Sportscars

Sportscars: Voor het eerst sinds 2012 geen hybride-LMP1 op pole in FIA WEC

191109 WEC quali Rebellion
Rebellion behaalde zijn eerste pole-position in het FIA WEC

De aanpassingen voor de Toyota's had de verwachte uitwerking, want voor het eerst staat er een Rebellion op de pole-position voor een FIA WEC-race. Gustavo Menezes en Bruno Senna reden in de kwalificatie in Sjanghai een tijd van 1:45,892 minuten en eindigden daarmee voor Mike Simpson en Charlie Robertson in de LNT-Ginetta. De snelste Toyota start op de vierde plaats. In LMP2 was de snelste trainingstijd voor Cool Racing dankzij Nicolas Lapierre en Antonín Borga, die net iets sneller waren dan de Jackie Chan DC Racing-Oreca met Ho Pin Tung. In de beide GT-klasses was de pole voor Porsche: Kévin Estre en Michael Christensen waren met de fabrieks-911 RSR met het nummer 92 de snelste in GTE-Pro, terwijl Matteo Cairoli en Egidio Perfetti in de nummer 56-Project 1-Porsche de pole-position in de GTE-Am-klasse voor zich opeisten. Jeroen Bleekemolen kwalificeerde de andere Project 1-Porsche samen met Ben Keating als vierde. In deze auto maakt ook Larry ten Voorde dit weekeinde zijn WEC-debuut.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: FIA WEC, PR

Nadat de Toyota's in de eerste beide races van het WEC-seizoen 2019-2020 in Silverstone en Fuji weer als vanouds domineerden, besloten de organisatoren van het kampioenschap voor dit weekeinde tot vrij drastische maatregelen op het gebied van de toegestane hoeveelheid doorstromende brandstof en energie, naast de al eerder doorgevoerde gewichtsverhoging. Dat leidde ertoe dat er dit weekeinde voor het eerst sinds de allereerste wedstrijd van het FIA WEC in zijn huidige vorm, op Sebring in 2012, eens geen fabrieks-hybride-LMP1 van Audi, Porsche of Toyota op de pole-position staat. Destijds was het de diesel-Audi van Benoît Tréluyer die de pole veroverde – Toyota kwam pas in de tweede race van 2012 met de TS030 Hybrid in Spa. Ditmaal was het de Rebellion R13 Gibson van Gustavo Menezes en Bruno Senna die de snelste kwalificatietijd realiseerde.

Ook de beide LNT-Ginetta's kwamen sterk voor de dag, met de tweede tijd van Mike Simpson en Charlie Robertson, op 1,2 seconden van de Rebellion, die op hun beurt 17 duizendsten van een seconde sneller waren dan Ben Hanley en Egor Orudzhev in de nummer 5-Ginetta. Pas daarachter staat de beste Toyota, de nummer 7 van Conway en Kobayashi, die 1,343 seconden tekort kwamen op de pole-winnende Rebellion. Het is voor het eerst sinds Bahrain 2017, toen Porsche op pole stond, dat er geen Toyota vanaf de eerste plek voor een FIA WEC-race vertrekt. Daarmee komt er een einde aan een reeks van tien opeenvolgende poles voor het Japans-Duitse fabrieksteam.

191109 WEC quali LMP12
Eerste LMP2-pole voor Cool Racing

Terwijl Cool Racing met de eerste LMP2-pole-position in het FIA WEC dankzij Nicolas Lapierre en Antonín Borga het potentieel uit de eerste twee optredens van dit seizoen bevestigde, was er geen kwalificatiesucces weggelegd voor Racing Team Nederland. Een lekke band tijdens de kwalificatie betekende dat Frits van Eerd zijn ronde niet kon afmaken en zonder geklokte tijd bleef. Daarmee start de Jumbo-gele Dallara als achtste en laatste in de klasse. Jammer, want eerder had Nyck de Vries al goed geopend met de vierde tijd in de LMP2-divisie. De tweede startplaats was voor de Jackie Chan DC Racing-Oreca, waarin ditmaal Will Stevens en Gabriele Aubry de kwalificatie reden. Zij eindigden voor de nummer 22-United Autosports-Oreca, waarin Filipe Albuquerque en Phil Hanson in actie kwamen.

191109 WEC quali GTE Prio
Christensen/Estre behaalden hun eerste pole van het seizoen met de nieuwe 911 RSR

In GTE-Pro waren het titelverdedigers Kévin Estre en Michael Christensen, die met de nummer 92-Porsche tot het beste gecombineerde gemiddelde kwamen. Met hun tijd van 1:59,579 minuten waren ze 0,018 seconden sneller dan het Deense duo Marco Sørensen en Nicki Thiim in de nummer 95-'Dane Train'-Aston Martin. Voor Estre en Christensen was het de eerste pole van het seizoen. De derde tijd was voor Alex Lynn en Maxime Martin in de nummer 97-Aston Martin, gevolgd door de beide AF Corse-Ferrari's met respectievelijk James Calado/Alessandro Pier Guidi en Davide Rigon/Miguel Molina. Het volledige veld reed tijden binnen zeven tienden van een seconde.

191109 WEC quali Project1
De Project 1-Porsche van Jeroen Bleekemolen, Larry ten Voorde en Ben Keating

Ook in GTE-Am delen een Porsche en een Aston Martin de eerste startrij. Egidio Perfetti en orsche-fabrieksrijder Matteo Cairoli reden in de 911 RSR van Project 1 de snelste gecombineerde tijd van 2:00,031 minuten, 0,704 seconden sneller dan Ross Gunn en Paul Dalla Lana in de nummer 98-Aston Martin. De nummer 77-Dempsey-Proton-Porsche kwalificeerde zich met Matt Campbell en Christian Ried als derde, voor de andere Project 1-Porsche, waarin Jeroen Bleekemolen en Ben Keating de tijdtraining reden.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet