TCR Series

WTCR: Zeges op Suzuka gaan naar Guerrieri, Michelisz en Kristofferson, glansrol voor Langeveld in eerste race

guerrieri

Titelrivalen Norbert Michelisz (BRC Hyundai) en Esteban Guerrieri (Münnich Honda) namen elk een overwinning voor hun rekening tijdens de WTCR-ronde op Suzuka, maar door betere resultaten in de overige twee races nam de Argentijn wel de koppositie in het kampioenschap over van de Hongaar. Johan Kristoffersen (SLR Volkswagen) won de laatste race van een weekend waarin Niels Langeveld (Comtoyou Audi) schitterde in de eerste race en Nick Catsburg (BRC Hyundai) kritiek kreeg te verduren voor een aanvaring met Andy Priaulx. Voor Tom Coronel (Comtoyou Cupra) bleef het Japanse avontuur puntloos.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: FIA WTCR

De zaterdag op de verkorte baan van Suzuka stond niet alleen in het teken van de titelstrijd tussen Guerrieri en Michelisz – de Argentijn zette daarin een belangrijke stap door de zege in de eerste wedstrijd naar zich toe te trekken. Voor Nederland sprong ook het optreden van Niels Langeveld flink in het oog. De Sassenheimer was al snelste in de eerste vrije training geweest en plakte er in de net zo natte kwalificatie een vierde tijd aan vast. Langeveld mocht echter van de eerste rij starten toen poleman Tiago Monteiro (KCMG Honda) en Nestor Girolami (Münnich Honda) gridstraffen kregen uitgedeeld.

langeveld2

Langeveld lag zelfs even aan de leiding toen zijn teamgenoot Frédéric Vervisch samen met Guerrieri wijd ging in de eerste bocht, maar hij verloor door een foutje de kop in de laatste bocht – het was hem te vergeven, want het was Langevelds allereerste ronde op een droog Suzuka... Hij reed wel de race als tweede uit achter Guerrieri, die de leiding in het kampioenschap overnam van Michelisz, die niet verder kwam dan de 13e plaats. Er ontstond controverse rondom diens teamgenoot Nick Catsburg, die Andy Priaulx (Cyan Lynk & Co) van achter leek te torpederen. Priaulx ontplofte na afloop van woede, maar Catsburg zei dat de Brit plotseling naar binnen kwam, op een afstand die niet meer voor de Nederlander te beremmen was. Toch werd hij als schuldige aangewezen, wat resulteerde in 30 seconden tijdstraf.

langeveld

Op zondagochtend sloeg Michelisz terug met een krappe zege op Rob Huff (SLR Volkswagen), terwijl Guerrieri met een tiende plaats genoegen moest nemen. Michelisz kreeg wel een reprimande voor de manier waarop hij Huff naar de pitmuur drukte om zijn leiding te behouden. Michelisz' teamgenoot Gabriele Tarquini werd op acht seconden derde, door Kevin Ceccon (Mulsanne Alfa Romeo) de hele race achter zich te houden – al gebeurde dat niet geheel contactloos.

michelisz

Guerrieri pakte het initiatief van Michelisz terug in de derde race. Achter Johan Kristofferson, die van pole was vertrokken maar tijdelijk achter Monteiro was teruggevallen, finishte de Honda-coureur als tweede – met dank aan Honda-genoot Monteiro, die hem in de laatste ronde voorbijliet. Monteiro kreeg voor het afsnijden van de chicane in de laatste ronde tien seconden tijdstraf, al profiteerde zijn directe rivaal Ceccon daar niet van: de Italiaan kreeg ook vijf seconden voor een drieste inhaalactie op Huff. Zo werd Thed Björk (Cyan Lynk & Co) de lachende derde.

kristofferson

Voor de Nederlanders was het geen gelukkige zondag. Langeveld kon op een drogere baan zijn kwalificatievorm voor de eerste race niet herhalen en werd in het middenveld het slachtoffer van touchés met Farfus en Panis. In beide races resulteerde dat in een uitvalbeurt. Voor Catsburg restten een 18e en een 14e plaats en ook voor Tom Coronel was het een weekend om te vergeten. Hij finishte de eerste twee races als 16e en 22e en completeerde in de derde race niet eens de eerste ronde, nadat lokale held Ritoyo Miyata bij de Cupra naar binnen reed.

catsburg

"Eindelijk!" juichte Langeveld na afloop van het weekend. "De druk is eraf, ik kan vrijer rijden. De potentie was er al in China, en hier hebben we het écht laten zien. Een mooi weekend, met mijn eerste WTCR-podium. Ik ben er enorm trots op."

coronel

"Ja, het was een apart weekendje", zei Coronel. "Niet helemaal mijn weekend. Kwalificatie gewoon weer een en al drama, ik had weer net de pech. Dus ja, dat was 't, op naar Macau. Ik weet zeker dat ik daar kan scoren."

FIA WTCR, Suzuka, 26-27 oktober 2019

Race 1
1. Esteban Guerrieri (Honda) - Münnich - 26 ronden
2. Niels Langeveld (Audi) - Comtoyou - 0"460
3. Tiago Monteiro (Honda) - KCMG - 1"602
4. Thed Björk (Lynk & Co) - Cyan - 1"991
5. Johan Kristoffersson (Volkswagen) - SLR - 2"400
6. Jean-Karl Vernay (Audi) - WRT - 3"699
7. Gabriele Tarquini (Hyundai) - BRC - 5"208
8. Kevin Ceccon (Alfa Romeo) - Mulsanne - 5"842
9. Ma Qinghua (Alfa Romeo) - Mulsanne - 8"091
10. Rob Huff (Volkswagen) - SLR - 8"566
11. Yvan Muller (Lynk & Co) - Cyan - 9"990
12. Yann Ehrlacher (Lynk & Co) - Cyan - 10"865
13. Norbert Michelisz (Hyundai) - BRC - 11"700
14. Aurélien Panis (Cupra) - Comtoyou - 13"207
15. Augusto Farfus (Hyundai) - BRC- 14"250
16. Tom Coronel (Cupra) - Comtoyou - 14"589
17. Mikel Azcona (Cupra) - PWR - 15"310
18. Nestor Girolami (Honda) - Münnich - 16"476
19. Tomita Ryuichiro (Audi) - Hitotsuyama - 17"109
20. Daniel Haglöf (Cupra) - PWR - 17"949
21. Attila Tassi (Honda) - KCMG - 18"883
22. Jim Ka To (Honda) - KCMG - 20"266
23. Nicky Catsburg (Hyundai) - BRC - 42"857
24. Mehdi Bennani (Volkswagen) - SLR - 3 ronden

Snelste ronde: Esteban Guerrieri, 0'54"007

Uitgevallen
Andy Priaulx
Ritomo Miyata
Benjamin Leuchter
Frederic Vervisch
Gordon Shedden

Race 2
1. Norbert Michelisz (Hyundai) - BRC - 24 ronden
2. Rob Huff (Volkswagen) - SLR - 0"293
3. Gabriele Tarquini (Hyundai) - BRC - 8"205
4. Kevin Ceccon (Alfa Romeo) - Mulsanne - 8"531
5. Thed Björk (Lynk & Co) - Cyan - 11"102
6. Tiago Monteiro (Honda) - KCMG - 11"330
7. Johan Kristoffersson (Volkswagen) - SLR - 11"699
8. Mikel Azcona (Cupra) - PWR - 12"114
9. Jean-Karl Vernay (Audi) - WRT - 12"883
10. Esteban Guerrieri (Honda) - Münnich - 18"072
11. Nestor Girolami (Honda) - Münnich - 19"580
12. Benjamin Leuchter (Volkswagen) - SLR - 19"773
13. Frederic Vervisch (Audi) - Comtoyou - 19"958
14. Yvan Muller (Lynk & Co) - Cyan - 20"134
15. Yann Ehrlacher (Lynk & Co) - Cyan - 20"367
16. Andy Priaulx (Lynk & Co) - Cyan - 20"741
17. Tomita Ryuichiro (Audi) - Hitotsuyama - 21"025
18. Nicky Catsburg (Hyundai) - BRC - 21"517
19. Aurélien Panis (Cupra) - Comtoyou - 22"517
20. Gordon Shedden (Audi) - WRT - 26"168
21. Augusto Farfus (Hyundai) - BRC- 28"366
22. Tom Coronel (Cupra) - Comtoyou - 29"493
23. Ma Qinghua (Alfa Romeo) - Mulsanne - 30"037
24. Attila Tassi (Honda) - KCMG - 32"744
25. Ritomo Miyata (Audi) - Hitotsuyama - 32"902
26. Daniel Haglöf (Cupra) - PWR - 33"112
27. Mehdi Bennani (Volkswagen) - SLR - 33"504
28. Jim Ka To (Honda) - KCMG - 52"139

Snelste ronde: Norbert Michelisz, 0'53"888

Uitgevallen
Niels Langeveld

Race 3
1. Johan Kristoffersson (Volkswagen) - SLR - 30 ronden
2. Esteban Guerrieri (Honda) - Münnich - 3"070
3. Thed Björk (Lynk & Co) - Cyan - 11"063
4. Gabriele Tarquini (Hyundai) - BRC - 11"715
5. Andy Priaulx (Lynk & Co) - Cyan - 12"545
6. Kevin Ceccon (Alfa Romeo) - Mulsanne - 12"586
7. Rob Huff (Volkswagen) - SLR - 13"104
8. Norbert Michelisz (Hyundai) - BRC - 13"864
9. Jean-Karl Vernay (Audi) - WRT - 14"838
10. Benjamin Leuchter (Volkswagen) - SLR - 18"942
11. Frederic Vervisch (Audi) - Comtoyou - 19"252
12. Nestor Girolami (Honda) - Münnich - 19"770
13. Yvan Muller (Lynk & Co) - Cyan - 19"952
14. Nicky Catsburg (Hyundai) - BRC - 20"340
15. Tiago Monteiro (Honda) - KCMG - 20"394
16. Attila Tassi (Honda) - KCMG - 22"087
17. Aurélien Panis (Cupra) - Comtoyou - 23"476
18. Mikel Azcona (Cupra) - PWR - 24"001
19. Yann Ehrlacher (Lynk & Co) - Cyan - 26"812
20. Gordon Shedden (Audi) - WRT - 27"669
21. Jim Ka To (Honda) - KCMG - 40"961
22. Augusto Farfus (Hyundai) - BRC- 51"068

Snelste ronde: Johan Kristoffersson, 0'53"912

Uitgevallen
Tomita Ryuichiro
Daniel Haglöf
Niels Langeveld
Ma Qinghua
Ritomo Miyata
Tom Coronel

Stand kampioenschap
1.Guerrieri 288; 2.Michelisz 282; 3.Björk 248; 4.Muller 240; 5.Azcona 198; 6.Girolami 196; 7.Tarquini 193; 8.Ehrlacher 182; 9.Vernay 170; 10.Kristoffersson 163.

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet