GT

GT: Volle bak met racewinst en titels voor Orange1 FFF-Lamborghini-rijders Matteo Mapelli en Andrea Caldarelli (lang)

190928 Blancpain FFF Lambo win
De FFF-Lamborghini van Caldarelli/Mapelli,ditmaal ondersteund door Costa, ging met alle prijzen aan de haal

Het pas dit jaar opgerichte Orange1-FFF-Lamborghini-team gaat met alle prijzen aan de haal in de Blancpain GT Serie. Winst in de slotrace van de Endurance Cup op het Circuit de Barcelona-Catalunya voor Marco Mapelli, Andrea Caldarelli en Albert Costa, die bij de finale Dennis Lind verving, was voor Mapelli en Caldarelli genoeg om niet alleen de titel in de Endurance Cup voor zich op te eisen, maar ook de volledige winst in de Blancpain GT Cup, de combinatie van de Endurance-races en de sprintwedstrijden van de World Challenge Europe, voor zich op te eisen. In een race die bol stond van incidenten en daaruit voortvloeiende 'full course yellows' en safety-car-interventies, leek Yelmer Buurman in de nummer 4-Black Falcon-Mercedes tot vijf minuten voor het einde op weg naar het podium, maar in het duel met Dries Vanthoor in de WRT-Audi om de tweede plaats gingen beide in de rondte, waarmee ook de toch al geringe kansen van Buurmans teamgenoten Maro Engel en Luca Stolz op de GT Cup-titel verkeken waren. In de race eindigde de R-Motorsport-Aston Martin van Marvin Kirchhöfer, Alex Lynn en Jake Dennis na een chaotische slotfase als tweede, voor de Bentley van Jordan Lee Pepper, Steven Kane en Jules Gounon.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto: Dirk Bogaerts/SRO

De dag begon met het nieuws dat Caldarelli en Mapelli definitief zeker zijn van het winnen van de titel in de Blancpain GT World Series Europe, de voormalige Sprint Cup. Dat was te danken aan de uitslag van een beroep dat het Oostenrijkse GRT Grasser Racing Team had aangetekend tegen de uitsluiting van de tweede kwalificatie van de Blancpain GT World Challenge op Zandvoort. Aanvankelijk waren Christian Engelhart en Mirko Bortolotti uit de uitslag van de kwalificatie voor de zondagsrace op Zandvoort gehaald, omdat de datalogger van hun GRT-Lamborghini niet naar behoren functioneerde. Tegen die uitsluiting tekende het team beroep aan en hangende die beroepszaak mocht het duo toch vanaf de oorspronkelijk bereikte vijfde plaats starten, waarna de twee als tweede eindigden. Omdat het beroep werd toegewezen, blijft de eindstand van het kampioenschap zoals die was, waarmee Caldarelli en Mapelli als rijderskampioenen vaststaan.

190929 Blancpain ROWE pole

In de kwalificatie behaalde ROWE Racing (foto) de pole-position dankzij rijders Romain Dumas, Sven Müller en Mathieu Jaminet, die in de nummer 98-Porsche een gecombineerd gemiddelde van 1:45,032 seconden reden, de snelste tijd van de 46 deelnemende teams. Het Black Falcon-Mercedes-trio Maro Engel, Luca Stolz en Yelmer Buurman, dat nog in de running was om de Endurance-titel, kwalificeerde zich als tweede, direct voor hun voornaamste rivalen, Andrea Caldarelli en Marco Mapelli, die ditmaal Albert Costa in de Orange1 FFF-Lamborghini. De leiders in de Endurance Cup, SMP-Ferrari-coureurs Mikhail Aleshin, Miguel Molina en Davide Rigon kenden een lastige kwalificatie, die ze slechts als 13e afsloten.

190929 Blancpain Start

Bij de start van de race nam Costa met een gewaagde manoeuvre langs de pitmuur op weg naar de eerste bocht de leiding ten koste van Sven Müller in de pole-winnende ROWE-Porsche en Maro Engel in de Black Falcon-Mercedes. De wedstrijdleiding was het echter niet met deze actie eens en bepaalde dat Costa de twee gewonnen plaatsen weer moest teruggeven. Verderop in het veld ging het al in de eerste ronde mis: Rinat Salikhov in de 333-Rinaldi-Ferrari tikte Zaid Ashkanani in de nummer 54-Dinamic-Porsche aan, waarop de Porsche in de vangrails raakte en ondersteboven rolde. Dat leidde tot een neutralisatie van maar liefst drie kwartier, de eerste van in totaal zes 'full-course yellows', die telkens werden gevolgd door safety-car-fases.

Na de eerste reeks pitstops nam Mapelli in de pits de tweede plaats over van Romain Dumas in de ROWE-Porsche, waarbij de Italiaan in de 'fast lane' het gas erop hield, terwijl de Fransman in de 'slow lane' zijn positie trachtte te verdedigen. Dat kwam Dumas later op een 'drive-through' te staan, waarmee het ROWE-team alle kansen op een goede klassering verspeelde. Na zo'n 20 minuten in zijn stint passeerde Mapelli Stolz in de Black Falcon-Mercedes in de tweede bocht en nam zo de leiding over.

190929 Blancpain Buurman
Yelmer Buurman was alsnog de best geklasseerde Nederlander in de race

Vervolgens gaf het Orange1 FFF-Lamborghini-team de eerste plaats niet meer uit handen. Weliswaar probeerde Yelmer Buurman in de slotfase na twee safety-cars nog alles wat hij in huis had, maar het was duidelijk dat de Lamborghini bij de herstarts telkens in het voordeel was ten opzichte van de Mercedes, waardoor Buurman geen aanval kon plaatsen. Na de laatste herstart kwam Buurman zelf onder druk van Dries Vanthoor in de nummer 2-WRT-Audi en daarbij kwam het tot contact tussen de beide auto's. Buurman moest door het grind en viel terug naar de twaalfde plaats, de WRT-Audi verloor een nagenoeg zekere podiumplaats en werd met een ronde achterstand nog als 25e geklasseerd.

Achter de winnende Lamborghini wist Jake Dennis met een sterk optreden in de R-Motorsport-Aston Martin de tweede plaats veilig te stellen. Jordan Lee Pepper, Steven Kane en Jules Gounon eindigden met de best geplaatste Bentley als vierde. De andere Bentley met Callum MacLeod, Maxime Soulet en Andy Soucek leek ook kanshebber voor een podiumplaats, totdat lokale rijder Soucek in de slotfase van de baan getikt werd door Miguel Molina in de SMP-Ferrari. Die kreeg daarvoor nog een 'drive-through' opgelegd, waardoor de titelkansen van het SMP-team definitief verkeken waren. Het paste in het beeld van een slechte dag met de matige kwalificatie en een lekke band, die in een vroeg stadium van de race al voor tijdverlies zorgde.

190929 Blancpain FFF podium
Vreugde bij het Orange1-team met Mapelli en Caldarelli, die als eerste rijders in de Blancpain-historie in één seizoen alle titels winnen

Yelmer Buurman was als twaalfde nog de best geklasseerde Nederlander in het veld. "Teleurstellend, omdat we toch wel een heel goede kans hadden om weer Endurance-kampioen te worden", zei hij. "Op zich ging het weekeinde redelijk goed. In de race had Maro een goede start, maar het was wel bijzonder hoe die 563 (FFF-Lamborghini, red.) voorbijkwam. Het leek wel alsof ze een extra versnelling hadden! Ze waren in de race onverslaanbaar, dat was wel vreemd. Toen lagen we op een solide tweede positie en na die laatste herstart misten wij ook een beetje vermogen vanwege wat schade aan de uitlaat, waardoor Vanthoor vrij makkelijk naast me kon komen. We gingen naast elkaar drie bochten door, maar hij hield zijn voet vol op het gas, over het gras, en heeft me er vol vanaf gereden. Dat was erg teleurstellend, dat het zo eindigde, en ook heel erg onnodig. Volgens mij was dat volledig met opzet. We zijn nog derde geworden in het kampioenschap, maar het heeft ons wel een podium gekost."

Drie plaatsen daarachter werden Steijn en Pieter Schothorst samen met Mattia Drudi in de Attempto-Audi als 15e geklasseerd. In de Silver Cup werden ze daarmee vijfde, twee plaatsen voor Max Koebolt, die dit weekeinde in de Strakka Racing-Mercedes instapte en samen reed met Romain Monti en Esteban Muth. In het algemeen klassement werd dit trio 19e.

Niek Hommerson werd samen met zijn AF Corse-Ferrari-teamgenoten als 35e algemeen en zesde in de Pro-Am-cup geklasseerd. Voor Remon Vos en zijn Britse RAM Racing-Mercedes-teamgenoot Tom Onslow-Cole kwam er een voortijdig einde aan de race, nadat hij met nog 50 minuten te gaan door een andere rijder geraakt werd en van de baan raakte. De WRT-Audi met Rik Breukers, Charles Weerts en Norman Nato was al na 44 ronden uit de wedstrijd.

De winst in de Silver Cup was voor Felipe Fraga, Timur Boguslavskiy en Nico Bastian in de AKKA ASP-Mercedes, die als vijfde algemeen ook de best geklasseerde Mercedes-AMG GT3 was. De zege in Pro-AM ging naar Pierre Yves Paque, Edouard Cauhaupe en Pierre Alexandre Jean in de Saintéloc-Audi als elfde algemeen. De AM-Cup-racewinst werd binnengehaald door Christoph Lenz, Antonio Forné en Stefano Constantini in de Raton/Target-Lamborghini.

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet