GT

GT4: Bullitt-Mercedes wint eerste race Nürburging voor Ekris-M4, Nederlanders Knap en Koebolt ex-aequo voor laatste race

190831 GT4 Bullit Ekris
Winst voor de Bullitt Racing-Mercedes van Monti/Lambertz in de eerste GT4-race, tweede werd de Ekris-M4 van Van der Ende/McKay

David Price, die in zijn lange loopbaan als teambaas al heel wat successen behaalde, kan weer een overwinning bijschrijven, want in de Mercedes-AMG GT4 van het door hem geleide team Bullitt Racing schreven de Fransman Romain Monti en de Duitser Alex Lambertz de eerste GT4-race op de Nürburgring op hun naam. Met een goede start vanaf de derde plaats op de grid nam Monti de leiding en legde daarmee de basis voor de overwinning, de tweede van het team dit seizoen. De tweede plaats was voor Ricardo van der Ende en Euan McKay in de Ekris-M4, Patric Niederhauser en Reinhard Jofler werden in de KTM X-Bow van True Racing derde. De titelstrijd wordt pas morgen beslist, want Simon Knap en Alec Udell, vijfde in de MDM-BMW, en Max Koebolt en Jan Kisiel, die met de Leipert-Mercedes negende werden (achtste in de Silver Cup), hebben nu alle vier 146 punten op hun naam.

Tekst: René de Boer (vanuit Nürburg, Twitter: @renedeboer)
Foto's: GT4/Chris Schotanus

Ook in de GT4 gaat de start goed en zonder incidenten, wat we al heel anders hebben meegemaakt. De beste start is voor Monti in de Bullitt-Mercedes, terwijl pole-sitter Euan McKay in de Ekris-M4 matig wegkomt en als tweede aansluit. Simon Knap verovert de derde plaats in de MDM-BMW, voor Dan McKay in de Verschuur-McLaren. Max Koebolt wint in de openingsronde één plek en komt als negende door.

190831 GT4 R1 start

In de derde ronde plaatst Euan McKay een aanval op Monti voor de leiding, maar vooralsnog zonder succes. In de zesde ronde gaat het mis voor Koebolt, die probeert Niederhauser te passeren, maar in de eerste bocht geen ruimte meer heeft en terugvalt naar de twaalfde plaats.

Er is een leuke strijd gaande tussen Dan McKay, Patrick Niederhauser, Ivan Jacoma, Akhil Rabindra en Alex Mies om de plaatsen vier tot en met tien, een groepje met kleine onderlinge verschillen. Vlak daarachter is het Max Koebolt. Aan het eind van ronde 12 is Euan McKay de eerste uit de kopgroep die binnenkomt, Ricardo van der Ende neemt over. Ook Dan McKay en Marius Zug maken hun stops. Knap blijft nog twee ronden langer buiten.

Mooi is de strijd tussen Lambertz in de Bullitt-Mercedes en Van der Ende in de Ekris-M4. Lambertz, die een ronde later stopte dan onze landgenoot, kwam net voor Van der Ende weer de baan op en weet die plek goed te verdedigen. Nadat ook Niederhauser in de True Racing-KTM als laatste is binnengekomen en Reinhard Kofler heeft overgenomen, rijdt Lambertz aan de leiding in de wedstrijd, voor Van der Ende, Alex Udell in de MDM-BMW, Nicolaj Møller-Madsen in de Phoenix-Audi en Gabriele Piana in de RN-BMW. Kisiel is negende in de Leipert-Mercedes, achtste in de klasse, tegen de derde plaats voor Udell en Knap. Een interessante situatie met het oog op de titelstrijd.

In ronde 21 verliest Udell in de Mercedes-Arena binnen korte tijd twee plaatsen aan Kofler in de KTM en Møller-Madsen in de Audi, wat uiteraard niet goed is voor de titelkansen van Udell en Knap. Vooraan kan Van der Ende geen bedreiging meer vormen voor Lambertz, die aan het eind van de 28e ronde als winnaar over de eindstreep komt. Van der Ende en Euan McKay worden als tweede geklasseerd, voor Patric Niederhauser en Reinhard Kofler in de KTM. Daarachter volgen de Phoenix-Audi van Cedric Freiburghaus en Nicolaj Møller-Madsen, de MDM-BMW van Simon Knap en Alec Udell. De RN-BMW met Marius Zug en Gabriele Piana wint, voor de vierde keer dit seizoen, de Pro-Am-klasse als zesde algemeen. Achter de Verschuur-McLaren van Dan McKay en Benjamin Lesennes en de Prosport-Aston Martin van Alex Mies en Mike-David Ortmann eindigden Jan Kisiel en Max Koebolt op de negende plaats.

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet