Formule 2

Formule 2: Matsushita en Aitken winnen op Monza. Titel bijna binnen voor Nyck de Vries

de-vries

Nyck de Vries deed de beste zaken op Monza. Met het koppie rijden, punten verzamelen en geen gekke dingen doen. Op zaterdag maakte De Vries indruk door vanaf een laatste startplaats het podium te halen. Ook op zondag werd deze zelfde plaats binnen gesleept, al liet hij iedereen wel even schrikken door heel hard rechtdoor te schuiven in de eerste chicane, maar gelukkig zonder verdere schade zijn podiumplaats kon verdedigen. Matsushita en Aitken wonnen beide races, terwijl de concurrenten van De Vries geen punten wisten te scoren. Het moet nu wel erg raar gaan lopen om het kampioenschap mis te lopen. Maar het blijft autosport.

Tekst: Gerrie Hoekstra
Foto's: Formule 2

Race 1:
Na de kwalificatie werd Nyck de Vries gediskwalificeerd nadat er geconstateerd werd dat er te weinig benzine in zijn tank was overgebleven. De minimale 0.8 kilo brandstof werd niet gehaald zodat De Vries als 17de en laatste de eerste race moest aanvangen.

Callum Ilott vertrok vanaf de poleposition met naast de Engelsman de Chinees Guanyu Zhou. Ilott verzilverde zijn pole en was het beste weg voor Matsushita en Sérgio Sette Câmara. De Vries had gelijk na de start al een aantal plaatsen goedgemaakt. Aan kop zorgde Ilott en Matsushita voor de nodige spanning. Na diverse zij aan zij gevechten pakte Matsushita in de vijfde ronde de kop. Al in de beginfase was het duidelijk dat de wagens met de zachte compound in de problemen kwamen. Ilott verloor een tweetal plaatsen aan Latifi en Ghiotto, waarbij de laatst genoemde de tweede plaats overnam. Al in de zevende ronde kwamen de eerste wagens binnen om de zachte banden om te wisselen voor de harde compound. Ook De Vries meldde zich in de pits. Ghiotto. King, Mick Schumacher, Aitken en Alesi reden echter door. Ghiotto gestart vanaf een dertiende plaats ging aan de leiding voor Schumacher die met een opmars bezig was.

De Vries was op zijn verse banden snel onderweg en lag op de elfde plaats en naderde Sette Câmara, Latifi en Zhou. De Vries werd geholpen in zijn opmars doordat een ongeduldige Latifi en Zhou elkaar raakten met lekke banden tot gevolg.
De Vries zat nu achter Sette Câmara en ging de strijd aan voor de achtste plaats en passeerde de Braziliaan na een uitrem actie voor de eerste bocht. Tot overmaat van ramp ontving Sette Câmara ook nog een 5 seconde straf vanwege het afsnijden van de eerste bocht. Ghiotto ging eindelijk nieuwe banden halen maar zijn pitstop duurde veel te lang. Ook de rijders die nog niet hun pitstop gemaakt hebben gingen naar binnen. Nyck de Vries had de snelheid nog goed te pakken en een podiumplaats vanaf een 17de startplaats was mogelijk. Na alle pitstops was Matsushita de leider voor Callum Ilott en Nyck de Vries, die heel snel de Engelsman onder druk ging zetten. Met nog drie ronden te gaan pakte De Vries de tweede plaats wederom bij het uitremmen voor de eerste bocht. Ghiotto was de snelste op de baan en wees Sette Câmara terug naar een vierde plaats, maar de Italiaan ging door en ook Ilott moest zijn plaats afstaan. Ghiotto was nu op weg naar De Vries,. Maar de Fries deed geen gekke dingen en liet de Italiaan zonder problemen gaan. Geen risico's nemen om punten te gaan verliezen als je weet dat je directe tegenstanders geen punten gaan halen. Matsushita pakte zijn tweede overwinning dit seizoen voor Ghuiotto en Nyck de Vries.

  matsushita

Uitslag race 1:

1. N. Matsushita (Carlin) 30 ronden in 48:56.512
2. L. Ghiotto (UNI-Virtuosi) +5.752
3. N. de Vries (ART Grand Prix) +9.207
4. C. Ilott (Sauber Junior Team by Charouz) +17.213
5. S. Sette Câmara (DAMS) +20.487
6. J. King (MP Motorsport) +24.810
7. G. Alesi (Trident) +32.335
8. J. Aitken (Campos Racing) +33.059
9. S. Gelael (PREMA Racing) +38.890
10. M. Raghunathan (MP Motorsport) +72.785

  Aitken L5R8846

Race 2:

Een emotionele Jack Aitken pakte zijn derde overwinning dit seizoen en droeg zijn winst op aan zijn mede Renault Academy rijder, en vriend, Anthoine Hubert. De Campos Racer bleef een andere Brit, Jordan King voor. Nyck de Vries reed net als gisteren naar een derde plaats, waarbij hij zijn voorsprong voor de titel wederom uitbreidde, mede geholpen door zijn directe tegenstanders die geen punten scoorden.

Vanwege het omdraaien van de eerste acht van de eindstand van de eerste race mocht Jack Aitken vanaf de poleposition vertrekken De Brit had een raketstart, gevolgd door Jordan King en Giuliano Alesi. Ook Nyck de Vries is goed weg maar werd ingesloten door Alesi en verliest, vanaf een zesde startplaats, een plek aan Luca Ghiotto. Callum Ilott zorgde ervoor na een inhaalactie op Alesi, dat er drie Engelsen aan de kop reden.

Ondanks de perfecte start van Aitken verkleinde King de achterstand op zijn landgenoot en voerde de druk op, om aan de binnenkant van de eerste chicane de koppositie over te nemen. Aitken vocht echter terug en zij aan zij streden de beide rijders in de Curva Grande richting de Variante della Roggia. Aitken verremde zich en schoot door om daarna weer de baan op te schieten. Maar ook King kende daar een momentje, maar kwam als eerste voor Aitken de baan weer op.

De eerste bocht bleek weer eens een echte spelbreker voor de jonge coureurs. De Vries, Sérgio Sette Câmara en Luca Ghiotto kwamen in de problemen en raakten elkaar. De Vries kwam er zonder kleerscheuren vanaf maar dat kon niet gezegd worden van Sette Câmara, die met een lekke band moest opgeven en Ghiotto de pits moest opzoeken voor een nieuwe neus en ook nog bestraft werd, als aanstichter van het contact, met een 5 seconde straf.

Deze schermutseling zorgde voor een Virtual Safety Car en daarna pakte Aitken wederom de koppositie na een zij aan zij gevecht op het rechte stuk. De Vries had al in het begin van de race afgerekend met Ghiotto en ook Alesi moest er nu aan geloven voor de vierde positie.

Aitken schoot rechtdoor maar ook King verremde zich. Ilott profiteerde optimaal en pakte de tweede plaats, maar ook Nyck de Vries komt steeds dichterbij de drietal Britten. De eerste vijf wagen streden om elke meter. Nobuharu Matsushita had zich tijdens de Virtual Safety Car niet aan de regels gehouden en werd bestraft met een vijf seconde straf.

Nyck de Vries verremde zich volkomen in de eerste bocht en schoot keihard rechtdoor. De kampioenschapleider was de wagen helemaal kwijt en kwam bijna in botsing met de wagen van King. De Vries kwam als vijfde weer terug op de baan achter Matsushita, die echter nog een vijf seconde tijdstraf moest ondergaan. Koploper Aitken kreeg een waarschuwing vanwege het slingeren op de baan, waar vooral achtervolger King zich kwaad over maakte.

Ook Ilott werd het slachtoffer van de eerste bocht. De Sauber Junior Team by Charouz rijder verremde zich en verloor de controle over zijn wagen, schampte de vangrail en spinde en moet de race met een lekke band beëindigen.
Aitken won zijn derde wedstrijd dit jaar voor King en De Vries. Het drietal toonden op het podium de Frans vlag ter herinnering aan Hubert.

De Vries vergrootte zijn voorsprong voor de titel naar 59 punten na zijn twee derde plaatsen van dit weekend. Nicholas Latifi blijft tweede met 166 punten, 11 punten voor Luca Ghiotto. De Vries kan zijn titel binnenhalen in Sochi eind van deze maand.

Uitslag race 2:
1. J. Aitken (Campos Racing) 21 ronden in 34:26.288
2. J. King (MP Motorsport) +2.764
3. N. de Vries (ART Grand Prix) +6.530
4. G. Zhou (UNI-Virtuosi) +7.612
5. N. Matsushita (Carlin) +8.189
6. M. Schumacher (PREMA Racing) +8.541
7. G. Alesi (Trident) +12.851
8. L. Delétraz (Carlin) +13.389
9. N. Mazepin (ART Grand Prix) +13.941
10. N. Latifi (DAMS) +23.091

Stand:
1. N. de Vries 225
2. N. Latifi 166
3. L. Ghiotto 155
4. J. Aitken 153
5. S. Sette Câmara 151
6. N. Matsushita 116
7. G. Zhou 115
8. J. King 79
9. A. Hubert 77
10. L. Delétraz 61

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet