Formule 1

Formule 1: Verstappen wint na heet middagje op Interlagos

Verstappen 1

Max Verstappen heeft op Interlagos redemptie geboekt voor de overwinning die vorig jaar dankzij Ocon door zijn vingers glipte. Verstappen moest er hard voor vechten om Hamilton van het lijf te houden. Na een undercut werd Verstappen in de pitstraat bijna aangereden door Kubica en moest hij Hamilton op de baan inhalen – en dat lukte. In de slotfase volgde nog een safetycar en stond Verstappen de leiding af aan Hamilton voor vers rubber. Hij moest Hamilton wederom inhalen en opnieuw lukte dat. Daarmee was de race-actie niet op, want de slotfase was een groot spektakel. Vettel werd ingehaald door Leclerc, vocht terug, maar tikte zijn teamgenoot aan. Niet hard, maar genoeg om beide Ferrari's uit de race te knallen. Een tweede safetycar volgde, waarna Albon op weg leek naar zijn eerste podium. Hamilton stopte nogmaals, werd iets te gretig en tikte Albon in de voorlaatste ronde van de baan. Hierdoor schoof Gasly door naar de tweede plek, maar ook hij moest de wereldkampioen nog afschudden. De tweestrijd eindigde in een dragrace naar de finish, waar Gasly nog 0.062 seconde voorsprong had. Zijn eerste F1-podium was emotioneel voor de Fransman, die zich na een zwaar half jaar bij Red Bull knap heeft herpakt.

Hamilton kwam als derde over de meet, maar kreeg na de race een tijdstraf van 5 seconden. Het wierp de Brit terug naar p7 en promoveerde Carlos Sainz – als derde gestart – naar de derde plek. Helaas voor Sainz volgde de straf na de podiumceremonie. 


Tekst: Daan Jeuken. Foto's: Teams

5 van de 6
Max Verstappen kan vanaf poleposition bouwen op de statistieken. Van de laatste 6 races op Interlagos werden er 5 gewonnen door de poleman. Verstappens start is perfect. Die van Vettel is iets minder en in het korte stukje naar de eerste bocht komt Hamilton naast de Ferrari. De wereldkampioen gaat buitenom en pakt de tweede plek. Dat is op korte termijn fijn voor Verstappen, want hij slaat hierdoor een extra gaatje waardoor hij op het rechte eind na de Senna S ook veilig is. Op de lange termijn is het misschien minder prettig, want de verwachting is dat de racesnelheid van de Mercedes beter is dan die van de Ferrari. Nu kan Hamilton dus direct het gevecht aangaan met de leider.

Leclerc

Leclerc is er zo
Charles Leclerc moet vanaf p14 vertrekken, maar weet dat het middenveld het hem niet zo moeilijk zal maken. De Ferrari-rijder boekt snelle progressie en is na tien ronden al op p6 gearriveerd, met slechts 15 seconden achterstand op Verstappen. Hij rijdt op mediums, de vijf voor hem op softs.

Wachten op stop
Het is geen uitgemaakte zaak of deze race een 1- of 2-stopper wordt. Om vooral de opties open te houden en de banden te sparen, rijdt Verstappen een bescheiden tempo. Hamilton volgt op 2 tellen en laat ook nog lang niet het achterste van zijn tong zien. Vettel valt langzaam aan een beetje terug; na 20 ronden rijdt hij 5 tellen achter Hamilton.

Flashback Verstappen
Na 20 ronden grijpt Hamilton de koe bij de horens: hij gaat voor een tweestopper en probeert de undercut bij de leider. Red Bull moet reageren en doet dat. De stop is perfect en het team juicht, maar dat is te vroeg gejuicht. Kubica stopt ook, met een ronde achterstand, maar Williams gooit de auto vlak voor de neus van de voormalig leider in de pitstraat. Blijkbaar gelden blauwe vlaggen niet in de pitstraat. Verstappen gaat bijna de muur in en moet in de ankers. Verliest hij nu weer de wedstrijd door een achterblijver? De Nederlander zal een kleine flashback krijgen, terwijl hij achter de Williams aansluit en Hamilton voorbij ziet razen.

Hamilton

Verstappen laat het niet gebeuren dat hij twee keer deze race verliest. Ontketend en getergd komt hij uit de pits. Hamilton is bezig om Leclerc in te halen en wordt niet goed op de hoogte gehouden van de situatie achter hem. Hamilton gaat de Ferrari voorbij, maar Verstappen doet dat ook meteen én opent de aanval op Hamilton. De verraste wereldkampioen moet lijdzaam toezien dat de (virtuele) leiding van korte duur is geweest. Verstappen heeft de macht weer in handen.

Leclerc stopt ook al
Charles Leclerc had waarschijnlijk gehoopt op de mediums veel langer door te gaan dan de rest, maar na 30 van de 71 ronden moet hij ook al stoppen – Bottas, Vettel en Albon zijn dan al geweest. Leclerc gaat naar de harde band, en zal daarmee de race uit kunnen rijden. Maar liever had hij een late stop naar softs gedaan.

Telletje extra
De 2 seconden voorsprong in stint 1 waren voor Verstappen dus te weinig om de undercut van Hamilton te overleven. Bij stint 2 start de Nederlander voortvarender en pakt hij meteen 3 tellen marge. Hij kan die extra seconde maar hebben.

Hoe lang wachten Verstappen en Hamilton? Ze rijden beide weer op softs en zullen nog naar mediums gaan. Leclerc reed 30 ronden op de mediums. Vanaf ronde 41 van de 71 is stoppen dus een optie. Red Bull zal niet twee keer aangevallen willen worden, maar te vroeg stoppen kan ook duur uitpakken. Hamilton probeert Red Bull alvast nerveus te maken, door te roepen dat de banden op zijn. "Waar wachten jullie op? Ik kom niet dichterbij!" Maar is dat echt zo?

Red Bull hapt niet, maar Hamilton stopt wel, na 44 ronden. Na 3,3 seconde is hij weer weg. Hammertime! Verstappen had dat telletje extra en komt de ronde erna binnen. De stop is wederom goed: 1,9 seconde. Die extra seconde is ook nog mooi meegenomen en nu zit er geen Williams in de weg. Hamiltons outlap was goed, maar Verstappen houdt de leiding, met 1,5 seconde marge.

Bottas moet ervoor vechten
Valtteri Bottas komt vandaag niet in de buurt van zijn teamgenoot. Hij is na zijn tweede stop zelfs achter Leclerc terechtgekomen, maar heeft veel betere banden. Je zou denken dat Bottas de Ferrari voorbij cruist, maar Bottas is niet zo'n inhaler. Leclerc verdedigt zich ferm en weet dat dat zich wel eens kan uitbetalen. Keer op keer lijkt Bottas zich op te maken voor een actie, maar haakt hij op het laatste moment af. Het komt uiteindelijk niet tot actie, want er komt rook achter uit de Mercedes. De motor begeeft het en Bottas moet zijn auto parkeren. Dat lijkt hij op een mooi punt te doen, maar de wedstrijdleiding vindt het toch te gevaarlijk om hem daar weg te houden. Safetycar!

Verstappen

Verstappen in de aanval
Op de mediums ging Verstappen niet zo lekker als Hamilton. De safetycar komt met nog 16 ronden te gaan en dat biedt potentie voor een hete slotfase. Wie gaat er nog stoppen? Hamilton krijgt de opdracht het tegenovergestelde van Verstappen te doen. Red Bull pakt de koe bij de horens: Verstappen komt binnen voor softs. Op wat achterblijvers na, die spoedig voorbij worden gelaten, verliest Verstappen maar één plek. Hij kan op zijn kakelverse softs dus direct de strijd aangaan met Hamilton. Ook Albon en Leclerc hebben nieuwe softs gehaald, dus dat belooft wat. Het duurt tergend lang voor de safetycar weer van de baan gaat, maar met nog 11 ronden te gaan is het eindelijk zo ver.

Bij de herstart houdt Hamilton het zaakje gigantisch op, in de hoop dat Verstappen ook wordt aangevallen. Zelfs op het rechte stuk slingert hij nog. Maar Verstappen is alert en zit er meteen bij. Hamilton dwingt de Nederlander naar de buitenbocht, maar dat wil hij best met die nieuwe banden. Verstappen zet natúúrlijk door en wint wederom de harten van het Braziliaanse publiek. Nu kan de overwinning Verstappen niet meer ontgaan.

Albon

Albons moment van glorie
Achter de twee leiders laat Albon ook zien uit het goede racehout gesneden te gaan. Hij opent brutaal de aanval bij Vettel, ook al buitenom, en duwt door naar de derde plek. Wordt dit Albons eerste podium? En kan hij het aangeschoten wild dat Hamilton heet nog inhalen? Met nog 9 ronden te gaan krijgt hij DRS; Verstappen is dan al lang en breed uitgecheckt.

Ferrari-drama (weer)
In plaats van aan te vallen bij Hamilton verliest Albon de aansluiting en moet hij in de verdediging. Vettel valt aan op start/finish, wordt ook buitenom gedwongen, maar wederom laat Albon zien een scherp en fair vechter te zijn.

Ferraris

De ronden erna komt Vettel niet zo dichtbij en moet ook hij gaan verdedigen. Leclerc, op veel nieuwer rubber, duikt binnendoor en pakt gewaagd de vierde plek. Vettel heeft echter nog wat te bewijzen intern en komt terug. Op het rechte stuk na de Senna S kruipt hij buitenom weer langs zijn teamgenoot. Die geeft net genoeg ruimte, maar Vettel drijft langzaam naar het midden. De twee raken elkaar bijzonder licht, maar de schade is enorm. Het doet denken aan de aanrijding tussen Vettel en Webber in de Red Bull-tijd. Ook toen gaf Vettel zijn teamgenoot de schuld, maar was hijzelf degene die bewoog. Dat is ook nu het geval – de aanrijding is licht, maar de gevolgen zijn gigantisch. Leclercs wiel breekt af, Vettels band is lek. De twee Ferrari's die vochten om de laatste podiumplek liggen er nu uit. En wederom zal het donderen in de Ferrari-garage.

Opmerkelijke keuze Mercedes
Uiteraard komt de safetycar weer de baan op, maar het veld zit nu heel dicht bij elkaar door de vorige safetycar en bovendien duurt de race nog maar een paar ronden. Hamilton lijkt wel stand te kunnen houden op p2, maar opmerkelijk genoeg wordt hij toch binnengehaald voor softs. Blijkbaar is de honger naar de zege te groot. Hij verliest twee plaatsen aan Albon en Gasly – wat zou dat een droompodium zijn voor Red Bull.

Herstart

Hert is voor Hamilton te hopen dat de race nog wordt hervat, maar hij heeft geluk. Met nog twee ronden te gaan vertrekt de safetycar. Verstappen heeft de herstart in handen en behoudt de leiding. Achter hem is Hamilton direct Gasly voorbij, maar Albon houdt sterk stand. Dat is fijn voor Verstappen, want nu heeft Hamilton een ronde extra nodig voor de nummer 2 en hoeft Verstappen zich geen zorgen meer te maken.

Hamilton weet ook dat Verstappen buiten bereik is – tenzij hij tijdens de voorlaatste ronde Albon nog voorbij kan. Hamilton duikt in de middensector in een gat als Albon de deur openzet, maar op dat moment gaat die deur ook weer dicht. Hamilton probeert nog weg te komen, maar dat is te laat. Hij tikt Albon aan en die gaat in de rondte. Wat enorm zonde dat Albon op deze manier zijn eerste podium misloopt.

Gasly beloond
Hamilton beschadigt zijn voorvleugel wat, verliest een plek aan Gasly, maar kan door. In de laatste ronde haakt hij weer aan bij de Toro Rosso en in de állerlaatste bocht valt hij aan. Het is een dragrace richting de finishstreep tussen de Toro Rosso en de Mercedes, en het is de Honda-motor die het wint. Gasly behoudt de tweede plek – wát een beloning na zijn terugkeer bij Toro Rosso, na zo'n zwaar eerste half jaar. De reactie van de Fransman over de boardradio spreekt boekdelen. Hij schreeuwt het uit van geluk, de helm verbergt de tranen.

De tweede plek betekent tevens de eerste dubbelzege voor Honda, met als bekroning een gewonnen eindsprint met Mercedes.

Geweldige opmars Sainz
Lewis Hamilton eindigt als derde, maar krijgt na de race een tijdstraf van vijf seconden. Het werpt hem terug naar p7 en promoveert Carlos Sainz naar de derde plek. Helaas voor de Spanjaard gebeurt dit pas na het podium, het zou een mooie bekroning zijn voor Sainz. Hij moest als laatste starten, was de enige die een eenstopper waagde en werd beloond met de derde plek.

Achter hem zijn p4 en p5 voor Räikkönen en Giovinazzi ook een geweldig resultaat voor Alfa Romeo. De p6 voor Ricciardo lijkt op het eerste oog niet verwonderlijk, maar wel in de wetenschap dat hij in de openingsfase een aanrijding had met Magnussen en terugviel naar de laatste plek, inclusief tijdstraf.

Norris, Perez en Kvyat gaan met de laatste punten naar huis.

Verstappen feest

Verstappen koel
Max Verstappen moest hard werken voor zijn achtste overwinning, zijn eerste vanaf pole. Maar hij is koel als altijd. "Lewis was erg snel, ik moest de hele race blijven pushen. We moesten top zijn bij al onze pitstops en ik moest hem twee keer inhalen. Het hele team was top vandaag, met name die keuze om op het laatst nog naar softs te gaan was cruciaal. Dat redde onze race en gaf me de kans Hamilton aan te vallen. Het waren twee goede moves, met DRS en met dank aan de goede topsnelheid die we al het hele weekend hadden."

Hamilton probeerde alles
Lewis Hamilton kon met de titel op zak vrij vechten, maar moest zijn meerdere erkennen. "We hebben werkelijk alles geprobeerd wat we hadden, maar we konden Max niet verslaan. In de bochten kon ik bijblijven, maar op de rechte stukken was hij sneller. Ik heb veel risico genomen en alles gegeven – we hadden niet meer kunnen doen. De aanrijding met Alex was jammer, het spijt me voor hem. Ik dook in een gat en toen verdween dat. Mijn fout, sorry."

Gasly viert feest
De ontlading bij Gasly bij zijn eerste podium in de Formule 1, en na de met 0.062 seconde gewonnen dragrace met Hamilton, zegt alles. De Fransman ging door een diep dal bij Red Bull, maar hervond zijn vorm na de degradatie naar Toro Rosso. "Dit zal ik nooit vergeten. Ik weet niet wat ik moet zeggen, zo emotioneel ben ik. Ik heb in de juniorklasses veel op het podium gestaan, maar ik ben bijna vergeten hoe dat voelt. De finish was spannend; ik zat te bidden dat de motor me genoeg gaf. Dankzij de progressie van Honda dit jaar is dat gelukt."

Gasly podium

Uitslag Grand Prix Brazilië

1. Max Verstappen, 71 ronden
2. Pierre Gasly, op 6.077
3. Carlos Sainz, op 8.896
4. Kimi Räikkönen, op 9.452
5. Antonio Giovinazzi, op 10.201
6. Daniel Ricciardo, op 10.541
7. Lewis Hamilton, op 11.139
8. Lando Norris, op 11.204
9. Sergio Perez, op 11.529
10. Daniil Kvyat, op 11.931

11. Kevin Magnussen, op 12.732
12. George Russel, op 13.599
13. Romain Grosjean, op 14.247
14. Alex Albon, op 14.927
15. Nico Hülkenberg, op 18.059
16. Robert Kubica, op 1 ronde

Sebastian Vettel
Charles Leclerc
Lance Stroll
Valtteri Bottas

Reacties

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 17 november 2019 21:01

    Ik begin echt medelijden te krijgen met Vettel.

    • 0
    • 0
     
    Dirk 17 november 2019 21:14

    Vettel is het slachtoffer van het team, zijn sterke teamgenoot maar vooral van zichzelf.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet