Sportscars

Sportscars: Mazda Team Joest behaalt derde IMSA-zege op rij

190805 IMSA race podium
Succes voor Harry Tincknell, Mazda-US-sportbaas John Doonan en Jonathan Bomarito

Het duurde een tijdje voordat het Mazda Team Joest de weg naar de overwinningen in het IMSA WeatherTech SportsCar Championship gevonden had, maar nu het eenmaal loopt, loopt het ook bijzonder goed. Na eerdere successen op Watkins Glen en Mosport was er nu op Road America opnieuw een overwinning voor het Mazda Team Joest met Harry Tincknell en Jonathan Bomarito, de derde winst op rij voor het team. Anders dan bij de eerdere successen was er ditmaal echter geen 1-2, want de tweede plek was voor de pole-winnende nummer 6-Penske-Acura van Dane Cameron en Juan Pablo Montoya. Renger van der Zande en Jordan Taylor sloten de race als vijfde af. Winst in de GTLM-klasse was net als onlangs op Lime Rock voor het Ford-duo Richard Westbrook en Ryan Briscoe. Ook in de GTD-klasse was er een winnaar op herhaling, want hier zegevierde het Canadese team Pfaff Motorsports met Zachary Robichon en Matt Campbell, net als op Lime Rock, waar echter Dennis Olson samen met Robichon reed. Jeroen Bleekemolen en Ben Keating konden in de Riley-Mercedes hun perfecte uitgangspositie niet verzilveren: een defecte linker achterwielophanging maakte een einde aan hun aspiraties.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: IMSA

190805 IMSA race 55 Mazda
De nummer 55-Mazda van Tincknell/Bomarito vestigde een nieuw afstandsrecord

De race van 2 uur en 40 minuten op het circuit van Road America verliep volledig zonder neutralisaties en was daarmee goed voor een nieuw afstandsrecord van 83 ronden. De beslissing in de strijd om de leiding kwam in de 37e ronde, toen Harry Tincknell in de nummer 55-Mazda aan de buitenkant van de eerste bocht Juan Pablo Montoya in de pole-winnende nummer 6-Penske-Acura passeerde en zo de leiding overnam. In het verkeer in de slotfase kwam Montoya's teamgenoot Dane Cameron nog dichtbij Tincknell, maar die wist de leiding met succes te verdedigen en reed zo met de geringe voorsprong van 0,227 seconden de overwinning naar huis. Een tijdlang leek de race zelfs weer op een 1-2 voor het Mazda Team Joest uit te lopen, maar een wat langere laatste pitstop voor de nummer 77-Mazda bood het Penske-Acura-duo Cameron/Montoya de gelegenheid om de tweede plaats weer over te nemen. Oliver Jarvis en Tristan Nuñez werden met de Mazda als derde geklasseerd. De andere Acura van Ricky Taylor en Helio Castroneves verloor tijd vanwege een extra pitstop als gevolg van een losgeraakt koolstofvezeldeel van de Park Place-Porsche uit de GTD-klasse, dat in de linker voorwielkast van de Acura vast was komen te zitten. Zo eindigde de Whelen-Action Express-Cadillac van Felipe Nasr en Pipo Derani als vierde.

190805 IMSA race Zande
Renger van der Zande klom in de eerste ronde op van de tiende naar de zesde plaats

Het Konica-Minolta-team van Renger van der Zande en Jordan Taylor besloot na de kwalificatie tot een bandenwissel op de nummer 10-Cadillac-DPi, wat automatisch betekende dat Renger van der Zande als tiende en laatste in de prototype-klasse moest starten. Hij werkte zich meteen vlot naar voren en kwam na de eerste ronde al als zesde door, maar het was duidelijk dat de Cadillacs opnieuw flink snelheid tekort kwamen op de Mazda's en de Acura's. Alleen dankzij de genoemde extra stop voor de nummer 7-Acura kon er nog een plek worden gewonnen en eindigden Van der Zande en Taylor als vijfde. "Een geweldige start", zei Van der Zande. "De keuze voor nieuwe banden was juist, want we klommen binnen vijf bochten van de laatste naar de zesde plaats op. Dat was gaaf en besliste ook de uitkomst van de race voor ons, want daarna waren er geen neutralisaties meer en hoefden we ook geen strategische beslissingen te nemen. We konden wat brandstof besparen, wat geholpen had als de strategie een rol zou gaan spelen, maar er was geen enkele 'yellow'. Het is volgens mij duidelijk wat er ontbreekt. Het is erg frustrerend en ook moeilijk uit te leggen aan de fans waarom onze performance optimaal is, maar we geen bekers halen. Ik hoop dat daar nu eens echt iets aan gedaan wordt, want het is al te lang geleden dat we voor het podium konden meestrijden."

190805 IMSA Race Westbrook
GTLM-winst voor het Ford-duo Westbrook/Briscoe

In de GTLM-klasse behaalden Richard Westbrook en Ryan Briscoe hun tweede overwinning van het seizoen, na het recente succes op Lime Rock. Na 40 minuten passeerde Briscoe de van pole gestarte Oliver Gavin in de nummer 4-Corvette en nam daarmee de leiding in de klasse over. Na de pitstops kwam de Ford achter de nummer 3-Corvette van Jan Magnussen en António García terecht, maar omdat die een andere strategie hadden, moest de Corvette nog een keer naar binnen. Die laatste stop duurde langer dan gepland, omdat ook de accu moest worden vervangen en daarmee was voor Westbrook en Briscoe de weg naar de overwinning vrij. De nummer 66-Ford met Joey Hand en Dirk Müller eindigde als tweede en completeerden de 1-2 voor het Ford-Chip-Ganassi-team. De derde plaats was voor Earl Bamber en Laurens Vanthoor in de nummer 912-Porsche.

190805 IMSA Race 33 Riley
Een gebroken wielophanging stond succes voor Bleekemolen/Keating in de weg

Jeroen Bleekemolen en zijn teamgenoot Ben Keating hadden met de eerste pole-position voor de nummer 33-Riley-Mercedes-AMG GT3 de perfecte uitgangspositie voor succes in de GTD-klasse, maar het mocht niet zo zijn. Nog voordat het eerste halfuur verstreken was, brak de linker achterwielophanging van de Mercedes, waardoor een langere pitstop noodzakelijk was en alle kansen op de overwinning uiteraard verkeken waren. Teleurstelling voor Jeroen Bleekemolen: "Eigenlijk hebben we een super weekend gehad. We waren in bijna alle trainingen de snelste op de baan, we pakten pole en gingen riant aan de leiding van de race. Helaas brak er iets af linksachter en dat moesten we vervangen. We hebben zo veel pech dit seizoen, dat is niet normaal. We waren het hele weekend dominant en het favoriete team voor de overwinning."

190805 IMSA Race Pfaff
Tweede GTD-zege op rij voor de Pfaff Motorsports-Porsche

Na de pech voor Keating kon Corey Lewis in de Paul Miller-Lamborghini de leiding overnemen, maar uiteindelijk grepen ook hij en Bryan Sellers naast de overwinning, want Matt Campbell bleef in de Pfaff Motorsports-Porsche een ronde langer op de baan alvorens binnen te komen voor de laatste pitstop en bouwde zo een voorsprong op die groot genoeg was om na de stop voor de Lamborghini weer de baan op te komen. Vervolgens reed Campbell de overwinning naar huis. Achter de Lamborghini werd de Turner-BMW van Bill Auberlen en Robby Foley als derde geklasseerd.

190804 IMSA Road America uitslag race

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet