Liveblogs

WTCR/GT/F3: Liveblog 66th Suncity Group Macau Grand Prix

LIVESTREAM MACAU (Exclusief WTCR)



Het belangrijkste evenement op autosportgebied is dit weekeinde - naast de F1 in Brazilië - zeker de 66e editie van de jaarlijkse Macau Grand Prix. Met de FIA GT World Cup, de FIA Formula 3 World Cup en het FIA WTCR komen er drie officieel FIA-gesanctioneerde klassen in actie, aangevuld met de motorfietsen, de Greater Bay Area GT Cup en de Food4U Macau Touring Car Cup. In de Formule 3 rijdt Richard Verschoor, in de WTCR zijn met Nicky Catsburg, Tom Coronel en Niels Langeveld maar liefst drie Nederlanders actief en Roelof Bruins - hoewel ingeschreven als Koreaan - start in de GT-wedstrijd. Als enige Nederlandse medium is AUTOSPORT.NL ook dit jaar weer ter plekke en doet verslag via dit liveblog, waarbij we ons wel beperken tot de FIA-klassen. Vragen en opmerkingen zijn als altijd graag welkom via de commentaarfunctie onderaan deze bijdrage.


Bekijk hier de livestream van de 66th Suncity Group Macau Grand Prix.

Tekst: René de Boer (vanuit Macau, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Macau GP, PR, Rebocar/R. de Boer

18.15 uur: De uitslagen zijn definitief, dus hiermee sluiten we de berichtgeving via dit liveblog vanuit Macau af. We gaan nu bij hoge uitzondering een keer naar de officiële ceremoniële prijsuitreiking - een Nederlandse winnaar is er tenslotte niet ieder jaar! - en dan komen we later zoals gezegd nog terug op het succes van Richard Verschoor.

191118 F3Start

17.00 uur: De prestatie van Richard Verschoor door als nieuwkomer de Macau Grand Prix te winnen, was van uitzonderlijke klasse, daarover is de volledige autosportpers die hier in Macau aanwezig is, het unaniem eens. Later vandaag komen we nog uitgebreid terug op dit historische succes. Natuurlijk waren er met Duncan en Patrick Huisman Nederlandse winnaars in de toerwagens, maar de Formule 3-race is het hoofdevenement, de eigenlijke Grand Prix, voorafgegaan door de traditionele drakendans en het welkomstwoord van de gouverneur. Dat een Nederlander zo'n evenement wint, in navolging van grootheden als Senna, Schumacher, Coulthard en vele anderen, is een historisch feit.

191117 Verschoor grid

16.15 uur: Nederlandse autosportgeschiedenis in Macau: Als eerste Nederlander wint Richard Verschoor de Grand Prix, de hoofdrace van het evenement. Met een ijzersterk optreden reed de coureur van MP Motorsport vanaf de vierde startplaats naar de leiding, hield vervolgens stand tegen de druk van routinier Vips en stelde de overwinning veilig. MP Motorsport wordt daarmee tevens het eerste Nederlandse team dat de race wint. Vips eindigde als tweede, voor Sargeant.

Vips pakt de kop voor Shwartzman en Lundgaard, Verschoor is vierde. Op de run naar Mandarin houdt Verschoor aan de binnenkant het gas erop en pakt de tweede plaats. Shwartzman rolt uit met een lekke band. Aan het eind van de eerste ronde leidt Vips met 1,909 seconde voor Verschoor, daarachter rijden Lundgard, Lorandi, Sargeant, Habsburg, Pulcini, Ilott, Beckmann en Andres.

In de vierde ronde strandt Pulcini bij Lisboa. Even verderop crasht Habsburg zwaar in de Esses. Het ziet er spectaculair uit, compleet met hoog oplaaiende vlammen. Hij strandt met flinke schade in de vangrails, maar kan wel zelfstandig uitstappen. Uiteraard komt de safety-car in actie. Vips leidt voor Verschoor, Lundgaard, Lorandi, Sargeant, Ilott, Beckmann, Andres, Dunner en Lawson.

Aan het eind van de zevende ronde wordt de race weer vrijgegeven. Verschoor zit goed op het vinkentouw, houdt vanuit de slipstream naar Lisboa aan de buitenkant het gas erop en kan de leiding overnemen. De volgende ronde probeert Vips het op dezelfde plaats, maar zonder succes. Flörsch strandt bij het uitkomen van Mandarin. Sargeant haalt Lorandi in en is daarmee vierde, Lawson wint de achtste plaats van Andres.

In ronde tien pakt Sargeant bij het uitkomen van Lisboa de derde plaats van Lundgaard. Vips, die in de eerste sector duidelijk de snelste is, blijft het proberen bij Verschoor, maar zonder succes. Vanwege de gestrande auto van Flörsch wordt de 'virtual safety car' geactiveerd. Halverwege ronde elf wordt de race weer vrijgegeven. Met 0,546 seconden verschil komen Verschoor en Vips over de startlijn. Vips probeert het bij Lisboa, maar zonder resultaat.

Na de twaalfde ronde heeft Verschoor een marge van 1,185 seconden. Lawson en Armstrong passeren bij Lisboa Beckmann en veroveren zo de zevende en achtste plek. De 13e ronde is voor Vips een snelle, zelfs de snelste ronde van de race: hij verkleint het gat naar Verschoor tot 0,741 seconden. Met 0,696 seconden gaat Verschoor de laatste ronde in. Bij Lisboa gaat alles hoed, hij houdt zijn voorsprong vast. Ook de rest van de ronde maakt hij op overtuigende wijze af en zo schrijft hij geschiedenis: Verschoor wordt de eerste Nederlandse winnaar van de Grand Prix van Macau! Achter hem completeren Vips en Sargeant het podium, Lundgaard, Lorandi, Ilott, Lawson, Armstrong, Beckmann en Vesti eindigden in de top tien.

191117 GT Marciello solo

13.15 uur: Opnieuw winst voor Mercedes-AMG in de FIA GT World Cup in Macau. Raffaele Marciello (foto) nam bij de start van de 18 ronden lange race de leiding en stond die ook niet meer af, wat de concurrentie vanuit het ROWE-Porsche-team achter hem ook probeerden. Nadat het Laurens Vanthoor rondenlang niet was gelukt om de Italiaan genoeg onder druk te zetten, maakte de Belg ruimte voor zijn teamgenoot Earl Bamber, die weliswaar in de slotfase het gat naar Marciello dicht reed, maar ook geen aanval meer kon openen. Marciello zorgde zo voor de vierde Macau-zege voor Mercedes, dat daarmee op gelijke hoogte komt met Audi, en de derde winst voor het merk in de FIA GT World Cup. Op de laatste meters gaf Bamber de tweede plek terug aan Vanthoor, die zo als tweede eindigde, voor Bamber.

Marciello heeft kopstart voor Vanthoor en Bamber, Farfus vierde. Weerts moet wijd voor Lisboa en valt terug naar de elfde plaats. Dries Vanthoor, na reparatie als laatste gestart, is na de eerste ronde al twaalfde. De wedstrijdleiding meldt dat de start wordt onderzocht: het leek erop dat Marciello al voor de lijn op het gas ging. In de tweede ronde raakte Estre Imperatori bij het remmen voor Lisboa, Imperatori glijdt wijd tegen de bandenstapel en verliest zo de zesde plaats.

In de derde ronde passeert Dries Vanthoor merkgenoot Weerts voor de elfde positie. Haase, de beste Audi-rijder op de vijfde plaats, staat flink onder druk van Kévin Estre. Vooraan heeft Marciello na drie ronden een voorsprong van 0,67 seconden op Vanthoor, die op zijn beurt drie tienden voor Bamber rijdt. Farfus heeft al drie seconden achterstand: de BMW is alleen op het eerste gedeelte snel, maar verliest in de stad veel.

In de zesde ronde raakt Estre de vangrail bij het – veel te snel – uitkomen van Mandarin en rolt op de baan uit. Het rechter achterwiel van de Porsche af, dat midden op de baan tot stilstand komt. Ook de achtervleugel breekt af. Achteropkomende rijders hebben geluk dat ze het wiel kunnen ontwijken. De safety-car komt in actie. Marciello leidt voor Laurens Vanthoor, Bamber, Farfus, Haase, Mortara, Picariello, Eriksson, Dries Vanthoor en Weerts. Imperatori staat in de pits, evenals Fong.

Aan het eind van ronde acht verlaat de safety-car de baan. Farfus profiteert van de grotere rechte-lijnsnelheid van zijn BMW en passeert Bamber voor Mandarin. Bamber remt Farfus voor Lisboa echter weer uit en weet maar net contact met Laurens Vanthoor te voorkomen. Verderop in het veld mist Picariello zijn rempunt voor Lisboa en gaat de banden in, Weerts heeft geen ruimte meer en blijft aan de buitenkant. Weerts krijgt bovendien een drive-through voor een valse start en komt aan het eind van de negende ronde door de pitstraat. Dan zijn we halverwege de race, met Marciello voor Laurens Vanthoor, Bamber, Farfus, Haase, Mortara, Eriksson, Dries Vanthoor, Engel, Bruins en Van der Linde.

In de tiende ronde passeert Van der Linde Bruins en verovert daarmee de tiende plaats. Vooraan is Bamber duidelijk sneller dan Laurens Vanthoor en geeft al lichtsignalen als teken dat hij er voorbij wil, om te proberen wat Vanthoor tot nu toe niet is gelukt, namelijk het onder druk zetten van Marciello voor de leiding. In de 13e ronde maakt Vanthoor plaats en laat Bamber passeren op weg naar Mandarin. Aan het eind van de 13e ronde rijdt Bamber 1,352 seconden achter Marciello. In de volgende ronde rijdt Bamber vier tienden van de achterstand af. Een ronde later raakt Bamber zijn linker buitenspiegel kwijt bij Paiol, waarmee hij weer een halve seconde verliest. Na de 16e ronde is het verschil 1,1 seconde: met de nieuwe snelste ronde in de race heeft Bamber weer vier tienden goedgemaakt.

191117 GT Lello Van Bam

Met 0,79 seconden verschil gaan Marciello en Bamber de laatste ronde in. Bamber probeert alles nog, maar komt er niet voorbij. Als hij inziet dat het niks meer wordt met de overwinning, gaat hij bij het uitkomen van de laatste bocht van het gas en geeft zo de tweede plaats terug aan Laurens Vanthoor. Zo komt het trio over de eindstreep, met Marciello als winnaar voor Mercedes-AMG en Vantoor en Bamber als tweede en derde voor Porsche. Titelverdediger Augusto Farfus wordt ditmaal vierde voor BMW, voor Haase als beste Audi-rijder. Mortara sluit een sterke inhaalrace van achteraan de grid als zesde af, voor Eriksson (BMW), Dries Vanthoor (Audi), Maro Engel (Mercedes) en Kelvin van der Linde (Audi). Recardo Bruins wordt als elfde geklasseerd.

191117 WTRC Finish R3

11.30 uur: Rob Huff moet nog een jaar wachten op zijn tiende overwinning in Macau. Bij de start van de afsluitende WTCR-race pakte Priaulx de leiding en stond die gedurende de elf ronden lange race niet meer af. Daarmee zorgde hij voor de derde Lynk & Co-zege van dit weekeinde. Huff moest genoegen nemen met de tweede plaats, voor Jean-Karl Vernay, die voor het enige Audi-podium van dit weekeinde zorgde. Nicky Catsburg kwam als vijfde over de eindstreep. Tom Coronel en Niels Langeveld reden als elfde en 13e ook beide in de punten.


191117 WTCR R3

Pole-sitter Huff komt slechts matig weg. Priaulx neemt de leiding, voor Huff en Vernay, die sterk start en de derde plaats verovert ten koste van Muller. Kristofferson pakt de vierde plaats bij het aanremmen van Lisboa, waar het hele veld zonder kleerscheuren doorheen komt. Zo luidt de volgorde bij de eerste doorkomst Priaulx voor Huff, Vernay, Kristofferson, Björk, Catsburg, Muller, Ehrlacher, Tarquini en Ceccon. Catsburg houdt de hele rij achter hem op: zijn eerste ronde was vijf seconden langzamer dan die van Priaulx. Coronel is twaalfde, twee posities voor Langeveld.

Tarquini rijdt aan het eind van de tweede ronde de pits in. Voor de rest blijft het opmerkelijk kalm. Huff wil natuurlijk naar voren, want hij wil zijn tiende zege in Macau, maar hij zit in een lastig parket, want hij heeft Vernay op de derde plaats vlak achter zich. Catsburg lijkt het gaspedaal te hebben gevonden, want hij rijdt nu vergelijkbare rondetijden met de rest van het veld, maar Muller en Ehrlacher komen er niet voorbij. Michelisz zet ondertussen Coronel onder druk in de strijd om de elfde plaats, maar vooralsnog zonder succes.

In de zevende ronde probeert Michelisz het vanuit de slipstream voor Lisboa bij Coronel, maar die verdedigt zijn positie. In de laatste ronde laat Björk Catsburg en Muller passeren voor de vijfde plaats. Voor de rest zijn er geen wijzigingen meer: Priaulx wint voor Huff, Vernay, Kristofferson, Catsburg, Muller, Björk, Ehrlacher, Ceccon en Guerrieri. Coronel eindigt als elfde, Langeveld sluit de race als 13e af.

191117 WTCR R3 podium
Podium met vlnr Huff, Priaulx en Vernay

8.45 uur: Twee uit twee voor Yvan Muller: na zijn winst van gisteren schreef de Franse routinier met zijn Lynk & Co ook de tweede WTCR-race in Macau op zijn naam. Vanaf de vijfde startplaats reed hij vlot naar voren, kreeg vervolgens de leiding in de schoot geworpen van zijn teamgenoten en won zonder problemen de race. Thed Björk completeerde het succes voor het Chinese merk met de tweede plaats, voor de opnieuw sterk rijdende Alfa-coureur Kevin Ceccon. Nicky Catsburg stelde zich wederom in dienst van het teambelang en liet zich in de laatste ronde terugvallen van de vijfde naar de twaalfde plaats, om kopman Michelisz aan zoveel mogelijk punten te helpen. Tom Coronel scoorde als twaalfde WK-punten. Niels Langeveld viel na een incident met merkgenoot Vervisch in de openingsronde terug en werd als 16e geklasseerd.

191117 WTCR Start R2

Ehrlacher pakt de leiding voor Björk en de sterk gestarte Muller. Langeveld gaat dwars na contact met Vervisch bij het aanremmen van Lisboa, maar weet zijn Audo nog uit de bandenstapels te houden. Ceccon is vierde,voor Guerrieri, Kristofferson en Catsburg. In de eerste ronde passeert Muller zoals verwacht zijn beide merkgenoten en neemt daarmee de leiding over. Richting Fisherman verliest Ceccon de vierde plaats aan Guerrieri. Langeveld is teruggevallen naar de18e plaats, Coronel komt na de eerste ronde als 14e terug.

Guerrieri zet zijn opmars voort: in de tweede ronde houdt hij in Lisboa aan de binnenkant iets langer het gas erop en passeert Ehrlacher voor de derde plaats. Na twee ronden heeft Muller een voorsprong van 0,585 seconden op Björk. Ehrlacher valt verder en verder terug: Ceccon, Kristofferson en Catsburg zijn er allemaal voorbij. Verderop heeft Tarquini Michelisz voorgelaten, de Hongaar is daarmee twaalfde. Langeveld heeft een positie gewonnen ten koste van Ma.

Ceccon passeert in de derde ronde Guerrieri en neemt de derde plaats over. Een ronde later passeert Catsburg Kristofferson vanuit de slipstream op weg naar Lisboa, onze landgenoot is daarmee vijfde. Ook Michelisz zet zijn opmars voort: hij haalt Huff in en klimt op naar de elfde plaats. De wedstrijdleiding onderzoekt het contact tussen Vervisch en Catsburg in de eerste ronde.

Catsburg zet Guerrieri flink onder druk en probeert het twee ronden lang vanuit de slipstream op weg naar Lisboa, maar vooralsnog zonder resultaat. In de zesde ronde raakt Bennani de Honda van Tassi voor Lisboa, beide rijders schieten rechtdoor in de nooduitgang.

In de laatste ronde probeert Catsburg het nog een keer bij Guerrieri voor de vierde plaats, maar als dat niet lukt gaat hij in de remmen om Michelisz naar voren te helpen. Die is op dat moment elfde! Catsburgs sectortijden zeggen alles: hij geeft in de tweede sector vijf seconden prijs op de leiders, verliest in de volgende sector nog eens zeven seconden tot Michelisz er voorbij is. In de laatste sector rijdt Catsburg weer 31 seconden, zoals iedereen. Zo wint Muller voor Björk, Ceccon, Guerrieri, Kristofferson, Ehrlacher, Priaulx, Vervisch, Vernay, Michelisz, Tarquini en Catsburg. Tom Coronel wordt 13e, Niels Langeveld komt als 16e over de eindstreep.

zondag 8.10 uur: Goedemorgen vanuit Macau. Vroeg dag vanochtend, want om 8.20 uur begint het programma van de afsluitende racedag al met de eerste WTCR-race. Het tijdschema is als volgt:

8.20-9.10 uur: race 2 FIA WTCR (8 ronden)
9.35-10.35: race Greter Bay Area GT Cup (12 ronden)
11.00-12-00 uur: race 3 FIA WTCR (11 ronden)
12.25-13.40 uur: race FIA GT Cup (18 ronden)
15.30-16.30 uur: race FIA Formule 3 (15 ronden)

Reacties

    • 5
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 14 november 2019 12:41

    Er blijkt maar weer dat ervaring echt telt in Macau, Huff zit er weer goed bij bijvoorbeeld. Dank voor het verslag, leuk om mee te lezen

    • 1
    • 0
     
    Dirk Warmerdam 14 november 2019 12:45

    Dank voor het verslag! Is er weer een officiële livestream dit jaar?

    • 2
    • 0
     
    René de Boer 14 november 2019 12:53

    Ja, die is er, voor alles behalve WTCR. We werken eraan om de stream ook op deze site te krijgen. Alternatief hier: https://livestream.com/MacauGrandPrix/MacauGP2019-Global

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 15 november 2019 06:24

    2e vrije training F3: 1. Vips 2.06.569 2. Illott + 0.568 3. Verschoor + 0.651 4. Armstrong + 0.818 5. Lawson + 0.870 6. Ticktum + 1.101

    • 3
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 15 november 2019 06:38

    Er zijn wel F3 Regional Champion coureurs aanwezig, waarom W-series kampioen Chadwick eigenlijk niet? Dan zou ze de confrontatie met Flörsch aan kunnen gaan. En met de mannen. Dan weten we gelijk wat kwalitatief de waarde van de W series is.

    • 3
    • 0
     
    René de Boer 15 november 2019 06:57

    Goede vraag. Er waren de nodige vrije rijdersplaatsen, dus Chadwick had zeker kunnen rijden, maar wilde blijkbaar niet de confrontatie aangaan.

    • 3
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 15 november 2019 07:31

    Dat was ook mijn sterke vermoeden René. Denk dat Catherine Bond Muir niet graag ziet gebeuren dat Chadwick hier in de kantlijn meerijdt. Ik zie de W serie - met alle respect - meer als een 'free drive' marketing tool dan een 'Road to F1' verhaal.

    • 1
    • 0
     
    Dirk 15 november 2019 09:50

    Die motorrijders zijn óf heel dapper, óf compleet gestoord dat ze op dat circuit rijden. Die lijn is heel dun en vaag.

    • 3
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 15 november 2019 12:17

    Pfff.... Ticktum is en blijft een idioot! Al minstens 5 seconden hing er dubbel geel en toch krijgt hij het voor elkaar om bovenop de gecrashte wagen te rijden! Wanneer gaat de FIA rijders heel hard straffen die de gele vlaggen niet respecteren?? Want ooit gaat het nog een keer iemand zijn leven kosten!

    • 1
    • 1
     
    Nylz 15 november 2019 12:18

    @Dirk, inderdaad. Beetje vergelijkbaar met de Isle of Man TT. https://www.youtube.com/watch?v=EvTCXURpRCs

    • 2
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 15 november 2019 13:10

    Sophia Flörsch - we kennen haar geschiedenis met Macau - stelde hevig teleur met een 25ste tijd. Mental thing?

    • 3
    • 0
     
    Nylz 15 november 2019 13:27

    @Anonieme gebruiker, vorig jaar kwalificeerde ze zich als 20e. Dus dat was ook al niet heel ver vooraan.

    • 2
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 16 november 2019 10:07

    Dat klopt Nylz. Eigenlijk hadden de Formule W toppers Chadwick en Visser zich hier ook moeten hebben laten zien. Dan wisten we gelijk of ze zich (enigszins) hadden kunnen meten met de mannen.

    • 9
    • 0
     
    Rob Petersen 16 november 2019 12:30

    Even iets over Flörsch. Zij reed dit jaar in een F3 klasse met andere wagens. Overstappen op de nieuwe F3 wagens van de FIA is best wel een aanpassing. En het Circuit in Macao is niet echt een lekker "leer" Circuit. Ik zeg niet dat Sophia een megatalent is maar haar nu veroordelen op dit weekend is niet juist.

    • 2
    • 0
     
    hansfohr 16 november 2019 22:56

    Dat ben ik wel met je eens Rob, in potentie zou je Sophia als een gorde middenmoter kunnen bestempelen.

    • 5
    • 0
     
    Dirk 17 november 2019 09:31

    Wat een actie van Verschoor! Geweldig!

    • 4
    • 0
     
    hansfohr 17 november 2019 11:49

    Een foutloze en zeer indrukwekkende rit van Verschoor die de laatste drie jaar worstelde. Met name in de kwalificaties schoot hij vaak tekort, dan ben je in een moderne singleseaterklasse vrijwel kansloos. Maar in Macau viel alles op zijn plek. Respect.

    • 3
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 17 november 2019 17:05

    Rene bedankt voor je verslag. Verschoor , Mp motorsport en sponsors gefeliciteerd met dit mooie resultaat.

    • 1
    • 0
     
    hansfohr 17 november 2019 17:21

    Zoals altijd is een overwinning geen garantie voor de toekomst. Macau is natuurlijk een verhaal apart. Kijk maar naar Ticktum die de laatste twee edities won. Die is hard geland. Max werd in 2014 'slechts' 7e. En die behoort nu tot de beste coureurs ter wereld. Hopelijk kan Verschoor na drie moeizame jaren zijn carrière eindelijk weer vlot trekken!

    • 2
    • 0
     
    Dirk 17 november 2019 18:28

    @Rene, na het wegvallen van de 'echte' F3 stond de Macau organisatie voor een flinke klus. Hebben zij ook geprobeerd Formule E binnen te halen?

    • 0
    • 0
     
    René de Boer 18 november 2019 04:06

    Een paar jaar geleden waren er wel Formule E-mensen in Macau, maar tot nu toe vond de Formule E-race in deze regio plaats in Hongkong. Die is voor het komende seizoen afgeblazen vanwege de onrustige situatie aldaar (het afgelopen weekeinde waren er de ernstigste rellen sinds de onlusten begonnen, inclusief Chinese oproerpolitie die zaterdagavond werd ingezet). De lokale organisatie in Macau werkt nauw samen met de FIA, waarmee de komst van de FIA Formule 3 mogelijk gemaakt werd.

    • 0
    • 0
     
    Dirk 18 november 2019 10:26

    Bedankt René, ook deze F3 geeft heerlijke races. Alleen die DRS... dat mag van mij hier achterwege blijven.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet