NASCAR

NASCAR: Analyse NWES Raceway Venray Jacques Villeneuve vol lof!

Afgelopen weekend keerde NASCAR Whelen Series na drie jaar afwezigheid weer terug op Raceway Venray. En op de NWES kalender overigens de enige echte oval nadat Tours voor dit jaar niet meer op het programma stond. Voor Nederland een unicum. Aanvankelijk begonnen als de Franse Racecarseries werd de serie in 2013 officieel door NASCAR erkend als NASCAR Whelen Series Europe ofwel NWES waarin verschillende rijders de kans kregen om zich op de ovals in de VS te profileren.

2019 Hezemans Intro 1
Loris Hezemans en de Belg Stienis Longin gaan dit jaar duidelijk voor de titelstrijd in de Elite I klasse.

Tekst en Foto's Willem J. Staat

2019 Villeneuve
Jacques Villeneuve was duidelijk in zijn bewoordingen.


Analyse NWES Raceway Venray. Villeneuve vol lof!
Adembenemende en bloedstollende wedstrijden op Raceway Venray afgelopen zondag. Anders kunnen we het niet omschrijven. In de Elite 2 klasse bedroeg het verschil afgelopen zaterdag tussen de eerste twee slechts 0.290 secs. In de vaderlandse autosportgeschiedenis hadden we begin zestiger jaren op Zandvoort het legendarische toerwagenduel tussen Jacky Ickx(Ford Cortina) en de Duitser Hubert Hahne(BMW) Exact 45 jaar later kan het duel tussen Loris Hezemans(22) en Jacques Villeneuve op de oval van Raceway Venray in de vaderlandse autosportgeschiedenisboeken bijgeschreven worden.

2019 Ellen Lohr Moeilijke tijden voor oud DTM rijdster Ellen Lohr.

Andere parameters weliswaar maar een Nederlandse youngster die een ex-F1 wereldkampioen en bovendien ook nog eens een ervaren ovalspecialist verslaat dan kun je alleen maar zeggen dat dit hele grote klasse is. Het is misschien een manke vergelijking maar Jos Verstappen, Tom Coronel en Max Verstappen wonnen de F3 Masters destijds op Zandvoort. Zo zou je de overwinning van Loris Hezemans kunnen inschalen.

2019 Ghirelli En ook in de Elite 2 klasse het duel tussen de Benelux teams van Hendriks Motorsport en PK Carsport. Hoe mooi kan het eigenlijk niet zijn?

De prestatie van Loris bleef ook in de USA niet onopgemerkt. Enkele gespecialiseerde NASCAR en zelfs dagbladwebsites besteedden er afgelopen maandag zelfs uitgebreid aandacht aan. In de tussenstand van de Elite 1 staat Loris als tweede genoteerd achter de Belg Stienes Longin. In de Elite 2 klasse voert de Zwitser Giorgio Maggi met dezelfde auto het klassement aan. Voor ex DTM rijdster is haar eerste NWES seizoen een leerjaar. Op Raceway Venray was de sympathieke Duitse rijdster structureel te langzaam. Tweevoudig kampioen Alon Day reed in Venray een solide wedstrijd maar kwam ondanks zijn oval-ervaring toch niet geheel uit de verf hier.

2019 Maggi
Met de Zwitser Giorgio Maggi kan het team van Hendriks Motorsport dit jaar zelfs voor twee titels gaan.

Technische details
In de NWES wordt gebruik gemaakt van een 450 pk sterke V8 GM motor en bij de Franse organisator FJ kan men kiezen uit Chevrolet, Ford of Toyota bodies. Voor 2019 hebben vrijwel de meeste teams voor een Chevrolet of Ford body gekozen. Wat dit betreft kun je eigenlijk van een Silhouette-achtig kampioenschap spreken.

IMG 9800
Speciaal ontwikkelde achterspoiler voor de NASCAR Whelen Euroseries.

Voor dit seizoen had men een verbeterde achterspoiler aangebracht om het aantal ontrack incidenten te reduceren. Verder is voor dit jaar General Tire als officiële bandenleverancier ingestapt. Het Amerikaanse bandenmerk deed op Raceway Venray bijzonder veel aan promotie. Ook is er een duidelijk verband van het product met de 4x4 wereld. Een General Tire woordvoerder: "Sinds begin dit jaar zijn wij hier als bandenleverancier ingestapt en dit is natuurlijk fantastisch voor onze promotie activiteiten. Overigens valt ons product gewoon onder de Continental paraplu." Zoals bekend is Continental eveneens in de Amerikaanse autosport in diverse kampioenschappen als bandenleverancier actief. Het kampioenschap is onderverdeeld in de Elite 1(hoofdklasse) en Elite 2 klasse. In de Elite 1 uiteraard de rijders met de meeste ervaring en in Elite 2 de rookies en de amateurs. De meeste auto's worden gedurende het weekend dan ook twee rijders gebruikt. Geen elektronische hulpmiddelen. Op een ouderwetse manier gas geven, remmen en schakelen. Hoe mooi kan autosport wel niet zijn?

2018 General Tire
Het Amerikaanse General Tire deed enorm veel aan promotionele activiteiten afgelopen weekend.

Teams
Op het team van Go Fas Racing na hebben de meeste teams ervaring opgedaan in andere takken van circuitsport. Het team van Jacques Villeneuve is uit de Amerikaanse NASCAR series afkomstig. Het Spaanse Racing Engineering kwam zelfs uit de voormalige GP2 series, het Italiaanse Solaris Motorsport Team en CAAL Racing waren destijds in de Italiaanse Superstars actief, het Belgische PK Carsport heeft een schat aan ervaring in de GT racerij en sinds jaren eveneens in de NWES. Het Nederlandse Hendriks Motorsport was in Nederland altijd al op de ovals en Speedway gericht maar heeft internationaal uitstekend de aansluiting gevonden en leidt in de Elite 2 klasse zelfs in de tussenstand van het kampioenschap. Voor Team Bleekemolen is dit een nieuw spelletje. Sebastiaan Bleekemolen kwalificeerde zich voor zijn eerste ovalwedstrijd direct als zesde.

2019 Bleekemolen
Bij Team Bleekemolen begint het vertrouwen te komen. Het ovaldebuut van Sebastiaan Bleekemolen was imponerend. Er had zeker een goede klassering ingezeten indien de wedstrijdleiding hem niet bestraft had.

Vanwege een incident met het oplijnen bij een herstart kreeg Sebastiaan jammer genoeg een "drive-through" opgelegd maar het potentieel voor de toekomst is duidelijk aanwezig. "Het vertrouwen begint nu te komen" zoals Sebastiaan Bleekemolen het tegenover ons in Venray verwoordde.

2019 Jacques Villeneuve cockpit
Jacques Villeneuve. Enorm veel lof over Venray Raceway. Hulde voor de Canadees.

Villeneuve vol lof over Raceway Venray
Vanuit Amerika wordt de NASCAR Whelen Euroseries door de NASCAR-organisatie aandachtig gevolgd en voormalige kampioenen en rookies kregen in het verleden de kans om oval-ervaring op te doen. De NWES kalender bestaat slechts uit één oval terwijl de overige wedstrijden op roadcircuits plaatsvinden. In zowel Canada als Mexico wordt er in NASCAR gesanctioneerde series eveneens op roadcourses gereden. De verwachtingen van Jacques Villeneuve over Raceway Venray werden na het behalen van zijn pole volledig ingelost.

2019 Alon Day 1
Voor regerend kampioen Alon Day gaat het een zware eindsprint worden.

Jacques Villeneuve: " Het is een zuivere halve mijl ovalbaan die over bochten met een hoge banking beschikt." In de kwalificatie was Jacques een beetje "loose" maar het was voldoende voor de pole. Vanwege een scrutineering probleem verscheen de Canadees vrijwel op de startgrid. Een beter compliment had circuiteigenaar Harry Maessen eigenlijk dit weekend niet kunnen krijgen. Voor de vele Nederlandse NASCAR fans is het dan ook te hopen dat dit in de toekomst een jarenlange traditie gaat worden!

2019 Loris Handtekeningen sessie
Zelfs nog veel handtekeningen kort voor de start van de winnaar.

Groeiende populariteit
Realistisch gezien was er ondanks de concurrentie van Blancpain Zandvoort en VLN Nürburgring best een relatief grote bezoekersopkomst. Het vrijetijdsaanbod is de afgelopen jaren natuurlijk enorm gestegen en ook voor de F1 blijven mensen tegenwoordig thuis. Punten die niet uit het oog verloren mogen worden. Geen gesloten pitboxen maar simpele eenvoudige tentjes waarin de teams en rijders hun werkzaam verrichten. Voor de fans schitterend om te zien. Het lijkt wat armoedig in de huidige tijd maar dit is hetgeen wat deze tak van autosport zo populair maakt. Bulderende V8 motoren en nergens beleef je de snelheidssnelheid zo als op een oval. Werkelijk voor iedere racefan om aan te bevelen. De bolides van Team Bleekemolen en Hendriks Motorsport zijn zelfs met stickers van de Dutch NASCAR Fans voorzien. In andere professionele autosportkampioenschappen lijkt zoiets uitgesloten.

2019 Caffi Racing
De essentie van NASCAR racen laat zien dat je ook zonder een aantal "marketing"tools kunt rijden.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet