GT

ADAC GT Masters: Equipe Mirko Bortolotti en Christian Engelhart winnen spectaculaire race op Zandvoort

2010 Winnaars 2


Mirko Bortolotti start de eerste race op zaterdag vanaf de beste positie met zijn Lamborghini Huracan GT3 Evo met naast hem Timo Bernhard in de Porsche 911 GT3 R. Geen succes voor de Nederlanders in de kwalificatie. Op de 13de startrij start Indy Dontje in de Team HTP Mercedes-AMG. Eén rij verder naar achteren had Jeroen Bleekemolen het niet naar zijn zin met de banden van zijn Team Zakspeed Mercedes-AMG. Op de voorlaatste en 15de rij heeft de teamgenoot van Kelvin Snoeks een inhaalrace te doen met de tweede Team Zakspeed Mercedes.

Tekst: Gerrie Hoekstra
Foto's: Bert Westendorp en Willem J. Staat

Mirko Bortolotti heeft de beste start voor Bernhard en Michele Beretta met de Orange 1 by GRT Grasser Lamborghini. Het denderende geweld van het grote veld zorgt voor het nodige gedrang in de Gerlachbocht. Alles lijkt goed te gaan totdat Mattia Drudi zijn TECE Audi in de grindbak van het Scheivlak ploegt. De safetycar moet op de baan verschijnen om gelegenheid te geven de wagen weg te halen. Het spektakel wordt snel weer hervat met een herstart in de vierde ronde.

2019 Safetycar Middenveld


Bortolotti neemt wat voorsprong op de twee achtervolgers Timo Bernhard en Michele Beretta. Jeroen Bleekemolen heeft inmiddels al acht plaatsen goed gemaakt en is beland op een 20ste plaats. Indy Dontje rijdt rond op een 24ste positie. Mick Widhofer, teamgenoot van Kelvin Snoeks, blijft hangen in de achterhoede, en in zijn gevecht naar voren raakt de Mercedes een andere wagen en spint bijna in de Tarzanbocht. Een klapband rechtsachter, wellicht veroorzaakt door deze aanrijding, zorgt ervoor dat de wagen bovenop ingaan Scheivlak spint en hard de grindbak inschuift. Opnieuw verschijnt de safetycar op de baan. Alle opgebouwde voorsprongen worden weer teniet gedaan.

2019 Stijd Middenveld

De auto is snel weg en de herstart volgt gelijk. Wederom heeft Bortolotti een wereldstart en pakt een voorsprong. De pit window gaat open halverwege de race en een flink aantal wagens komt gelijk binnen. Ze gaan echter ook gelijk naar buiten en raken elkaar. Kelvin van der Linde gaat eraf in het Scheivlak en heeft een hoop zand op de baan achtergelaten. Thomas Preining schrikt van de gladheid en spint in het grind van het Scheivlak. ook Indy Dontje verliest de macht over het stuur en raakt de bandenstapels. Over en uit voor de Team HTP Mercedes. De safetycar verschijnt opnieuw op de baan.

Christian Engelhart heeft het stuur overgenomen van Mirko Bortolotti en heeft de leiding voor Klaus Bachler (teamgenoot van Timo Bernhard). Marco Mapelli heeft het stoeltje gewisseld met Michele Beretta en ligt derde.

2019 Top 3 Laatste ronde


Met nog een kwart wedstrijd te gaan, voert Bachler met de Porsche de druk op bij koploper Engelhart, ook derde rijder Mapelli komt steeds dichterbij. Jimmy Eriksson, teamgenoot van Jeroen Bleekemolen is op een 16de plaats beland en strijdt in een groep om posities. Wat Bachler ook probeert bij Engelhart, de Porsche-rijder komt niet voorbij de Lamborghini.

IMG 9621

Nog een zware crash uitkomend Hans Ernst-bocht tussen twee wagens, waarbij het een wonder mag heten dat iedereen de Porsche van Matteo Cairoli nog weet te ontwijken.

2019 Jereon
Equipe Eriksson/Bleekemolen in actie

Het is Engelhart die deze fraaie wedstrijd uiteindelijk wint voor Bachler en Mapelli. Jimmy Eriksson wordt uiteindelijk 13de. Mooie autosport in de Zandvoortse duinen.

 

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet