Formule 1

Formule 1: Bottas verlengt bij Mercedes, Ocon vervangt Hülkenberg bij Renault

bottas

De hervatting van het Formule 1-seizoen na de zomerstop heeft op de donderdag voor de GP van België meteen stevig transfernieuws opgeleverd: eerst maakte Mercedes bekend dat Valtteri Bottas opnieuw een seizoen aanblijft naast Lewis Hamilton, daarna volgde Renault met de bekendmaking dat Nico Hülkenberg in 2020 moet plaatsmaken voor Esteban Ocon. De twee bekendmakingen waren nauw met elkaar verbonden, want Ocon was aan het begin van het seizoen al met potlood in de tweede Mercedes getekend.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: Mercedes AMG F1, Renault Sport

Met zijn contractverlenging blijft Valtteri Bottas voor een vierde seizoen aan bij het beste team op de startopstelling. Voor de coureur die als vervanger van Rosberg vrij duidelijk tweede viool speelt bij Mercedes, is de verlenging een flinke opsteker. Vier keer op rij een contractverlenging voor één jaar krijgen, is op zichzelf ook een prestatie. Hij begint daarin een beetje te lijken op zijn oudere landgenoot Kimi Räikkönen, die bij Ferrari ook steeds aanbleef, ondanks de jaarlijkse twijfel aan de waarde van diens bijdrage in het scherphouden van zijn teamgenoot.

De Fin begon zijn seizoen sterk, maar werd daarna toch weer overvleugeld door Lewis Hamilton, die met alweer acht overwinningen op zak rechtstreeks op een zesde wereldtitel afstevent. De waarde van de bijdrage van Bottas ligt duidelijk in een dik pak punten en (voorlopig) een tweede plaats in het rijderskampioenschap, zodat ook een zesde constructeurstitel op rij voor Mercedes een formaliteit is. Bovendien is de sfeer binnen het team – net als bij Ferrari in het tijdperk Vettel/Räikkönen – stabiel en constructief.

ocon

Tegelijk stoomde Mercedes wel zijn junior Esteban Ocon klaar. Een seizoen langs de zijlijn na diens exit bij Force India zou worden gecompenseerd met het zitje naast Hamilton in 2020. Al sinds de winter leek dat een uitgemaakte zaak, totdat Bottas sterk van start ging en daarna opnieuw bijdroeg aan het teamsucces. Het is ook maar de vraag hoe de keuze voor een opgewonden standje als Ocon – zijn aanvaringen in ware Haas-stijl met teamgenoot Pérez waren berucht – had uitgewerkt als teamgenoot van Hamilton.

In plaats daarvan wordt Ocon nu twee jaar geplaatst bij Renault, waar het Franse teammanagement de strijd met Daniel Ricciardo in goede banen mag leiden. Daarmee gebeurt alsnog wat afgelopen winter een schot voor open doel leek – todat Ricciardo de transfermarkt in de war gooide met zijn besluit om naar Renault te gaan, een kans die de Fransen niet konden laten liggen. Nu heeft Renault alsnog zijn jonge Franse talent.

hulkenberg

Het gevolg is dat er geen plaats meer is voor Nico Hülkenberg, ook al deed die niet echt voor Ricciardo onder. De ervaren Duitser die na 168 GP's nog steeds op zijn eerste F1-podium wacht – en daarmee een niet te benijden recordhouder is – lijkt nu de beste kansen hebben op een plek bij Haas, waar de situatie tussen Kevin Magnussen en Romain Grosjean onhoudbaar lijkt. Het Amerikaanse team zou met een duo Hülkenberg/Magnussen de rust kunnen creëren die het team nodig heeft om weer de weg naar boven te vinden. Of Hülkenberg met die overstap dichter bij zijn eerste podium komt, is echter maar de vraag...

Reacties

    • 1
    • 1
     
    Caseykvt 29 augustus 2019 21:00

    the Hulk terug naar Sauber / Alfa ... ?

    • 4
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 29 augustus 2019 21:03

    Ik gok op Hulkenberg naar Haas naast Magnussen

    • 4
    • 4
     
    Anonieme gebruiker 30 augustus 2019 09:53

    Ook FOM twijfelt nu of zandvoort op tijd klaar zal zijn voor de GP. Dit verhaal krijgt echt nog een staartje let maar op.

    • 3
    • 0
     
    Dirk 30 augustus 2019 11:18

    Werd ook groot uitgemeten op RTL Nieuws, dat er nog zo veeel moet gebeuren. Het blijft Nederland met hun regeltjes, regeltjes, vergunningen, ontheffingen, toestemming, koninklijke handtekening blablabla, ik zie het wel 3 mei

    • 1
    • 0
     
    Racing-Fan 30 augustus 2019 12:34

    Al die vergunningen en zo dat is vooraf bekend. Ik zou niet weten waarom dat ineens niet meer zou hoeven gelden voor een F1 evenement.

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 30 augustus 2019 20:55

    Waar is het nieuws te vinden dat de FOM twijfelt aan de haalbaarheid? Is dit ergens op gebaseerd?

    • 2
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 31 augustus 2019 09:06

    Snap sowieso niet dat ze eerst niet de vergunningen regelen alvorens een Grand Prix aan te kondigen? Of voordat je Grand Prix gaat organiseren, de verbouwingen rond hebben? Beetje de "ik vertrek" fout. Alvast beginnen terwijl nog geen vergunningen of geen bestemmingsplan correct is. Voor het amusement dan ook nog niet eens de taal spreken :)

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 31 augustus 2019 14:22

    Omdat ik denk dat het allemaal wel op tijd klaar zal komen, maar toch nieuwsgierig ben naar de progressie: Is er een online media waar we kunnen zien WAT er aangepast gaat worden aan het circuit en HOE de voortgang verloopt?

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet