GT

GT: Tweede seizoensoverwinning voor Engelhart/Bortolotti op de Nürburgring

Vorige week zaterdag behaalde de combinatie Mirko Bortolotti/Christian Engelhart hun eerste seizoensoverwinning in de ADAC GT Masters met hun GRT Lamborghini Huracan. Exact één week later herhaalden zij dit resultaat op de Nürburgring onder herfstachtige weersomstandigheden. De combinatie Luca Stolz/Maro Engel eindigde met de TOKSPORT WRT AMG Mercedes GT3 als tweede gevolgd door de HCB Rutronik-Racing Audi R8 LMS GT3 van het duo Patric Niederhauser/Kelvin van der Linde.

2019 Start Race 1
Een perfecte start zonder chaos. Mirko Bortolotti maakte zijn rivalen complimenten hiervoor.

Tekst en Foto's Willem J. Staat

Tweede seizoensoverwinning voor Engelhart/Bortolotti op de Nürburgring
Vanaf pole behaalde de GRT-Lamborgini Huracan van de combinatie Mirko Bortolotti/Christian Engelhart een overtuigende tweede seizoensoverwinning. In de openingsfase kon de tweede HCB Rutronik Racing Audi R8 LMS van het duo Dennis Marschall/Carrie Schreiner het tempo van de Lamborghini bijhouden. Na de verplichte pitstops verloren zij snel terrein en vielen zelfs naar de veertiende plek. Carrie Schreiner was duidelijk niet tegen de concurrentie opgewassen. De combinatie Niederhauser/Van der Linde stond eigenlijk constant onder druk van de RWT Racing Corvette C7 R GT3 R van de combinatie Jahn/Barth.

2019 Midfield Het ging perfect in de eerste bocht.

De gloednieuwe TOKSPORT WRT Mercedes AMG GT3 van de combinatie Luca Stolz/Maro Engel die vorige week op Zandvoort zijn debuut maakte eindigde vanaf een vierde startplek als tweede. Stolz maakte in de openingsfase snel terrein goed. Na de reguliere stops wist Maro Engel de HCB Rutronik Audi R8 LMS te verschalken en nam de tweede plek over. In de tussenstand van het kampioenschap behouden Niederhauser/Van der Linde de leiding aangezien de TOKSPORT WRT Mercedes-combinatie niet voor punten in aanmerking komt.

2019 Dontje
Zesde plek voor Indy Dontje/Maxi Götz.

De combinatie Indy Dontje/Maximilian Götz eindigde vanaf een dertiende startplek keurig als zesde. In de kwalificatie was Dontje eigenlijk teveel in het verkeer blijven hangen. Maar gezien de omstandigheden een keurig resultaat voor de Nederlander. Daarachter volgde de HB Racing Ferrari van de combinatie Luca Ludwig/Sebastian Asch. Zij hadden zich als vijfde geklasseerd. Op de Nürburgring deed de Ferrari 488 GT3 het eigenlijk uitstekend maar voor veel circuits lijkt het moeilijk om een ideale set-up voor deze auto te vinden.

In handen van Robert Renauer en Thomas Preining was de Precote Herberth Porsche 911 GT 3 R het best geklasseerde product uit Stuttgart. Daarachter volgde de MRS BMW GT3 R van de combinatie Nicolai Sylvest/Jens Klingmann.

2019 Jeroen
Voor Jeroen Bleekemolen was er niet meer dan een 16e plek weggelegd.

Voor de beide Zakspeed Mercedes AMG GT3's viel er in handen van Jeroen Bleekemolen en Kelvin Snoeks helaas weinig eer te behalen. Een magere 16e en 30e plek was het teleurstellende resultaat. De Callaway C7R Chevrolet van de combinatie Pommer/Kirchhöfer werd tijdens de ochtendkwalificatie het slachtoffer van een technisch defect waardoor de sessie met een Code Rood onderbroken moest worden. Een fenomenale inhaalwedstrijd vanaf de laatste startplek werd onvoldoende beloond. Slechts een 12e plek was het resultaat.

2019 Corvette  Audi
Erg competitief. De RWT Callaway Corvette C7 R GT3.

Mirko Bortolotti: "Het was een beetje nauw in de eerste bocht omdat niemand met volle tanks en koude banden eigenlijk wist waar hij moest remmen. Maar een groot compliment aan het gehele startveld want het liep goed af. Daarna heb ik geprobeerd om afstand te nemen en kon een gat slaan. We hebben op het juiste moment onze pitstop gemaakt en de voorsprong verder vergroot. Een superprestatie en voor ons een perfecte wedstrijd."

2019 HCB Corvette duel
Uiteindelijk ging de HCB Rutronik aan de Corvette voorbij en pakte de derde plek.

Christian Engelhart: "Toen ik de auto overnam wist ik dat Maro Engel zich achter mij bevond. Dan kun je niet uitrusten maar moet je pushen. Dit heb ik drie ronden voor het einde ook gedaan. Het team heeft mij toen meegedeeld dat ik een voorsprong van 5.2 seconden had. Toen heb ik het tempo wat teruggeschroefd en ben in de chicane niet meer over de curbs gereden om de banden te sparen."

2019 Engelhart 1
Engelhart ruw over de curbs gedurende de wedstrijd.

Uitslag
1. Engelhart / Bortolotti – Grasser Lamborghini Huracán GT3 #63 41 ronden 1.02.36.130
2. Stolz / Engel – Toksport WRT Mercedes-AMG GT3 #2 + 2,782 secs.
3. Niederhauser / van der Linde – HCB Audi R8 LMS #31 + 7.488 secs.
4. Jahn / Barth – RWT Corvette C7 GT3-R #13 + 17.211 secs.
5. Hofer / Mies – Land Audi R8 LMS #29 + 17.680 secs.
6. Dontje / Götz – MANN-FILTER Mercedes-AMG GT3 #47 + 18.802 secs.
7. Ludwig / Asch – HB Ferrari 488 GT3 #7 +22.182 secs.
8. Feller / Vanthoor – Land Audi R8 LMS #28 + 24.009 secs.
9. Renauer / Preining – Herberth Porsche 911 GT3 R #1 + 28.917 secs.
10. Sylvest / Klingmann – MRS BMW M6 GT3 #14 + 31.466 secs.

2019 Winnaars

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet