Formule 1

Formule 1: Verstappen machteloos vijfde, oppermachtige Ferrari's vooraan

Leclerc

Charles Leclerc heeft met overmacht de poleposition gegrepen voor de Grand Prix op Spa-Francorchamps. Ferrari was tijdens de kwalificatie zo oppermachtig, dat Vettel zelfs met twee matige sectoren, en met 0.748 achterstand op zijn teamgenoot, de Mercedessen voor bleef. Verstappen kwam in Q1 met de schrik vrij na wederom motorproblemen, maar kon in Q3 geen vuist maken tegen de Ferrari's en Mercedessen: P5.

Tekst: Daan Jeuken

Inkoppertje Ferrari, kopzorgen Mercedes
Ferrari is dit weekend tot dusver oppermachtig op Spa-Francorchamps. De enige die het Italiaanse team van de eerste startrij kan houden, lijkt Ferrari zelf te zijn. En dat deden ze dit jaar al vaker, op de banen waar ze dominant leken.

Ook bij Mercedes zijn er zorgen. Allereerst in de garage van Lewis Hamilton, want die ging in de training deze ochtend aardig hard de muur in. Zijn auto is op tijd gerepareerd, maar het is een verre van ideale voorbereiding voor de leider in het kampioenschap.

Niet alleen bij het eigen team zijn er zorgen, want ook de vernieuwde Mercedes-krachtbron gaat ook nog niet lekker op het Belgische circuit. Na veel problemen in de trainingen en Perez die al is teruggegaan naar een oude spec, blaast Robert Kubica in de eerste minuten van de kwalificatie zijn motor op.

Gridstraffen
De kwalificatie wordt bovendien overschaduwd door de nodige gridstraffen. Stroll, Kvyat en Verstappens nieuwe teamgenoot Alex Albon worden teruggezet naar de achterkant van de grid, Sainz en Renault-duo Ricciardo en Hülkenberg krijgen 5 plaatsen straf.

Ook problemen Verstappen
Ook Max Verstappen heeft al het hele weekend problemen met zijn Honda-krachtbron. Gisteren zei het team nog dat het probleem zaterdag verholpen zou zijn, maar bij zijn eerste snelle ronde blijkt dit niet het geval. "Nee, zelfde probleem weer!", roept de Nederlander. Hij rijdt nog een rondje in de hoop dat er iets gereset kan worden, maar draait na die lange ronde toch de pits in.

Hij heeft nog tijd om naar buiten te gaan en één snel rondje te rijden. Werkt de Honda mee? Ja. De ronde is niet optimaal omdat hij een hele baan vol opwarmende jongens voorbij moet, maar het is genoeg voor de derde plek.

En daar komt Verstappen héél goed weg. Want Verstappen is de eerste bocht nog niet door of Antonio Giovinazzi blaast ook zijn motor op, dit keer is het de nieuwe spec Ferrari, die Ferrari zelf pas in Monza zal gebruiken. De rode vlag eindigt de sessie – Verstappen is dus maar net door. Naast voor Kubica betekent dit einde sessie voor Russel, Kvyat, Sainz en Gasly. Met name voor Gasly, dit weekend gedegradeerd naar Toro Rosso, is dat een zuur resultaat, al staat hij wel voor Kvyat. Lance Stroll is voor de tweede keer door naar Q2.

Geen verrassingen in Q2
In Q2 zijn er geen opgeblazen motoren. Als de laatste ronde aanvangt staan Hülkenberg, Grosjean, Norris, Albon onder de streep – Giovinazzi zet uiteraard geen tijd. Albon komt niet meer naar buiten, want hij start morgen toch achteraan. Hülkenberg klimt naar p7, dat duwt Stroll uit de toptien. Grosjean en Norris verbeteren hun tijd, maar gaan alleen Stroll voorbij. Die wordt ook teruggezet en heeft de strijd ook al gestaakt.

Leclerc of Vettel?
De strijd om pole gaat dus tussen de Ferrari-teamgenoten. De laatste vijf races kwalificeerde Leclerc zich voor Vettel, lukt dat hem opnieuw? De tweede vraag is echter of pole op Spa wel zo goed is. Want bij de start is op het stuk van La Source, door Eau Rouge naar Les Combes is de tweede plek misschien wel de beste plek om te zijn.

Om een vuist te kunnen maken, wil Mercedes Bottas Hamilton een slipstream laten geven, maar dat mislukt hopeloos. Hamilton rijdt bijna achter op zijn teamgenoot, daarna moeten ze aan de kant voor Ricciardo en uiteindelijk begint Hamilton zijn snelle ronde zonder slipstream, maar met koude banden.

Toch klokt Hamilton de tweede tijd, maar dat is te danken aan Vettel. Die verremt zich al in de eerste hairpin, en komt niet verder dan de derde plek. Leclerc doet wel wat van hem gevraagd wordt, en pakt de voorlopige pole. Bottas rijdt de vierde plek, Verstappen staat op grote achterstand vijfde.

Bij poging 2 maakt Verstappen zich niet druk om een slipstream, hij gaat gewoon zelf aan de slag, als eerste. Leclerc komt daarachter, Hamilton en Vettel zitten daar vlak achter om wel te slipstreamen.

De eerste sector is voor Vettel, die gaat Hamilton in ieder geval voorbij als hij zijn ronde goed afmaakt. Na twee sectoren is Leclerc de snelste, en verliest Vettel tijd.

Verstappen komt als eerste, maar blijft vijfde. Leclerc verbetert zijn tijd en grijpt de pole. Vettel geeft zijn goede eerste sector geen goed vervolg. Hij pakt wel de tweede tijd, maar is 0.748 langzamer dan zijn teamgenoot. Het is 0.015 genoeg om Hamilton naar de tweede startrij te verwijzen, naast zijn teamgenoot Bottas.

Achter Verstappen eindigen de twee Renaults Ricciardo en Hülkenberg, maar omdat die beide 5 plaatsen gridstraf krijgen, start Räikkönen naast de Nederlander.

Uitslag kwalificatie GP België
1. Charles Leclerc, 1:42.519
2. Sebastian Vettel, op 0.748
3. Lewis Hamilton, op 0.763
4. Valtteri Bottas, op 0.896
5. Max Verstappen, op 1.171
6. Daniel Ricciardo, op 1.738*
7. Nico Hülkenberg, op 2.023*
8. Kimi Räikkönen, op 2.038
9. Sergio Perez, op 2.187
10. Kevin Magnussen, op 2.567

11. Romain Grosjean, 1:44.797
12. Lando Norris, 1:44.847
13. Lance Stroll, 1:45.047**
14. Alex Albon, 1:45.799**
15. Antonio Giovinazzi, geen tijd

16. Pierre Gasly, 1:46.435
17. Carlos Sainz, 1:46.507*
18. Daniil Kvyat, 1:46.518**
19. George Russel, 1:47.548
20. Robert Kubica, geen tijd

* 5 plaatsen gridstraf
** teruggezet naar achterkant grid

Reacties

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 31 augustus 2019 16:47

    De term machteloos lijkt me niet helemaal op zn plaats na een prima kwalificatie van onze Max. Leclerc was gewoon een klasse appart. Kan echt alle kanten op morgen.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet