Sportscars

Sportscars: Cameron/Montoya met winst stap dichterbij IMSA-titel, geen podium Nederlanders

190916 IMSA Cameron Montoya
Winst voor Montoya en Cameron (r.) in de IMSA-race op Laguna Seca

Met hun overwinning in het Monterey Sports Car Championship powered by McLaren op het circuit van Laguna Seca zijn Juan Pablo Montoya en Dane Cameron in de Penske-Acura DPi een stap dichterbij de titel in het IMSA WeatherTech SportsCar Championship. Helio Castroneves en Ricky Taylor maakten er een dubbel succes voor het Penske-team van. Renger van der Zande en Jordan Taylor reden vrijwel de hele race op podiumkoers, maar moesten met de Konica-Minolta-WTR-Cadillac DPi uiteindelijk genoegen nemen met de vierde plaats. In GTLM ging de winst naar Joey Hand en Dirk Müller, die voor het eerst dit jaar de nummer 66-Ford naar de overwinning reden. Bryan Sellers en Corey Lewis wonnen met de Paul Miller Racing-Lamborghini de GTD-klasse, waarin Jeroen Bleekemolen en Ben Keating in de Riley-Mercedes-AMG GT3 als vijfde eindigden.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: IMSA

190916 IMSA Race Acura actie
De Acura was duidelijk de snelste auto in het veld

Na het sterke optreden in de kwalificatie waren de beide Penske-Acura's uiteraard ook in de race favoriet voor succes, en dat maakten ze in de wedstrijd over twee uur en 40 minuten, die geheel zonder neutralisatie verliep, probleemloos waar. In de 42e ronde verloor pole-sitter Ricky Taylor de leiding aan de zusterauto, waarin Dane Cameron begon en Juan Pablo Montoya daarna het karwei afmaakte. Taylor en Castroneves, die op zijn eerste ronde na de wissel even van de baan raakte, eindigden als tweede. Voor Cameron en Montoya was het de derde overwinning van het seizoen, waarmee ze hun voorsprong op het Whelen-Action Express-duo Felipe Nasr en Pipo Derani in de tussenstand van het kampioenschap vergrootten naar 12 punten.

190916 IMSA Race Zande
Renger van der Zande greep net naast het podium

Nasr en Derani eindigden als derde, nadat Derani in de slotfase na een verbeten strijd Renger van der Zande gepasseerd was. Die werd samen met Jordan Taylor in de Konica-Minolta-WTR-Cadillac DPi als vierde geklasseerd. "We gingen echt voor de overwinning, maar het blijkt dat de Acura's het spel van de 'balance of performance' heel goed gespeeld hebben", zei Van der Zande. "In de race reden we lang op de derde plaats en we gingen zelfs voor de tweede. Ik zat achter Castroneves en kon heel veel druk zetten. Uiteindelijk heb ik geen 'move' kunnen maken om er voorbij te komen, alleen een paar keer langszij, maar toen hadden we de pitstop en in de tweede stint reed hij vlot bij me weg. Daar heb ik uiteindelijk een beetje mijn banden mee verspeeld, waardoor uiteindelijk ook Derani dichtbij en er vervolgens ook voorbij kwam. Jammer dat we niet het podium hebben kunnen halen, want daar gingen we voor. We hebben nog wel een kans om de North American Endurance Cup, het klassement van de lange-afstandswedstrijden, te winnen. Daarin staan we bovenaan en dat wordt in Petit Le Mans beslist, dus daar focussen we ons nu op!" Overigens uitte Derani bij de collega's van Sportscar365.com nogal duidelijk zijn ongenoegen over de manier waarop Van der Zande zijn positie trachtte te verdedigen.

190916 IMSA GTLM winner
Winst in GTLM voor de nummer 66-Ford van Joey Hand en Dirk Müller

In de GTLM-klasse kon BMW-rijder Jesse Krohn niet profiteren van zijn pole-position, want na een minuut of 20 in de race viel hij opeens stil bij het uitkomen van de eerste bocht. Dat stelde Dirk Müller in staat om de leiding over te nemen en de Duitser bouwde gelijk een flinke voorsprong op. Vervolgens reed Joey Hand de overwinning naar huis, de eerste zege voor de Duits-Amerikaanse combinatie sinds Lime Rock in juli vorig jaar. De Corvettes waren in tegenstelling tot de concurrentie, die tweemaal stopte, met een drie-stop-strategie onderweg, waardoor ze wel een tijdlang aan de leiding reden, maar uiteindelijk niet meer in aanmerking kwamen voor de winst. BMW-rijders Krohn en John Edwards eindigden achter de winnende Ford als tweede, gevolgd door António García en Jan Magnussen. Voor het eerst dit jaar eindigde er geen Porsche op het podium in de klasse, maar het Porsche-duo Vanthoor/Bamber staat nog wel aan de leiding in de tussenstand.

190916 IMSA Race GTD winner
De Paul Miller-Lamborghini reed naar de eerste plaats in GTD

In GTD was de Paul Miller-Lamborghini van Corey Lewis en Bryan Sellers oppermachtig. Het duo won met ruime voorsprong op Cooper MacNeil en Toni Vilander in de Scuderia Corsa-Ferrari. John Potter en Andy Lally eindigden met de Magnus Racing-Lamborghini als derde. Jeroen Bleekemolen en Ben Keating werden met de Riley-Mercedes als vijfde geklasseerd. "Het was moeilijk om er wat meer uit te halen, omdat de Lamborghini's en de Ferrari gewoon wat te snel waren", zei Bleekemolen. "Vierde was nog mogelijk geweest, maar dat was wel het maximale. Ik heb nog een 'drive-through' gehad, waarmee we een plek hebben verloren, dat was wel jammer. Ik had een aanvaring met Bill Auberlen (in de Turner-BMW, red.), die een beetje instuurde, ik zat er met de neus tussen en net op het verkeerde moment kreeg hij een tikje en daardoor spinde hij. Jammer, maar je bent aan het racen, je wilt naar het podium en dan geef je ook alles, dat hoort er ook bij. Verder een prima race en we gaan op Road Atlanta voor succes in de Endurance Cup!"

190915 IMSA Laguna Seca uitslag race

190916 IMSA Race Riley
De Riley-Mercedes-AMG GT3 van Ben Keating en Jeroen Bleekemolen

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet