Sportscars

Sportscars: Ford-rijders Westbrook en Briscoe winnen Lime Rock

190721 IMSA Briscoe Westbrook
Ryan Briscoe (l.) en Richard Westbrook maakten een einde aan de Porsche-zegereeks

Na vijf Porsche-overwinningen op rij kwam er een einde aan deze zegereeks in de GTLM-klasse van het IMSA WeatherTech SportsCar Championship. Op het circuit van Lime Rock, waar de prototypes de laatste jaren ontbreken en de GT's derhalve het hoofdprogramma vormen, ging de overwinning naar Richard Westbrook en Ryan Briscoe in de nummer 67-Ganassi-Ford GT. Westbrook bleef in de spannende slotfase Earl Bamber in de nummer 912-Porsche voor. In de GTD-klasse behaalde het Porsche-klantenteam Pfaff Motorsports, dat dit jaar debuteert in het IMSA-kampioenschap, de eerste overwinning in de klasse. Dennis Olsen en Zachary Robichon waren de winnende rijders. Jeroen Bleekemolen leek in de nummer 33-Riley-Mercedes-AMG GT3 lange tijd op weg naar een podiumplaats, maar ging in de slotfase in de rondte, moest daarna nog een extra pitstop maken en uiteindelijk genoegen nemen met de negende plaats. Bleekemolen had het fysiek extreem zwaar gehad en moest na afloop vocht toegediend krijgen.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: IMSA

Prachtig gelegen in een natuurpark kent het circuit van Lime Rock, in de staat Connecticut ten noorden van New York, een rijke racetraditie, waarin mensen als Skip Barber en John Fitch een grote rol spelen danwel speelden. Omdat het terrein eigendom was van de kerkgemeente die ook het nabijgelegen kerkgebouw in gebruik heeft, was bij de bouw van het circuit in 1955 de voorwaarde dat er alleen op zaterdag zou worden geracet om de zondagsrust te waarborgen. Dat is tot op de dag van vandaag het geval. Zo is het IMSA-evenement ook een tweedaagse aangelegenheid, waarbij zowel de kwalificatie als de race op de zaterdag worden afgewerkt.

In de kwalificatie behaalde de Belg Laurens Vanthoor voor het eerst in zijn IMSA-loopbaan de pole-position met de nummer 912-Porsche. Met zijn rondetijd van 49,133 seconden was hij 0,052 seconden sneller dan merkgenoot Nick Tandy in de nummer 911-Porsche. Daarmee was Vanthoor de zesde verschillende GTLM-polewinnaar in de zeven IMSA-evenementen tot nu toe dit seizoen. Achter de beide Porsches kwalificeerde Connor De Phillippi de nummer 25-RLL-BMW op de derde plaats, voor Dirk Müller in de nummer 66-Ford. In de GTD-klasse, waarin alle 14 auto's binnen acht tienden van een seconde lagen, behaalde Trent Hindman in de nummer 86-Meyer Shank Racing-Acura de beste startplaats, net voor Ben Keating in de nummer 33-Riley-Mercedes, die hij deelt met Jeroen Bleekemolen. Bij afwezigheid van de prototypes, en daarmee ook Renger van der Zande, was laatstgenoemde de enige Nederlander in de race op Lime Rock.

In de race leek Porsche de dominantie van het hele weekeinde te kunnen voortzetten. De beide fabrieks-911's reden lange tijd probleemloos op de eerste twee plaatsen, maar een halfuur voor het einde raakte Patrick Pilet in de nummer 911 aan de leiding rijdend kort van de baan, waarmee Earl Bamber in de nummer 912 de leiding kon overnemen. De Nieuw-Zeelander kwam echter meer en meer onder druk van Richard Westbrook in de nummer 67-Ford, die na een intens duel en wat contact met nog zeven minuten te gaan de eerste plaats wist over te nemen en vervolgens de overwinning naar huis reed. Het was de eerste zege voor Briscoe en Westbrook sinds Road America in augustus vorig jaar. Bamber/Vanthoor werden met de Porsche als tweede geklasseerd, voor Joey Hand en Dirk Müller in de nummer 66-Ford.

In GTD reed de Meyer Shank Racing-Acura met Trent Hindman en Mario Farnbacher lange tijd aan de leiding, maar in de slotfase van de race, die volledig zonder neutralisaties kon worden gecompleteerd, kwam Farnbacher in het verkeer vast te zitten, wat Dennis Olson in de Pfaff-Porsche met nog drie minuten te gaan de gelegenheid bood, de aanval te openen en de eerste plaats over te nemen. De overwinning voor het Porsche-duo Olson/Robichon kwam daarna niet meer in gevaar. Hindman en Farnbacher eindigden met het minimale verschil van 0,01 seconde als tweede. Ook de Riley-Mercedes van Ben Keating en Jeroen Bleekemolen streed lange tijd mee in de top drie, totdat Bleekemolen in de rondte ging.

Bleekemolen deed verslag vanuit het medisch centrum van het circuit, wat er al op wees dat de race voor hem niet helemaal goed was afgelopen. "Ben startte als tweede en na de eerste ronde pitstops kon ik de leiding overnemen en een mooi gaatje slaan", zei de Mercedes-coureur. "Helaas kwam ik toen vast te zitten achter een auto die ik pas na een uur kon inhalen, wat heel toevallig ook de teamgenoten waren van de auto die achter ons reed. Die reed me vervolgens ook twee keer van de baan, daardoor verloren we uiteindelijk de leiding en kwamen we op de derde plek te liggen. We kregen steeds meer problemen met de remmen, het was verschrikkelijk heet in de auto en we kregen ook nog een lekke band, dus we hebben genoeg problemen gehad in het laatste uur, terwijl het er aanvankelijk naar uitzag dat we konden winnen. Ik ben na de race bijna flauwgevallen, ze hebben me echt uit de auto moeten tillen. Het was enorm warm, ik had geen drinken tijdens de racen en heb een uur vastgezeten achter die auto die ik moest inhalen. Er kwam geen lucht door de auto naar binnen, ik was helemaal uitgedroogd. Nu heb ik wat gedronken en gaat het wel weer een beetje. We hadden zeker kunnen winnen, maar goed, nu op naar de volgende!" De resterende podiumplaats ging naar de Turner Motorsport-BMW van Bill Auberlen en Robby Foley

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet