VLN

VLN: GetSpeed Performance-Mercedes behaalt eerste VLN-zege, Nicky Catsburg beste Nederlander in lastige VLN-race (lang)

190928 VLN Start
De Vodafone-GetSpeed-Mercedes ging als eerste de Nordschleife op en won de race

Na drie achtereenvolgende overwinningen voor Patrick Assenheimer en Manuel Metzger in de AutoArenA-Mercedes ging de winst in het 59e ADAC Reinoldus-Langstreckenrennen, de zevende wedstrijd van het seizoen in de VLN-Langstreckenmeisterschaft Nürburgring, opnieuw naar een Mercedes-AMG GT3. Het team GetSpeed Performance, gevestigd op het industrieterrein van de Nürburgring in Meuspath, behaalde met coureurs Fabian Schiller en Dominik Baumann de eerste overwinning in de VLN. Eerder op de dag al had Schiller, die op twee auto's was ingeschreven, voor de eerste pole-position van het team gezorgd. Het Mercedes-AMG Team MANN-FILTER eindigde met coureurs Lance David Arnold, Tim Scheerbarth en Edoardo Mortara als tweede en completeerde daarmee het Mercedes-succes in de race, ondanks de afwezigheid van het AutoArenA-team. De Walkenhorst Motorsport-BMW M6 eindigde met Nicky Catsburg en het Britse duo Jody Fannin en David Pittard op de derde plaats. Daarmee was Catsburg de best geklasseerde Nederlander. Het beruchte Eifelweer maakte het voor de deelnemers lastig: gedurende de vier uur lange race vielen er telkens weer regenbuien op verschillende plaatsen van het circuit.

Tekst: René de Boer (vanuit Nürburg, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Rebocar/R. de Boer

Flinke regenval gedurende de nacht was al een voorproefje van wat de deelnemers gedurende de kwalificatie op zaterdagochtend te wachten stond. Aan het begin van de anderhalf uur durende sessie om 8.30 uur kwam het nog flink naar beneden, maar gaandeweg de training stopte de neerslag en werd ook de racelijn wat droger, wat tot de nodige tijdverbeteringen leidde. Uiteindelijk was het de Duitser Fabian Schiller die in de nummer 23-GetSpeed Performance-Mercedes in 9:14,844 minuten de snelste tijd liet noteren. Dominik Baumann completeerde in de nummer 2-GetSpeed-Mercedes als tweede de volledige eerste startrij voor het lokale team, dat nog nooit eerder op pole-position voor een VLN-race stond. Daarachter startte de Phoenix-Audi van Vincent Kolb/Steve Jans als derde, gevolgd door de Mann-Filter-Mercedes van Lance David Arnold, Tim Scheerbarth en Edo Mortara. Stef Dusseldorp was in de Falken-M6 lange tijd de snelste BMW-rijder, maar uiteindelijk dook Augusto Farfus in de Schnitzer-M6 nog onder de tijd van de coureur uit Lichtenvoorde en kwalificeerde zich als vijfde. Dusseldorp startte als achtste, twee plaatsen voor de Walkenhorst-BMW van Nicky Catsburg, David Pittard en Jody Fannin.

190928 VLN Pitstop Getspeed 2
Laatste pitstop voor de uiteindelijk winnende GetSpeed-Mercedes

Ook voorafgaand aan de start van de race was de bandenkeuze lastig: toen alle 150 auto's op de grid stonden, brak zelfs even de zon door, maar de donkere wolken maakten duidelijk dat dit slechts een kortstondig genoegen zou zijn. Bovendien was de baan nog nat genoeg om op regenbanden te starten. Kort na de start kwam het al tot een wisseling aan de leiding: nog op het Grand Prix-circuit hield Dominik Baumann in de nummer 2-GetSpeed-Mercedes het gas erop en passeerde Fabian Schiller, die in de nummer 23-auto van het team de start voor zijn rekening had genomen. Daarmee was het pleit in feite beslecht, want Baumann en Schiller, die op beide GetSpeed-Mercedssen startte, gaven de leiding in de wedstrijd op een klein intermezzo na niet meer uit handen. Ook een 'stop-and-go penalty' vanwege het niet voldoen aan de minimale pitstoptijd bracht de zege niet meer in gevaar. Zo zorgden ze niet alleen voor de vierde opeenvolgende Mercedes-overwinning in de zevende VLN-race van het seizoen, maar ook voor de eerste winst van GetSpeed Performance. De tweede plaats was voor de MANN-FILTER-Mercedes van Lance David Arnold, Tim Scheerbarth en Edoardo Mortara. In de eerste ronde was er licht contact met Schiller in de nummer 23-GetSpeed-Mercedes, maar voor de rest kende het trio een nagenoeg probleemloze wedstrijd.

190928 VLN Catsburg
Nicky Catsburg (r.) met zijn Britse teamgenoten David Pittard (l.) en Jody Fannin

Daarachter eindigden Nicky Catsburg met zijn beide Britse teamgenoten Jody Fannin en David Pittard in de Walkenhorst-M6 als beste BMW-team, terwijl de Amersfoorter met zijn podiumplaats ook de best geklasseerde Nederlander was.

190928 VLN Catsburg actie
De PlayStation-Walkenhorst-BMW met Nicky Catsburg en de Total-zusterauto met Adams/Abbott/Tresson

"Het was ongelooflijk lastig vanwege de wisselende weersomstandigheden", zei Catsburg. "We hebben twee keer de verkeerde keuze gemaakt, maar ook twee keer de juiste keuze gemaakt en daardoor zijn we uiteindelijk op het podium geëindigd. We wisten dat als we geen fouten zouden maken, we ver konden komen, en dat is wel gebleken. Wij hebben Yokohama's, die in de regen best eng zijn om mee te rijden, maar het is allemaal goed gegaan en het is mooi om weer eens op het podium te staan."

Met de Falken-BMW eindigde Stef Dusseldorp samen met Peter Dumbreck als vijfde algemeen, voor het Phoenix-Audi-duo Steve Jans en Vincent Kolb, die de Pro-Am-klasse wonnen. "P4 is wel een goed resultaat", zei Dusseldorp. "Het maximale wat we vandaag hebben kunnen behalen. Op sommige momenten behoorden we tot de snelsten, maar op andere momenten waren we 15 seconden te langzaam, dus gemiddeld zitten we toch nog te ver van de top af. Dat we vierde zijn geworden, is te danken aan het feit dat we de juiste beslissingen hebben kunnen nemen en geen extra pitstops hebben hoeven maken. Een beetje zuur dat we net geen derde zijn geworden. Voor mij in ieder geval een redelijk einde van het seizoen." Klassewinst was er voor Patrick Huisman, die samen met de Duitsers Mathias Hüttenrauch en Michael Czyborra in de Porsche 911 GT3 Cup van Setup Wizard Racing de klasse SP6 op zijn naam schreef.

190928 VLN Pitstop Visser
Ook Beitske Visser kreeg bij de laatste stop slicks in plaats van regenbanden

Beitske Visser startte met de BMW M2 Competition van BMW Motorsport, die ze deelde met routinier Dirk Adorf, die zijn deelname aan de race combineerde met zijn rol als commentator bij de live-feed van de wedstrijd. De deelname aan de race was onderdeel van het ontwikkelingsprogramma van de auto, die volgend jaar de nieuwe Cup-auto van BMW wordt. "De auto is zo goed als klaar, het gaat er nu om, zoveel mogelijk kilometers te maken", verklaarde Armand Broekmans, de Nederlandse technicus die namens BMW Motorsport bij het project betrokken is.

190928 VLN Ramshorst
De Porsche van Marco van Ramshorst stond al voortijdig op de aanhanger

Voor Marco van Ramshorst en zijn Duitse teamgenoot Peter Bonk in de nummer 266 Porsche Cayman was de race voortijdig ten einde. De rijders voelden zich volgens informatie van een van de teamleden in de wisselende omstandigheden niet erg op hun gemak en besloten de Porsche halverwege de race te parkeren, teneinde eventuele schade te voorkomen.

Reacties

    • 0
    • 2
     
    Anonieme gebruiker 28 september 2019 19:48

    Een paar typo's

    • 1
    • 0
     
    René de Boer 28 september 2019 20:47

    Ik ben één keer een m vergeten bij 'Baumann'. Voor de rest heb ik de hele tekst nog een keer nagelopen en geen typo meer kunnen vinden. Ben benieuwd wat u nog ontdekt heeft!

    • 1
    • 0
     
    hansfohr 28 september 2019 23:53

    Kan deze redacteur nauwelijks betrappen op typo's. Een uitstervend ras!

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet