NASCAR

NASCAR: Analyse NWES Raceway Venray Jacques Villeneuve vol lof!

Afgelopen weekend keerde NASCAR Whelen Series na drie jaar afwezigheid weer terug op Raceway Venray. En op de NWES kalender overigens de enige echte oval nadat Tours voor dit jaar niet meer op het programma stond. Voor Nederland een unicum. Aanvankelijk begonnen als de Franse Racecarseries werd de serie in 2013 officieel door NASCAR erkend als NASCAR Whelen Series Europe ofwel NWES waarin verschillende rijders de kans kregen om zich op de ovals in de VS te profileren.

2019 Hezemans Intro 1
Loris Hezemans en de Belg Stienis Longin gaan dit jaar duidelijk voor de titelstrijd in de Elite I klasse.

Tekst en Foto's Willem J. Staat

2019 Villeneuve
Jacques Villeneuve was duidelijk in zijn bewoordingen.


Analyse NWES Raceway Venray. Villeneuve vol lof!
Adembenemende en bloedstollende wedstrijden op Raceway Venray afgelopen zondag. Anders kunnen we het niet omschrijven. In de Elite 2 klasse bedroeg het verschil afgelopen zaterdag tussen de eerste twee slechts 0.290 secs. In de vaderlandse autosportgeschiedenis hadden we begin zestiger jaren op Zandvoort het legendarische toerwagenduel tussen Jacky Ickx(Ford Cortina) en de Duitser Hubert Hahne(BMW) Exact 45 jaar later kan het duel tussen Loris Hezemans(22) en Jacques Villeneuve op de oval van Raceway Venray in de vaderlandse autosportgeschiedenisboeken bijgeschreven worden.

2019 Ellen Lohr Moeilijke tijden voor oud DTM rijdster Ellen Lohr.

Andere parameters weliswaar maar een Nederlandse youngster die een ex-F1 wereldkampioen en bovendien ook nog eens een ervaren ovalspecialist verslaat dan kun je alleen maar zeggen dat dit hele grote klasse is. Het is misschien een manke vergelijking maar Jos Verstappen, Tom Coronel en Max Verstappen wonnen de F3 Masters destijds op Zandvoort. Zo zou je de overwinning van Loris Hezemans kunnen inschalen.

2019 Ghirelli En ook in de Elite 2 klasse het duel tussen de Benelux teams van Hendriks Motorsport en PK Carsport. Hoe mooi kan het eigenlijk niet zijn?

De prestatie van Loris bleef ook in de USA niet onopgemerkt. Enkele gespecialiseerde NASCAR en zelfs dagbladwebsites besteedden er afgelopen maandag zelfs uitgebreid aandacht aan. In de tussenstand van de Elite 1 staat Loris als tweede genoteerd achter de Belg Stienes Longin. In de Elite 2 klasse voert de Zwitser Giorgio Maggi met dezelfde auto het klassement aan. Voor ex DTM rijdster is haar eerste NWES seizoen een leerjaar. Op Raceway Venray was de sympathieke Duitse rijdster structureel te langzaam. Tweevoudig kampioen Alon Day reed in Venray een solide wedstrijd maar kwam ondanks zijn oval-ervaring toch niet geheel uit de verf hier.

2019 Maggi
Met de Zwitser Giorgio Maggi kan het team van Hendriks Motorsport dit jaar zelfs voor twee titels gaan.

Technische details
In de NWES wordt gebruik gemaakt van een 450 pk sterke V8 GM motor en bij de Franse organisator FJ kan men kiezen uit Chevrolet, Ford of Toyota bodies. Voor 2019 hebben vrijwel de meeste teams voor een Chevrolet of Ford body gekozen. Wat dit betreft kun je eigenlijk van een Silhouette-achtig kampioenschap spreken.

IMG 9800
Speciaal ontwikkelde achterspoiler voor de NASCAR Whelen Euroseries.

Voor dit seizoen had men een verbeterde achterspoiler aangebracht om het aantal ontrack incidenten te reduceren. Verder is voor dit jaar General Tire als officiële bandenleverancier ingestapt. Het Amerikaanse bandenmerk deed op Raceway Venray bijzonder veel aan promotie. Ook is er een duidelijk verband van het product met de 4x4 wereld. Een General Tire woordvoerder: "Sinds begin dit jaar zijn wij hier als bandenleverancier ingestapt en dit is natuurlijk fantastisch voor onze promotie activiteiten. Overigens valt ons product gewoon onder de Continental paraplu." Zoals bekend is Continental eveneens in de Amerikaanse autosport in diverse kampioenschappen als bandenleverancier actief. Het kampioenschap is onderverdeeld in de Elite 1(hoofdklasse) en Elite 2 klasse. In de Elite 1 uiteraard de rijders met de meeste ervaring en in Elite 2 de rookies en de amateurs. De meeste auto's worden gedurende het weekend dan ook twee rijders gebruikt. Geen elektronische hulpmiddelen. Op een ouderwetse manier gas geven, remmen en schakelen. Hoe mooi kan autosport wel niet zijn?

2018 General Tire
Het Amerikaanse General Tire deed enorm veel aan promotionele activiteiten afgelopen weekend.

Teams
Op het team van Go Fas Racing na hebben de meeste teams ervaring opgedaan in andere takken van circuitsport. Het team van Jacques Villeneuve is uit de Amerikaanse NASCAR series afkomstig. Het Spaanse Racing Engineering kwam zelfs uit de voormalige GP2 series, het Italiaanse Solaris Motorsport Team en CAAL Racing waren destijds in de Italiaanse Superstars actief, het Belgische PK Carsport heeft een schat aan ervaring in de GT racerij en sinds jaren eveneens in de NWES. Het Nederlandse Hendriks Motorsport was in Nederland altijd al op de ovals en Speedway gericht maar heeft internationaal uitstekend de aansluiting gevonden en leidt in de Elite 2 klasse zelfs in de tussenstand van het kampioenschap. Voor Team Bleekemolen is dit een nieuw spelletje. Sebastiaan Bleekemolen kwalificeerde zich voor zijn eerste ovalwedstrijd direct als zesde.

2019 Bleekemolen
Bij Team Bleekemolen begint het vertrouwen te komen. Het ovaldebuut van Sebastiaan Bleekemolen was imponerend. Er had zeker een goede klassering ingezeten indien de wedstrijdleiding hem niet bestraft had.

Vanwege een incident met het oplijnen bij een herstart kreeg Sebastiaan jammer genoeg een "drive-through" opgelegd maar het potentieel voor de toekomst is duidelijk aanwezig. "Het vertrouwen begint nu te komen" zoals Sebastiaan Bleekemolen het tegenover ons in Venray verwoordde.

2019 Jacques Villeneuve cockpit
Jacques Villeneuve. Enorm veel lof over Venray Raceway. Hulde voor de Canadees.

Villeneuve vol lof over Raceway Venray
Vanuit Amerika wordt de NASCAR Whelen Euroseries door de NASCAR-organisatie aandachtig gevolgd en voormalige kampioenen en rookies kregen in het verleden de kans om oval-ervaring op te doen. De NWES kalender bestaat slechts uit één oval terwijl de overige wedstrijden op roadcircuits plaatsvinden. In zowel Canada als Mexico wordt er in NASCAR gesanctioneerde series eveneens op roadcourses gereden. De verwachtingen van Jacques Villeneuve over Raceway Venray werden na het behalen van zijn pole volledig ingelost.

2019 Alon Day 1
Voor regerend kampioen Alon Day gaat het een zware eindsprint worden.

Jacques Villeneuve: " Het is een zuivere halve mijl ovalbaan die over bochten met een hoge banking beschikt." In de kwalificatie was Jacques een beetje "loose" maar het was voldoende voor de pole. Vanwege een scrutineering probleem verscheen de Canadees vrijwel op de startgrid. Een beter compliment had circuiteigenaar Harry Maessen eigenlijk dit weekend niet kunnen krijgen. Voor de vele Nederlandse NASCAR fans is het dan ook te hopen dat dit in de toekomst een jarenlange traditie gaat worden!

2019 Loris Handtekeningen sessie
Zelfs nog veel handtekeningen kort voor de start van de winnaar.

Groeiende populariteit
Realistisch gezien was er ondanks de concurrentie van Blancpain Zandvoort en VLN Nürburgring best een relatief grote bezoekersopkomst. Het vrijetijdsaanbod is de afgelopen jaren natuurlijk enorm gestegen en ook voor de F1 blijven mensen tegenwoordig thuis. Punten die niet uit het oog verloren mogen worden. Geen gesloten pitboxen maar simpele eenvoudige tentjes waarin de teams en rijders hun werkzaam verrichten. Voor de fans schitterend om te zien. Het lijkt wat armoedig in de huidige tijd maar dit is hetgeen wat deze tak van autosport zo populair maakt. Bulderende V8 motoren en nergens beleef je de snelheidssnelheid zo als op een oval. Werkelijk voor iedere racefan om aan te bevelen. De bolides van Team Bleekemolen en Hendriks Motorsport zijn zelfs met stickers van de Dutch NASCAR Fans voorzien. In andere professionele autosportkampioenschappen lijkt zoiets uitgesloten.

2019 Caffi Racing
De essentie van NASCAR racen laat zien dat je ook zonder een aantal "marketing"tools kunt rijden.

Reacties

    • 11
    • 0
     
    Dirk 16 juli 2019 13:37

    Bedankt Willem, fijn dat Autosport.nl zoveel aandacht besteed aan dit evenement.

    • 4
    • 0
     
    Cees van Oord 16 juli 2019 14:47

    Mooi evenement, leuk artikel alleen jammer dat kalenders niet afgestemt worden; inderdaad Zandvoort, VLN en Spa, beetje veel van het goede. Dacht alleen dat ze vorig jaar ook al in Venray reden?

    • 2
    • 0
     
    Willem J. Staat 16 juli 2019 15:37

    @Cees van Oord. In 2018 reed de NASCAR Whelen Series helaas niet in Venray. Er was een ASN issue. Maar goed om te weten dat dhr. Villeneuve dit een schitterende en veilige baan vond.

    • 2
    • 11
     
    Anonieme gebruiker 16 juli 2019 19:08

    Ik denk dat ome Jacques zandvoort ook prima gevonden had hoor. Had je die Mazda MX 5 cup lekker thuis gelaten. Win win situatie.

    • 0
    • 5
     
    Anonieme gebruiker 16 juli 2019 19:24

    Er werd van 2015 tot 2017 gereden in Venray, alleen vorig jaar niet. Waarom heeft de schrijver het over een afwezigheid van 3 jaar? Leer je feiten kennen

    • 9
    • 1
     
    Gerrie Hoekstra 16 juli 2019 19:37

    Beste Anonieme gebruiker. Volgens mij heb je de eerste Mazda race op Zandvoort geeneens gezien en dan toch komen met die hele negatieve reactie. Ik zal jouw vertellen dat ik met 40 jaar ervaring met cup racen bijna nog nooit zo'n mooie race gezien heb als zondagochtend vroeg, terwijl jij je nog een keer omdraaide. Dus kappen nu...

    • 7
    • 1
     
    Cees van Oord 16 juli 2019 19:59

    Eens Gerrie, Mazda's en Fordje's waren ouderwets cupracen, ik zat om 8 uur op de tribune en heb genoten een prachtige dag autosport!

    • 2
    • 7
     
    Anonieme gebruiker 16 juli 2019 20:44

    Die Mazda karretjes zijn een eendagsvlieg dus had ik liever wat anders gezien. Het feit dat dit op zo'n onchristelijke tijd op het programma stond zegt mij genoeg. Ook dat meisje van Oranje-Nassau hoef ik geen rondjes 2;13;00 te zien rijden terwijl de kop 15 seconden sneller is. Wie dat verzonnen heeft moet zich echt diep schamen. ( Mazda Nederland ) Ik had liever Jacques Villeneuve gezien op zandvoort maar jullie denken daar kennelijk anders over. Mij best...

    • 4
    • 0
     
    Cees van Oord 16 juli 2019 21:02

    @Gerrie; de laatste anonieme gebruiker wordt nu echt vervelend, niets gezien, altijd een mening en anoniem, gooi hem er lekker uit! Ik hoef geen gelijk te hebben, maar dit wordt echt vervelend! Jammer, zou een leuk forum moeten zijn!

    • 0
    • 7
     
    Anonieme gebruiker 16 juli 2019 21:12

    Ah daar hebben we Cees weer. Altijd gezellig die man.

    • 5
    • 0
     
    Michael Breedijk 16 juli 2019 21:26

    Was erbij, op de tribune in bocht 1. Gevecht tussen JV en Loris was heel mooi om te zien. Loris sneller de bocht in en JV die sneller de bocht uit waardoor hij nipt voor bleef. Heb het idee dat de auto's ook meer herrie maakte dan in 2017. Hoop dat ze volgend jaar weer een 100 ronden race doen. Was echt heel. En de vrijdag en zaterdag op Zandvoort waren ook heel leuk. Ook de nieuwe Mazda MX5 cup, alleen zou het mooi zijn als ze kunnen groeien naar een auto of 30. Maar ze zijn eigenlijk net bezig, dus hebben ze nu al een mooi veld.

    • 1
    • 0
     
    Cees van Oord 16 juli 2019 21:31

    Ach ja anonieme gebruiker, zal hier verder niet op in gaan, veel "plezier" hier, ik schrijf me uit, dit had leuk moeten zijn! Jammer!

    • 1
    • 0
     
    Michael Breedijk 16 juli 2019 21:40

    @Cees laat die anonieme gebruiker lekker zijn gang gaan. Als zijn leven nou bestaat uit het afkraken van dingen die andere leuk vinden, dan is dat maar zo. Er zijn nou eenmaal mensen die niks anders of beters te doen hebben. Gewoon niet op reageren. Mensen mogen hun mening hebben, ook een negatieve. Alleen onderbouw het wel, en dat de "meneer" van hierboven niet. Dus niet op reageren en lekker laten gaan.

    • 8
    • 0
     
    Gerrie Hoekstra 16 juli 2019 21:52

    Beste Cees, er zijn altijd mensen die kritiek hebben op zaken waar ze zogenaamd verstand van hebben. Mensen die altijd maar anoniem blijven klagen en zeuren, Het zijn éénlingen die proberen Autosport.nl te ondermijnen. Mensen die zelf niets gepresteerd hebben en tijd genoeg hebben om iedereen maar neer te maaien. Waarom moet een éénling altijd het plezier van vele anderen verpesten. Ik denk dat we daar boven moeten staan. We hebben nog niet de tijd gehad om het forum om te zetten naar facebook. Te druk met alles om iedereen maar gratis en voor niets info te geven over onze geliefde sport. Het zijn er maar enkelen of wellicht maar één type die Frits, Mattijs, Mazda Cup en anderen alleen maar afzeiken. We gaan deze zogenaamde autosport fans proberen te verwijderen van deze reageer rubriek, al zal dat niet makkelijk zijn.

    • 2
    • 0
     
    Willem J. Staat 16 juli 2019 22:18

    @Anonieme gebruiker. Er werd inderdaad tussen 2015 en 2017 gereden op Venray. Er werd in 2018 niet gereden omdat er in 2017 een issue tussen betrokken partijen was waarin vermoedelijk de FIA eveneens een rol speelde. De FJ organisatie gaf vorige week een statement uit waarin ze zelf aangaven dat er in 2016 voor het laatst gereden werd. Over 2017 werd geen woord gerept. Politieke zaken spelen soms een grotere rol dan het racen zelf. Leer je politieke feiten kennen.

    • 2
    • 5
     
    Anonieme gebruiker 16 juli 2019 22:45

    Jongens geen ruzie maken hoor. Ik loop niets af te kraken integendeel. Ik vind 8 uur zondagochtend gewoon een beetje te vroeg om naar een auto race te gaan kijken dat behoeft geen onderbouwing lijkt mij. Dat ik het belachelijk vind dat er een mevrouw van het koninklijk huis gastrijder is en die net 4 weken een clublicentie heeft en 14 seconden per ronde langzamer is dan de rest behoeft volgens mij ook geen extra uitleg of wel ? Lijkt me voor die jongens ook niet leuk een rijdende chicane. En als ik een dag voor de start van de 12 uur van bathurst roep dat het mij erg onverstandig lijkt om daar als 60 jarige amateur aan deel te nemen omdat de kans om in de muur te eindigen dan ongeveer 100 procent is behoeft ook geen uitleg. De auto stond namelijk ook in de muur. En als Frits weer loopt te roepen dat een podium plaats er wel in zit op Le Mans dan krijg ik de slappe lach. Sorry daar kan ik ook niets aan doen. Verder heb ik gelukkig een hoop mogen racen en weet ik echt wel waar ik het over heb. Ik ben ook niet werkeloos en heb ook geen uitkering. Slaap lekker allemaal.

    • 6
    • 0
     
    Niels vd Peet 16 juli 2019 23:26

    @anonieme gebruiker, wanneer je roept dat : 'Had je die Mazda MX 5 cup lekker thuis gelaten. Win win situatie.', en 'Die Mazda karretjes zijn een eendagsvlieg' Dan kraak je wel degelijk deze cup behoorlijk af hoor. Een cup die in zijn eerste jaar absoluut meer verdiend dan dergelijke reacties. En als je zelf zoveel hebt mogen racen, en daarbij of daardoor van mening bent dat je weet waar je het over hebt, reageer dan niet anoniem. Zou je sieren.....

    • 4
    • 0
     
    Dirk Warmerdam 17 juli 2019 23:38

    Mooi dat een aantal van jullie wél hebben genoten van de MX5 cup race zondagochtend vroeg!

    • 2
    • 3
     
    Anonieme gebruiker 18 juli 2019 17:30

    Of je nou inlogt als 'Niels vd Peet' of als 'Anomieme gebruiker', het is in beide gevallen net zo anoniem. Zie het verschil niet. Over Frits en Laurentien zal ik mijn mening - hie genuanceerd ook - niet ventileren, dat lijkt hier zo ongeveer bij wet verboden. Jammer dat de 'Anonieme gebruiker' hiet besmet lijkt te zijn, volledig onterecht naar mijn bescheiden mening.

    • 1
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 19 juli 2019 19:27

    Het ja knik gehalte neemt Koreaanse vormen aan.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet