Sportscars

WEC: Toyota op pole in eigen huis, Nederlanders sterk in LMP2, Porsche in GT's

191005 WEC quali Toyota
Toyota heeft op Fuji Speedway de volledige eerste startrij in handen

Ondanks alle maatregelen in de vorm van extra gewicht staan er ook voor de 6 Uur van Fuji, de tweede race van het FIA WEC-seizoen 2019-2020, weer gewoon twee Toyota's op de eerste startrij. Kazuki Nakajima en Brendon Hartley reden in de nummer 8-Toyota een geconbineerd gemiddelde van 1:25,013 minuten en behaalden daarmee de pole-position. In LMP2 waren Ho Pin Tung en Gabriele Aubry in de nummer 37-Jackie Chan DC-Oreca het snelst. Nyck de Vries reed met de Racing Team Nederland-Oreca de absoluut snelste tijd in de klasse LMP2, in combinatie met de tijd van Frits van Eerd, wiens aanvankelijke tijd geschrapt werd vanwerge 'track limits', werd het team als zevende geklasseerd. De snelste GTE-Pro-kwalificatietijd was voor Richard Lietz en Gianmaria Bruni in de nummer 91-fabrieks-Porsche, terwijl het Project1-team met Ben Keating en Felipe Fraga in de 911 aanvankelijk het snelst was in de GTE-Am-klasse, maar hun tijd werd geschrapt vanwege een technische aangelegenheid. Daarmee erfden Jonny Adam en Salih Yoluc de pole-position in de TF Sport-Aston Martin.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

De kwalificatie voor de prototypes moest eenmaal met de rode vlag worden onderbroken toen Charlie Robertson met de nummer 6-Ginetta in de rondte ging. Lopez opende met een snelle tijd in de nummer 7-Toyota, maar daar dook Nakajima in de zusterauto al snel onder, terwijl ook Hartley als teamgenoot van de Japanner sneller ging dan Kobayashi, die na Lopez in de nummer 7 stapte. Zo kwamen Nakajima en Hartley tot een gecombineerd gemiddelde dat 0,790 seconden lager lag dan dat van de andere Toyota. Snelste niet-hybride LMP1 was de Rebellion van Gustavo Menezes en Norman Nato, maar het verschil van 1,15 seconden met de snelste Toyota zorgde zelfs in het Toyota-kamp voor wat verbazing, gezien alle maatregelen die recent genomen zijn om het LMP1-veld wat dichter bij elkaar te brengen. De snelste van de beide LNT-Ginetta's start als vierde dankzij Ben Hanley en Egor Orudzhev, terwijl in de andere Ginetta alleen Robertson een tijd neerzette voordat hij in de rondte ging. Daarmee start dit team als vijfde en laatste in de klasse.

191005 WEC quali RTN
Snelste tijd van alle LMP2-rijders voor Nyck de Vries in de RTN-Oreca

In LMP2 liet Nyck de Vries zien dat hij na zijn Formule 2-succes ook in een sportwagen nog steeds uitstekend uit de voeten kan, want zijn tijd van 1:28,332 in de Racing Team Nederland-Oreca was de snelste van alle rijders in de klasse. Op basis van het gecombineerd gemiddelde ging de pole-position naar Ho Pin Tung en Gabriele Aubry in de nummer 37-Jackie Chan DC Racing-Oreca, waarbij de beide rijders elkaar minder dan drie tienden van een seconde toegaven. De Racing Team Nederland-Oreca, waarin ook Frits van Eerd reglementair de kwalificatie reed, start uiteindelijk als zevende.

191005 WEC quali LMP2
LMP2-pole voor Ho-Pin Tung (r.) en Gabriele Aubry

Porsche won begin vorige maand op Silverstone al de GTE-Pro-klasse bij de racepremière van de nieuwe RSR en behaalde nu ook de eerste pole voor de nieuwe auto met Gianmaria Bruni en Richard Lietz in de nummer 91. De snelste tijd in de klasse was weliswaar voor Nicki Thiim in de nummer 95-Aston Martin, maar die zag zijn land- en teamgenoot Marco Sørensen net iets teveel verliezen om de pole te kunnen opeisen. Het verschil tussen de beide Porsche-rijders daarentegen bedroeg slechts 0,052 seconden. De nummer 51-AF Corse-Ferrariu van James Calado en Alessandro Pier Guidi start als tweede, voor de genoemde 'Dane Train'-Aston Martin. De andere Deen in het veld, Porsche-fabrieksrijder Michael Christensen, raakte achterwaarts van de baan in de derde bocht, waarmee de nummer 92-Porsche als laatste in de klasse start.

191005 WEC Qali Porsche
Eerste pole voor de nieuwe Porsche 911 RSR

Ook in GTE-Am leek er een Porsche vanaf pole te starten na het kwalificatiesucces voor Ben Keating en Felipe Fraga in de nummer 57-Project 1-Porsche bij pas hun tweede optreden in het FIA WEC. Naderhand echter bleek dat de bevestiging van het portier van de auto niet conform de homologatie was, waarop de tijden van het duo, dat de auto deelt met Jeroen Bleekemolen, werden geschrapt. De pole ging daarmee naar het TF Sport-Aston Martin-duo Salih Yoluc en Jonny Adam, voor de nummer 83-AF Corse-Ferrari en de nummer 98-Aston Martin.

191005 WEC Quali Project1
Bij het Project1-team was de vreugde over de vermeende pole in GTE-Am van korte duur

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet