VLN

VLN: Dubbeloverwinning voor Black Falcon. Mercedes duo Engel/Assenheimer zegeviert. Catsburg 4e

Het jaarlijkse seizoenshoogtepunt op de VLN kalender leverde een Nordschleife dubbeloverwinning op voor het team van Black Falcon met de Mercedes AMG GT3. Vanaf pole pakte de combinatie Maro Engel/Patrick Assenheimer hun tweede achtereenvolgende overwinning in het populaire Eifelkampioenschap. De combinatie Adam Christodoulou/Hubert Haupt/Luca Stolz eindigde als tweede voor de Phoenix Audi R8 LMS van de Nordschleife specialisten Frank Stippler/Vincent Kolb. De No 99 BMW M6 GT3 van evenementsponsor ROWE met de combinatie Nick Catsburg/Phillip Eng miste met een vierde plek het podium.

2019 Winnaar Engel Fraaie overwinning voor de combinatie Engel/Assenheimer gedurende het seizoenshoogtepunt.

Tekst en Foto's Willem J. Staat

Dubbeloverwinning voor Black Falcon Mercedes duo Engel/Assenheimer zegeviert. Catsburg 4e
Een dubbeloverwinning voor het team van Black Falcon in het VLN seizoenshoogtepunt. Polesitter Maro Engel versloeg zijn teamkameraad Adam Christodoulou met een voorsprong van ruim 35,804 seconden. Een prachtig team intern duel waarbij van stalorders geen sprake was. De Phoenix Audi R8 LMS van de combinatie Stippler/Kolb bemoeide zich in de openingsfase ook nog met het Mercedes onderonsje dat duidelijk een maatje te groot bleek, alhoewel zij zich kortstondig op P2 bevonden.


2019 Start
Bij de start regende het nog een klein beetje maar het klaarde snel op. Engel neemt voor Schiller de leiding.

De No 16 Black Falcon AMG GT3 van de combinatie Christodoulou/Haupt/Stolz kwam als eerste voor een geplande stop naar binnen terwijl Engel een ronde later de pits opzocht. De No16 Black Falcon bolide leek te domineren, maar Code 60 fases in het begin van de wedstrijd kostte uiteindelijk toch de overwinning. Zeker omdat Stolz in zijn outlap hierin tweemaal verzeild raakte. Uiteindelijk profiteerden Engel/Assenheimer vanwege een kortere stop en pakten definitief de zege.

Maro Engel: "Tot aan het einde was dit een ongelofelijk zware wedstrijd. Superblij dat dit in een overwinning geresulteerd heeft. Het winnen van een VLN-wedstrijd is altijd moeilijk en het is al bijzonder om het seizoenshoogtepunt te winnen. Als coureur was Patrick vandaag super. Heel veel dank aan het Black Falcon Team. Een megaprestatie om met beide auto's vooraan te eindigen. Ik denk dat we vandaag prachtige promotie voor de autosport gemaakt hebben."

2019 Openingsduel
Er werden bij de start niet bepaald cadeautjes uitgedeeld.

Patrick Assenheimer: " Vandaag hebben we een goede performance geleverd die beloond werd. Deze keer reed Maro meer rondjes dan mij. Vorige keer was het andersom. Het resultaat was weer een sterke performance van ons team."

Luca Stolz: "Adam had een superstart. Hij klom direct op naar de tweede plek en was direct in een prachtig gevecht met Maro verwikkeld. In onze derde stint probeerden we de strategie te doorkruisen maar dit werkte niet volgens plan omdat we in een Code 60 situatie verzeild raakten. Daardoor verloren we veel tijd en de 40 seconden die hier verloren kwamen we voor de overwinning te kort. Maar om hier in een zes uurswedstrijd als tweede te eindigen is werkelijk super. Met een eerste en tweede plek was het een fantastische dag voor Black Falcon."

2019 Falken duel
Team intern duel bij Falken.

Hubert Haupt: "Het was prachtig geweest als ik na vorig jaar hier weer gewonnen had. Maar ik ben verheugd over mijn tweede plek. Ik geniet er enorm van. Zolang ik het tempo zoals vandaag kan bijhouden ga ik hiermee door."

De GetSpeed Mercedes AMG GT3 van Fabian Schiller had vanaf P2 eveneens een goede start maar was tegen de concurrentie van zijn merkgenoten duidelijk niet opgewassen. Toch was Schiller meer dan tevreden over de negende plek die hij samen met de Amerikaanse koppel Schoffner Hill wist te behalen.De winnende Black Falcon Mercedes lag 16 ronden aan de leiding, de als tweede geklasseerde Black Falcon inschrijving zelfs 18.

2019 Phoenix BF duel
Zorgden voor een fraai spektakel Vincent Kolb en Nick Catsburg.

De Phoenix Audi R8 LMS van Nordschleife routinier Frank Stippler/Vincent Kolb eindigde als derde. Vincent Kolb: "Als iemand mij vrijdag gezegd had, dat we als derde zouden eindigen dan had ik er direct voor getekend. Stippler was aan het begin van de wedstrijd erg sterk. Gedurende mijn stint had ik rondenlang duel met de Mercedes van Patrick Assenheimer. Rondenlang zijn we in formatie rondom de Nordschleife geraasd. Het genot werd aan het einde met een lauwerkrans beloond." Het duel tussen Assenheimer en Kolb was Nordschleife puur zoals de talrijk opgekomen fans het zo graag zo zien....


2019 Lambo Huracan
De Gitronix 360 Lamborghini mengde zich met regelmaat in de duels met de gevestigde orde.

Voor ROWE Racing zat er met de BMW M6 GT3 geen thuisoverwinning in het eigen evenement in. Teammanager Hans Peter Naundorf: " Zoals verwacht was het een zware wedstrijd. Ongelukkigerwijs werden onze vermoedens bevestigd. Zeker gebaseerd op de ervaringen tijdens de 24U. Het team en hun rijders hebben hun beste gegeven. En een vierde plek was ook het beste waar wij op konden hopen. Jammer dat we onze gasten niet met een podiumresultaat hebben kunnen belonen. Contractueel is ROWE Racing via BMW Motorsport aan Michelin als bandenleverancier verbonden.

2019 BMW Duel
Intern BMW duel. Rowe Racing was de winnaar.

Volgens insiders schijnt daar een deel van het probleem te liggen. Saillant detail is dat men bij Phoenix voor deze wedstrijd van Dunlop naar Michelin rubber gewisseld en behaalde men een derde plek. Achter de ROWE Racing BMW M6 GT3 eindigde de Walkenhorst BMW M6 GT3 van de combinatie Christian Krognes/David Pittard/Jody Fannin, gevolgd door de Falken Porsche en BMW van de combinaties Bachler/Ragginger en Dusseldorp/Klingmann. In de openingsfase waren zowel de BMW als de Porsche in fel gevecht verwikkeld.

2019 Publiek
Veel publiek op de Nordschleife. Gezellig druk met veel Nederlandse fans.

De achtste plek werd ingenomen door de Phoenix Audi R 8 LMS Michele Baretta/Steve Jans/Nicolay Moller Madsen. Tevens als eerste geklasseerd in het ProAm klassement. De negende en tiende plek werden ingenomen door Getspeed Performance Mercedes AMG GT3 van de combinatie Fabian Schiller/John Shoffner/ Janine Hill. De mcchip-dkr Lamborghini Huracan van Dieter Schmidtmann/Heiko Hammel/Franck Perrera eindigde als tiende maar mengde zich met regelmaat in de topduels.

2019 Beitske Race
De gloednieuwe BMW M2 Competition ligt voor de M6 GT3 R van Nick Catsburg.

Voor de gloednieuwe BMW M2 Competition van Beitske Visser/Jörg Weidinger werd het een dag van veel data verzamelen en uiteindelijk toch nog een vierde plek in de SP9T klasse. Tevredenheid alom bij Motorsport over het nieuwe Customer Sport product.


2019 Beitske overleg
Beitske brengt tevreden verslag uit aan haar engineer.

In de BMW M240i Racing Cup ging de overwinning naar de combinatie Yannick Fübbrich/David Griessner(Pixum Adrealin Motorsport). In de Cayman GT4 Trophy pakten Ivan Jacoma/Claudius Karch/Kai Riemer de overwinning. In de SP 10 GT4 klasse ging de zege naar Heiko Eichenberg en Erik Johansson. De TCR klasse leverde een overwinning op voor de combinatie Mattias Wasel/Frederic Yerly/Roland Schmid in de Mathilda Racing Cupra.

2019 Engel Assenheimer
Maro Engel en Patrick Assenheimer de grote winnaars.

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet