Div: FIA en SRO presenteren details Motorsport Games
Van 31 oktober tot en met 3 november wordt op het circuit van Vallelunga in Italië de eerste editie van de FIA Motorsport Games gehouden, een landencompetitie die de disciplines GT3, TCR, Formule 4, driften, karting en e-sports omvat. Tijdens een persconferentie in het restaurant 'Eau Rouge' in Francorchamps werden wat meer details over het evenement bekendgemaakt. Stéphane Ratel, wiens organisatie SRO de doorvoering van het evenement op zich neemt, en Frédéric Bertrand, manager 'circuit racing' van de mondiale autosportorganisatie FIA, blikten vooruit op de competitie van landenteams, die moeten worden genomineerd door hun respectievelijke nationale federaties (ASN's).
Tekst: René de Boer (vanuit Francorchamps, Twitter: @renedeboer)
Foto's: KCMG/Frits van Eldik
Frédéric Bertrand van de FIA (r.) en Paul Ip van KCMG onthullen de Formule 4-auto
KCMG, dat dit weekeinde met twee Nissans actief is in de 24-uursrace en ook een eigen team in het FIA WTCR heeft, is aangewezen om de Formule 4-auto's voor het evenement te bouwen. Reden tot tevredenheid derhalve bij topman Paul Ip. Een interessante noviteit is dat de auto's zullen worden voorzien van een hybridesysteem, als eerste formulewagen buiten de Formule 1. Ook is het de eerste Formule 4-auto die is voorzien van een 'halo'. De running van de auto's wordt toevertrouwd aan het Britse Hitech GP van Oliver Oakes, dat al ervaring heeft met het runnen van meerdere auto's uit de W-Series.
Paul Ip van KCMG bij de Formule 4-auto, die bij KCMG gebouwd wordt
Voor de GT Cup wordt hetzelfde concept gebruikt dat ook vorig jaar al tijdens de FIA GT Nations Cup in Bahrain van toepassing was, met twee vrije trainingen en een kwalificatie bestaande uit twee heats van elk 20 minuten, twee kwalificatieraces en dan een finalerace. GT-teams moeten Pro-Am-combinaties (zilver-brons of brons-brons) zijn. "Dat bleek vorig jaar heel goed te werken, hierdoor werden er landen competitief die anders nooit een kans zouden hebben gehad", zei Stéphane Ratel. "Op een bepaald moment in de race waren zes van de eerste acht teams uit Azië en Zuid-Amerika, wat het evenement tot een echt succes maakte." Turkije won vorig jaar de titel en het evenement leidde tot het initiatief om er dit jaar een soort Olympische Spelen voor de autosport met meerdere disciplines van te maken.
Frédéric Bertrand van de FIA, Paul Ip van KCMG en Stéphane Ratel van SRO (vlnr)
In de TCR-klasse zijn er twee trainingen en twee kwalificaties, allemaal met een duur van 30 minuten. Daarna zijn er twee races, de eerste van 25 minuten plus een ronde en de teeede van 30 minuten plus een ronde. Punten zijn er voor de eerste tien in de eerste en de eertste 15 in de tweede race.
Bij het driften wordt er begonnen met soloruns, gevolgd door knock-out-duels voor de hoogst geëindigde rijders. De digitale competitie wordt gehouden op Gran Turismo Sport, terwijl het kartgedeelte wordt gehouden in de vorm van een slalom, waaraan gemengde teams van 14 tot 16 jaar oud kunnen deelnemen, zonder dat hiervoor ervaring of een licentie nodig zijn.
Passend bij het Olympische karakter is ook een soort van openingsceremonie, die in Rome zal plaatsvinden. Het plan is om dit te doen op het Piazza del Popolo, met een aansluitende parade van de raceauto's naar het wereldberoemde Colosseum. Het circuit van Vallelunga bevindt zich niet te ver van Rome.
Leuk! Een soort A1GP, maar dan met de FIA en SRO er achter. Dat moet een succes worden.
Dat, en vooral met verschillende disciplines. Ben benieuwd wie de KNAF namens ons land gaat nomineren!
En de KNAF gaat dit ook betalen?
SRO netwerk is groot genoeg, er zal genoeg publiciteit komen, dat zal de gebruikelijke fabrikanten en sponsoren aantrekken.
Leuk dat de Nederlandse Claire Dubbelman de contactpersoon is voor de F4. Ik vraag me wel af waarom er gekozen is om een nieuwe auto te ontwikkelen en niet de Tatuus te gebruiken (die er meer dan voldoende zijn in Italie).
@Dirk: KCMG moet er natuurlijk ook iets aan verdienen.