Sportscars

Sportscars: Fabrieksteams Toyota en Porsche succesvol, sterk optreden Racing Team Nederland (lang)

190902 WEC start 2
Start van het nieuwe seizoen op Silverstone

Dat Toyota de eerste twee plaatsen bezette in de 4 Hours of Silverstone, de openingswedstrijd van het seizoen 2019-2020 in het FIA WK lange-afstandsracen, was niet echt een verrassing. Mike Conway, Kamui Kobayashi en José María López gaan de boeken in als de eerste racewinnaars van het nieuwe seizoen. Verrassender is de overwinning van het Zwitserse Cool Racing, dat met coureurs Nicolas Lapierre en Antonin Borga (Alexandre Coigny raakte op zaterdag geblesseerd tijdens de ELMS-race en kon zondag niet rijden) zijn allereerste race in de LMP2-klasse won. Verheugend was ook het feit dat Racing Team Nederland hier, voor het eerst met een Oreca, voluit kon meestrijden voor het podium en de race dan ook als derde afsloot. In GTE-Pro was er succes voor Porsche bij het debuut van de vrijwel volledig nieuwe 911 RSR. Het Manthey-fabrieksteam bezette de eerste twee plaatsen, met Gianmaria Bruni en Richard Lietz als winnaars. In GTE-Am zegevierde AF Corse met rijders Nicklas Nielsen, François Perrodo en Emmanuel Collard. Het full-time WEC-debuut van Jeroen Bleekemolen, Ben Keating en Felipe Fraga in de Porsche van Project1 verliep daarentegen bepaald niet vlekkeloos.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

Voor het eerst werd een WEC-wedstrijd over vier in plaats van zes uur verreden, een reactie op een grootscheepse enquête onder fans van twee jaar geleden, die ondermeer als uitkomst had dat fans meer variatie in de racelengtes wilden. Wellicht zal daarbij eerder langer dan korter bedoeld zijn geweest, maar feit was dat de Britse bezoekers 33 procent minder racetijd kregen voorgeschoteld – uiteraard voor hetzelfde geld. En dat het bijprogramma na het wegvallen van het FIA EK Formule 3 nu – met naast de gebruikelijke ELMS alleen de Porsche Carrera Cup Great Britain – wel uiterst matig was, moet ook worden geconstateerd. Toch was de belangstelling nog steeds heel behoorlijk, al gold dat meer voor publiek dan voor de media, want tijdens ons bezoek op vrijdag was de perszaal opmerkelijk leeg, en we begrepen dat dat gedurende de rest van het weekeinde niet noemenswaardig verbeterde. Uit betrouwbare bron vernamen we dat het aantal journalisten, dat een permanente accreditatie voor het nieuwe WEC-seizoen heeft aangevraagd, slechts ééncijferig is...

190902 WEC Start
Het gat tussen de Toyota's en de rest bleek in de race nog vrij groot

Natuurlijk blijft Toyota de gang van zaken aan kop van het veld domineren, ondanks dat men in Keulen ook hoopt op wat meer tegenstand om het raceverloop wat spannender te maken en de successen ook wat meer glans te geven. Na de dominante prestatie in de kwalificatie met de 'lock-out' van de eerste startrij domineerden de Toyota's ook in de beginfase van de race, maar verloren deze comfortabele positie als gevolg van een 'full course yellow' in het eerste uur, waarbij de beide Rebellions de kop overnamen. Nog voor het einde van het eerste uur herstelden de beide Toyota-coureurs, Sébastien Buemi in de nummer 8 en Mike Conway in de nummer 7, de oorspronkelijke volgorde. Na een reeks stops reed Pipo Derani in de nummer 3-Rebellion nog even vooraan, maar uiteindelijk was het Toyota dat de eerste en tweede plaats opeiste.

190902 WEC winnaars
López, Kobayashi en Conway (vlnr) zijn de eerste winnaars van het nieuwe seizoen

Een iets langzamere laatste pitstop voor de nummer 8 besliste het pleit in het voordeel van de nummer 7, ondanks dat López bij Chapel kortstondig van de baan raakte. Zo won de Argentijn samen met Kobayashi en Conway, op 1,9 seconde gevolgd door de zusterauto van Sébastien Buemi, Kazuki Nakajima en nieuwkomer Brendon Hartley. De nummer 3-Rebellion van Nathanaël Berthon, Pipo Derani en Loïc Duval completeerde met een ronde achterstand het podium, ondanks een stop-and-go voor een herhaalde overtreding van de maximale 'fuel flow'. De beide LNT-Ginetta's sloten de race respectievelijk als vierde en zesde af, met de andere Rebellion daartussen, kansloos voor een betere klassering na een reeks problemen.

190902 WEC LMP2 Cool
Cool Racing won bij de WEC-première gelijk de LMP2-klasse

Cool Racing met twee rijders naar LMP2-winst
Het Zwitserse Cool Racing kwam sterk voor de dag in de LMP2-klasse, waarin het met twee in plaats van de gebruikelijke drie rijders moest uitkomen. Na een crash in de ELMS-race van zaterdag kreeg Alexandre Coigny geen toestemming om op zondag te racen, waarop Nicolas Lapierre en Antonin Borga het met z'n tweeën moesten doen. Een lekke rechter voorband in de beginfase hielp niet echt, maar Lapierre en Borga reden een sterke wedstrijd die ze uiteindelijk afsloten met de overwinning bij het eerste optreden van het team onder leiding van Patrick Barbier in het FIA WEC. De beslissing viel in het derde uur, toen Borga Job van Uitert in de Oreca van Racing Team Nederland wist in te halen en zo de leiding kon overnemen. Vervolgens reed het team de overwinning naar huis.

190902 WEC RTN 1
Goed optreden van Racing Team Nederland met de Jumbo-gele Oreca

Ook Racing Team Nederland manifesteerde zich dus goed, wat op zaterdag al bleek in de vorm van de eerste pole-position voor het team in het WEC. Op zondag acteerden Job van Uitert, Giedo van der Garde en Frits van Eerd constant in de kopgroep, waarvan lange tijd aan de leiding. In het laatste uur leek de Jumbo-gele Oreca veilig op weg naar de tweede plaats, totdat Van Eerd in de slotronde zijn meerdere moest erkennen in de hevig aandringende Thomas Laurent in de Signatech-Alpine. Zo eindigde het Nederlandse team, waarvan de inzet wordt verzorgd door het Franse TDS Racing, zeer verdienstelijk als derde, de eerste podiumklassering in het FIA WEC.

190902 WEC RTN 2
Blijdschap na het eerste WEC-podium voor Giedo van der Garde, Frits van Eerd en Job van Uitert

"Silverstone is helemaal super, voor mij een droom die uitkomt", zei Van Eerd enthousiast. "Alles valt een beetje op zijn plek. We hadden wat pech met een safety-car, de versnellingsbak ging stuk: we moesten de laatste tien ronden zonder tweede versnelling rijden. Maar we zijn derde geworden, we staan lekker op het podium en hebben het super goed gedaan. Echt fantastisch!" Van der Garde had als altijd een uitstekende start en zei: "Je weet dat je aan het begin echt moet knallen om een groot gat te slaan, wat uiteindelijk ook is gelukt. We hebben wat pech gehad, maar hoe Frits toch het podium binnengehaald heeft, is super! Het hele weekeinde was top: de auto was super, het team heeft een superjob gedaan, dus ik denk dat we tevreden terug mogen kijken." Ook Job van Uitert kwam uitermate sterk voor de dag, benadrukte Van Eerd: "Ik ken hem natuurlijk al heel lang, maar het was prachtig om te zien hoe hij hier presteerde. Nu ook weer met de snelste ronde in de race. En dan samen na een WK-race hier op het podium te staan, dat is gewoon fantastisch."

Ho Pin Tung: "We moeten grondig analyseren"
Op zeven seconden eindigde de Jackie Chan DC Racing-Oreca met Ho Pin Tung, Will Stevens en Gabriele Aubry als vierde. "Het was een race die voor ons eigenlijk nooit goed bij elkaar gekomen is", zei Ho Pin Tung. "Ik denk dat we qua strategie niet de juiste keuze hebben gemaakt, iets te conservatief waren. We hebben ook teveel tijd verloren met pitstops. In de kwalificatie kwamen we al wat tekort en dat zette zich in de race voort. We moeten eens grondig gaan analyseren waaraan dat ligt: of het de auto is, de banden of wat dan ook. Af en toe liep het wel. Toen het nat was, waren we niet snel genoeg, maar gek genoeg liep het daarna op droog wel goed, toen waren we de snelste op de baan. Lastig om een goed beeld te krijgen, maar over de hele race gezien kwamen we gewoon tekort en konden we ook niet profiteren van fouten van anderen, terwijl we zelf geen fouten maakten. We hebben dus nog wat huiswerk voor de race in Fuji." Voor United Autosports was het WEC-debuut dramatisch: de Oreca viel al in de derde ronde stil op het rechte stuk van start en finish, wat voor de eerste neutralisatie in de wedstrijd zorgde.

190902 WEC GTE Pro
Uitgedund GTE-Pro-veld met nog slechts drie merken

Succesvol debuut voor nieuwe Porsche
In GTE-Pro behaalde Porsche bij de racepremière van de nieuwe, op vele punten verbeterde 911 RSR de eerste en tweede plaats op Silverstone. De beslissing om te wisselen op regenbanden toen er in het tweede uur wat neerslag viel, bleek de juiste: het Porsche-team kon met de nummer 91 van Lietz en Bruni de leiding in de klasse overnemen, met Estre en Christensen in de nummer 92 op de tweede plaats terwijl de pole-winnende Ferrari van Calado en Pier Guidi op slicks bleef en terrein verloor. Later splitste Pier Guidi de Porsche-hegemonie vooraan in de klasse nog een keer, maar de Italiaan kreeg een drive-through opgelegd vanwege een overtreding tijdens een safety-car-fase, waarmee de kansen definitief verkeken waren. Zo behaalde het Porsche-fabrieksteam de eerste twee plaatsen in de klasse en legde daarmee een goede basis voor de titelverdediging in de klasse.

190902 WEC GTE Pro 2
Porsche behaalde de eerste twee plaatsen in de klasse

De derde plaats was voor de snelste van de beide fabrieks-Aston Martins met Alex Lynn en Maxime Martin. Pier Guidi en Calado eindigden met de AF Corse-Ferrari als vierde en waren daarmee het enige Ferrari-team aan de finish. De andere 488 viel uit na een aanrijding halverwege, toen Miguel Molina bij Becketts in botsing kwam met Oliver Jarvis in de LTN-Ginetta uit de LMP1-klasse. Saillant detail: de Spanjaard en de Brit reden een aantal jaren samen bij Audi in de DTM... De andere Aston Martin met de Denen Marco Sørensen en Nicki Thiim eindigde op een ronde achterstand als vijfde.

190902 WEC winner Am
GTE-Am-winst voor Nielsen/Perrodo/Collard

AF Corse-Ferrari wint GTE-Am
In de GTE-Am-klasse was er wel succes voor Ferrari dankzij Nicklas Nielsen, François Perrodo en Emmanuel Collard. Deze klasse was goed voor de meeste afwisseling, want in het laatste uur wisselde de leiding nog meerdere malen, met het uiteindelijke succes voor het AF Corse-Ferrari-trio. De tweede plaats was voor Paul Dalla Lana, Darren Turner en Ross Gunn in de fabrieks-Aston Martin, terwijl MR Racing met het trio Ishikawa, Beretta en Cozzolino, eveneens met een Ferrari, het podium completeerde. Dempsey-Proton-Racing leek met de nummer 77-Porsche van Matt Campbell, Christian Ried en Riccardo Pera lange tijd op jacht naar succes, totdat Campbell met nog minder dan 25 minuten te gaan nog een laatste pitstop moest maken en daarmee de leiding aan Nielsen in de AF Corse-Ferrari verspeelde. De Dempsey-Proton-Porsche werd uiteindelijk vijfde, achter de 911 RSR van het Britse Gulf Racing.

190902 WEC Am Project1
Voor Jeroen Bleekemolen en zijn Project1-teamgenoten was het een lastige race

Voor titelverdediger Project1 verliep de eerste race met twee auto's bepaald niet zonder problemen. Zo kwamen op een bepaald moment beide auto's tegelijkertijd binnen voor een pitstop, waarbij onnodig veel tijd werd verloren. "Deze en andere situaties hebben ons uiteindelijk een mogelijke podiumplaats voor de nummer 56 gekost", gaf teambaas Axel Funke toe. Egidio Perfetti, David Heinemeier-Hansson en David Kolkmann moesten genoegen nemen met de zesde plaats. De andere Project1-Porsche met Jeroen Bleekemolen, Ben Keating en Felipe Fraga eindigde als tiende. "We begonnen al met nadeel, omdat we vanwege een kapot vliegwiel niet aan de kwalificatie hadden kunnen deelnemen", zei Bleekemolen. "Het reglement schrijft dan voor dat je met een ronde achterstand vanuit de pitstraat moet starten. Natuurlijk hebben we geprobeerd, daarna terrein goed te maken, maar dat is in een competitieve klasse als deze niet zo makkelijk."

Reacties

    • 4
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 02 september 2019 21:53

    Als je met Nyck Job en Giedo rijdt win je dit kampioenschap met 1 hand op je rug maar goed dat is toekomst muziek. Met de Dallara P217 was eigenlijk niet zoveel mis alleen om er echt hard mee te gaan moest de auto.echt warm zijn. Dat kreeg Frits gewoon niet voor elkaar omdat hij te vroeg remt te vroeg instuurt en te laat op het gas gaat staan. Dat er nu na heel veel pogingen wel een podium gereden is ipv. een overwinning zegt veel over de enorme klappen met geld die er uitgegeven zijn om zelfs de Dallara te vervangen voor het iets makkelijker te besturen Oreca chassis. En met enorme klappen bedoel ik echt 10 tallen miljoenen euro's.

    • 3
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 03 september 2019 08:15

    Gelukkig weet je weet hoe het zit bij Team Nederland. De overstap heeft echt geen miljoenen gekost. Contract van de lease van dallara zal eindigen en bij TDS met een Oreca ingekocht. En wat dan nog. Frits z'n geld, Frits z'n hobby. Al finished die elke race op 10 ronden achterstand, ik zou voor zo een hobby tekenen!

    • 0
    • 0
     
    Racing-Fan 03 september 2019 18:47

    Tientallen miljoenen euro's...geloof je het zelf? Met dat geld kun je met een LMP1 racen.

    • 2
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 04 september 2019 00:36

    Jaren zeurt iedereen over de prestaties van dit team, staan ze op het podium en hebben ze de snelste ronde in LMP2 is het nog niet goed. Vind het een fantastische prestatie van alle rijders. bij de laatste rondes was het best spannend of Frits het kon houden. Goed weekend, Eric

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet