Formule 1

Formule 1: Hamilton naar zesde wereldtitel met tweede plaats in Austin, Bottas wint, Verstappen P3

M217934

Met de zoveelste 1-2 heeft Mercedes ook de rijderstitel van 2019 veiliggesteld. Valtteri Bottas won vanaf pole, maar niet nadat zijn teamgenoot Lewis Hamilton het recept van Mexico probeerde te herhalen. De Brit kwam vier ronden tekort, maar de tweede plaats was voor Hamilton ruim voldoende om zijn zesde wereldkampioenschap in de wacht te slepen. Max Verstappen was voor Red Bull de enige die in de buurt van de Mercedessen kon blijven. De Nederlander volgde de strategie van Bottas, maar kon het tempo van de Fin net niet volgen. Ferrari werd intussen zoekgereden: Charles Leclerc eindigde op grote afstand als vierde, Sebastian Vettel viel al vroeg uit met een gebroken achterwielophanging.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: AMG Mercedes F1, Red Bull Racing, Scuderia Ferrari

Bij de start ging Bottas er vanaf pole als een haas vandoor, maar in zijn kielzog volgde Vettel niet vanaf de eerste rij. Verstappen had hem bij de eerste bocht al te pakken, daarna viel de Duitser terug achter Hamilton, Leclerc en Norris, om bij het ingaan van de tweede ronde ook Ricciardo aan hem voorbij te zien gaan. Over de radio klaagde Vettel over enorm onderstuur, ondanks het feit dat hij niemand geraakt had. Pas vóór Gasly, Sainz en Magnussen, die de toptien completeerden, hield de vrije val van de Ferrari op.

Wél elkaar geraakt bij het uitkomen van de eerste bocht: Sainz en Albon, wat de laatstgenoemde een lekke band oplevert, en daardoor meteen een pitstop die hem naar de laatste plaats terugwierp.

AP-222WUPDV11W11 news

Na vijf ronden leidde Bottas met anderhalf seconde voorsprong op Verstappen. Hamilton zat op drie seconden en Leclerc op zeven. Drie ronden later was het vervolgens helemaal afgelopen voor Vettel: met een gebroken rechterachterwielophanging moest hij zijn Ferrari aan de kant zetten. Het onverklaarbare onderstuur was in één keer verklaard. Vrijwel tegelijk passeerde Ricciardo de McLaren van Norris om de vijfde plaats voorlopig naar zich toe te trekken. Achter Sainz waren intussen Räikkönen en Hülkenberg de toptien binnengekomen ten koste van Kevin Magnussen.

Terwijl de eerste pitstops plaatsvonden, begon Hamilton steeds meer in te lopen op Verstappen – in de 13e ronde zat de Brit binnen DRS, wat de Nederlander ertoe bracht om naar binnen te komen voor zijn eerste bandenwissel. Hamilton kreeg zo de tweede plaats in handen, op drie seconden van zijn teamgenoot, terwijl Leclerc op de vierde plaats het tempo niet kon volgen: de Monegask was inmiddels op 12 seconden van Hamilton gereden, met Verstappen inclusief bandenwissel al op vijf seconden achter hem. Ook Ricciardo zat niet verweg.

190029 usa

Bottas volgde met zijn stop een ronde later. De Fin kwam net achter Leclerc terecht, maar de Ferrari moest er na een ronde al aan geloven: het ontbrak de Italianen duidelijk aan racesnelheid. Ook Verstappen was er vervolgens snel langs. Vooraan leek Hamilton nog geen aanstalten te maken om een pitstop te maken. Na 19 ronden was zijn voorsprong op Bottas 9 seconden en op Verstappen 13 seconden – maar op hun verse rubber waren de Fin en de Nederlander flink aan het inlopen op de leider.

Na 21 ronden kwam Leclerc naar binnen voor zijn stop – en de pechdag van Ferrari was nog niet klaar, want ook de stop liep niet op rolletjes: linksachter ging er niet meteen goed op. Drie ronden later nam Bottas de kop weer over van Hamilton, die nog één rondje langer doorging voordat de Brit ook zijn stop maakte – volgens plan zijn enige stop – en terugviel naar de derde plek. Achter de eenzame Leclerc lagen de Renaults van Ricciardo en Hülkenberg even vijfde en zesde, maar Norris passeerde de Duitser in de 25e ronde voor de zesde plaats – terwijl Hülkenberg nog moest stoppen. Sainz en Gasly volgden op korte afstand, terwijl Albon de volgende stap zette in zijn comeback door Räikkönen uit de toptien te rijden.

AP-222WU7S1N2111 news

Aan kop had Bottas na 31 ronden 7 seconden in handen op Verstappen, terwijl Hamilton (met de snelste ronde in de wedstrijd) op 9 seconden volgde. Die had Leclerc op 26 seconden gereden, zodat het podium van de race feitelijk al vaststond – op pech voor iemand uit de topdrie na uiteraard. Ricciardo volgde Leclerc op 18 seconden, maar voelde de adem van Norris in zijn nek. Sainz was intussen niet meer de naaste achtervolger van zijn teamgenoot, want Albon had van hem de zevende plek overgenomen. Gasly volgde op een paar tellen van Sainz. Räikkönen sloot vijf seconden achter de Fransman de toptien. De Williams van Kubica werd vervolgens de tweede uitvaller na Vettel.

In de 35e ronde was Verstappen de eerste van de tweestoppers die naar binnen kwam voor zijn derde setje. Luttele seconden later ging zijn teamgenoot Albon aan Norris voorbij voor de zesde plaats, met zicht op de vijfde van Ricciardo. Bottas schaduwde Verstappen in de volgende ronde en wisselde net als de Red Bull-coureur naar mediums. Nu zaten we in hetzelfde scenario als in Mexico vorige week: Hamilton op oudere banden vooraan, met nog 20 ronden waarin hij de tegenstand op afstand moest houden.

AP-222MNBWT11W11 news

De opmars van Albon kreeg in de 38e ronde een vervolg met zijn passeeractie op Ricciardo, al lag Leclerc buiten bereik – 26 seconden verder vooruit op de weg. Of Hamilton het deze keer zou redden, was intussen de vraag: Bottas en Verstappen naderden op hun frisse rubber met rasse schreden. Albon moest natuurlijk ook nog naar binnen omdat hij zijn eerste stop al in de tweede ronde had gedaan. De Thai viel door zijn derde stop terug naar de tiende plaats, maar Ricciardo reed 'slechts' 15 seconden verderop. Hoeveel tegenstanders zou de Red Bull opnieuw kunnen aftikken? Bevrijd van de dreiging van Albon kon Leclerc ook nog naar binnen: de Monegask wisselde naar zacht, met zicht op het punt voor de snelste ronde van de wedstrijd.

Eén tegenstander had Albon in ieder geval al meteen in de zak, want ook Norris kwam nog naar binnen voor een stop, met nog 14 ronden te gaan. Sainz was vier ronden later aan de beurt, maar nu met een passeeractie op de baan, terwijl Ricciardo ook al in zicht kwam, nu nog maar op vier seconden. Vier ronden later zat Albon terug op de plek van vóór zijn laatste stop.

M217853

Met vijf ronden nog te gaan was het zover aan de kop van de wedstrijd: de eerste aanval van Bottas werd afgeslagen, maar een ronde later was de poleman weer terug aan de leiding. De vraag was nu of Verstappen nog kans maakte om de 1-2 van Mercedes teniet te doen. De Red Bull naderde op acht tienden, maar toen ging Kevin Magnussen eraf aan het einde van het rechte stuk – weg inhaalkans in de voorlaatste ronde. En omdat de Haas er de ronde erna nog steeds stond, moest het voor Verstappen op een andere plek gebeuren. Het lukte niet.

Zo kwam Bottas als winnaar over de streep, terwijl Hamilton met zijn tweede plaats met zijn zesde wereldtitel veiligstelde. Verstappen completeerde het podium, terwijl Ferrari op grote afstand vierde werd met Leclerc. Albons vijfde plek na zijn aanvaring in de openingsbocht was sterk, terwijl Ricciardo belangrijke punten voor Renault scoorde. Norris en Sainz scoorden dubbel voor McLaren, terwijl Pierre Gasly aan het eind zijn toptienpositie verloor. Hülkenberg en Pérez completeerden de eerste tien.

F1, GP USA, Austin, 3 november 2019

1. Valtteri Bottas (Mercedes) - 56 ronden
2. Lewis Hamilton (Mercedes) - 4"148
3. Max Verstappen (Red Bull-Honda) - 5"002
4. Charles Leclerc (Ferrari) - 52"239
5. Alexander Albon (Red Bull-Honda) - 1'18"038
6. Daniel Ricciardo (Renault) - 1'30"366
7. Lando Norris (McLaren-Renault) - 1'30"764
8. Carlos Sainz (McLaren-Renault) - 1 ronde
9. Nico Hülkenberg (Renault) - 1 ronde
10. Sergio Pérez (Racing Point-Mercedes) - 1 ronde
11. Kimi Räikkönen (Alfa Romeo-Ferrari) - 1 ronde
12. Daniil Kvyat (Toro Rosso-Honda) - 1 ronde **
13. Lance Stroll (Racing Point-Mercedes) - 1 ronde
14. Antonio Giovinazzi (Alfa Romeo-Ferrari) - 1 ronde
15. Romain Grosjean (Haas-Ferrari) - 1 ronde
16. Pierre Gasly (Toro Rosso-Honda) - 2 ronden
17. George Russell (Williams-Mercedes) - 2 ronden

** Tijdstraf

Uitgevallen
Kevin Magnussen
Robert Kubica
Sebastian Vettel

Stand kampioenschap
1.Hamilton 381; 2.Bottas 314; 3.Leclerc 249; 4.Verstappen 235; 5.Vettel 230; 6.Albon 84; 7.Sainz 80; 8.Gasly 77; 9.Ricciardo 46; 10.Perez 44; 11.Norris 41; 12.Hülkenberg 37; 13.Kvyat 34; 14.Räikkönen 31; 15.Stroll 21; 16.Magnussen 20; 17.Grosjean 8; 18.Giovinazzi 4; 19.Kubica 1.

Stand constructeurskampioenschap
1.Mercedes 695; 2.Ferrari 479; 3.Red Bull-Honda 366; 4.McLaren-Renault 121; 5.Renault 83; 6.Racing Point-Mercedes 65; 7.Toro Rosso-Honda 64; 8.Alfa Romeo-Ferrari 35; 9.Haas-Ferrari 28; 10.Williams-Mercedes 1.

Reacties

    • 9
    • 2
     
    Anonieme gebruiker 03 november 2019 22:25

    Verstappen eindelijk weer een normale race wel balen dat die Haas in het grind geparkeerd stond trouwens. En ja hoor daar is de volgende overwinning voor de vrienden van Toto Wolff. Maar dit weekend stond vooral in het teken van de geul flow sensor van Ferrari. Leuk bedacht maar zonder dit trucje is het echt een hele matige auto. En zonder dit trucje had Mercedes ze echt bijna allemaal gewonnen hoor. Op hockenheim na waar Verstappen rijles gaf. Dus de titel is weer naar Mercedes gegaan. 6 jaar Hybride tijdperk en maar 1 winnaar. Een hele trieste conclusie van een ooit zo prachtige sport met echte auto's en echte helden.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet