GT

GT: Volop incidenten in eerste zes uur Total 24H of Spa

190727 Liveblog Start

Tal van incidenten, 'full-course yellows', safety-car-interventies en straffen hadden hun weerslag op de eerste zes uur van de 71e editie van de Total 24 Hours of Spa. Hoewel het aantal echte uitvallers vooralsnog geringer is dan velen van tevoren, ook vanwege het veld van niet minder dan 72 auto's, verwacht hadden, mag de wedstrijd tot nu toe toch behoorlijk turbulent genoemd worden. De Nederlanders doen het goed: de nummer 4-Black Falcon-Mercedes, waar Yelmer Buurman rond 22.10 uur instapte, reed tot aan de pitstop aan de leiding en ook de nummer 1-WRT-Audi met Robin Frijns en de nummer 30-Honda met Renger van der Zande rijden goed voorin mee. De nummer 55-Attempto-Audi met Steijn en Pieter Schothorst reed lange tijd in de top tien algemeen en leidt met een behoorlijke voorsprong in de Silver Cup. De RAM-Mercedes met Remon Vos en Christiaan Frankenhout heeft de leiding in de Pro-Am-klasse in handen.

Tekst: René de Boer (vanuit Francorchamps, Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

Wat werd er van tevoren allemaal gespeculeerd over het weer! Zware regenval werd gevreesd, sommigen meenden van tevoren al te weten dat de start zou worden uitgesteld, anderen dachten dat er vanwege aquaplaning helemaal niet geracet zou kunnen worden. Uiteindelijk viel het, in ieder geval in de eerste uren van de race, heel erg mee. Zo'n anderhalf uur voor de start regende het en dat duurde tot kort voor de geplande starttijd van 16.30 uur, zodat de wedstrijdleider besloot om de race achter de safety-car te laten starten. De regen hield echter op en na vier ronden achter de safety-car werd de race vrijgegeven. Vervolgens droogde de racelijn vrij snel op, zodat vanaf ronde 19 de eerste teams voor slicks kozen.

190727 6h Buurman
De nummer 4-Black Falcon-Mercedes met Yelmer Buurman rijdt goed voorin mee

Op dat moment was er al de eerste 'full-course yellow' geweest, omdat de nummer 80-AudiSport R8 LMS Cup-Audi met Andrew Haryanto aan het stuur op het rechte stuk van Kemmel gecrasht was en vrijwel gelijktijdig de nummer 109-Bentley met Callum MacLeod langs de baan tot stilstand gekomen was. In de 27e ronde crashte Nick Foster met de nummer 227-HubAuto Corsa-Ferrari, een van de reguliere IGTC-teams, die daarmee in Spa met lege handen staan. Ook dat leidde tot een 'full-course yellow'.

190727 6h RAM
De RAM-Mercedes met Remon Vos en Christiaan Frankenhout leidt in de Pro-Am-klasse

Korte tijd later was er een crash voor de nummer 37-3Y-BMW met Jean-Paul Buffin aan het stuur, die bij Les Combes hard van de baan ging, vermoedelijk als gevolg van een technisch defect. De reparatie van de vangrails duurde ruim een uur, de betrokken rijder en een baancommissaris, die door iets geraakt was, bleken na controle in het medisch centrum op het circuit ongedeerd. Kort na de herstart ging het weer mis, ditmaal voor de Parker-Bentley met Ryan Ratcliffe als rijder, die in de Jacky Ickx-bocht achterwaarts de bandenstapels in ging, wat nog eens voor 40 minuten neutralisatie zorgde.

190727 6h Schothorst
De gebroeders Schothorst rijden vooraan in de Silver Cup

Meerdere teams kregen te maken met straffen, waaronder de nummer 117-Porsche van het KÜS Team75 Bernhard, die een 'drive-through' kreeg vanwege te snel rijden onder geel en de nummer 2-WRT-Audi vanwege een snelheidsovertreding in de pitstraat. Ook de nummer 20-GPX-Porsche en de nummer 998-ROWE-Porsche kregen 'drive-throughs' vanwege het verbeteren van sectortijden onder geel. De nummer 563-FFF-Lamborghini kreeg een straf vanwege het overschrijden van de maximale rijdtijd.

Twee van de drie R-Motorsport-Aston Martins zijn al uit de race: Matt Parry crashte met de nummer 62-auto bij Stavelot, Ricky Collard verremde zich met de nummer 762-Aston Martin en kwam in botsing met de nummer 30-Honda. Laatstgenoemde auto kon de race voortzetten, maar de Aston Martin was uit de strijd. Kort voor half elf in de avond begon het opnieuw te regenen, waarop het hele veld weer overstapte op slicks.

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet