Sportscars

Sportscars: IDEC Sport behaalt eerste ELMS-overwinning (lang - UPD: Straf in LMP3)

190831 ELMS Start
Start van de vier-uurs-ELMS-race op Silverstone

IDEC Sport Racing, het team van de familie Lafargue, waarvan het sportieve gedeelte wordt gerund door oud-Peugeot-fabriekscoureur Nicolas Minassian, begon met diverse successen in de 24H Series van het Nederlandse Creventic en groeide daarna door naar de European Le Mans Series. Daarin heeft het team nu de eerste overwinning binnen. Paul Lafargue, Paul-Loup Chatin en Memo Rojas wonnen met de Oreca-Gibson van het team de vier-uursrace van de ELMS op het circuit van Silverstone. Het team droeg de overwinning op aan Anthoine Hubert, van wie het overlijden in de slotfase van de ELMS-race officieel werd bevestigd. De G-Drive-Aurus met Job van Uitert, Roman Rusinov en Jean-Eric Vergne eindigde als tweede, waarmee dit trio de leiding in de tussenstand van het kampioenschap wist te verstevigen. Inter Europol Racing won met Martin Hippe en Nigel Moore de LMP3-klasse. De winst in de GTE-klasse was voor het Proton-Porsche-team met Preining/Giraudi/Sanchez.

UPD 10.00 uur: In de nacht kwam het bericht dat het team Inter Europol Racing, dat aanvankelijk de LMP3-klasse gewonnen had, een tijdstraf van 1:43 minuten kreeg omdat niet was voldaan aan de reglementair voorgeschreven minimum rijtijd van de 'brons'-rijder, in dit geval Nigel Moore. Daarmee ging de winst in de klasse alsnog naar Eurointernational met het Deense duo Jens Petersen en Mikkel Jensen. Saillant genoeg had dit team eerder vanwege een 'drive-through penalty', die na de race was omgezet in een tijdstraf, de zege aan Inter Europol Racing verloren... Het Poolse team Inter Europol blijft echter aan de leiding in de tussenstand na het negende opeenvolgende podiumresultaat.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto: PR

DragonSpeed, dat zich na het afscheid van het WEC alleen nog op de ELMS toelegt, had in de race de beste uitgangspositie nadat Ben Hanley met een tijd van 1:41,798 minuten de Oreca als snelste gekwalificeerd had. Hanley reed zijn tijd in de slotfase van de sessie, nadat eerst Filipe Albuquerque van United Autosports op weg naar de pole leek. Nadat Hanley onder de tijd van de Portugees gedoken was, kon die zijn eigen tijd niet meer verbeteren, zeker niet toen hij op zijn slotronde ook nog eens stilviel. Zo moest Albuquerque genoegen nemen met de tweede plaats, voor Paul Loup Chatin in de IDEC-Sport-Oreca. De G-Drive-Aurus met Roman Rusinov kwam niet verder dan de zesde startplaats. Pole in de LMP3-klasse was voor Yann Ehrlacher in de M-Racing Norma, terwijl Porsche-fabrieksjunior Thomas Preining de GTE-pole behaalde met de nummer 88-Proton-Porsche.

James Allen voerde met de DragonSpeed-Oreca na de start van de race het veld aan, maar een regenbui in de beginfase verraste de Brit, die in de rondte ging en zo zijn positie verspeelde. Later kwam Allen wel weer terug aan de leiding, maar uiteindelijk moest DragonSpeed genoegen nemen met de vierde plaats.

Daarentegen leek G-Drive Racing met coureurs Job van Uitert, Roman Rusinov en Jean-Eric Vergne na eerdere successen in Monza en Barcelona lange tijd op weg naar de derde overwinning op rij. De kansen op dit succes gingen echter verloren toen Vergne in de slotfase nog een extra pitstop moest maken. Zo kon Memo Rojas in de IDEC-Oreca de leiding overnemen en uiteindelijk de eerste overwinning van het Franse team in de ELMS naar huis rijden.

190831 ELMS Rojas
Emoties bij Memo Rojas na het behalen van de eerste ELMS-zege voor IDEC Sport

G-Drive eindidge op de tweede plaats en zet daarmee opnieuw zijn reeks podiumplaatsen dit seizoen voort. Job van Uitert zei naderhand: "Het was een mooie race, maar wel heel chaotisch. Alles wat fout kon gaan qua calls op het verkeerde moment ging ook fout. We lagen één ronde en 30 seconden achter, dus als je dat bedenkt, en dan terugrijden naar de eerste plek met nog vier ronden te gaan was absoluut niet verkeerd! Uiteindelijk werden we met een lekke band toch nog tweede, dus als dit de slechte races zijn van dit jaar, dan vind ik het ook goed! Daar ben ik wel tevreden mee. Natuurlijk ook die pole-ronde in het WEC vanmorgen, die was ook erg goed en ik kijk ernaar uit om morgen in de WEC-race met Racing Team Nederland weer een paar mooie stints neer te zetten!"

Met de tweede plaats verstevigen de G-Drive-rijders hun leiding in de tussenstand van het kampioenschap door de voorsprong op Graff-rijders Tristan Gommendy, Jonathan Hirschi en Alexandre Cognaud te vergroten. Dit trio eindigde met de nummer 39-Oreca als derde in de race.

190831 ELMS Europol
Inter Europol Competition won de LMP3-klasse

In de LMP3-klasse was de overwinning voor Inter Europol Competition met coureurs Nigel Moore en Martin Hippe in de Ligier. Weliswaar kwam Jens Petersen in de Eurointernational-Ligier als eerste over de eindstreep, maar de Deen kreeg een drive-through-penalty omdat hij bleef doorrijden ondanks een waarschuwing om binnen te komen met losgeraakt bodywork. Na afloop van de race werd deze straf omgezet naar een tijdstraf van 30 seconden, waarmee het Eurointernational-duo van Petersen en Mikkel Jensen als tweede geklasseerd werd. De derde plaats was voor het United Autosports-trio Tommy Erdos, Garrett Grist en Wayne Boyd.

190831 ELMS Proton
Winst voor de Proton-Porsche in de GTE-klasse

In de GTE-klasse was een inhaalmanoeuvre van Thomas Preining in de van pole gestarte nummer 88-Proton-Porsche op Rahel Frey in de nummer 83-Kessel-Ferrari beslissend in de strijd om de overwinning. Preining won samen met Gianluca Giraudi en Ricardo Sanchez. Rahel Frey en haar teamgenotes Michelle Gatting en Manuela Gostner werden met de nummer 83-Kessel-Ferrari als tweede geklasseerd, voor de andere Kessel-Ferrari van Andrea Piccini, Sergio Piannezola en Nicola Cadei.

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet