Sportscars

Sportscars: Dominante zege voor G-Drive Racing met Job van Uitert in 4H Barcelona

48325752467 b939876f4a k

De #26 G-Drive Racing Racing Aurus 01-Gibson reed naar een dominante overwinning in de 4 uren van Barcelona. Jean-Eric Vergne bracht de wagen met één ronde voorsprong op de rest van het ELMS veld aan de finish. De #39 Graff Oreca behaalde een tweede plaats doordat Tristan Gommendy, met minder dan zeven minuten nog te gaan, de #30 Duqueine Engineering Oreca van Richard Bradley wist te passeren. De #37 Cool Racing Oreca behaalde de laatste podiumplaats, nadat ook zij in de allerlaatste minuten de # 30 bolide wisten te verschalken.

Tekst: Gerrie Hoekstra/PR
Foto's: PR


LMP3 13 Inter Europol Comp team


In de LMP3 klasse reed de #13 Inter Europol Competition Ligier van Nigel Moore en Martin Hippe naar hun eerste overwinning van dit seizoen, nadat Moore zich gedurende zijn stint zich naar voren moest knokken en dat weer moest herhalen, na een drive through straf vanwege het veroorzaken van een aanrijding met de #10 Oregon Team Norma. De #17 Ultimate Norma kwam als tweede over de finish, nadat Matthieu Lahaye in de slotfase de #2 United Autosports Ligier met Tommy Erdos aan het stuur, wist in te halen.

De #51 Luzich Racing Ferrari F488 was veruit de sterkste in de LMGTE categorie met Alessandro Pier Guidi die de wagen over de finish bracht voor de #66 JMW Motorsport Ferrari en ook voor de meeste wagens van het LMP3 veld.


48332519746 7e6f8ae649 k

Winst voor Job van Uitert
De oranje-blauwe Aurus 01 startte de avondrace op het Formule 1 circuit van Barcelona als derde met Rusinov achter het stuur. De Rus, die in Juni samen met Van Uitert en Vergne ruim 16 uur aan de leiding ging van de 24 uur van Le Mans leverde een uitstekende eerste rijbeurt af en bracht na meer dan een uur racen de auto met een kleine voorsprong binnen voor de rijderswissel met Van Uitert.

De jonge Dongenaar, die nog nooit racete op het circuit van Barcelona begon daarna aan een bijzonder sterke eerste "stint" waarin hij de voorsprong op de achtervolgende teams uitbreidde. De kwaliteit van zijn eerste 40 minuten in de auto werd alleen maar verder onderstreept door het feit dat hij, in tegenstelling tot vrijwel het hele veld, geen vier nieuwe banden had gekregen. Deze tactische zet zorgde er niet alleen voor dat de pitsstop van het team korter was, maar ook dat er voor later in de race een extra set banden beschikbaar zou zijn.

De tactiek kon echter alleen werken als Van Uitert in staat zou zijn om de leiding vast te houden. Dit deed hij niet alleen, hij slaagde er ook nog eens in om consequent de voorsprong uit te bouwen naar ruim dertig seconden. Een safetycar gooide op dat moment roet in het eten waardoor Van Uitert bij de invallende duisternis opnieuw moest proberen om de dominante positie in de wedstrijd te herstellen.

Dat lukte dankzij een hele reeks snelle rondetijden bijzonder goed en met een zeer gezonde leiding was het de beurt aan Jean-Eric Vergne het werk af te maken. Geholpen door snel pitwerk van de monteurs en twee probleemloze stints van de Fransman, die voor het eerst dit jaar in de ELMS in actie kwam, stevende de Aurus 01 LMP2 af op de tweede zege van het seizoen.

Na 4 uur racen wonnen Van Uitert, Rusinov en Vergne de derde wedstrijd van het European Le Mans Series seizoen met ruim een ronde voorsprong. De zege was de tweede voor de Nederlander die samen met Rusinov zijn leiding in het Europese kampioenschap verstevigde.

De eerstvolgende race in de European Le Mans Series wordt op het circuit van Silverstone verreden en vindt plaats op 31 augustus terwijl in hetzelfde weekend ook de eerste ronde van het FIA World Endurance Championship gehouden wordt. Job van Uitert komt in die wedstrijd uit voor Racing Team Nederland


UITSLAG

STAND

Reacties

    • 3
    • 0
     
    hansfohr 22 juli 2019 14:58

    Ben zeer onder de indruk van Job van Uitert, had hem toch wat onderschat gezien zijn beperkte resultaten in de singleseaters. Wordt het niet tijd dat zijn rating wordt geupgraded van zilver naar goud? Moeten de gradings voor het nieuwe seizoen nog bepaald worden?

    • 2
    • 0
     
    René de Boer 23 juli 2019 12:47

    Ik heb dat gelijk hier in Barcelona even nagevraagd bij de mensen van de FIA, want het is iets waarover ik ook al eerder nagedacht heb. De ratings worden ieder jaar per 1 januari bepaald, maar een rijder die nu het komende WEC-seizoen eind augustus/begin september start als zilver, zoals Job, blijft dat het hele seizoen, dus tot en met Le Mans 2020.

    • 0
    • 0
     
    Marcel ten Caat 23 juli 2019 22:35

    Met als toevoeging dat dat alleen van toepassing is op iemand die het volledige WEC-seizoen rijdt ;-)

    • 0
    • 0
     
    Dirk 24 juli 2019 08:13

    Dat is een groot voordeel voor Van Uitert! Op deze manier een van de snelste zilver coureurs!

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet