Sportscars

WEC: Toyota 1-2 op Fuji, eerste overwinning Racing Team Nederland in LMP2 (lang)

191006 WEC RTN podium
Racing Team Nederland als LMP2-winnaars op het podium met vlnr Nyck de Vries, Frits van Eerd en Giedo van der Garde

Brendon Hartley, Sébastien Buemi en Kazuki Nakajima leidden van start tot finish hebben met de nummer 8-Toyota de zes-uursrace van Fuji gewonnen. Toyota domineerde en behaalde ook de tweede plaats met José María López, Mike Conway en Kamui Kobayashi. Het Racing Team Nederland vierde de eerste overwinning in de LMP2-klasse, waarin Frits van Eerd, Nyck de Vries en Giedo van der Garde voor het succes zorgden. Met Ho Pin Tung stond er nog een Nederlander op het podium: hij eindigde samen met Gabriele Aubry en Will Stevens in de Jackie Chan DC Racing-Oreca als derde in de klasse. In de beide GT-klassen zegevierde Aston Martin: de Denen Nicki Thiim en Marco Sørensen wonnen GTE-Pro, TF Sport behaalde met Salih Yoluc, Charlie Eastwood en Jonny Adam de eerste zege in GTE-Am. Ook hier was er Nederlands podiumsucces met de derde plaats voor Jeroen Bleekemolen, Ben Keating en Felipe Fraga in de Project 1-Porsche.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: Clément Marin/RTN, PR

191006 WEC Race start
Start van de race met de Toyota's op kop

Terwij de pole-winnende Toyota van begin tot einde leidde, nam Bruno Senna met een sterke start in de nummer 1-Rebellion de tweede plaats over van Kobyashi in de nummer 7. Na een half uur herstelde de Japanner echter weer de oude rangorde en zo reden de beide Toyota's het dubbele succes voor het merk voor eigen publiek naar huis. Zelfs een drive-through-penalty in het vierde uur voor de nummer 8 als gevolg van een snelheidsovertreding in de pitstraat bracht de overwinning voor Nakajima, Hartley en Buemi niet meer in gevaar: Nakajima had na de straf nog een marge van 24 seconden. Slotrijder Buemi had aan de finish een voorsprong van 34 seconden.

De Rebellion kon het sterke tempo uit de beginfase in de race niet vasthouden: Bruno Senna, Gustavo Menezes en Norman Nato eindigden met een achterstand van twee ronden als derde. Voor de Ginetta's waren er tijdens de race tal van problemen en eindigden achter meerdere LMP2's.

191006 WEC RTN actie

In de LMP2-klasse waren er tal van wisselingen aan de leiding, waarbij Racing Team Nederland, Jackie Chan DC Racing, JOTA en High Class Racing allemaal voor de zege in aanmerking kwamen. Dankzij een afwijkende strategie kwam de RTN-Oreca met Nyck de Vries in het laatste uur aan de leiding, toen de Jackie Chan DC- en JOTA-auto's hun laatste stop maakten. Later moest ook De Vries nog een keer naar binnen, maar kwam zes seconden voor Anthony Davidson in de JOTA-Oreca weer de baan op. Vervolgens bouwde de kersverse Formule 2-kampioen gestaag zijn voorsprong uit en stelde de eerste LMP2-klassezege voor Racing Team Nederland in het FIA WEC veilig. Het team behaalde ook de snelste raceronde dankzij Nyck de Vries in de 156e ronde van de race.

Giedo van der Garde zei: "Het was moeilijk om te beginnen vanaf P7 na de kwalificatie, dat is altijd lastig. Na 17 bochten lagen we al gelijk eerste, een waanzinnig goede start! Uiteindelijk 30 seconden weggereden. Toen kwam Frits in de auto, die het prima deed. Daarna hebben we Nyck in de auto gezet. Die was super, supersnel. Hij heeft een superjob gedaan, de race gewonnen met 20 seconden voorsprong. Dat was voor ons allemaal als team een fantastisch resultaat. Ik kijk nu al uit naar de volgende! We hebben nu al drie keer zoveel punten als vorig jaar in het hele seizoen en leiden in het kampioenschap."

Frits van Eerd verklaarde: "Een supergoede race waarin alles goed op zijn plek viel. Het was superspannend. Begin ronde twee lagen we al op kop dankzij een geweldige start van Giedo. Na twee stints van Giedo ben ik ingestapt. Ik kon mooi in dezelfde ronde blijven. Daarna is Nyck erin gegaan. Het is gewoon een race van je dromen: we hebben geen enkel probleem gehad, we zijn niet gespind, geen botsingen gehad, geen lekke band, helemaal niks. Rustig gebleven, een super strategie, en het laatste halfuur kreeg ik in de gaten: als we een beetje mazzel hebben, kunnen we hem nog winnen ook! Dat is gelukt. Nyck heeft het echt geweldig gedaan, de snelste tijd, geweldige inhaalmanoeuvres. Hij heeft ons de overwinning gebracht, dit is er echt eentje van de bucketlist! Voor mij als initiator geldt: als je aan zo'n project begint, dan droom je ervan, misschien een keer op het podium te staan. Maar dat je wint, dat is een super gevoel! We hebben na vorig seizoen alles op z'n kop gezet, en dat heeft zijn vruchten afgeworpen: Silverstone op het podium en nu de overwinning en eerste in het kampioenschap. Het wereldkampioenschap! Daar ben ik echt heel blij mee!"

191006 WEC RTN Pitstop

Nyck de Vries, die zoals gemeld dus een groot aandeel in de overwinning had, kon het succes nog nauwelijks bevatten. "Het is nog een beetje surrealistisch", zei hij. "Niemand had durven dromen dat wij hier zouden winnen. Het is een mega-competitief kampioenschap met heel veel sterke zilver-rijders en Frits is natuurlijk een echte brons-rijder. Hij doet het fantastisch, maar dat maakt het ons niet makkelijker. Giedo heeft het geweldig gedaan in de eerste stint, Frits daarna ook. Het team was perfect, de auto was fenomenaal en ik denk dat ik ook wel mijn steentje heb bijgedragen vandaag. Toen ik instapte, was het half nat, half droog. Dat was voor ons wel gunstig, want in die fase konden we echt tijd terugwinnen. Ook later waren we heel sterk. Na de voorlaatste pitstop lagen we een ronde achter de leider, toen moest ik Ho Pin op het circuit zelfs inhalen. Toen heb ik 90 seconden goedgemaakt, echt alles gegeven. Ik ben superblij, maar ik ben ook wel kapot. Alles komt achter elkaar: Mercedes, Sotsji, Toyota, hier winnen... Dan moet ik naar Mercedes in Duitsland, maar voor de Formule E-test heb ik een weekeinde met mijn vriendinnetje in Valencia, daar kijk ik nu wel naar uit!"

Achter de JOTA-Oreca van Anthony Davidson, António Félix da Costa en Roberto Gonzalez eindigde de Jackie Chan DC Racing-Oreca met Ho Pin Tung, Gabriele Aubry en Will Stevens als derde. Tung had zelf de leiding in de klasse veroverd van de High Class-Oreca, maar moest samen met zijn teamgenoten uiteindelijk genoegen nemen met de derde plaats. "Al met al wel een positief weekeinde na Silverstone, waar we duidelijk snelheid tekort kwamen", zei Tung. "We hebben de race goed opgebouwd en konden het tempo goed volgen. De auto van Racing Team Nederland was superieur, wat ook gisteren in de kwalificatie al bleek met de snelste ronde van Nyck de Vries. De auto was echt een tandje te snel, niet alleen voor ons, maar voor het hele veld dat met de combinatie van Oreca en Michelins reed. Bij ons ging het goed, we hadden het meeste wel onder controle, totdat we een probleem kregen met de motor, dat steeds erger werd naarmate de race vorderde. Op het einde van de race moesten we wel 30 km/u topsnelheid inleveren, wat ons de das heeft omgedaan in de strijd om de overwinning. We waren derde op de baan, maar helaas zijn onze teamgenoten uit de uitslag gehaald vanwege iets technisch bij de nacontrole, waardoor we nu de punten voor de tweede plek pakken."

191006 WEC GTE-Pro

De beide Denen Marco Sørensen en Nicki Thiim zorgden voor de overwinning voor Aston Martin in de GTE-Pro-klasse. Met name in de tweede racehelft was het duo sterk. Al in het tweede uur passeerde Thiim met een gewaagde manoeuvre zijn merkgenoot Alex Lynn in de andere Aston Martin, waarmee hij de basis legde voor het latere succes. Aan de finish hadden Sørensen en Thiim 17,6 seconden voorsprong op de nummer 92-Porsche van Kévin Estre en Michael Christensen. De andere Aston Martin van Lynn en Maxime Martin eindigde als derde, voor de Ferrari van James Calado en Alessandro Pier Guidi.

191006 WEC GTE-Am

Na de eerste pole-position volgde nu ook de eerste GTE-Am-klassezege voor TF Sport-Aston Martin. Rijders Salih Yoluc, Charlie Eastwood en Jonny Adam domineerden vrijwel de hele race in de klasse. De tweede plaats ging naar Nicklas Nielsen, Emmanuel Collard en François Perrodo in de AF Corse-Ferrari, voor Ben Keating, Jeroen Bleekemolen en Felipe Fraga in de Project 1-Porsche, die vanaf de laatste startplaats een sterke inhaalrace reden.

191006 WEC Race Project1 podium

Jeroen Bleekemolen zei: "Een prima race gehad. Die diskwalificatie na onze pole-position was natuurlijk erg jammer, alleen maar omdat er een schroefje ontbrak in de deur dat er volgens het FIA-boek had moeten zitten, maar ja, zo is het. Ben had een heel goede openingsstint. Bij mij ging het ook lekker. Ik had twee uur lang regen, maar het bleef toch droog genoeg voor slicks, dus het was wel oppassen, maar het ging wel goed en ik ben goed naar voren kunnen komen. De Ferrari was iets te snel, maar we zijn tevreden met dit resultaat. Vanaf hier kunnen we doorbouwen. Nu lekker door naar Petit Le Mans, daar heb ik veel zin in!"


Reacties

    • 6
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 06 oktober 2019 12:28

    Super goed van racing team Nederland , de volhouder wint ! Gefeliciteerd mannen

    • 6
    • 0
     
    Gixxer17 06 oktober 2019 14:08

    Gefeliciteerd, Racing Team Nederland, wat een geweldige prestatie!

    • 8
    • 1
     
    TheNextGeneration 06 oktober 2019 15:35

    Waar is de zeur anoniem?

    • 4
    • 0
     
    Racing-Fan 06 oktober 2019 15:58

    Prachtig resultaat.

    • 6
    • 0
     
    Cees van Oord 06 oktober 2019 16:31

    Geweldig dit, voor het gehele RTN, maar zeker voor (de door sommige "kenners" hier vaak verguisde) Frits van Eerd; loon naar werken!

    • 2
    • 0
     
    hansfohr 06 oktober 2019 17:41

    Topprestatie! Met name Nyck was van uitzonderlijke klasse! Gefeliciteerd Frits, Guido, Nyck en natuurlijk de crew.

    • 0
    • 0
     
    hansfohr 06 oktober 2019 17:46

    Niet voor niets reed Nyck liefst 119 ronden.

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 06 oktober 2019 18:51

    Het wisselen naar van Dallara naar Oreca heeft zeker geholpen, met die Dallara viel gewoon heel weinig eer te behalen.

    • 2
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 06 oktober 2019 19:39

    Geweldig resultaat! Zeer snelle ronden van Nyck en Guido. Frits heeft blijkbaar meer vertrouwen in de auto en dat zie je terug in de tijden. Wat kan Guido goed starten zeg. Hopelijk kunnen de mensen die negatief zijn over Frits nu stoppen en blij zijn voor het hele team. En natuurlijk ook felicitaties naar Ho Ping Tung en Jeroen. Op naar de volgende race. Groeten Eric

    • 8
    • 7
     
    Anonieme gebruiker 06 oktober 2019 21:39

    De zeur annoniem wil best wel even reageren hoor. Geen enkel probleem zelfs... winnen is winnen zo simpel is het maar een klein beetje nuancering kan echt geen kwaad. Als jullie namelijk even meekijken op fiawec.alkamelsystems.com dan zie je dat Ome Frits nogsteeds de op 2 na langzaamste deelnemer is in deze klasse dus daar is weinig aan veranderd. Eigenlijk niets. Of het omruilen van team davy tec met de Dallara p217 voor de Oreca nu echt de doorslag heeft gegeven is waarschijnlijk ook niet helemaal waar aangezien Guido ook regelmatig met de Dallara aan de leiding ging. Oké op Le Mans was de Dallara wel gewoon ronduit de mindere auto. Dat deze overwinning te danken is aan een veld met 8 LMP 2 auto s en minimale track time voor onze Frits is wel een stuk waarschijnlijker trouwens. Als jullie verder nog vragen hebben dan hoor ik het graag. Groetjes de zeur annoniem.....

    • 8
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 06 oktober 2019 23:00

    IK heb het al eerder gezegd: Guido is het heftruckje in Cars, GIEDO is een van de coureurs die de LMP2 race in Japan heeft gewonnen.

    • 1
    • 0
     
    Marcel ten Caat 06 oktober 2019 23:26

    Het is een combinatie van factoren. Van de Dallara naar de Oreca, van Davytec naar TDS Racing. Het helpt allemaal mee. Van de acht teams rijden er maar vier met een bronzen coureur en in de race was Van Eerd de snelste 'bronze' van de vier - maar ik heb niet gezien hoeveel het verval tussen snelste en langzaamste ronde was van welke coureur dan ook. Wat rijtijd betreft, elk team kan er voor kiezen de langzaamste coureur kort in de auto te zetten...maar die zat ook in Japan toch minimaal 1u15m in de auto.

    • 1
    • 2
     
    hansfohr 07 oktober 2019 00:50

    Van alle LMP2 rijders had Nyck de meeste tracktime (119 ronden), Frits de minste (46 ronden), Guido iets meer (58 ronden). Ga mee met de nuance van 'Anonieme gebruiker'.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 07 oktober 2019 07:07

    Dank je Hans voor de support. De zeur annoniem....

    • 0
    • 0
     
    Dirk 07 oktober 2019 10:58

    De overstap van Davytec naar TDS Racing is naar mijn idee vrijwel stilzwijgend gegaan, hoe zit dat?

    • 2
    • 0
     
    Caseykvt 07 oktober 2019 11:01

    http://autosport.nl/klasse/nieuws/32219/racing-team-nederland-presenteert-ambitieuze-plannen-en-nieuw-kleurenschema

    • 0
    • 0
     
    Dirk 07 oktober 2019 12:04

    Excusé, bedankt die had ik gemist

    • 0
    • 18
     
    Anonieme gebruiker 07 oktober 2019 12:57

    Als het maar veel geld kost vind Frits het allang goed. Ben benieuwd of de JUMBO medewerker die van 1800 euro moet rondkomen het ook leuk vindt.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet