawa, Quintarelli, Kobayashi, Sekiguchi, Wittmann. Vervolgens waren er nog een paar positiewisselingen in de voorste helft van het veld. Wittmann zag zijn plan in rook opgaan: zijn banden werden steed slechter en hij moest nog een extra stop maken, waardoor zijn kansen op een goede klassering verkeken waren.

191123 Podium
Podium met winnaar Cassidy en links de als tweede geklasseerde Koudai Tsukakoshi

In de 29e ronde rolde de Nissan GT-R van Daiki Sasaki op het rechte stuk aan het einde van de pitmuur uit en kwam naast de baan tot stilstand. Daarop stuurde de wedstrijdleider de safety-car naar buiten, gevolgd door een Indy-restart met nog twee ronden te gaan. Cassidy bleef onbedreigd aan de leiding, maar daarachter ging het mis toen Tréluyer klemgereden werd en uitgerekend zijn merkgenoot Rockenfeller trof, die daardoor in de rondte ging en terrein verloor. Zo won uiteindelijk Cassidy voor Tsukakoshi, Yamamoto, Yamashita, Tsuboi, Tréluyer, Sekiguchi, Rast, Tachikawa en Mutoh.


Reacties

    • 0
    • 0
     
    Rush 23 november 2019 12:53

    Van wat het filmpje laat zien, een leuke race, vrij goede publieke belangstelling, een mooie initiatief. Dank voor het plaatsen!

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 23 november 2019 14:03

    Is het doel hiervan bijvoorbeeld dat de auto's in beide klassen kunnen rijden, zodat je bvb 6 a 7 fabrikanten hebt in de DTM en SuperGT?

    • 0
    • 0
     
    hansfohr 23 november 2019 14:14

    Geen DRS of push to pass, dat zouden ze in de DTM ook moeten doen!

    • 3
    • 0
     
    René de Boer 23 november 2019 15:11

    Anonieme gebruiker: ja, het doel is dat door fabrikanten ontwikkelde auto's in meerdere kampioenschappen kunnen worden ingezet, waartoe naast DTM en Super GT, die al jarenlang intensief op dit gebied samenwerken, de laatste maanden bijvoorbeeld ook weer intensiever wordt gesproken met de Amerikaanse IMSA-organisatie. In het verlengde daarvan wordt ook gewerkt aan mogelijkheden om minder afhankelijk te zijn van fabrieksteams en ook een gezonde basis te bieden voor (professionele) privéteams, die al dan niet met ondersteuning van de betreffende fabrikant auto's kunnen inzetten. Volgens die filosofie werkt Super GT in Japan al jaren, en in de DTM heeft WRT dit jaar ook laten zien dat dat kan. In een ideaal geval zijn er dan bijvoorbeeld in Japan ook teams die de Duitse auto's inzetten (er lopen dit weekeinde aardig wat mensen rond van het Japanse Team Studie, dat een lange historie met BMW in de GT300 heeft en interesse toont in uitbreiding), al dan niet met steun van de importeurs aldaar, en omgekeerd ook in Duitsland voor auto's van de Japanse merken (een team als Farnbacher heeft bijvoorbeeld al een GT3-connectie met Lexus, en Zakspeed met Nissan, dus waarom niet?). Dat het jaren duurde voordat de gemeenschappelijke races dit weekeinde realiteit werden, laat wel zien hoe lastig dat allemaal is, maar de neuzen staan nu in ieder geval één kant op en het enthousiasme is groot, zeker ook na de prima race van vandaag.

    • 2
    • 0
     
    Dirk 24 november 2019 08:23

    Nick Cassidy heeft een heel goed jaar, maar ik vrees dat we hem alleen in Japan zien. (Moment of fame voor Rene de Boer in het filmpje trouwens)

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet