Formule 1

Formule 1: Mercedes krijgt dubbelzege cadeau van Ferrari

Hamilton

Lewis Hamilton heeft op Sochi een geweldig cadeautje van Ferrari uitgepakt. De Scuderia maakte het zichzelf onnodig moeilijk, door vanaf de start voor ingewikkelde teamorders te kiezen. Leclerc gaf Vettel de slipstream, Vettel pakte de leiding, en moest die daarna afstaan. Maar "Multi 21-Vettel" is niet zo goed in teamorders, en weigerde de afspraken na te komen. Na een hele openingsfase steggelen, paste Ferrari Vettels strategie zo aan dat hij bij de stops de leiding verloor aan zijn teamgenoot. Het bleek allemaal voor niets toen Vettels Ferrari de geest gaf. De gestrande Ferrari zorgde voor een virtuele safetycar en dat gaf Hamilton een gratis stop en uiteindelijk de leiding. Ferrari liet Leclerc nogmaals stoppen voor betere banden en dat kostte hem ook nog de plek aan Bottas, die hij op de baan niet meer terug kon pakken. Een dubbelzege voor Mercedes, dankjewel Ferrari. Max Verstappen had vanaf p9 niet veel moeite om naar p5 op te rukken, maar had nooit het tempo om de strijd met de twee topteams aan te kunnen.

Tekst: Daan Jeuken

Krachtige slipstream
De run van de startlijn in Sochi naar de eerste bocht is lang. Charles Leclerc zal niet op zijn gemak vanaf pole vertrekken – hij gaf nota bene zelf al aan dat pole niet per se de beste plek is om te starten. Voor Lewis Hamilton is er veel te winnen, maar met de betere topsnelheid van de Ferrari's zal hij ook op zijn hoede zijn voor Sebastian Vettel. Bovendien starten de Ferrari's op softs, die doorgaans iets betere starts opleveren dan Hamiltons mediums.

De mediums komen Hamilton inderdaad duur te staan, want Hamilton verliest in de eerste meters al de tweede plek aan Sebastian Vettel. In het lange stuk daarna wordt ook de angst van Leclerc werkelijkheid: Vettel slipstreamt bij de leider, pakt de binnenbocht en duikt als leider de eerste bocht in. Hamilton wordt zelfs nog ingehaald door Sainz, die Bottas ook al voorbij is, maar omdat de Brit de binnenbocht heeft, kan hij die derde plek toch behouden.

Max Verstappen heeft ook een plekje kunnen winnen bij de start; hij gaat twee man voorbij, maar wordt ook ingehaald door Perez. Belangrijker nog is dat hij uit de problemen blijft. Dat geldt niet voor Ricciardo, Grosjean en Giovinazzi. De eerste twee knijpen naar elkaar toe, de derde zit in de midden en kan nergens naar toe. De drie raken elkaar, Grosjean gaat rechtdoor de muur in, Ricciardo moet met een lekke achterband naar de pits, Giovinazzi kan door. De safetycar komt de baan op, maar gaat gelukkig ook snel weer terug.

Vettel

Ruzie in de Ferrari-tent
Ferrari heeft de leiding stevig in handen, maar het is alles behalve rust aan de pitmuur. Er wordt namelijk flink gesteggeld tussen de twee rijders en de muur. Er is duidelijk van te voren gesproken over de startprocedure; Leclerc gaf Vettel de ruimte met de slipstream, en nu moet Vettel hem voorbij laten. Dat wordt de twee rijders ook verteld, maar Vettel weigert om die strategie uit te voeren. "Ik was er anders ook wel voorbij gegaan", reageert de Duitser. Leclerc is (weer) boos: "Ik heb de teamgame gespeeld, nu is het aan jullie." Het doet denken aan de Multi-21-Vettel uit de Red Bull-tijd, toen hij teamorders ook al aan zijn laars lapte. Het is een amusant schouwspel voor de neutrale toeschouwer, bij Ferrari zullen ze er anders over denken. Maar ze hebben zichzelf in dit lastige parket gebracht met die vreemde afspraken. Had ze gewoon laten racen en had vertrouwd op hun verstand en kwaliteiten, dan was er nu niets aan de hand geweest.

Verstappen gemakkelijk naar p5
Inhalen is met DRS en de slipstream in Sochi niet overdreven moeilijk. Vorig jaar startte Verstappen als 19e en reed hij binnen 8 rondjes naar p5. Nu duurt het iets langer, hoewel de mannen voor hem niet echt de strijd aangaan. Het duurt tot ronde 8 voordat hij Perez voorbij kan, Norris is drie ronden later het lijdend voorwerp, Sainz – die Bottas na een paar rondjes ook al moest laten gaan – volgt in ronde 17.

Het vervolg van de race zou voor de Nederlander wel eens erg eenzaam zijn. Zijn achterstand op Bottas is 19 seconden, op leider Vettel 35 seconden.

Wachten op stops
Nadat het gesteggel bij Ferrari even is afgelopen, laat Vettel zien dat hij inderdaad niet onderdoet voor Leclerc. Hij bouwt het gat op tot 4 seconden. Hamilton volgt 3 seconden achter Leclerc. "Die Ferrari's zijn serieus snel", zegt Hamilton over de boardradio, maar dat kon wel eens bedoeld zijn als afleidingsmanoeuvre. Hamilton verliest niet veel tijd op de mediums en zal willen toeslaan zodra de Ferrari's stoppen.

Leclerc mag in ronde 23 als eerste komen. Wordt hij met de undercut terug aan de leiding gebracht? Die is hier niet zo krachtig als in Singapore, maar Leclerc is in de eerste ronde een seconde sneller dan de leider. Vettel meldt al dat zijn banden op zijn en dat hij wil stoppen – hij weet ook dat Leclerc is gestopt. Maar Ferrari laat de leider een paar ronden bungelen en roept hem 4 ronden later pas binnen. Leclercs ronde is goed, Vettels stop duurt iets langer (al dan niet met opzet) en zo komt Vettel achter zijn teamgenoot terug de baan op. Ook dit zal weer de nodige discussie opleveren. Wat maakt Ferrari het zich toch moeilijk hier.

Leclerc

Drama Ferrari compleet
Vlak na de stop wordt het drama voor Vettel compleet. Zijn MGU-K houdt ermee op en Vettel moet zijn auto langs de baan parkeren. Het lost voor Ferrari wel een probleem op, want men hoeft nu niet meer te vechten om wie voor wie mag rijden.

Maar de uitvalbeurt van Vettel maakt het drama voor Ferrari compleet. Hij zet zijn auto op zo'n plek neer dat de virtuele safetycar wordt uitgeroepen. Iedereen moet langzaam rijden, en dat geeft Hamilton een buitenkansje om zijn pitstop te doen. Die kans voor open doel laat Mercedes natuurlijk niet liggen. Hamilton stopt, Leclerc rijdt langzaam en de Brit komt als leider de baan op. Ongelofelijk hoe Ferrari hier de race weggooit.

Vettel verdient overigens nog wel een prijs voor mooiste commentaar na een uitvalbeurt: "Bring back de V12's." Amen.

Bottas

Safetycar kost Leclerc nóg een plek
Tijdens de VSC gaat George Russel de muur in, nadat er iets afbreekt aan zijn auto. Dat zorgt voor een definitieve safetycar. Het veld wordt bij elkaar gebracht, en dat brengt Ferrari wederom in een lastig parket. Bottas kwam bij zijn stop vlak achter Leclerc terecht, maar heeft nu softs. Ook Ferrari besluit Leclerc ook weer softs te geven, net voordat het veld bij elkaar komt. Het kost hem nog een plek aan Bottas. Leclerc heeft Verstappen achter zich, die ook is gestopt voor mediums en verlost is van zijn grote achterstand.

Bij de herstart is Hamilton goed weg en hij komt niet in gevaar van zijn teamgenoot. Leclerc zit wel dicht bij Bottas, maar komt ook net niet in aanvalspositie. Verstappen zit nog iets te lang te slingeren om de mediums op temperatuur te krijgen, verremt zich vervolgens als Hamilton op het gas gaat en is al meteen de aansluiting kwijt. Het blijkt niet zo veel uit te maken, want hij is toch langzamer dan de drie koplopers.

Leclerc machteloos
Ferrari heeft Leclercs tweede plek opgegeven voor betere banden. Nu is het aan de Monegask om die plek op de baan terug te pakken. Daar heeft hij nog 20 ronden voor, en Leclerc lijkt ook sneller, maar het lukt hem maar niet om écht dichtbij te komen. "Geef me alles wat er is", vraagt Leclerc. Dat klinkt verleidelijk, maar deze motor moet ook nog een paar races door. Naarmate de rondes voorbij tikken, zakt de moed steeds verder in zijn schoenen. Ferrari's keuze om die tweede plek op te geven, lijkt met terugwerkende kracht niet de goede. Maar dat geldt eigenlijk voor alle keuzes die het team vandaag maakte.

Om de dag nog een beetje glans te geven, gaat Leclerc in de laatste ronde nog voor de snelste raceronde. Maar zelfs dat lukt niet.

Mercedes behoudt ongeslagen status
Met de verrassende zege houdt Mercedes zijn ongeslagen status op Sochi: het team won hier nog elke race. Voor Hamilton betekent het ook weer een grote stap richting zijn zesde wereldtitel. Zijn voorsprong was al comfortabel, bovendien staat Bottas nog steeds tweede in het kampioenschap. Met nog 5 races te gaan heeft de Brit 322 punten, Bottas heeft er 249. Die titel is een kwestie van tijd.

Verstappen

Max Verstappen eindigt eenzaam vierde. Achter hem finisht toch knap zijn teamgenoot Alex Albon, die vanuit de pitstraat startte en de hele race de tijd nam om op te rukken naar de vijfde plek.

McLaren slaat weer een belangrijke slag in de strijd met Renault. Sainz eindigt zesde, Norris achtste, met Perez ertussenin. Magnussen haalt op p9 weer eens belangrijke punten voor Haas, Hülkenberg pakt het laatste punt.

Hamilton bleef geloven
Mercedes had het moeilijk sinds de zomerstop, maar slaat vandaag keihard terug, met dank aan Ferrari. "We hebben niet opgegeven, we blijven pushen en nieuwe dingen proberen. Dat inspireert. Dit is een geweldig resultaat voor het team. Ik zag hoe snel ze waren, het was al moeilijk genoeg om bij te blijven. Maar we gaven niet op. Aan het kampioenschap wil ik nog niet te veel denken. We zetten stap voor stap en willen niet struikelen."

Bottas degelijk
Vanaf de vierde startplaats is de tweede plek van Bottas niet slecht. "Ik reed best een goede race. De eerste stint ging lekker al zat ik even vast achter een McLaren. In de tweede stint kon ik Charles achter me houden. Ik heb niet gewonnen, maar voor het team is dit perfect. We hebben een paar moeilijke races gehad, maar we wisten dat wij de racesnelheid wel hadden. We moeten nu in de kwalificatie nog wat beter worden."

Leclerc politiek correct
Bij Ferrari zal het intern donderen – alweer. Maar de jonge Leclerc houdt wijselijk zijn mond. "Ik zal het team altijd blijven vertrouwen. De tactiek was dat ik bij de start de slipstream gaf om de 1-2 te grijpen. Wat er daarna gebeurde weet ik niet, ik moet eerst met het team praten om de situatie te begrijpen. We waren best snel, ik had ook wel voor Valtteri kunnen finishen. Maar het was erg lastig om dicht achter te hem te rijden; binnen de seconde begon alles te overhitten. Mercedes bewijst hier in de races nog steeds heel snel te zijn, beter dan in de kwalificatie. Daar moeten wij dus aan werken."

Uitslag Grand Prix Rusland
1. Lewis Hamilton, 53 ronden
2. Valtteri Bottas, op 3.829
3. Charles Leclerc, op 5.212
4. Max Verstappen, op 14.210
5. Alex Albon, op 38.348
6. Carlos Sainz, op 45.889
7. Sergio Perez, op 48.728
8. Lando Norris, op 57.749
9. Kevin Magnussen, op 58.779
10. Nico Hülkenberg, op 59.841

11. Lance Stroll, op 1:00.821
12. Daniil Kvyat, op 1:02.496
13. Kimi Räikkönen, op 1:08.910
14. Pierre Gasly, op 1:10.076
15. Antonio Giovinazzi, op 1:13.346

Robert Kubica
George Russel
Sebastian Vettel
Daniel Ricciardo
Romain Grosjean

Reacties

    • 4
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 29 september 2019 16:25

    Verassend leuke race en wat maakt Mercedes toch kinderlijk eenvoudig gehakt van Ferrari iedere keer. En wat was Tom Coronel weer vervelend zeg. En hoe is het mogelijk dat Haas grosjean heeft laten bijtekenen. En wat dacht Kimi Raikkonen toen de lichten op rood gingen. En wat rijdt albon 10 keer volwassener dan Gasly. Genoeg om na te praten. En wat doet Redbull op Japan en Mexico ?

    • 5
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 29 september 2019 21:32

    De problemen die Ferrari en Leclerc vandaag tegenkwamen zijn eigenlijk gisteren al begonnen. De Monegask wou blijkbaar in elke trainings- en kwalificatiesessie laten zien wie de snelste van het veld is met rode (soft) banden. Daardoor behaalde hij wel de snelste tijd in Quali 2en de pole terwijl Mercedes zijn coureurs in de 2e Quali op geel de snelste tijd liet zetten wat de Ferrari coureurs ook makkelijk hadden kunnen doen. Na het halen van de pole kwam haantje Leclerc er achter dat pole op dit circuit eigenlijk helemaal niet zo voordelig is, wat misschien Vettel ook wel wist gezien zijn instelling gelijk na de start. En het vervolg en gevolg hebben we allemaal kunnen zien.

    • 0
    • 0
     
    Nylz 30 september 2019 01:00

    Ik denk dat de hele race is bepaald door de Virtual Safety Car. Een vervelende regel die al menig race om zeep heeft geholpen. Een Safety Car heeft ook voordelen en nadelen. En het is vaak genoeg gebeurt dat de SC invloed heeft gehad op het resultaat. Maar ik denk dat Mercedes geen schijn van kans had gehad als er geen VSC was geweest. Hoe kritisch Hamilton vorige week was, dat "langer doorrijden" een slecht idee was, zo lirisch was hij deze keer. Maar het was puur mazzel voor Mercedes dat de wedstrijdleiding besloot om een VSC in te zetten om Vettels auto 10 meter achteruit te rollen. En aan de tweede anonieme gebruiker; de rode banden bij Ferrari kwamen natuurlijk vanuit een strategisch idee. En niet vanuit Leclerc omdat hij graag q2 wilde winnen. En het zou gewoon gewerkt hebben als er geen VSC was geweest.

    • 1
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 30 september 2019 06:46

    Zo kun je het ook bekijken maar hoe dan ook maakt Mercedes gewoon gehakt van Ferrari. Ferrari heeft de snelste auto maar kampioen worden ho maar.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 30 september 2019 09:41

    Ferrari heeft een auto die op sommige circuits snel is in de kwalificaties vooral door de motor, in de races zijn ze een stuk minder snel, Leclerc kon na de safetycar ook Bottas niet inhalen, hij verloor juist tijd.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 30 september 2019 10:07

    Ik weet niet welke race jij gekeken hebt.

    • 0
    • 0
     
    Dirk 01 oktober 2019 10:26

    Wanneer gaan er koppen rollen bij Ferrari? Binotto, of Vettel of allebei?

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet