Formule 1

Formule 1: Hamilton verslaat Ferrari's op strategie, Verstappen rijdt verloren race

Hamilton

Lewis Hamilton heeft de Grand Prix van Mexico gewonnen door beide Ferrari's strategisch te verslaan. Leclerc en Vettel hadden in de openingsfase de leiding te pakken, terwijl Hamilton na een startaanvaring met Verstappen slechts vijfde lag. Maar Leclerc werd op een tweestopper gezet, en verloor hier de slag op Hamilton. Vettel zat net als de Brit op een eenstopper, maar stopte te laat en verloor door de undercut. Ferrari kwam niet verder dan p2 en p4, met Bottas ertussenin – de Italianen hebben de wedstrijd puur op strategie verloren. Met Bottas op p3 is Hamilton nog net geen wereldkampioen. Verstappen begon gefrustreerd na zijn onnodige gridstraf, de race verliep nog frustrerender: bij de start verloor hij plekken na een hevig duel met Hamilton, daarna liep hij een lekke band op. De zesde plek, na een extreem lange stint (64 ronden) op de harde band, was het maximaal haalbare.

Tekst: Daan Jeuken. Foto's: Teams

Gefrustreerd op p4
Twee tijden die goed genoeg waren voor pole, maar door zijn eigen fout én het toegeven daarvan start Verstappen vanaf p4. Er is veel over gezegd en geschreven en hij zal zelf ook beseffen dat hij niet zo slim is geweest. Maar vergeten is het nog niet. Getergd staat de Nederlander aan de start, met twee Ferrari's en Hamilton voor hem. Hij heeft één missie: op het podium eindigen. Dat heeft ook Hamilton; als hij 14 punten meer haalt dan Bottas is hij wereldkampioen.

Het nadeel van Max' straf heeft ook één voordeel: hij hoeft nu niet bang te zijn om zijn oren geslipstreamd te worden bij de start. Zijn start is goed, maar die van de mannen om hem heen ook. Ferrari houdt de macht en Leclerc houdt Vettel achter zich. Verstappen wil aan de binnenkant Hamilton voorbij, is dat ook als Hamilton door het gras moet voor Vettel, maar de Brit remt ook extreem laat en gaat weer buitenom. Hamilton toont spierballen en duwt zijn auto naast Verstappen. De twee schieten allebei rechtdoor, Verstappen gaat het meest door het gras en valt terug naar p8, Hamilton verliest twee plekken aan Albon en Sainz. Wéér een startongeval voor Verstappen …

max-verstappen

Kwaad tot erger voor Verstappen
Verstappen komt ongeschonden uit de strijd en start zijn inhaalrace. Zijn eerste actie bij Bottas is gewaagd in het stadiongedeelte, maar hij pakt binnendoor p7. Maar Bottas is zo verrast dat de twee elkaar raken en hij het achterwiel van de Nederlander aantikt. Die gaat lek, merkt hij als hij over start/finish komt. Bottas komt er weer voorbij, de band loopt eraf, Verstappen moet een hele ronde door op drie banden en rijdt ruimschoots laatste als hij de pits haalt.

Terwijl de kopgroep dicht bij elkaar blijft, is er daarachter genoeg actie. Perez krijgt de handen op elkaar als hij p8 pakt van Kvyat. De twee McLarens zitten op 6 en 7, maar Norris heeft weer eens pech. Bij zijn pitstop wordt zijn voorband niet goed vastgezet. Hij remt net voor het einde van de pitstraat, waardoor het team hem terug kan duwen en de band alsnog wordt bevestigd. Maar hij ligt dan wel laatste.

Leclerc

Tweestoppers
Albon houdt goed stand op p3. Na 15 ronden is hij de eerste die stopt. Hij krijgt mediums, maar heeft de pech net achter Sainz terecht te komen. Gelukkig stopt die de volgende ronde en valt het tijdverlies mee.

Leclerc komt als leider de volgende ronde binnen. Ook hij krijgt opnieuw mediums en zal dus tweemaal stoppen.

Hamilton boekt progressie
Vettel, Hamilton en Bottas stoppen nog even niet. Na 24 ronden komt Hamilton pas. Hij krijgt harde banden en kan het dus met één stop af. Hij komt ruimschoots achter Leclerc terecht, maar vóór Albon. Op die oude mediums heeft Hamilton het dus gewonnen van Albon op nieuwe mediums. Bovendien moet de Red Bull-coureur nog stoppen.

Maar Hamilton gaat nog een plek winnen, want Vettel valt ook ten prooi aan de Brit. De tijdelijke leider heeft nog maar 19 seconden voorsprong, terwijl een stop 22 tellen duurt. Het heeft geen zin om hem nu binnen te halen. Maar wat is de goede keuze? "We zijn veel te vroeg gestopt!", zegt Hamilton al snel. Ferrari kan maar één ding doen: Vettel buiten houden en inzetten op de slotfase.

Na 36 ronden komt Bottas binnen. Hij komt 5 tellen achter Albon op p5 terecht. Vettel komt de ronde na Bottas. Hij komt tussen Albon en Bottas terug op de baan. Het brengt Leclerc terug aan de leiding, met Hamilton op 8 seconden. En Leclerc moet nog een keer stoppen.

Verstappen snel en in de punten
Max Verstappen heeft in de tussentijd zijn weg terug naar de toptien gevonden. Zijn tempo op de oude harde banden is beter dan dat van Hamilton vooraan. Wat als ... Verstappen stoot door naar p7 – ten koste van Perez – en moet dan 15 seconden dichtrijden op de laatste man buiten de topteams: ex-teamgenoot Daniel Ricciardo. Die moet nog stoppen – dan is Verstappen zesde.

Vettel

Wie rekent er goed: Mercedes of Ferrari?
Na 44 ronden komt Charles Leclerc alweer voor zijn tweede stop. Dat is zo vroeg dat hij ook weer naar harde banden moet – softst zijn nog geen optie. De stop van de Monegask gaat ook nog eens niet helemaal goed rechtsachter, waardoor hij nog vier kostbare extra seconden verliest. Leclerc valt terug naar p5, achter Bottas, al wordt dat p4 als Albon de volgende ronde ook stopt. Maar dan nog; p4, op 16 tellen van de leider, terwijl hij van pole startte. Heeft Ferrari hier de strategische plank misgeslagen, of wordt de slotfase van de race nog een slijtageslag op de oude harde banden? In de eerste ronde wint Leclerc 1,3 seconde op Hamilton ...

Strijd om podiumplekken
Ook Vettel is nog lang niet afgeschreven, want hij zit slechts twee tellen achter Hamilton. En Bottas zit slechts 1,5 seconde achter de Ferrari – al staat hij niet bepaald bekend om spectaculaire inhaalacties. En Leclerc dicht met een rotvaart het gat naar Bottas. Als Hamilton zijn banden heel houdt, lijkt de overwinning binnen. Maar de strijd om p2, p3 en p4 wacht op een ontknoping.

Strijd om p7
Ook voor de laatste punten is er nog hevige strijd. Perez doet zijn landgenoten een plezier met p7, maar Ricciardo is laat gestopt en jaagt. Beide McLarens zijn buiten de punten, met Hülkenberg op p9 en Ricciardo op p8 zijn dat waardevolle puntjes voor Renault.

Hamilton steeds veiliger
Lewis Hamilton begint zich per ronde meer te beseffen dat de overwinning in de pocket is, want Vettel komt niet meer bij. Daarmee heeft Mercedes de strategische strijd dus gewonnen van Ferrari.

Ook tussen Vettel, Bottas en Leclerc wordt een spannende ontknoping steeds onwaarschijnlijker. Bottas komt niet dichter bij Vettel en Leclerc weet, na een foutje, het gat nooit helemaal te dichten.

Geen wereldkampioen
Met Bottas op p3 pakt Hamilton niet voor het derde jaar op rij de wereldtitel in Mexico. Dat zal volgende week in Amerika gebeuren.

Kvyat piepelt Hülkenberg
Achter Verstappen, die op p6 rustig uitrijdt, behoudt Perez de zevende plek. Het is jammer voor Renault dat Ricciardo hem niet meer in kan halen. Het is nog jammerder voor Renault dat Hülkenberg p9 in de laatste bocht verliest. Hij wordt de muur in getikt door Kvyat. Die komt als negende over de streep, maar wordt snel bestraft. Hierdoor schuift de als elfde geklasseerde Hülkenberg toch nog door naar een puntje, maar hij verliest een plek aan Gasly.

Hamilton dankbaar
De overwinning van Hamilton is deels te danken aan een goede strategie, maar ook deels aan goed bandenmanagement. "Ik had best wat schade, dat maakte het ook moeilijk", aldus de bijna zesvoudig wereldkampioen. "Het was een lange tweede stint, maar ik ben dankbaar voor de strategie. Ik vind het niet zo erg om nog geen kampioen te zijn. Ik houd van racen, vandaag was een kans om te winnen, en die heb ik gepakt."

Vettel verrast
Ferrari sloeg de strategische plank mis, maar Vettel is mild. "Het was verrassend dat de harde band zó goed was. Lewis kon het rustig aan doen en ik kon niet echt aanvallen. Het was best een goede race, maar we hadden wat scherper kunnen zijn in de strategie."

Bottas

Bottas gewoon tevreden
De grootste overwinning voor Bottas was dat zijn team zijn auto kon repareren om gewoon op de grid te starten. Daarna was hij snel, maar inhalen bij Vettel lukte weer eens niet. "Ik vond het leuk. Dit is een goed resultaat. Ik was blij met de snelheid. Dit was wel het maximaal haalbare."

Uitslag Grand Prix Mexico
1. Lewis Hamilton, 71 ronden
2. Sebastian Vettel, op 1.766
3. Valtteri Bottas, op 3.553
4. Charles Leclerc, op 6.368
5. Alex Albon, op 21.399
6. Max Verstappen, op 1:08.807
7. Sergio Perez, op 1:13.819
8. Daniel Ricciardo, op 1:14.924
9. Pierre Gasly, op 1 ronde
10. Nico Hülkenberg, op 1 ronde

11. Daniil Kvyat, op 1 ronde
12. Lance Stroll, op 1 ronde
13. Carlos Sainz, op 1 ronde
14. Antonio Giovinazzi, op 1 ronde
15. Kevin Magnussen, op 2 ronden
16. George Russel, op 2 ronden
17. Romain Grosjean, op 2 ronden
18. Robert Kubica, op 2 ronden

Kimi Räikkönen
Lando Norris

Reacties

    • 9
    • 3
     
    Anonieme gebruiker 27 oktober 2019 22:01

    Alstublieft Mercedes Benz en meneer Toto Wolff daar is de volgende beker. Wilt u er een strik omheen of gaat het zo ook wel.... Wat een verschrikkelijk saaie race was dit zeg. En waarom moet Leclerc 2 keer stoppen welke gek heeft dat verzonnen. Maar ik begin me nu echt kapot te ergeren aan Max Verstappen. Die heeft na de zomerstop echt niets meer laten zien op een 3 de plaats na in Rusland. SPA aanrijding bocht 1 Monza aanrijden bocht 1 Japan aanrijden bocht 1 Mexico aanrijding met beide Mercedes rijders ook in bocht 1. Misschien dat een sport psycholoog deze jongen weer tot rust krijgt want dit gaat echt helemaal de verkeerde kant op. Is echt geen land te bezeilen met onze Max.

    • 2
    • 5
     
    Anonieme gebruiker 28 oktober 2019 08:59

    Met BEIDE Mercedes rijders in bocht 1? welke race heb jij gekeken? in Bocht 1 had Hamilton overstuur en kwam daarom richting Max, niet de schuld van Max en in het stadion was Max er helemaal voorbij toen Bottas instuurde en met zijn voorvleugel de achterband van Max stuksneed. als je hier echt de schuld van Max in ziet kan je beter een andere sport gaan volgen, dan snap je niks van autosport.

    • 4
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 28 oktober 2019 11:57

    Eigen schuld of niet, er valt wat voor te zeggen dat Max sinds de zomerstop de weg een beetje kwijt is. Punten sinds Spa: Verstappen 39, Albon 58...

    • 5
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 28 oktober 2019 12:24

    Hoewel je kunt twisten over de schuld aanrijding met Hamilton, is het dom dat Verstappen überhaupt in deze situatie terecht komt. Als hij gewoon bij de Q veilig van het gas af gegaan was, dan had hij gewoon kunnen verdedigen vanaf P1. Nu kom je vanaf P4 in het gedrang en vergooit hij zijn kansen op een overwinning. Ik hoop dat Max in Texas het hoofd koel houdt en weer eens een podium kan pakken.

    • 4
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 28 oktober 2019 16:51

    Exact het gelazer begon al op zaterdag dit was totaal overbodig.

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 28 oktober 2019 17:16

    Geef Mercedes die wereldtitel van 2020 ook alvast. Dan is het gelijk duidelijk vanaf Melbourne.

    • 3
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 29 oktober 2019 10:26

    Verstappen is waarschijnlijk de snelste rijder van het stel. Maar niet de beste.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet