Sportscars

Sportscars: IDEC Sport wint op Portimao en pakt ELMS titel

5db5d4604fa31

Paul-Loup Chatin, Paul Lafargue en Memo Rojas hebben op het 4,653 km lange Autódromo Internacional do Algarve in Portimao de European Le Mans Series op hun naam geschreven. In de laatste wedstrijd van het seizoen wist het IDEC Sport-drietal met een overwinning de titelstrijd in hun voordeel te beslissen. Job van Uitert, Roman Rusinov en Jean-Eric Vergne zagen in het laatste uur hun titeldroom in rook opgaan.


Tekst: Marcel ten Caat
Foto's: PR

De slotrace op het Portugese circuit kende een dramatische beginfase. Jack Manchester, die de vorige wedstrijd miste na een zware crash op Silverstone, spinde zijn Carlin Dallara in de eerste ronde en werd vervolgens geraakt door de United Autosports Ligier LMP3 van Christian England. In de chaos klapten ook de Oregon Team Norma, de beide Proton Porsches en een van de Kessel Racing Ferrari's op elkaar. De JMW Motorsport Ferrari probeerde de gecrashte auto's te ontwijken, maar schoof daarbij tegen de bandenstapels. De wedstrijd werd stilgelegd en na bijna een uur weer hervat.

In de resterende drie uur ging alle aandacht naar het titelgevecht tussen de teams van IDEC Sport en G-Drive Racing. Chatin, Lafargue en Rojas begonnen de race met 13 punten achterstand op Van Uitert, Rusinov en Vergne, die aan een derde plaats genoeg zouden hebben. Van Uitert reed achter Rojas, maar raakte de Mexicaan in een poging de tweede plek te veroveren. Beide auto's konden door, maar het leverde G-Drive Racing een drive through op. Vergne moest de straf uitzitten net nadat de safety car op de baan kwam, waardoor de tweevoudig Formule E-kampioen als negende op de baan terugkeerde.

5db5bde95d4a7

Rojas' teamgenoot Chatin wist een half uur voor het einde van de race de United Autosports Oreca van Phil Hanson in te halen en zo de leiding te pakken. Hanson probeerde in de slotfase de leiding te heroveren, maar wist de IDEC Sport Oreca niet meer te passeren. Het leverde Chatin, Lafargue en Rojas de tweede overwinning van het seizoen op en belangrijker nog, de ELMS-titel en een startbewijs voor de 24 Uur van Le Mans in 2020.

Hanson en teamgenoot Filipe Albuquerque eindigden als tweede, voor de Graff Oreca van Jonathan Hirschi, Tristan Gommendy en Alexandre Cougnaud. Van Uitert en zijn teamgenoten eindigden de wedstrijd uiteindelijk als zesde in de race en als tweede in de titelstrijd, op vier punten van de winnaars.

5db5dc4bd5a20

In de LMP3 ging de overwinning voor het eerst naar de 360 Racing Ligier van Terenc Woodward, James Dayson en Ross Kaiser. Het drietal finishte met een voorsprong van 20 seconden op de Inter Europol Competition Ligier van Martin Hippe en Nigel Moore. Inter Europol was de race met hetzelfde aantal punten als Eurointernational begonnen en zou met de tweede plaats kampioen zijn, maar het Poolse team kreeg na afloop een fikse tijdstraf.

De stewards concludeerden dat Hippe nog 16 minuten en 13 seconden langer in de auto had moeten zitten en gaven Hippe en Moore negen ronden straf. Hierdoor viel Inter Europol terug naar de laatste plek in de klasse en gingen Mikkel Jensen en Jens Petersen er namens Eurointernational er met de hoofdprijs vandoor. Hierbij moet wel worden aangetekend dat het Poolse team protest heeft aangetekend tegen de straf.

De wedstrijd in de GTE-klasse werd door de crash in de eerste ronde al direct onthoofd. Uiteindelijk gingen Pier Guidi, Nielsen en Lavergne er namens Luzich Racing met de winst vandoor. Pianezzola, Perel en Piccini eindigden als tweede, voor de Ebimotors-coureurs Babini, Frezza en Giraudi.

5db30a6b62b28

UPDATE: United Autosports-coureur Christian England werd na de crash in de eerste ronde afgevoerd naar het ziekenhuis. Volgens zijn team wordt de 38-jarige Brit morgenochtend geopereerd. England brak zijn rechter enkel, onderbeen en enkele botten in zijn rechtervoet. Carlin-coureur Jack Manchester werd na controle weer uit het ziekenhuis ontslagen.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet