Groeten uit ...

Sportscars: Groeten uit Silverstone 2019

IMG 2161 5
Class of 2019-2020: de FIA-WEC-rijders bijeen voor de jaarlijkse groepsfoto

Het afgelopen weekeinde vond op het circuit van Silverstone de start van het FIA WEC-seizoen 2019-2020 plaats, in Netflix-stijl aangeduid als 'Season 8', want voor de ACO begint de tijdrekening in het WK lange-afstandsracen blijkbaar pas op het moment dat de Franse club als promotor aantrad. Natuurlijk is er wat bloedarmoede in de LMP1-klasse en werd de GTE-Pro-divisie door het vertrek van BMW en Ford ernstig gekortwiekt, maar de competitie is er niet minder om en de LMP2- en GTE-Am-klassen zijn goed gevuld. Ook ELMS en de Britse Porsche Carrera Cup kwamen op Silverstone in actie, maar de Formule 3, traditioneel ook altijd onderdeel van dit evenement, misten we toch wel erg. Hoe dan ook, we deden weer volop indrukken op voor onze gebruikelijke impressie, al waren we ditmaal slechts anderhalve dag in 'Blighty'.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: Rebocar/R. de Boer

IMG 6010 5

Nuttige aanwijzing op het vliegveld bij het verlaten van de parkeerplaats met huurauto's...

IMG 5833 5

Over mooie landweggetjes naar ons tijdelijk verblijf.

IMG 5840 5

Bij Silverstone hebben we al jaren een vast 'bed and breakfast' in een prachtig landelijke ambiance.

IMG 5847 5


Drie kilometer verder heeft de broer van onze 'landlady' een karakteristieke pub met verrassend goed eten en een leuke sfeer. Prettig om hier 's avonds onder het genot van een glas wijn de meest recente editie van het weekblad 'Autosport' te lezen.

IMG 5820 5

De volgende ochtend zijn we al vroeg op het circuit, want de relatief korte tijd die we er hebben, willen we natuurlijk goed besteden.

IMG 5825 2

Welkom in Silverstone.

IMG 5851 5

Eén keer een 'full English' hoort erbij.

IMG 5855 5

Ligier organiseert vanaf volgend jaar de Ligier European Series, een eigen cup met de fraaie sportwagen JS2...

IMG 5857 5

...en de JS P4, een prototype. De tent was nog dicht, dus we moesten door het plastic heen fotograferen...

IMG 5866

Ook het kleine media centre bij Woodcote, waar de verslaggevers voor de European Le Mans Series waren ondergebracht, was om 8.10 uur nog dicht, zodat enkele werkwilligen voor een gesloten deur stonden te wachten.

Reacties

    • 0
    • 0
     
    Dirk 03 september 2019 12:33

    Was Brabham ook niet op weg richting hypercar?

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 03 september 2019 12:35

    Beste redactie, Leuk artikel zoals alle "groeten uit'. Wat additionele informatie met betrekking tot de proton-competition 'Fried Sped" trailer. Fried Sped is het transport bedrijf van eigenaar/coureur van Proton completion, Cristian Reid. hij brengt altijd zijn trailers mee naar het circuit, zet ze langs de weg of in de paddock als " reclame zuil."

    • 2
    • 0
     
    René de Boer 03 september 2019 12:41

    In eerste instantie is het idee GTE, zoals we ook van David Brabham begrepen toen we hem eerder dit jaar in Bathurst spraken, maar uiteraard kijkt ook Brabham naar het hypercar-reglement. Waarschijnlijk zal de ACO Brabham ook liever daar zien, dan weer een 'de facto' prototype net als de Ford in de GTE-klasse met alle onverkwikkelijke discussies van dien. Niemand zal dat openlijk toegeven, maar ze zullen bij de ACO blij zijn dat Ford weg is, en er bestaat een zeer sterk gerucht dat men bij de club na de GTE-winst van Ford in 2016 gezworen heeft dat er nooit meer zo'n Ford in Le Mans op het podium zou eindigden. En we weten wat er met de Ford van Keating (en Jeroen Bleekemolen) is gebeurd...

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 04 september 2019 00:54

    @Rene: zat tijdens het lezen te bedenken dat ik het jammer vond dat Keating niet met zijn Ford GT mee deed. Bij de laatste IMSA race zeiden ze daar ook niets over behalve dat hij hoopte er ooit mee te kunnen racen. Verder, zoals altijd weer een geweldig stukje om te lezen en om wat te zien van dingen die buiten de baan gebeuren. Goed weekend, Eric

    • 0
    • 0
     
    Dirk 04 september 2019 08:23

    Als ik de reactie van René lees zullen we die Ford pas weer zien bij de historische evenementen waar ook redelijk modern materiaal te zien is.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet