Supercar Challenge

Supercar Challenge: Natte baan zorgt voor hectische race, waarin John de Wilde de overwinning pakt

20191005 EDFO 1201 MGL6497

Dat het nog steeds erg vochtig is op Spa-Francorchamps bewijst poleposition rijder Jean-Pierre Lequeux, die met zijn Ginetta LMP3 spint in de formatieronde. Na de start zijn de problemen nog niet voorbij. Max Weering start vanaf de derde positie en wil à la Max Verstappen in La Source binnendoor steken. Hij remt veel te laat op de natte baan en schakelt zichzelf en Max Aschoff in de Ginetta LMP3 direct uit. Zij sturen beide na La Source de endurance pits in en zo kan de race ondanks dit incident verder. Max Weering wordt als aanstichter van deze touché gezien en zal daar na een gesprek met de wedstrijdleiding nog voor worden bestraft.

Tekst en foto's: PR

480-start

Het is wederom Lequeux die zijn LMP3 niet in de juiste richting houdt, van de baan spint en in de grindbak van Campus raakt. De wagen kan zijn weg vervolgen, maar is teruggezakt naar een 21ste positie. Na deze hectische beginfase zijn het de GT's van Huub van Eijndhoven en John de Wilde die beide met een Porsche 991 aan de kop rijden, gevolgd door de LMP3 van de Spaanse equipe Gurrea-Rodriguez.

In Supersport 1 is het Jacky van der Ende die de leiding pakt voor Ruud Olij en equipe Nabuurs-Van Riet. In Supersport 2 is het wederom Bart Arendsen, die na een snelle start, de kop behoudt. Ruud Olij moet echter de pits in vanwege problemen met de versnellingsbak van zijn BMW E92 M3 en valt uit.

Vader Jean-Pierre Verhoeven heeft in de BMW Compact het stuur overgenomen van zijn zoon Jaxon, die op zijn beurt nu in de Porsche rijdt. Ook de senior pakt de draad prima op en is koploper in de Sport 2 divisie. De ervaren Sandra van der Sloot is koploper in de Sport 1 klasse.

Onder het motto driemaal is scheepsrecht verdwijnt Jean-Pierre Lequeux wederom in de grindbak, nu in die van Courbe Paul Frère. Na het slepen uit de grindbak wil de Luxemburger door met de race, maar toestemming daarvoor krijgt hij logischerwijs niet meer. Over en uit voor de grindhappende LMP3. Ook Dennis de Borst en de LMP3 van Javier Ibran Pardo raken elkaar bij het uitkomen van Bruxelles, maar kunnen beide verder.

20191005 EDFO 1220 MGL6796

Een beetje chaotische race waarbij een safetycar voor de nodige afkoeling moet zorgen. Dat helpt niet helemaal, omdat tegelijk de pitwindow open gaat voor de snelste klassen, waar echter de TCR bolides na hun kwalificatie nog bezig zijn en dus danig in de weg zitten.

De herstart wordt weer vrijgegeven, maar het duurt niet lang voordat de safetycar voor de tweede keer op de baan verschijnt. Jos Jansen met zijn Porsche en de BMW van Alexander Berger zijn in La Source met elkaar in aanraking gekomen en de wagens moeten worden weggetakeld.

De wedstrijdleiding laat het veld voor een tweede keer los, maar wederom chaos in de eerste La Source bocht waar een Ginetta spint en voor de nodige onrust zorgt.

20191005 EDFO 1201 MGL6493

Na alle pitstops is er het nodige gebeurt in de rangschikking. Huub van Eijndhoven leidt de race voor zijn Porsche merkgenoot John de Wilde.

20191005 EDFO 1209 MGL6612

De opvallende Jaxon Verhoeven, die voor deze tweede race zijn vader vervangt in de Speedlover Porsche 991, is nu derde. Stan van Oord heeft het stuur overgenomen van Dennis Borst en ligt nu aan de leiding in de Supersport 1 divisie, gevolgd door de BMW van Luuk van Loon.

In Supersport 2 is de koploper Leonard Hoogenboom, op de voet gevolgd door Bart Arendsen. In de Sport 1 divisie blijft equipe Van der Sloot-Van der Voort aan kop voor de sterke Belgische equipe van Chris Voet-Bart van den Broeck. In de Sport 2 divisie rijdt nog steeds Jean-Pierre Verhoeven aan de kop.

Alsof we nog niet genoeg chaos gezien hebben is het tijd voor de derde safetycarperiode. Onze zuiderbuur Ward Sluys gaat er echt heel hard af bij het uitkomen van Bruxelles en rijdt zijn BMW M4 Silhouette plat. De rijder is gelukkig helemaal in orde, maar dat kan van zijn wagen niet gezegd worden. Zowel Van Loon als Bob Bau rijden over de brokstukken en lopen de nodige schade op.

Waar iedereen dacht dat de race achter de safetycar zou worden afgevlagd gaat het veld nog voor één ronde een sprintrace aan. Een hele spannende strijd ontstaat nog helemaal voorin waar John de Wilde koploper Huub van Eijndhoven weet te passeren en deze chaotische race op zijn naam schrijft. Van Eijndhoven wordt tweede gevolgd door Jaxon Verhoeven, alledrie met Porsche. Deze algemene top drie is tevens het podium in de GT divisie.

20191005 EDFO 1220 MGL6821

In Supersport 1 is het toch weer equipe De Borst-Van Oord die de overwinning op hun conto kan bijschrijven, al was hun voorsprong op equipe De Kimpe-Huisman en equipe Nabuurs-Van Riet minimaal.

20191005 EDFO 1220 MGL6823

In Supersport 2 racet Leonard Hoogenboom met zijn DayVtec BMW 240i naar de overwinning, voor Maxime Oosten, wiens teamgenoot Milan Teekens na zijn crash in de Mazda MX-5 Cup niet meer in actie kon komen.

In de Sportklasse 1 zijn het uiteindelijk toch weer beide zuiderburen Voet- Van den Broeck die bovenaan eindigen, al moesten ook zij daar nog flink voor knokken in de laatste beslissende ronde.

20191005 EDFO 1238 MGL6858

Tweede werd equipe Van der Sloot-Van der Voort die nog binnen één seconde achterstand finishten. Jean-Pierre Verhoeven maakt na de derde plaats van zoon Jaxon in de GT klasse het familiefeest compleet met een overwinning in de Sport 2 divisie.

480-verhoeven-compact

Het was een hele hectische race met vele incidenten en safetycar onderbrekingen. Wij hopen dat de twee afsluitende wedstrijden op Assen een wat rustiger verloop zullen krijgen.

480-podium
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet