Formule 1

Formule 1: Magistrale Verstappen wint bizarre GP van Hockenheim

Verstappen

Knotsgek, dramatisch, bizar – er zijn weinig superlatieven die Grand Prix van Hockenheim recht aandoen. Hamilton die twee keer spinde en als 11e eindigde, Bottas en Leclerc die met podium in het verschiet uit de race crashten, Verstappen die spinde na een verkeerde pitstop, vijf safetycarfases en twee virtuele safetycars, Vettel die als laatste startte en als tweede eindigde, Kvyat die op het podium eindigde – het kon niet op. Maar de man die op één momentje na het hoofd koel hield, was Max Verstappen. 25 jaar nadat vader Jos op dezelfde baan in de pits in die beroemde inferno zat, boekte Max een bijzonder volwassen overwinning. Hij had er 5 pitstops voor nodig, maar ze waren het waard.

Tekst: Daan Jeuken. Foto's: Red Bull

Water. Veel water
Het regent in Hockenheim. Niet heel hard, maar wel al heel lang en ook nog wel een tijdje. Dat belooft spektakel, helemaal in de wetenschap dat dit de eerste keer is dat de rijders met deze auto's op een natte baan rijden. Voor sommige rookies is het zelfs de eerste keer dat ze überhaupt met een F1-auto in de regen rijden. Omdat het al de hele ochtend regent, staat er bovendien veel water op de baan. Hoewel alle fans, en een groot deel van de rijders, klaar zijn voor een mooie show, kiest de wedstrijdleiding er toch voor om achter de safetycar te starten. Dat betekent echter niet per se dat de race ook rollend van start gaat. De baan wordt een paar rondjes droog gereden, maar dan kan nog altijd besloten worden om alsnog een staande start te houden. De rijders hebben er echter al snel genoeg van; mannen als Magnussen, Verstappen en Hamilton roepen over de radio dat ze willen beginnen.

Verstappen verliest
Na drie rondjes worden ze dan toch vrijgelaten, gelukkig ook met een staande start. De vorige keer dat Verstappen op de voorste startrij stond verklootte hij zijn start, nu komt hij weer heel slecht weg – evenals zijn teamgenoot. Bottas en Räikkönen gaan hem direct voorbij, Verstappen heeft geluk dat Grosjean hem ook niet pakt.

Dat de rijders professioneel genoeg zijn om zo'n natte start te handelen, bewijzen ze allemaal. Iedereen is uiterst voorzichtig, maar er wordt nauwelijks schade gereden. Hulde voor de coureurs.

Het duurt twee rondjes voordat Verstappen weer een plek goedmaakt. Achter hem gebeurt ook bijzonder veel, het lijkt wel een slowmotionrace. Grosjean verliest tewe plekken aan Hülkenberg en Leclerc. Vettel klimt in twee rondjes naar p12. In de tweede ronde zien we ook pas de eerste crash. Sergio Perez spint, gaat de muur in, en de safetycar komt in actie.

Intermediates
Die safetycar is voor veel mensen het teken om intermediates te halen. Dat lijkt wel wat vroeg, gezien de glibberende openingsronden en de crash van Perez, maar bijna iedereen doet het. Mercedes roept beide mannen binnen, Bottas houdt Verstappen genoeg op om niet zelf niet te hoeven wachten op Hamilton, en hij blijft Verstappen voor.

Magnussen is niet gestart en rijdt nu tweede, Stroll ook niet, die heeft p5 te pakken. Na twee rondjes wordt het veld weer vrijgegeven, hoe houden de wets het? Aan Magnussen te zien niet heel goed, want hij is na een paar bochten al achter Bottas en Verstappen. Leclerc volgt en rijdt al achter Verstappen, Hülkenberg volgt direct en gaat nog bijna Leclerc voorbij. Vettel zit dan ook al in de punten.

Al slicks?
Na tien ronden begint de baan behoorlijk droog te worden en ontstaat er stilaan een droge lijn. Voorzichtig zullen de strategen aan slicks gaan denken, maar er is weer regen op komst. De intermediates onder controle houden is dus het devies. Het is precies wat de mannen vooraan doen. Bottas laat zijn achterstand oplopen tot 4 seconden, Verstappen volgt op 1,5 seconden en lijkt een beetje vast te zitten. Leclerc rijdt 8 seconden achter de Nederlander. Vettels opmars is voorlopig blijven steken op p7, waar hij Räikkönen niet kan bijhouden.

Perfecte gok Ferrari
Leclerc en Ferrari besluiten een gokje te wagen als Daniel Ricciardo zijn motor opblaast. Er komt kortstondig een virtuele safetycar, en in die tijd krijgt Leclerc snel nieuwe intermediates. Hij verliest geen plek, en heeft dus vers rubber. Nico Hülkenberg doet hetzelfde – hij kan op het nippertje nog de pits in – maar verliest wel een plek aan Räikkönen. Voor slicks was het dus nog net te vroeg.

Als de race weer wordt hervat, wordt DRS ook vrijgegeven. Verstappen opent direct de aanval op Bottas, maar heeft geen grip en slipt bijna. "Heb geduld jongen", zegt zijn engineer.

Leclerc plukt direct de vruchten van zijn nieuwe banden: hij is 3 seconden sneller dan Hamilton. Ferrari heeft de laatste tijd nog wel eens wat strategische blunders gemaakt, maar dit lijkt een gouden zet.

Weer regen
Na 22 ronden, van de 64, begint het in de pitstraat weer voorzichtig te regenen. Toch is dat het moment dat Kevin Magnussen als allereerste slicks komt halen. Zijn tijden zullen door iedereen nauwlettend in de gaten gehouden worden. Zijn eerste rondje is best ok, en dan komt ook Vettel binnen.

Verstappen komt dichtbij
Terwijl Charles Leclerc steeds dichterbij komt, zit Verstappen ook steeds dichter achter Bottas. Hij is echter nog steeds nét te ver weg voor een aanval. De banden onder de Red Bull lijken op, vooral bij het uitkomen van bochten.

Bij Mercedes en Red Bull staan ze klaar en het is Verstappen die als eerste de gok waagt om slicks te halen. Kan hij in die ronde Bottas voorbij gaan? Verstappen heeft heel veel moeite om grip te vinden en spint zelfs. "Waarom heb ik mediums gekregen?" vraagt hij, want Vettel heeft softs. Bottas stopt de volgende ronde – eveneens voor mediums – en kan door Verstappens spin zijn plek gemakkelijk behouden. Leclerc rijdt nu wel tweede, en wordt wéér geholpen door de virtuele safetycar. Norris strandt met een kapotte McLaren, en Leclerc kan opnieuw een goedkope stop maken. Hij behoudt de tweede plek.

Hamilton kan zijn stop ook in de VSC maken en blijft ruimschoots aan de leiding.

Leclerc uit de race
Charles Leclerc lijkt op rozen te zitten, met twee ultieme stops in de VSC's. Het moeilijke voor de Monegask is dat hij in de VSC ook moeilijk temperatuur in zijn banden kan krijgen. En dat komt hem duur te staan. Direct als de race wordt hervat schiet hij van de baan, in de muur. Einde wedstrijd, terwijl hij op koers lag voor het podium. De safetycar komt de baan op.

Ook Hamilton spint
Hoe verraderlijk de omstandigheden zijn, laat leider Lewis Hamilton zien. Terwijl de SC net is uitgeroepen, spint hij op dezelfde plek als Leclerc. Ook hij raakt de muur, maar iets minder hard. De Brit kan wel door en direct de pits in, maar daar is iedereen volledig verrast. De pitcrew is in paniek, Hamilton staat bijna een minuut stil en valt terug naar p5.

Verstappen aan de leiding
Het Red Bull-team is goed wakker en haalt Verstappen ook direct binnen. Terug naar intermediates – de slicks waren toch niet goed genoeg. Bottas is te laat, komt de volgende ronde en valt terug naar de derde plek. Aan de leiding ligt ... Max Verstappen. Nico Hülkenberg volgt op de tweede plek. En we zijn pas halverwege.

Max Verstappen heeft de regie in handen bij de herstart en doet dat met verve. Hij slaat in de eerste ronde een gat van 4 seconden – hij wil zo snel mogelijk weg zijn bij de Mercedessen. Bottas komt nog niet echt in inhaalgebied en ook Hamilton is de verrassende nummer vier Alex Albon niet zomaar voorbij. Dat lukt na een paar ronden wel en dan is de Brit ook direct weer razendsnel.

Volgende safetycar
Ook Bottas weet uiteindelijk zijn weg langs Hülkenberg te vinden. De voorsprong van Verstappen is dan al 8,5 seconde. Hülkenberg wordt ook meteen bij- en ingehaald door Lewis Hamilton. Een podium lijkt er weer niet in te zitten voor de sympathieke Duitser, maar een goede klassering wel. Die vergooit Hülkenberg echter zelf. Ook hij schiet van de baan af en schuift in de bandenstapel. Wederom komt de safetycar de baan op en zo is Verstappen zijn 10 seconden weer kwijt. Hij heeft echter wel de ruimte om nieuwe intermediates te halen – het voorbeeld van Leclerc wordt gevolgd. Het zal waarschijnlijk niet de laatste stop zijn, want de baan lijkt weer bijna rijp voor slicks.

Met nog 19 ronden te gaan wordt de wedstrijd weer hervat. Bottas wordt opgepept voor de herstart: "De beste kans om deze race te winnen is door Verstappen te pakken bij de herstart." De Nederlander is gewaarschuwd en houdt het veld flink op. Drie bochten voor start/finish gaat Verstappen weer op het gas en hij pakt al bijna 2 seconden voorsprong als de ronde begint.

Bottas volgt wel als tweede, maar Hamilton zit midden in de drukte. Hij wordt aangevallen door Albon, die lijkt de plek even te hebben, maar Hamilton komt terug. Dat geeft Sainz een kans, maar ook dit gevecht wint Hamilton. De wereldkampioen moet er hard voor werken, maar bewijst hier weer zijn klasse.

Verstappen naar slicks
Hoe groot het verschil van die nieuwe banden is, bewijst Verstappen in zijn eerste ronde: hij slaat een gat van 5 seconden. Maar hij komt ook direct die ronde binnen voor slicks, evenals Bottas. Verstappen komt als zevende de baan op, achter Stroll die al op slicks rijdt. Hij is Russel zo voorbij voor p6, en wint vier plekken als Hamilton, Räikkönen, Giovinazzi en Vettel ook stoppen. Het brengt Stroll aan de leiding, met Verstappen vlak achter hem. Stroll kan een gevaarlijke opponent zijn, maar Verstappen geeft hem geen tijd om na te denken. De aanval wordt direct geopend en Verstappen heeft de leiding alweer in handen.

Waar is de rest? Kvyat rijdt achter Stroll derde, Bottas vierde, Sainz en Magnussen daarachter. Gasly en Vettel zitten op p8 en p9. En Hamilton? P12.

Kvyat tweede
Daniil Kvyat is ook razendsnel in zijn Toro Rosso en opent de aanval op Stroll. De Rus pakt de tweede plek, wat niet alleen een persoonlijk hoogtepunt is, maar ook voor Honda geweldig is.

En Verstappen? Die is al 9 seconden los.

Valtteri Bottas is ook beduidend sneller dan Stroll, maar weet de roze voorganger niet 1-2-3 in te halen. Voor Racing Point zou het podium een geweldig cadeau zijn, maar een flinke hoop punten wordt ook al zeer gewaardeerd. In de garage bijt iedereen op zijn nagels – zelfs teamgenoot Sergio Perez, de eerste uitvaller van de race, kijkt gespannen toe.

Vettel komt tot leven
Sebastian Vettel zat deze race lange tijd vast en zijn opmars leek te stokken. Maar nu de baan is opgedroogd, is de Duitser ook weer opgeleefd. Hij gaat eerst Gasly voorbij en daarna Albon.

Hamilton weer van de baan
Lewis Hamilton is door de late stop teruggevallen buiten de punten, maar ook daar gaat het niet zo lekker. Hij spint in bocht 1 op hoge snelheid van de baan, houdt met groot vakmanschap de auto op de baan, maar punten lijken ver verwijderd voor de leider in het kampioenschap. Een extra pitstop werpt Lewis terug naar de allerlaatste plek.

Ook Bottas crasht
Met nog 7 ronden te gaan, is Valtteri Bottas zijn voorganger nog steeds niet voorbij. En dan vergooit hij het laatste beetje feestvreugde wat er nog hing bij Mercedes. Op dezelfde plek als zijn teamgenoot, in bocht 1, en met dezelfde snelheid schiet ook hij van de baan. Maar waar Hamilton een crash nog wist te vermijden, gaat Bottas hard de banden in. Einde wedstrijd, drama bij de feestvarkens, en weer een safetycar.

Nog één herstart
Met nog 5 ronden te gaan, wordt de race voor de allerlaatste keer hervat. Nog één keer moet Verstappen de leiding behouden, nu met Kvyat achter zich. Die zal carrièretechnisch niet per se een risicovolle aanval willen doen, maar komt daar ook niet bij in de buurt. Verstappen is weer snel weg en veilig.

Achter hem sluiten Kvyat en Stroll aan, daarachter is Sebastian Vettel goed wakker. Hij valt aan bij Sainz, die dekt eerst de binnenbocht af, maar vergeet die verdediging af te maken. Vettel pakt toch nog de binnenbocht en schuift door naar p4. Alleen Lance Stroll houdt Vettel nog van het podium af. Maar daar beet Bottas zich ook op stuk.

Vettel komt bovendrijven
Vettel is echter doortastender dan de Fin. Hij valt aan in de hairpin, bijt door, en pakt de derde plaats. Het Duitse publiek is uitzinnig. Maar het mag nog een keer juichen. Ook Daniil Kvyat kan geen vuist maken tegen de opgeleefde Ferrari. Al voor de hairpin is Vettel de Toro Rosso voorbij, dankzij DRS. P2, gestart vanaf P20. Wat een wedstrijd.

Verstappen enige die koel blijft
De ultieme bekroning van de opmars van Vettel blijft uit, want er was vandaag maar één man die de hele race koel bleef. Max Verstappen spinde één keer, na een verkeerde bandenkeuze van Red Bull, maar zette daarna geen voet verkeerd. Een magistrale overwinning, na een fantastische race.

Lance Stroll valt met p4 net naast het podium, maar het zal de pret van het team niet bederven. Sainz had p5 ook niet verwacht toen hij halverwege de race in de bandenstapels stond en zijn McLaren in de achteruit moest zetten. Albon, op p6, was gisteren bijna net zo teleurgesteld als Vettel, maar kan nu ook lachen. Op p7 en p8 halen Räikkönen en Giovinazzi allebei punten voor Alfa Romeo. Grosjean en Magnussen doen hetzelfde voor Haas op p9 en p10, maar teambaas Günther Steiner zal niet blij zijn dat de twee toch weer met elkaar in aanraking kwamen.

Verstappen bijzonder rustig
Zo uitzinnig als het publiek na deze race, zo onderkoeld en relaxed lijkt Max Verstappen na deze zege. "Het was erg tricky. We maakten de goede calls, al had ik wel een klein momentje toen ik op slicks reed. Maar het was erg leuk. Het ging er vandaag om om niet te veel fouten te maken onder deze omstandigheden. Dat leer je met de jaren. Ik ben heel erg blij met dit resultaat, voor het hele team."

Vettel wel uitzinnig
De smile van oor tot oor van Sebastian Vettel spreekt boekdelen – dit had hij na gisteren ook niet verwacht. "Het was een lange race, erg leuk maar ontzettend moeilijk. Het viel niet mee om de goede beslissingen te nemen. Op de intermediates had ik aanvankelijk niet echt de grip, pas later in de race kwam de vaart erin. Gelukkig duurde de race zo lang. Ik kan niet eens meer de hele race voor de geest halen, ik moet hem terugkijken. We gingen er gewoon voor en pakten auto voor auto. Voor de laatste safetycar begon het te dagen dat het podium er nog in zat. Iedereen was voorzichtig in de eerste bocht, dus daar ging ik er vol in om daarna met DRS toe te slaan op het rechte stuk. Helaas was Max niet meer te achterhalen, hij reed perfect vandaag."

Papa Kvyat heeft dubbel feest
Voor Daniil Kvyat is een podiumfinish reden genoeg voor een feest. Maar zijn geluk kan helemaal niet op, omdat hij vannacht vader werd van een dochter. "Deze race was een soort horrorfilm met een vleugje zwarte comedy. Het was een beetje een loterij, maar het is geweldig om terug te zijn op het podium, ook voor Toro Rosso."

[update] Eerste punt Williams
Na afloop van de race hebben beide Alfa Romeo’s een tijdstraf van 30 seconden gekregen vanwege onrechtmatige koppelingsinstellingen bij de start. Hierdoor schuiven Lewis Hamilton en Robert Kubica door naar de plekken 9 en 10. Het betekent het allereerste punt voor Williams dit seizoen, waardoor ze voor volgend seizoen in ieder geval gegarandeerd zijn van wat extra inkomsten Uit de verdeelsleutel. 

Uitslag Grand Prix Duitsland
1. Max Verstappen, 64 ronden
2. Sebastian Vettel, op 7.333
3. Daniil Kvyat, op 8.305
4. Lance Stroll, op 8.966
5. Carlos Sainz, op 9.583
6. Alex Albon, op 10.052
7. Romain Grosjean, op 16.838
8. Kevin Magnussen, op 18.765
9. Lewis Hamilton, op 19.667
10. Robert Kubica, op 24.987

11. George Russel, op 26.404
12. Kimi Räikkönen, op 42.214
13. Antonio Giovinazzi, op 43.849
14. Pierre Gasly

Valtteri Bottas
Nico Hülkenberg
Charles Leclerc
Lando Norris
Daniel Ricciardo
Sergio Perez

Reacties

    • 3
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 28 juli 2019 19:43

    Wat een heerlijke race!

    • 4
    • 0
     
    Caseykvt 28 juli 2019 20:06

    Wow, een anonieme gebruiker met een positieve opmerking! Net zo zeldzaam als de fouten van LH vandaag, of de podiumplek van Kvyat.

    • 2
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 28 juli 2019 21:15

    Was ook een positieve race. Misschien wel de redding van 2019. LH kan zich een foutje veroorloven net als Bottas. Bij onze vriend Leclerc begint het op te vallen nu. En Pierre Gasly is onderweg naar zijn laatste race voor Redbull Racing. Wat was die in godsnaam aan het doen. ?

    • 1
    • 0
     
    Dirk 29 juli 2019 08:34

    "onrechtmatige koppelingsinstellingen" bedoelen ze dan launch control?

    • 0
    • 0
     
    Drrrrkkk 29 juli 2019 19:19

    @Dirk: https://www.autosport.com/f1/news/145066/video-alfa-traction-control-breach-explained Groet, andere Dirk :-)

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet