Formule 1

Formule 1: Verstappen ziet overwinning door vingers glippen door strategische zet Mercedes

Verstappen

Max Verstappen is er niet in geslaagd de Grand Prix van Hongarije op zijn naam te schrijven. Vanaf pole had hij de macht in handen, maar Hamilton leek de hele race de snellere. Bij de start en pitstop was het spannend, maar hield Verstappen de leiding. Daarna volgde een direct gevecht en ook dat werd gewonnen door Verstappen. Maar toen deed Mercedes een cruciale strategische zet door Hamilton een tweede keer te laten stoppen. Red Bull kon niet meer reageren en Verstappen moest met lede ogen aanzien hoe Hamilton met zevenmijlslaarzen het gat dichtte. Met nog vier ronden te gaan volgde de nekslag. Hamilton wint, Verstappen pakt nog wel de snelste raceronde, Vettel eindigt op een minuut achterstand als derde. 

Tekst: Daan Jeuken. Foto's: Teams

Startproblemen verholpen?
Max Verstappen won twee van de laatste drie races, in Oostenrijk en Duitsland. Maar beide wedstrijden begonnen met een dramatische start van de Nederlander. Volgens rijder en team zijn de problemen geanalyseerd en verholpen – tot dusver zijn alle proefstarts dit weekend prima verlopen. Maar hoe gaat het op het moment suprême, op de smalle, bochtige Hungaroring waar de start extra belangrijk is?

De geruststellende woorden blijken niet gelogen, want Verstappen komt inderdaad goed van zijn plek nu. De eerste meters zijn beter dan die van de Mercedessen, maar die zijn in de tweede fase beter. In die eerste fase van de 400 meter lange run naar de eerste bocht lukt het Verstappen om voor Bottas te kruisen en de binnenbocht te pakken. In de tweede fase komen de Mercedessen langszij, maar aan de binnenkant kan Verstappen ze prima uitremmen en de leiding behouden.

Bottas

Bottas vergooit zijn kansen
Verstappens actie geeft Hamilton ook de kans om zijn teamgenoot aan te vallen. Hij pakt de buitenbocht in bocht 2 en gaat uiteindelijk in bocht 3 de Fin voorbij. Die neemt echter veel risico en raakt met zijn voorvleugel licht het achterwiel van Hamilton. De Brit komt met de schrik vrij, maar Bottas moet even van het gas en dat geeft Leclerc de buitenkans om p3 te pakken. Daarbij raakt de Ferrari nogmaals de voorvleugel van de Mercedes en dat beschadigt hem behoorlijk. Vettel kan op start/finish gemakkelijk voorbij Bottas en uiteindelijk komt de Fin de pits in voor een nieuwe vleugel. Het werpt hem terug naar de allerlaatste plek.

Bottas vecht voor zijn stoeltje bij Mercedes, Toto Wolff heeft hardop uitgesproken te twijfelen tussen Bottas en Ocon. De credits die de Fin in de kwalificatie verdiende, heeft hij nu weer vergooid.

Rustig aan is nog steeds heel snel
Verstappen heeft op kop een voorsprong van twee seconden op Hamilton en dat blijft de eerste 15 ronden gelijk. Je zou kunnen denken dat Verstappen zijn materiaal aan het sparen is, Hamilton geeft over de radio ook aan dat hij rustig aan doet: "Zeg het maar als ik het gat moet dichten." De voorsprong op de rest van het veld laat echter zien dat "rustig aan" nog altijd behoorlijk snel is. Leclerc ligt na 15 ronden 15 tellen achter Verstappen, Sainz op p5 ligt een 37 tellen achter, nummer laatst Kubica rijdt op 1:07 en krijgt al bijna blauwe vlaggen.

Bottas is inmiddels aan zijn opmars begonnen en heeft de eerste vier mannen ingehaald. Op de harde band kan hij in theorie de race uitrijden.

Verstappen krijgt het moeilijker
Na 20 ronden begint Verstappen problemen met zijn banden te krijgen. Hij meldt dat hij steeds minder grip heeft, en de rondetijden onderstrepen dit. Hamilton brengt het gat van 2 seconden terug naar 1 seconde. Verstappen zal als eerste willen stoppen, maar zal nu nog achter de Ferrari's terechtkomen en daar alsnog tijd verliezen. Verstappen blijft roepen dat hij grip verliest, maar het team haalt hem niet binnen zolang hij niet voor de Ferrari's kan komen.

Leclerc laatste bocht

Hoe lang durft Red Bull te wachten? Mercedes verhoogt de druk door het team voor Hamilton naar buiten te sturen. Red Bull hapt niet en dat is maar goed ook. Mercedes blijkt te bluffen en haalt Hamilton ook niet binnen.

Eindelijk de stop
Na 25 ronden komt Verstappen dan eindelijk binnen. Zijn stop duurt 2,6 seconden en dat is snel genoeg om voor Leclerc de baan op de komen. Daar heeft Red Bull op gewacht. Nu worden de rondetijden spannend, want hoe snel is Hamilton op zijn oude, maar naar eigen zeggen nog goede, mediums, en hoe snel is Verstappen op de nieuwe harde banden, die doorgaans wat meer tijd nodig hebben om op temperatuur te komen.

Hamilton heeft de call 'hammertime' gekregen, na de volgende ronde komt zijn team al naar buiten, maar het rondje van Verstappen was te snel en Hamilton blijft buiten. Mercedes schakelt naar plan B en verlengt de stint van Hamilton. Zo gaat de Brit de directe strijd niet winnen, want Verstappen is de volgende ronde meer dan een seconde sneller dan Hamilton. Mercedes zet nu in op vers rubber aan het eind van de race – en hoopt stiekem op een (virtuele) safetycar voor een goedkope stop. Na 31 ronden komt Hamilton binnen en met 6 seconden achterstand op Verstappen hervat hij de wedstrijd.

Eindelijk het gevecht
Dat betekent echter niet dat Verstappen nu kan verslappen, want de wereldkampioen is razendsnel op die nieuwe banden. Hij dicht het gat in drie rondjes en zit zomaar op de staart van de Red Bull. Verstappen moet aan de bak en zal de Mercedes met DRS van zich af moeten houden. Het gevecht waar de hele F1-wereld op heeft gewacht, tussen de koning en de kroonprins, kan eindelijk losbarsten.

De eerst de beste ronde komt Hamilton direct dichtbij, Verstappen moet nog even de binnenbocht pakken, maar het gat is net groot genoeg. De volgende ronde heeft Hamilton geen DRS, maar de ronde erna wel weer. In die ronde zit Perez Verstappen in de laatste bocht ook nog gruwelijk in de weg, maar daardoor heeft Verstappen wel DRS en kan hij het gat stabiel houden. De volgende ronde zit Daniel Ricciardo in de weg en zit Hamilton in de perfecte aanvalspositie. Verstappen kiest de binnenbochten en houdt de plek. Hamilton gaat buitenom in bocht 2, maar ook daar gooit Verstappen perfect het gat dicht. Hamilton sluit weer aan en in bocht 4 gaat hij weer buitenom. Hamilton lijkt de plek nu te pakken, maar haalt de bocht niet, gaat wijd en moet de plek teruggeven. Wat een prachtig gevecht – het was langverwacht en stelde niet teleur.

De eerste slag is voor Verstappen, want Hamilton moet nu even afhaken. Zijn banden moeten even schoon gereden worden en zijn team adviseert Hamilton ook even rustig aan te doen en zijn remmen wat lucht te geven. Het gat wordt weer 2 tellen, maar als een haai die loert op zijn prooi komt de zilveren neus elke ronde weer ietsiepietsie dichterbij.

Vol onder druk
Verstappen voelt de druk van Hamilton, die het gat weer heeft gedicht tot een seconde. "Vertel me als hij DRS heeft", vraagt hij de hulp van zijn team. Hamilton lijkt absoluut de beste auto te hebben, maar kan Verstappen hem nog 25 ronden achter zich houden?

Verrassende troefkaart Mercedes
Na 49 ronden waagt Mercedes een verrassende gok: Hamilton komt nogmaals binnen aan haalt nieuwe mediums. Moet Red Bull reageren? Die keuze wordt voor hen gemaakt, want in die ene ronde is Hamilton zo snel dat Verstappen hem niet voor zou kunnen blijven. Verstappen zal dus door moeten tot het einde.

De race duurt nog 20 ronden en de voorsprong van Verstappen is 20 seconden. Dat wordt aftellen, maar Hamilton lijkt goede kaarten te hebben. In de eerste ronden pakt hij meer dan een seconde. Op dit tempo zal hij Verstappen achterhalen en dan de snellere en veel jongere banden hebben.

Na een paar ronden wordt het verschil iets kleiner. Hamilton wint een paar tienden per ronde, maar dat is te weinig om het gat te dichten. Verstappen zit te stampen, maar Hamilton rijgt de snelste ronden aan elkaar. Gaat Hamilton hem achterhalen én kan Verstappen zijn banden goed houden? Dat laatste geldt overigens ook voor Hamilton, want ook hij moet in de laatste ronden nog wat banden overhebben om Verstappen in te halen.

Spanning te snijden
Met nog 10 ronden te gaan is de voorsprong 11 seconden en Hamilton wint meer dan een seconde per ronde. Hij zal hem bijhalen, deze race eindigt met een klapper. Bij Red Bull is de spanning niet meer te houden, de monteurs liggen al in elkaars armen om het leed te delen.

Aangeschoten wild
Met nog 7 ronden te gaan is het gat 6 seconden. Dit gaat Verstappen niet volhouden. "De banden zijn dood", meldt Verstappen. Het is aftellen, maar Verstappen is aangeschoten wild.

Hamilton

Een ronde later is het verschil nog 3 seconden, de ronde daarna nog 1 seconde. Hamilton heeft nog net geen DRS, maar heeft hierna nog 4 ronden. Hamilton heeft alle grip in de laatste bocht én DRS. Er is geen houden aan voor Verstappen. De Nederlander kiest wel de binnenbocht, maar ook buitenom heeft Hamilton veel meer grip en hij grijpt de leiding.

Verstappen stopt nog
Verstappens banden zijn zo dood dat hij de race er niet op kan uitrijden. Hij komt nog binnen voor vers rubber, en pakt daarmee nog wel de snelste raceronde. Maar de zege is voor Hamilton.

Ferraris

Vettel derde
Dat Verstappen nog zorgeloos een tweede keer kon stoppen, zegt veel over de bedroevende vorm van Ferrari, dat op een minuut achterstand rijdt. Ook bij de Italianen speelt zich nog een strategisch duel af, want Vettel stopt veel later dan Leclerc. Zo kan de Duitser het gat dichten en net als Hamilton pakt Vettel in de slotfase de positie.

Rest op een rondje
Achter de Ferrari's eindigt Carlos Sainz knap als vijfde, voor Pierre Gasly. De nummer vijf eindigt wel op een ronde achterstand van de winnaar. Räikkönen finisht zevende, Bottas weet uiteindelijk op te klimmen naar p8. De laatste punten gaan naar Norris en Albon.

Winnaars genoten
Lewis Hamilton heeft veel gewonnen, maar zeges als deze blijven bijzonder. "Ik ben moe. En erg dankbaar, dat het team in me geloofde en me bleef pushen. Ze namen een risico en we grepen de kans. Zelfs na zeven jaar met dit team, voelen zulke overwinningen nog speciaal. Ik heb de hele race moeten pushen, dat was erg leuk, maar moest ook nog heel voorzichtig zijn met mijn remmen. Ik twijfelde of ik die 19 seconden dicht kon rijden, ik heb alleen maar kwalificatierondjes gereden. Maar het team bleef me aanmoedigen. Petje af voor hen."

De teleurstelling van Max Verstappen valt mee. "We waren gewoon niet snel genoeg. Ik heb er alles aan gedaan om die harde band heel te houden, maar het was niet genoeg. Lewis pushte me hard, dat was wel leuk. Maar uiteindelijk hadden we gewoon een gebrek aan grip. Zij hadden de kans om op de tweestopper te gokken en dat pakte goed uit."

Uitslag Grand Prix Hongarije
1. Lewis Hamilton, 70 ronden
2. Max Verstappen, op 17.796
3. Sebastian Vettel, op 1:01.433
4. Charles Leclerc, op 1:05.250
5. Carlos Sainz, op 1 ronde
6. Pierre Gasly, op 1 ronde
7. Kimi Räikkönen, op 1 ronde
8. Valtteri Bottas, op 1 ronde
9. Lando Norris, op 1 ronde
10. Alex Albon, op 1 ronde

11. Sergio Perez, op 1 ronde
12. Nico Hülkenberg, op 1 ronde
13. Kevin Magnussen, op 1 ronde
14. Daniel Ricciardo, op 1 ronde
15. Daniil Kvyat, op 2 ronden
16. George Russel, op 2 ronden
17. Lance Stroll, op 2 ronden
18. Antonio Giovinazzi, op 2 ronden
19. Robert Kubica, op 3 ronden

Romain Grosjean

Reacties

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 04 augustus 2019 21:50

    Was het een ramp geweest om Max ook gewoon 2 keer te laten stoppen ? Ik denk van niet. Wat een spektakel zeg ongelooflijk....

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 04 augustus 2019 23:50

    Als je ziet hoeveel tijd Max in de laatste paar ronden op Hamilton kon goedmaken met de rode band kun je je afvragen of Red Bull strategisch gezien wel de juiste beslissing heeft genomen om hem zo laat binnen te halen. Nu was Max een "lame duck" voor Hamilton. Mercedes was kennelijk wel in staat precies aan te geven waar de banden van Max het zouden begeven. Red Bull blijkbaar niet.

    • 2
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 05 augustus 2019 04:15

    Goed verslag!

    • 1
    • 0
     
    Dirk 05 augustus 2019 08:03

    Terechte overwinning van Hamilton, geweldig gereden door Verstappen. Mercedes nam een strategische gok, ik denk dat het kwartje ook de andere kant op had kunnen vallen.

    • 2
    • 0
     
    Nylz 05 augustus 2019 10:09

    Aan de bovenstaande Anonieme gebruikers, Achteraf was dat wel een goed idee geweest inderdaad. Om bijvoorbeeld 12 ronden voor het einde een setje softs te monteren. Maar op dat moment leek het nog alsof Verstappen het zou gaan redden. Hamilton moest een seconde per ronde pakken en dat lukt niet. In zo'n situatie ga je natuurlijk niet je leidende positie weggeven op een baan waar inhalen niet heel makkelijk is. Pas toen Hamilton met meer dan anderhalve seconde per ronde dichterbij kwam, werd duidelijk dat Verstappen het niet meer zou gaan halen. Maar toen waren er te weinig rondjes over om op de rode band het gat te dichten.

    • 0
    • 8
     
    Anonieme gebruiker 05 augustus 2019 10:12

    Dat begrijp ik vriend maar was het een ramp geweest als ref bull Hamilton gewoon gespiegeld had met die 2 de stop. Waarschijnlijk niet.

    • 5
    • 0
     
    Nylz 05 augustus 2019 10:31

    Ach, dat ligt ook een beetje aan wat je verstaat onder "een ramp". Op het moment dat Hamilton naar binnen ging en een fantastische outlap aan het rijden was, zagen ze bij Red Bull al dat ze achter Hamilton weer op de baan zouden komen als ze ook zouden stoppen. Aangezien ze dachten dat de Mercedes sneller was dan de Red Bull tijdens de race, zouden ze dan dus de kans op de overwinning weggooien. Ze zouden dan overstappen op de strategie om tweede te worden. Doordat er geen concurrentie achter Max en Lewis reed kon Red Bull de gok wagen dat deze banden het uit gingen houden.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 05 augustus 2019 12:39

    Was het heel lastig geweest voor team redbull om Max gewoon te spiegelen aan Hamilton?. Laat ik het woordje ramp even weg oké

    • 3
    • 0
     
    Nylz 05 augustus 2019 12:57

    Ja die had ik al een beetje weggefilterd ;-) Als je voorop rijdt kun je pas een ronde later reageren.Dus spiegelen als 'in de zelfde ronde een pitstop maken' is inderdaad lastig. En zoals gezegd, een ronde later was het te laat.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 05 augustus 2019 15:04

    Maar was het lastig geweest om Max 1 rondje na Hamilton te pitten ?

    • 3
    • 0
     
    Nylz 05 augustus 2019 15:30

    Niet lastig, wel te laat.

    • 2
    • 2
     
    Anonieme gebruiker 05 augustus 2019 17:43

    Dus rondje 67 was niet te laat ?

    • 1
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 06 augustus 2019 18:04

    Kom op Nylz waar blijf je nou...

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 08 augustus 2019 17:50

    Lees het verslag van Mark Hughes op motorsportmagazine.com en er wordt heel veel duidelijk. Gr. Jaap

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet