TCR Series

WTCR: Michelisz en Muller winnen chaosraces Ningbo - Langeveld: "Het leken wel botsauto's op de kermis"

190915 WTCR R2 Mich
Michelisz won de eerste race van vandaag en voert nu de tussenstand aan

Norbert Michelisz (Hyundai) en Yvan Muller (Lynk & Co) zijn de twee winnaars van de beide wedstrijden op de slotdag van het FIA WTCR-evenement op het Ningbo Speedpark in China, maar de coureurs maakten er een potsierlijke vertoning van met uitzonderlijk veel schade. "Ik houd van toerwagenracen en het mag er best wel wat hard aan toegaan, maar dit was soms echt teveel", sprak Tom Coronel uit wat velen dachten.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: FIA WTCC/DPPI

In de kwalificatie reed Yvan Muller de snelste tijd, terwijl zijn neef Yann Ehrlacher er een volledige eerste startrij voor Lynk & Co van maakte. Daarachter volgden Aurélien Panis met de Cupra, Nicky Catsburg als snelste Hyundai-rijder en Esteban Guerrieri met de Honda, die gisteren een flink deel van zijn voorsprong als leider in de tussenstand was kwijtgeraakt. Tom Coronel, bij wiens auto een scheurtje in de turboslang was gevonden als oorzaak van het tekort aan vermogen van zaterdag, kwalificeerde zich als 21e, twee plaatsen voor Niels Langeveld.

In de eerste race van de dag ging het gelijk al mis tussen Volkswagen-rijder Benjamin Leuchter en Tiago Monteiro in de KCMG-Honda, waarop de Duitser in de muur belandde en de Portugees de pits in moest voor reparatie. Even later moest ook Guerrieri de pits in na te zijn aangetikt door een concurrent. Nadat ook de Alfa Romeo van Ma gestrand was, kwam de safety-car in actie. Op dat moment leidde Priaulx voor Michelisz en Tarquini, maar bij de herstart kwam het tot een botsing tussen Catsburg en Björk, waarbij Björk tegen Häglof aan geduwd werd. Priaulx had de handen vol aan Michelisz, waardoor Tarquini uiteindelijk beide kemphanen kon passeren. Michelisz reed in de achterkant van Priaulx' auto, die met schade uitviel. Vervolgens liet Tarquini Michelisz passeren voor de leiding. De Hongaar won, voor de Italiaanse routinier en Muller, die als derde eindigde. Catsburg werd achtste, voor Coronel en Ceccon. Later kreeg Catsburg vanwege het incident met Häglof een straf opgelegd, waarmee de Amersfoorter terugviel van de achtste naar de 15e plaats.

190915 WTCR Crash Haglof Vernay

In de slotrace ging het direct al mis voor Häglof in de Cupra en Vernay in de Audi, die beide met schade uitvielen na contact. Verderop in de eerste ronde kwam Michelisz opnieuw in botsing met Priaulx, hoewel de Hongaar nu ogenschijnlijk zelf geraakt was. Michelisz viel uit. Catsburg passeerde Panis en nam daarmee de derde plaats over. Vervolgens kwam de safety-car in actie, omdat de Audi van Vernay geborgen moest worden. In de vijfde ronde werd de race hervat, maar aan het eind van die ronde tikte Bennani Monteiro de muur in, wat opnieuw tot een neutralisatie leidde. In de tiende ronde werd de wedstrijd weer vrijgegeven, waarbij Catsburg een lekke band opliep in het duel met Panis. Muller won uiteindelijk voor Ehrlacher en Tarquini. Coronel was als twaalfde de enige Nederlander aan de finish, Langeveld – die in de eerste race van de dag niet was gestart – en Catsburg vielen uit

190915 WTCR R3 Muller Ehrlacher
Muller won, Ehrlacher werd tweede

"Een knotsgekke race", oordeelde Langeveld na afloop. "Dit heeft niet zoveel meer met racen te maken, maar meer met botsauto's op de kermis! Soms gaat het echt te ver en ik was dit keer ook slachtoffer. Tijdens de kwalificatie ging het niet optimaal. Vlak voor het uitrijden voor race twee ging bij mij de versnellingsbak stuk, dus die moest vervangen worden, waardoor ik die race miste. Race drie P22, een fantastische openingsronde, ik lag gelijk 14e, maar toen kwam ik Tiago Monteiro tegen, die dook het gat in en ging er voorbij, maar torpedeerde me en ging de hekken in. Daarmee was mijn race over. Heel jammer, want ik had zeker negende of tiende kunnen worden! Geen punten dus helaas. Nu op naar Japan, het positieve is dat de snelheid er is, zeker gisteren."

Tom Coronel meldde: "De eerste race van vandaag begon heel goed: ik had een heel goede openingsronde en kon overal goed tussendoor, maar wat een schade allemaal. Je ziet dat het gewoon oorlog is tussen Hyundai, Lynk & Co en Honda. Er werden gewoon mensen expres opgeruimd, dat was heel duidelijk zichtbaar. Het hoort er natuurlijk ook wel bij. Ik ben de eerste race negende geworden, lekker gereden, kreeg nog een tikje van Rob Huff. De volgende race was ook weer een serieuze bende, je zag hoe 'hot' iedereen was en er moest duidelijk het een en ander vereffend worden. Wat een chaos die eerste twee ronden! Ik was een beetje aan het grasmaaien nadat Monteiro me naar buiten beukte, dus ik moest de pits in om de radiateur te laten schoonmaken tijdens een safety-car. Uiteindelijk zat ik er nog aardig bij. Ik heb het serieus naar m'n zin gehad!"

En het relaas van Nicky Catsburg: "Een enerverend dagje vandaag. De kwalificatie ging niet optimaal in Q3. Natuurlijk was het mijn taak om ervoor te zorgen dat mijn teamgenoot Norbert Michelisz zoveel mogelijk punten zou scoren. Dat is in race twee goed gelukt. Helaas gingen we aan het eind van de race een stapje te ver, we raakten van de baan, anders was ik zeker op het podium geweest. In race drie had ik te kampen met schade van de voorgaande race. Na de tweede safety-car liep de splitter tegen het voorwiel aan. Het leek erop alsof ik er af gereden werd door Panis, maar uiteindelijk had ik dus een lekke band. Ook daar lag ik weer op podiumkoers, maar het lijkt niet zo te mogen zijn. 'Norbi' staat wel aan de leiding, dat is mooi."

Reacties

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 16 september 2019 16:53

    Wat een chaos, ben van mening dat dit WTCR weekend niet de boeken in mag als het weekend van de beste races.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet