GT

GT: Kampioenen Van der Linde/Niederhauser winnen ADAC GT Masters slotwedstrijd Sachsenring

Met een overtuigende zege in de slotwedstrijd van de ADAC GT Masters sloten de regerende kampioenen Van der Linder/Niederhauser. De Zakspeed AMG Mercedes GT3 van de combinatie Eriksson/Keilwitz eindigde als tweede gevolgd door de Montaplast by Land Motorsport Audi R8 LMS van de combinatie. Hofer won daarmee tevens de Pirelli Junior Trophy.


2019 Kampioenen
De kersverse kampioenen sloten het seizoen ook nog eens met een overwinning af.

Tekst Willem J. Staat
Foto's ADAC Motorsport

Kampioenen Van der Linde/Niederhauser winnen ADAC GT Masters slotwedstrijd Sachsenring
Het eerste wedstrijdgedeelte stond in het teken van een Audi Trio. Van der Linde verdedigde zijn koppositie tegen de Audi's van Christopher Mies en Frank Stippler. Tot aan de verplichte pitstop bouwde Van der Linde een voorsprong van acht seconden op. Niederhauser wist dit nog verder tot tien seconden op te bouwen. Daarna deed hij het iets rustiger aan en bij de finish bedroeg het verschil nog slechts 2.8 seconden. Voor het kampioensduo betekende het de derde seizoenszege. Met deze 25 punten stelde het team ook de teamtitel veilig. Vanwege een nog lopende procedure is dit voorlopig nog provisional.

De Zakspeed AMG Mercedes GT3 van de combinatie Eriksson/Keilwitz eindigde als tweede. Keilwitz viel in de eerste ronde zelfs van de tweede naar de vijfde plek terug. Na de verplichte rijderswissel bezette Eriksson de derde plek en wist in de slotfase de Montaplast Audi R8 LMS van Christopher Mies te verschalken.

2019 Race 2 De HCB Rutronik Audi R8 LMS neemt direct de leiding in de laatste wedstrijd en stond die niet meer af.

Daarachter volgde de Team ISR Audi R8 LMS van de combinatie Stippler/Salaquarda die nipt hun eerste podium dit seizoen misten. De combinatie Dontje/Götz eindigde als vijfde en kwamen net één punt te kort om zich vicekampioen te mogen noemen. Die titel ging naar de Grasser GRT Lamborgini combinatie Christian Engelhart/Mirko Bortolotti die als zesde wisten te eindigen. De RWS Corvette C7 R GT3 van de combinatie Sven Barth/David Jahn. Voor Barth betekende het zijn negende overwinning in het Trophy klassement. De titel had hij al eerder binnengehaald.

Patric Niederhauser(HCB Rutronik Audi R8 LMS): "Kelvin heeft vandaag sensationeel de pole gepakt. Daardoor kon ik de auto met zeven seconden voorsprong overnemen. Voor mij was het belangrijk om de snelheid erin te houden. Ik de afstand tot de achtervolgers iets vergroten. Gemakkelijk was het niet want de ideale lijn was ontzettend smerige en het vereiste behoorlijk wat concentratie om foutloos te blijven rijden. Na het winnen van het kampioenschap in Hockenheim, wisten wij nu ook het kampioenschap voor teams binnen te halen."

2019 Zakspeed
De verrassend sterke performance van Zakspeed kwam te laat dit seizoen.


Kelvin van der Linde(HCB Rutronik Audi R8 LMS) "Gisteren was het met bandenpech ontzettend moeilijk. Daarom hadden we ons voorgenomen om direct terug te slaan. Dat is gelukt en op de Sachsenring is het altijd goed om vrij baan te hebben. Christopher Mies was in het begin heel erg sterk maar naarmate de wedstrijd vorderde wist ik voor mijzelf toch wat lucht te creëeren."

2019 RWT
Sven Barth won het Trophy kampioenschap voor amateurs. Overigens één van de meest sympathieke rijders binnen de ADAC GT Masters familie.


Uitslag
1. Niederhauser / van der Linde – HCB Audi R8 LMS #31
2. Keilwitz / Eriksson – Zakspeed Mercedes-AMG GT3 #21
3. Hofer / Mies – Land Audi R8 LMS #29
4. Salaquarda / Stippler – ISR Audi R8 LMS #33
5. Dontje / Götz – MANN-FILTER Mercedes-AMG GT3 #47
6. Engelhart / Bortolotti – Grasser Lamborghini Huracán GT3 #63
7. Ludwig / Asch – HB Ferrari 488 GT3 #7
8. Renauer / Preining – Herberth Porsche 911 GT3 R #1
9. Ortmann / Winkelhock – Mücke Audi R8 LMS #24
10. Jahn / Barth – RWT Corvette C7 GT3-R #13

Titel: Kelvin van der Linde/Patric Niederhauser HCB Rutronik Audi R8 LMS
Juniorenklassement: Max Hofer
Teamtitel:HCB Rutronik Racing
Trophy: Sven Barth

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet