Sportscars

Sportscars: Peugeot vanaf seizoen 2022-2023 met hypercar in FIA WEC

191112 Peugeot 908 Hybrid
In 2011 ontwikkelde Peugeot al een hybride LMP1, maar toen bleef het bij een prototype

Peugeot keert in het seizoen 2022-2023 in de lange-afstandsracerij door de deelname aan het FIA World Endurance. Daarmee is in 2023 ook de lang verwachte terugkeer van het Franse merk tijdens de 24 Uur van Le Mans een feit. Dat kondigde Peugeot vandaag aan via een vrij summier persbericht, met de toevoeging dat er 'begin 2020' nadere mededelingen zullen worden gedaan. Het is echter een publiek geheim dat Oreca, de organisatie van Hugues de Chaunac, nauwe banden met Peugeot onderhoudt en al bezig was met de ontwikkeling van een hypercarproject. Het lijkt erop dat dit dus onder de vlag van Peugeot realiteit wordt.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

In de tweede helft van het eerste decennium van deze eeuw was Peugeot actief in de lange-afstandsracerij. Met de 908 HDi werden vele successen behaald, met als voornaamste uithangbord natuurlijk de overwinning in de 24 Uur van Le Mans 2009 na een felle strijd tegen Audi. Er werd ook al een hybride-versie van de 908 ontwikkeld als prototype, dus de verbazing was des te groter toen Peugeot in januari 2012, aan de vooravond van het eerste seizoen van het FIA World Endurance Championship in zijn huidige vorm, van de ene op de andere dag de stekker uit het programma trok. Diverse teamleden die onderweg waren naar Florida voor een test op Sebring hoorden het nieuws na aankomst op het vliegveld in Orlando en konden direct rechtsomkeert maken...

191112 Peugeot 2011 ILMC
2011, hier bij de finale van de Intercontinental Le Mans Cup in Zhuhai, was voorlopig het laatste jaar voor Peugeot in de lange-afstandsraces

Sindsdien is er, niet in de laatste plaats in Franse media, veelvuldig gespeculeerd over een mogelijke terugkeer van Peugeot in de lange-afstandsracerij, maar pas nu, na de komst van nieuwe reglementen voor de hypercars met gedeeltelijke elektrificatie, gaat het licht weer op groen. Daarbij helpt natuurlijk ook dat het Peugeot en het bijbehorende PSA-concern onder leiding van topman Carlos Tavares de laatste jaren ook financieel weer voor de wind gaat, met als meest recente exponent de fusiebesprekingen met het Fiat-Chrysler-concern, die momenteel gaande zijn.

191113 Peugeot Twitter
Via Twitter kondigde Peugeot vandaag het nieuws aan

Peugeot-directeur Philippe Imperato verklaart: "De passie voor autosport bij het merk Peugeot heeft altijd een belangrijke rol gespeeld bij de vele overwinningen die we in onze historie hebben behaald. De wijzigingen waarvan in het FIA WEC sprake is, passen bij de transitie die we zelf doormaken met de elektrificatie van ons programma en de introductie van high-performance-producten, ontwikkeld in samenwerking met PSA Motorsport, waarvan de Concept 508 Peugeot Sport Engineered al een voorproefje was. Deze initiatieven passen volledig bij het motto 'Motion and E-Motion' van Peugeot."

Reacties

    • 7
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 13 november 2019 16:37

    Goed nieuws! Fijn dat er nog een constructeur zich aan de WEC Hypercar formule verbindt. Ik kijk uit naar de eerste races en hoop dat misschien nog 1 of 2 fabrikanten die twijfelden nu ook instappen nu het lijkt dat er een gezond aantal wagens (van gerenommeerde merken) aan de start zal staan.

    • 5
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 13 november 2019 17:25

    Prachtig dat Peugeot de stap maakt. Nu hopen dat andere fabrikanten volgen. Aston martin zie ik niet komen met deze financiele resultaten. Zelf juich ik de komst toe van de Fransen, zeker ook met Toyota en eventueel nog andere merken.

    • 0
    • 2
     
    Anonieme gebruiker 13 november 2019 17:30

    In 2011 bleef het niet bij een prototype maar werd er een V12 dieselmotor in gehangen. Dat is alles.

    • 1
    • 0
     
    Racing-Fan 13 november 2019 21:13

    Mooi nieuws

    • 4
    • 0
     
    René de Boer 14 november 2019 00:24

    Die V12-dieselmotor zat er al vanaf 2007 in. Voor wat betreft hybride-technologie bleef het in 2011 bij een prototype, hieraan werd door het stoppen van het project in januari 2012 geen vervolg meer gegeven, bijvoorbeeld in de vorm van deelname aan het WEC.

    • 2
    • 12
     
    Anonieme gebruiker 14 november 2019 06:59

    René heeft ook HTS autotechniek gestuurd hoor.

    • 20
    • 1
     
    René de Boer 14 november 2019 07:08

    Had ik maar psychologie gestudeerd, dan was u een interessant studieobject geweest. En geniet van uw azijn bij het ontbijt.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet