Formule 1

Formule 1: Eindelijk eerste overwinning Leclerc

Leclerc

Charles Leclerc heeft op Spa-Francorchamps dan eindelijk zijn jongensdroom verwezenlijkt: zijn eerste overwinning in de Formule 1. Bij zijn derde poleposition was het raak. Het gevaar kwam echter niet zoals verwacht van teamgenoot Sebastian Vettel, maar van Lewis Hamilton. Sterker nog, Sebastian Vettel hielp zijn teamgenoot door Hamilton enkele ronden op te houden. Het bleek cruciaal, want in de allerlaatste ronde kwam Hamilton nog gevaarlijk dichtbij. Maar niet genoeg om Leclerc wederom een zeker lijkende overwinning te ontnemen. Voor Ferrari betekent het tevens pas de eerste zege van het jaar.

Voor Max Verstappen was zijn thuisrace van korte duur. De Nederlander had weer een slechte start, probeerde dat in de eerste bocht te compenseren door in La Source laat te remmen, maar net als in 2016 kwam hij in de binnenbocht van die krappe haripin klem te zitten bij Kimi Räikkönen. Verstappens stuurinrichting was dermate beschadigd dat hij in Eau Rouge rechtdoor de muur in ging.

Tekst: Daan Jeuken.
Foto: Ferrari

Vettel hoopt op herhaling
Met twee Ferrari's op de voorste startrij, ligt de overwinning voor het grijpen. De laatste acht races op Spa-Francorchamps werden gewonnen vanaf de eerste startrij. Charles Leclerc was gisteren voor de zesde keer op rij de baas over Sebastian Vettel, maar als de tweede startplaats ergens prima is, is dat op dit circuit. Vorig jaar startte de Duitser vanaf de zelfde plek, en pakte hij op het rechte stuk na Eau Rouge de leiding van Lewis Hamilton. Daar zal ook nu zijn plan zijn, maar dat kan de Duitser wel vergeten. Hij komt niet zo goed van zijn plek en verliest in La Source de tweede plek aan Lewis Hamilton. Nu kan hij wel hetzelfde kunstje herhalen als vorig jaar, en wederom lukt het. Maar het gaat nu dus om p2, niet om de leiding.

Verstappen herhaalt 2016
Voor Max Verstappen wordt zijn thuisrace geen gelukkige. Hij komt weer slecht van zijn plek en wordt ingehaald door Perez en Räikkönen. Dat probeert de Nederlander goed te maken door in La Source heel laat te remmen, maar Räikkönen kan hem niet zien. De Fin stuurt in, snijdt Verstappen daar en de twee raken elkaar zo hard dat Räikkönen de lucht in gaat – en wel weer op zijn wielen landt. Het zal de twee een déjà-vu bezorgen, want bij de start van de race in 2016 probeerde Verstappen precies hetzelfde, ook toen na een slechte start, en ook toen leidde het tot een aanrijding.

Verstappen loopt veel schade op bij de aanrijding, maar kan nog wel door. Zijn stuurinrichting is echter ook beschadigd en zo gaat hij in Eau Rouge rechtdoor, de muur in. De crash is niet bijzonder hard, maar het is natuurlijk wel einde wedstrijd.

"Ik had een slechte start, ik weet niet waarom. Daarna remde ik iets later dan de twee auto's voor me, maar Kimi verwachtte me daar duidelijk niet. Hij nam de normale lijn en daar zat ik. Daarna kon ik niet meer sturen en daarom ging ik rechtdoor in Eau Rouge."

Ook achter Verstappen wordt er enkele tikken en beuken uitgedeeld, onder andere tussen Ricciardo en Stroll. De safetycar komt de baan op.

Herstart
De herstart lijkt voor Vettel de uitgelezen mogelijkheid om Leclerc aan te vallen, maar de Duitser maakt een grote fout in La Source. Leclerc is ervandoor en Vettel is kwetsbaar. Hamilton zit echter net niet dichtbij genoeg en moet nog verdedigen om Bottas achter zich te houden.

Achter de vier koplopers volgen Norris, Grosjean, Magnussen, Perez en Gasly.

Vettel niet snel
Zoals verwacht is de overmacht van Ferrari in de race verdwenen. Met name Vettel heeft het moeilijk en Hamilton kan gemakkelijk volgen. Gaat Mercedes voor een undercut? Nee, want na 15 ronden knippert Vettel als eerste en haalt hij verse mediums. Hamilton blijft uiteraard buiten, maar zal het op eigen kracht hier niet winnen. Op de nieuwe banden is Vettel namelijk wel heel snel. Mercedes verlengt de stint, om in de slotfase versere banden te hebben.

Leclerc wordt geholpen
De volgende vraag is: hoe lang blijft Leclerc buiten? Als hij te lang wacht, verliest hij de leiding. Dat is precies wat er gebeurt, want Ferrari haalt de leider pas na 21 ronden binnen. Ze doen dit waarschijnlijk om de tactiek van Mercedes te pareren, maar de jongeling zal zijn teamgenoot moeten inhalen om die eerste overwinning binnen te halen.

"Je komt achter Seb de baan op, maar geen zorgen", werd Leclerc verteld bij zijn stop. Hij rijdt het gat snel dicht en wordt dan inderdaad geholpen. Vettel krijgt opgedragen aan de kant te gaan, en gehoorzaamt.

Nu Hamilton
Hamilton stopte de ronde na Leclerc, Bottas de ronde daarna. Nu is het aan Hamilton om de Ferrari het vuur aan de schenen te leggen. Dit zal echter geen al te hevig gevecht worden, want Vettel geeft al aan dat deze banden het niet gaan redden tot de finish. Het lijkt dus een tweestopper te worden voor Vettel, die dan in de slotfase met nieuwe banden de Mercedessen weer zal moeten inhalen.

Vettel helpt Leclerc
Er is voor Ferrari nog wel wat aan gelegen dat Vettel het gevecht aangaat met Hamilton, want de Mercedes lijkt op dit moment ook sneller te zijn dan Leclerc. Elke seconde die Vettel Hamilton kan ophouden, is voor zijn teamgenoot mooi meegenomen. Dat spelletje speelt Vettel goed, want Hamilton moet er drie ronden hard voor vechten. Dan haalt hij de Duitser in, maar het heeft zijn banden wat energie gekost en Leclerc is nu 6,5 seconde los.

Na die dienst komt Vettel binnen. Hij geeft de derde plek op aan Bottas, maar heeft nog 11 ronden om die terug te pakken. De achterstand op de Fin is 14 seconden. Vettel pusht hard, maar te hard en hij haalt de chicane niet. Als hij dan wel de snelste ronde klokt, is het verschil met Bottas niet groot genoeg om dit gat dicht te rijden.

Leclerc krijgt het nog benauwd
Nu Hamilton eenmaal tweede rijdt en vrij baan heeft, blijkt Vettel zijn teamwerk goed gedaan te hebben. Het beste is eraf bij de Brit en hij is ongeveer even snel als de leidende Ferrari. Leclercs eerste overwinning lijkt binnen handbereik. Maar toch krijgt de leider het in de slotfase nog benauwd. Met nog twee ronden te gaan is het gat teruggebracht tot 2 seconden, voor de laatste ronde is het nog 1,5 seconde. Het is genoeg om veilig door Les Combes te komen. Pas op het laatste rechte stuk richting de busstop is Hamilton binnen een seconde, maar dat is te laat. Leclerc behoudt de leiding en boekt de eerste overwinning in zijn carrière.

Albon maakt indruk
Verstappens nieuwe teamgenoot Alex Albon werd het niet gemakkelijk gemaakt bij zijn debuut, want hij moest van de achterkant van de grid starten. Maar hij gooit wel direct hoge ogen. Zijn inhaalslag duurt de hele race, kent mooie inhaalacties, onder andere buitenom bij Ricciardo, en eindigt pas in de laatste ronde. Op het Kemmel rechte stuk duwt Sergio Perez hem nog op het gras, maar zelfs dat houdt de jongeling niet tegen. Het levert hem een knappe vijfde plaats op, achter de twee topteams.

Die vijfde plek leek eigenlijk prooi te worden voor Lando Norris. De jonge McLaren-rijder reed een bijzonder eenzame race, kon de koplopers niet bijhouden, maar was wel beduidend sneller dan de mannen achter hem. Naast best of the rest werd Norris ook driver of the day, maar het levert hem geen punten op. Met nog één ronde te gaan geeft zijn Renault de geest. Hij wordt nog als elfde geklasseerd.

De punten achter Albon en Perez gaan naar Kvyat, Hülkenberg, Gasly en Stroll.

Treurnis bij Haas
Bij Haas kunnen ze na deze race alleen maar concluderen dat het lek alles behalve boven in. Lagen Grosjean en Magnussen na de herstart nog 6e en 7e, in het vervolg werden ze aan alle kanten voorbij gereden. De twee finishen als 12e en 13e, voor Daniel Ricciardo, die na de openingsronde stopte, maar daarna om onverklaarbare redenen niet meer binnengehaald werd.

Weinig vreugde
Winnaar Charles Leclerc had een groot feest verwacht na zijn eerste overwinning, maar niet dit weekend. "Aan de ene kant is mijn jongensdroom uitgekomen, maar aan de andere kant was dit een erg zwaar weekend. Ik heb een vriend verloren en wil deze zege aan Anthoine opdragen. We zijn samen opgegroeid, mijn eerste race was met hem. Ik kan deze overwinning dus niet echt vieren."

Mercedes komen tekort
Lewis Hamilton kwam nog dichtbij in de slotfase, maar erkende zijn meerdere. "Ik heb alles gegeven. Maar de Ferrari's zijn op het rechte stuk zó snel, dat ze bijna niet in te halen zijn. Ik had in de slotfase nog wat rondjes nodig, maar Charles heeft deze overwinning verdiend. Het zat er al het hele jaar aan te komen, ik ben blij voor hem."

Teamgenoot Valtteri Bottas kon ook weinig uitrichten vandaag. "Onze racesnelheid was zoals verwacht goed, maar op de rechte stukken hadden we geen kans. Ik heb uiteindelijk mijn motor en versnellingsbak gespaard voor de volgende races."

Uitslag Grand Prix België
1. Charles Leclerc, 44 ronden
2. Lewis Hamilton, op 0.981
3. Valtteri Bottas, op 12.585
4. Sebastian Vettel, op 26.422
5. Alex Albon, op 1:21.325
6. Sergio Perez, op 1:24.448
7. Daniil Kvyat, op 1:29.657
8. Nico Hülkenberg, op 1:46.639
9. Pierre Gasly, op 1:49.168
10. Lance Stroll, op 1:49.838

11. Lando Norris, op 1 ronde
12. Kevin Magnussen, op 1 ronde
13. Romain Grosjean, op 1 ronde
14. Daniel Ricciardo, op 1 ronde
15. George Russel, op 1 ronde
16. Kimi Räikkönen, op 1 ronde
17. Robert Kubica, op 1 ronde
18. Antonio Giovinazzi

Carlos Sainz
Max Verstappen

Reacties

    • 0
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 01 september 2019 18:30

    Winnaars en Verliezers : VERLIEZERS Vettel die het echt niet meer aan lijkt te kunnen. Gasly werd weer door zijn teamgenoot verslagen. Team alfa romeo. Was echt stom van beide rijders. Verstappen die er eigenlijk gewoon afgereden werd. En team Haas waar echt iets structureels fout zit. Renault lijkt een beetje hetzelfde probleem te hebben. Team McLaren die veel punten weggooien. Dan de WINAARS Leclerc die met een heerlijk gevoel naar Monza kan. Team Mercedes die gewoon goed erbij zaten en Alex albon met een heerlijk debut voor Redbull. Ook Perez en Russell maakte een volwassen indruk. De grote verliezer van het weekend was de autosport zelf met een verschrikkelijk ongeluk op de zaterdag.

    • 3
    • 1
     
    Dirk 02 september 2019 14:16

    Verstappen vond ik toch ook wel een verliezer, hij had ook best kunnen zien/weten dat er iemand rechts van hem zat. Daarna dwaas vol eau rouge in gaan terwijl hij al weet dat zijn ophanging stuk is. Dat had niet gehoeven.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 03 september 2019 15:21

    KIMI had inderdaad moeten weten dat er rechts van hem iemand zat en niet gewoon vol moeten insturen, Kimi had ruimte aan zijn linkerkant.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet