Sportscars

Sportscars: Rebellion wint 4u Sjanghai, podiumplaatsen Ho Pin Tung, Jeroen Bleekemolen en Larry ten Voorde (lang, UPD)

191110 WEC Start
Start van de 4u van Sjanghai, de derde race van het FIA WEC-seizoen 2019-2020

Bruno Senna, Gustavo Menezes en Norman Nato hebben met de Rebellion LMP1 de vier-uursrace van het FIA WEC op het circuit van Sjanghai gewonnen. Na een sterke slotstint reed Bruno Senna de auto met een voorsprong van 1:06 minuten op de nummer 8-Toyota van Sébastien Buemi, Kazuki Nakajima en Brendon Hartley over de finishlijn. Het is de tweede WK-overwinning voor Rebellion na de diskwalificatie van de aanvankelijk winnende Toyota vanwege een te dunne bodemplaat in Silverstone 2018 en daarmee de eerste zege die daadwerkelijk op het circuit behaald werd. Vanwege een (te) strenge BOP-aanpassing deed Toyota op geen enkel moment mee voor de overwinning. In LMP2 won Jota met Anthony Davidson, António Félix da Costa en Roberto Gonzalez, 17 seconden voor de eveneens door het Britse Jota gerunde Jackie Chan DC Racing-Oreca van Ho Pin Tung, Gabriele Aubry en Will Stevens. Het Racing Team Nederland met Frits van Eerd, Giedo van der Garde en Nyck de Vries eindigde op de vijfde plaats met een ronde achterstand op de klassewinnaar. In GTE-Pro behaalden Alessandro Pier Guidi en James Calado in de nummer 51-AF Corse-Ferrari hun eerste zege van het seizoen, 6,7 seconden voor de Porsche van Michael Christensen en Kévin Estre. De winst in GTE-Am was voor TF Sport-Aston Martin van Sahil Yoluc, Charlie Eastwood en Jonny Adam, terwijl de Project 1-Porsche met Jeroen Bleekemolen, Larry ten Voorde en Ben Keating op 16,3 seconden als tweede in de klasse eindigde.

UPD 15.40 uur: citaat Ho Pin Tung


Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

191110 WEC race Carter
De van pole gestarte Rebellion was op weg naar de eerste nocht nog maar vierde, maar de Toyota en de beide LNT-Ginetta's kregen een drive-through vanwege valse starts

Met een vermindering van 45 procent van het hybridevermogen, een 7,5 procent reductie van de toegestane hoeveelheid brandstof een een verhoging met 28 procent van het minimumgewicht ten opzichte van het afgelopen seizoen waren de fabrieks-Toyota's dit weekeinde in Sjanghai maximaal bestraft. Dat leidde tot rondetijden die bijna drie seconden boven die van de privé-LMP1's zonder hybride lagen, en een flink nadeel op het gebied van rechte-lijnsnelheid. Het doel van WEC-promotor ACO was om het LMP1-veld op deze wijze dichter bij elkaar te brengen en voor meer afwisseling in het raceverloop aan kop te zorgen. Dat lukte zeker, want er waren maar liefst vijf wisselingen aan de leiding tussen de vijf auto's in het LMP1-veld. Dat de Toyota's nu echter het hele weekeinde achter de feiten aanliepen, kan natuurlijk ook niet helemaal de bedoeling zijn en geeft ook maar weer eens aan hoe moeilijk het is om een rechtvaardige BOP te vinden.

Even leek het weer op een Toyota-feestje uit te lopen, want in de beginfase had Norman Nato, die de eerste stint in de pole-winnende Rebellion reed, duidelijk moeite om de banden die eerder in de kwalificatie waren gebruikt, goed te laten functioneren. Hij viel zelfs terug naar de zesde plaats, maar naarmate de race vorderde konden teamgenoten Menezes en Senna met vers rubber vlot weer naar voren rijden en zo de overwinning in de race veilig stellen. Met name Senna maakte indruk met een sterk slotakkoord, waarbij hij de snelheid constant wist te houden, ondanks dat zijn banden tegen het einde van de stint uiteraard niet meer op hun best waren. Daarmee kwam er een einde aan de reeks van zeven overwinningen op rij voor Toyota, dat de schade beperkt hield met de tweede en derde plaats. Daarbij kreeg het team van de nummer 7 (Conway/Kobayashi/Lopez) in de beginfase al een drive-through opgelegd vanwege een valse start, een lot dat ook de beide LNT-Ginetta's trof. Daardoor eindigde de nummer 8-Toyota (Buemi/Nakajima/Hartley) als tweede en als enige auto in dezelfde ronde als de winnende Rebellion.

191110 WEC race JORA
Het Jota-team won de LMP2-klasse

In LMP2 kon het Cool Racing-team de pole-position niet omzetten in racesucces, omdat de telemetrie – een standaard-onderdeel, geleverd door de FIA – niet functioneerde. Daarmee was de auto van Lapierre/Borga/Coigny de enige uitvaller in de race. Vooraan het LMP2-veld domineerden de beide door het Britse Jota ingezette Oreca's, wat uiteindelijk resulteerde in de overwinning voor Roberto Gonzalez, António Félix da Costa en Anthony Davidson. Aanvankelijk reed Will Stevens in de eveneens door Jota gerunde Jackie Chan-DC Racing-Oreca aan de leiding, maar een geslaagde inhaalactie van Davidson aan het eind van het eerste uur bracht de Jota-Oreca aan de leiding, die het team vervolgens niet meer afstond. Het was tevens de eerste WEC-LMP2-overwining voor Goodyear als bandenleverancier, dat sinds dit seizoen de plaats van zustermerk Dunlop innam. De Jackie Chan-DC-Oreca van Will Stevens, Gabriele Aubry en Ho Pin Tung eindigde als tweede, voor de United Autosports-Oreca van Filipe Albuquerque, Paul Di Resta en Phil Hanson, die vroeg in de race al een extra stop moest maken als gevolg van brokstukken die de luchtinlaat blokkeerden.

191110 WEC Race Jackie Chan
Ho Pin Tung eindigde met de Jackie Chan DC Racing-Oreca als tweede

"Het maximaal haalbare", zo beoordeelde Ho Pin Tung het resultaat van hemzelf en zijn teamgenoten. "Als 'car crew' hebben we echt alles eruit gehaald, maar we hadden veel meer last van bandenslijtage dan onze zusterauto, die uiteindelijk gewonnen heeft. Wat daarvan precies de reden is, weten we nog niet, dat moeten we grondig uitzoeken. Vanaf het begin was het al managen voor ons, vooral nadat Will in zijn tweede stint enorm in de problemen kwam met de banden. Daardoor was het ook voor mij en voor Gabriele aan het eind een kwestie van het allemaal goed onder controle houden. Dat is wel gelukt, de tweede plaats is wel iets waarmee we tevreden mogen zijn, hoewel je als coureur natuurlijk altijd meer wilt, zeker ook omdat we vorig jaar hier gewonnen hebben. De stijgende lijn zit er echter zeker in. In de kwalificatie zijn we altijd al sterk, maar nu ook in de race met een 1-2 voor Goodyear. We beginnen steeds meer te leren over het pakket dat we hebben, dus ik zie het wel positief in voor de komende races."

191110 WEC race RTN
Racing Team Nederland kende een lastig weekeinde

Racing Team Nederland, dat zoals gemeld gisteren in de kwalificatie een lekke band opliep en daardoor als achtste en niet alleen als laatste in de klasse, maar zelfs helemaal achteraan het veld moest starten, werd met rijders Frits van Eerd, Giedo van der Garde en Nyck de Vries als vijfde geklasseerd. "Een uitdagende race", zei Frits van Eerd. "Giedo heeft weer eens een geweldige start laten zien. Ongelooflijk: na een paar ronden zaten we al bij de LMP2's. Voor mezelf waren de omstandigheden vrij zwaar en onverwacht slecht, waardoor ik echt de langzaamste tijden van het hele weekeinde reed. We mogen nog blij zijn dat we zonder schade de finish hebben gehaald. P5, op een paar seconden (2,7, red.) van de vierde plaats. Jammer, maar we staan nog steeds aan de leiding in het WK, dus ontevreden kunnen we niet zijn." Van der Garde bevestigde het gebrek aan grip op de baan. "Dit was denk ik wel het maximaal haalbare. Ik ben niet helemaal tevreden over mezelf. Na drie, vier ronden lagen we alweer zesde (in de klasse, red.), dus dat ging wel, maar toen maakte ik in mijn tweede stint bij een inhaalactie een foutje. Degene naast me stuurde in en we spinden allebei, waardoor we veel tijd verloren. Daarna kregen we ook nog een drive-through. Dat was mijn schuld. Anders waren we zeker vierde geworden vandaag, maar we hadden niet de snelheid als in Fuji. We hebben dus nog wat werk te doen voor Bahrein." Nyck de Vries reed de laatste stint, maar erkende: "Het was een lastig weekeinde. We hebben veel kleine dingetjes gehad die niet helemaal meezaten, waardoor het was minder smooth ging. We hadden minimaal vierde moeten worden en moeten vechten voor de derde plek, dus ik ben niet helemaal tevreden, maar soms heb je gewoon niet alles onder controle, dat is racen."

191110 WEC race Start GTE
Start van het GTE-veld met de Pro-winnende AF Corse-Ferrari in het midden

In GTE-Pro was er succes voor het Ferrari-duo James Calado en Alessandro Pier Guidi, die de leiding en daarmee dus uiteindelijk de overwinning in handen kregen toen de nummer 95-Aston Martin van Nicki Thiim en Marco Sørensen in het laatste uur een lekke band opliep. Het Deense duo eindigde uiteindelijk als vijfde. Achter de AF Corse-Ferrari waren de andere twee podiumplaatsen voor Porsche, met pole-sitters Kévin Estre en Michael Christensen op de tweede plaats, ondanks een stopstraf van tien seconden als gevolg van een 'unsafe release', en Gianmaria Bruni en Richard Lietz als derde.

191110 WEC race TF Sport
Net als op Fuji won de TF Sport-Aston Martin de GTE-Am-klasse

In GTE-AM herhaalde het Britse team TF Sport met de Aston Martin de overwinning van de vorige race op Fuji. De Aston Martin van Salih Yoluc, Charlie Eastwood en Jonny Adam kwam aan de leiding nadat de pole-winnende nummer 56-Project 1-Porsche (Perfetti/Cairoli/Heinemeier-Hansson) en de nummer 98-Aston Martin (Dalla Lana/Turner/Gunn) met elkaar in botsing kwamen, met respectievelijk Perfetti en Dalla Lana als rijders. De Porsche kreeg daarvoor een drive-through opgelegd. Vijf minuten voor het einde kwam Eastwood in de TF-Aston Martin nog binnen voor een korte tankstop, maar dat bracht de overwinning niet meer in gevaar. De andere Project 1-Porsche met Jeroen Bleekemolen, WEC-debutant Larry ten Voorde en Ben Keating eindigde als tweede. "Ik heb geweldig van genoten, mijn debuut in het WEC en dan gelijk op het podium", straalde Larry ten Voorde, die daarvoor de prijsuitreiking van de Duitse Porsche Carrera Cup, gisteravond in Stuttgart, graag liet schieten. "Dank aan Ben en Jeroen en het Project 1-team dat dit mogelijk gemaakt kon worden. Ik had een heel goede stint, waarin we veel tijd hebben kunnen goedmaken en de anderen maakten het goed af. Het was een topweekeinde, ik heb veel geleerd!" Bleekemolen verklaarde: "Een topweekeinde, een mooie tweede plek. Het hele weekeinde was de snelheid gewoon lekker. Niks geks meegemaakt, maar wel een spannende race. Het gaat er in onze klasse hard aan toe, de verschillen zijn klein. Al met al zijn we gewoon tevreden, we gaan vooruit en we kijken nu alweer uit naar Bahrein." De derde plaats in de klasse was voor de Aston Martin van Paul Dalla Lana, Darren Turner en Ross Gunn.

191110 WEC race Project1
De Project 1-Porsche van Jeroen Bleekemolen, Larry ten Voorde en Ben Keating eindigde als tweede, het beste resultaat tot nu toe

Reacties

    • 2
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 10 november 2019 15:34

    Erg leuke race om te kijken. Of eigenlijk vier leuke races. Elke klasse had mooie strijd en was leuk om te zien!

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet