Formule 1

Formule 1: Verstappen scoort in Brazilië wél tweede pole

Verstappen favela

Op het circuit waar hij vorig jaar had moeten winnen – maar dat voorkwam Ocon – heeft Max Verstappen voor de tweede keer dit jaar zijn tweede poleposition gescoord. In Mexico werd hij nog teruggefloten, maar op Interlagos is er niets aan te merken. Wederom waren beide Q3-runs van Verstappen voldoende.

Tekst: Daan Jeuken. Foto: Red Bull

Kort baantje, kleine verschillen
Interlagos is een kort circuit; een rondje duurt maar net meer dan een minuut. Het maakt de verschillen kleiner en de kwalificatie spannender. Dat geldt alleen niet voor Carlos Sainz, want hij staat met motorproblemen in de garage en zet geen tijd. En ook voor Williams is er zelfs hier geen eer te behalen: Russel is een halve seconde langzamer dan nummer 17 Stroll, Kubica is nog een halve seconde langzamer.

Naast Stroll moet ook de afzwaaiende Nico Hülkenberg, in 2010 hier nog op pole, in de laatste minuut aan de bak om Q2 te halen. Hij hoeft maar 0.050 te winnen op Perez. Dat is te doen, en dat bewijst de Duitser met een goed rondje. Perez dan, die verdringt Kvyat. De Rus maakt een fout in de laatste bocht, en dat is duur in de hele klim naar start/finish. Kvyat eindigt 16e.

0.3 en 3º
In Q2 zijn de zes kopmannen snel veilig. Het laat vier plekken in Q3 over, waar negen mensen aanspraak op maken. Het verschil tussen nummer 7 Grosjean en nummer 15 Hülkenberg is 3 tienden. Grosjean, Gasly, Magnussen en Räikkönen staan in de toptien bij aanvang van de slotstint. De baantemperatuur is dan 3 graden gedaald, en dat kost te veel. Geen van de vijf verbetert zijn tijd, Giovinazzi spint zelfs.

Behoudt Verstappen de voorsprong?
Max Verstappen heeft vertrouwen getankt in Q1 en Q2. Beide sessies eindigde hij als snelste, de laatste zelfs met 0.385 marge. Kan hij die voorsprong vasthouden in Q3, als Ferrari en Mercedes een tandje bijschroeven op deze lange rechte stukken?

De eerste run van Verstappen is alles behalve perfect, maar zelfs met een flinke fout in de middelste sector pakt de Nederlander toch p1. De voorsprong op Vettel is 0.008 en hun rondjes zijn bijna identiek: in de eerste sector wint Verstappen 0.016, in de volgende twee verliest hij 0.004. Leclerc geeft een tiende toe, maar wordt morgen ook tien plekken teruggezet. Hamilton en Bottas volgen op 0.2.

In de tweede run is nog veel te winnen, gezien Verstappens fout. De Nederlander komt als eerste en Red Bull denkt slim te zijn om Albon een slipstream te laten geven. Maar Grosjean en Räikkönen zitten tussen hen in en dus moet Verstappen het op eigen kracht doen. Zijn eerste sector is een fractie langzamer dan de eerste ronde. De tweede sector kent geen fout, en daarmee wint hij 0.139. Daarvan houdt hij aan het einde 0.115 over. De pole verstevigd.

Wat kan de rest? Leclerc is in de eerste sector sneller, maar laat het liggen in de tweede. Vettel redt het niet. Hamilton verbetert zich wel en springt boven Leclerc, maar die wordt toch teruggezet. Bottas en Albon blijven hangen op p5 en p6.

"Vanaf Q1 was de auto geweldig en erg lekker om te rijden," reageert Verstappen als hij is uitgestapt. "De baantemperatuur veranderde wat, daardoor moesten we wat dingen aanpassen. In de eerste run maakte ik een foutje; ik probeerde een andere lijn in de middelste sector en kwam daardoor wat wijder uit. De tweede run was beter. Vorig jaar ging het hier fout als leider in de race, morgen hoop ik het wel af te maken."

Uitslag kwalificatie Grand Prix Brazilië
1. Max Verstappen, 1:07.508
2. Sebastian Vettel, op 0.123
3. Lewis Hamilton, op 0.191
4. Charles Leclerc, op 0.220*
5. Valtteri Bottas, op 0.366
6. Alex Albon, op 0.427
7. Pierre Gasly, op 1.329
8. Romain Grosjean, op 1.346
9. Kimi Räikkönen, op 1.476
10. Kevin Magnussen, op 1.529

11. Lando Norris, 1:08.868
12. Daniel Ricciardo, 1:08.903
13. Antonio Giovinazzi, 1:08.919
14. Nico Hülkenberg, 1:08.921
15. Sergio Perez, 1:09.035

16. Daniil Kvyat, 1:09.320
17. Lance Stroll, 1:09.536
18. George Russel, 1:10.126
19. Robert Kubica, 1:10.614
Carlos Sainz, geen tijd

* 10 plaatsen gridstraf

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet