GT

GT World Challenge Europe: Raffaele Marciello/Vincent Abril en Christopher Haase/ Simon Gachet winnen GT3 races

0P4A2946

Het Blancpain GT World Challenge Europe weekend op Circuit Zandvoort was voor de echte autosport lieffhebber een echte happening. De hoofdmoot bestond uit twee GT3 races met alleen maar topteams en toprijders aan de start. Een flinke bulderende veld klonk als muziek in de oren. Wij waren drie dagen aanwezig op Zandvoort en verzorgden dit uitgebreide verslag.

Tekst: Gerrie Hoekstra
Foto's: Co van der Gragt/Chris en Marijn Chotanus


FF-CUP-BE-7823


Vrij training 1
Na een half uur vrije training voor de bronzen en zilveren rijders vallen de eerste druppels op de baan. De meeste wagens schieten naar binnen. Twee Audi's van de Belgian Audi Club Team WRT zijn het snelste op dat moment met Ezequiel Perez Companc als beste, gevolgd door onze landgenoot Rik Breukers. Milan Dontje met de Attempto Racing Audi rijdt naar een 22ste plaats.

  pits-zandvoort

Vrije training 2

De omstandigheden zijn slecht op Zandvoort voor de tweede vrije training van de GT Sprint Series. De sessie wordt na een klein kwartier met een code rood stil gelegd. De #11 Phoenix Racing Audi van Frederic Vervisch gaat eraf in de Mastersbocht. Halverwege de 80 minuten durende training neemt Steijn Schothorst het stuur over van Audi wagengenoot Nick Foster. Ook Milan Dontje kruipt gedurende deze sessie achter het stuur van de Attempto Racing Audi als teamgenoot van de Italiaan Mattia Drudi. Voor de laatste 20 minuten verschijnt de derde Nederlander ook nog op de baan. Rik Breukers komt in de plaats van van Oscar Tunjo. In de slotfase breekt er een flauw zonnetje door maar de baan is nog veel te nat voor verbeteringen. Voor wat het waard is pakt equipe Luca Stolz/Maro Engel de snelste tijd met hun Black Falcon Mercedes-AMG GT3 voor Christian Engelhart/ Mirko Bortolotti in de GRT Grasser Lamborghini Huracan. De verschillen aan de top zijn minimaal. Steijn Schothorst is de snelste landgenoot op de achtste plaats. Rik Breukers 19de en Milan Dontje daar weer een plaats achter. Morgen de oh zo belangrijke kwalificatie rond half tien in de ochtend.

Kwalificatie 1-2 Blancpain GT World Challenge Europe
De eerste kwalificatie van de Blancpain GT World Challenge Europe bedraagt 20 minuten, gevolgd door een tien minuten durende pauze, om gelegenheid te geven om rijders te wisselen die de tweede kwalificatie van 20 minuten voor hun rekening nemen.

  FF-CUP-BE-7603

Eerste kwalificatie – Race 1

In de eerste kwalificatie zijn de verschillen minimaal. Voor de sessie viel er nog wat onverwachte druppels, maar de baan wordt steeds droger en dus sneller. Het zijn twee Lamborghini Huracan's van Mirko Bortolotti en Andrea Caldarelli die tot de laatste seconden van de kwalificatie de eerste rij zouden bezetten, totdat plotseling Vincent Abril zijn Mercedes-AMG op de poleposition plaatste, tot ongeloof van de beide Italianen.

  FF-CUP-BE-7659


Een zesde positie is er voor Steijn Schothorst met de Attempto Racing Audi. Rik Breukers rijdt met de Belgian Audi Club Team WRT Audi naar een 13de positie, terwijl Milan Dontje niet verder als een 24ste startplaats komt met de tweede Attempto Racing Audi.

  FF-CUP-BE-7676

Tweede kwalificatie – Race 2

Elke ronde wordt de baan sneller. Dries Vanthoor met de Belgian Audi Club Team Audi is het eerste gedeelte van de kwalificatie de snelste rijder voordat Christopher Haase met de Sainteloc Racing Audi de eerste positie van de Belg overneemt. Dries Vanthoor gaat er nog even voor zitten en pakt de kop weer terug, maar het verschil is maar 0.066 seconde. Met nog vijf minuten te gaan is het Raffaele Marciello, die met de AKKA ASP Team Mercedes de eerste plaats weer afsnoept van Vanthoor. Zijn geluk duurt echter maar kort want het is teamgenoot Jim Pla die bovenaan de lijst komt te staan. Het is een ouderwets spannende kwalificatie, met een steeds snellere baan in de slotfase. Christian Engelhart komt aan de kop maar wordt snel afgewisseld door eerst Mattia Drudi en wederom Christopher Haase. Uiteindelijk is het Haase die van poleposition mag starten in de tweede race voor Dries Vanthoor die op 0.156 seconde. Maro Engel met de Black Falcon Mercedes wordt derde. Elf auto's binnen één seconde. Dat belooft wat voor beide races.

  BP-0714

Race 1 – Blancpain GT World Challenge

Het dikke veld is wat onrustig vertrokken, stofwolken Tarzanbocht uit, een wagen door het zand in de Gerlach en die in de Hugenholtzbocht weer de baan op komt, maar ook een flinke botsing tussen de Rolf Ineichen en Markus Winkelhock bovenop ingaan Scheivlak. Gelijk de safety car de baan op. Ineichen kan verder maar Winkelhock moet met schade de strijd staken. Na de herstart ligt Vincent Abril op kop voor Mirko Bortolotti en Andrea Caldarelli. Steijn Schothorst is vanaf de zesde positie teruggevallen naar een achtste plek, maar is samen met #90 Felipe Fraga met de Mercedes under investigation bij de wedstrijdleiding.
 
BP-8546

De twee Lamborghini Huracan's van achtervolgers Bortolotti en Caldarelli trappen zo hard mogelijk om koploper Vincent Abril te achterhalen. Halverwege de wedstrijd komen alle drie de rijders tegelijk binnen voor hun verplichte rijders wissel.
David Perel wordt bij het uitgaan van het Scheivlak ingehaald door zijn eigen achterwiel en komt op drie wielen de pits in om een vierde te halen.

Na alle pitstops blijft de volgorde hetzelfde aan de kop, met Raffaele Marciello, die het stuur had overgenomen van Abril, voor de beide Lamborghini's met Christian Engelhart en Marco Mapelli in de cockpit, die weer flink aan het bakkeleien zijn en elkaar zelfs raken. Vierde is de Black Falcon Mercedes equipe van Luca Stolz met Maro Engel aan de pedalen, die zienderogen dichterbij de twee vechtende Lambo's komt. Vijfde de als tiende gestarte Audi van Ezequiel Perez Companc en Dries Vanthoor.

Er ontstaat in de slotfase nog een strijd tussen vier wagens om de tweede plaats. ook Dries Vanthoor heeft zich gemeld bij Engel, Mapelli en Engelhart. Aan de kop heeft Raffaele Marciello geen enkele druk en is op weg naar de overwinning.

De zesde geklasseerde Timur Boguslavskiy ploegt zijn Mercedes vast in het grind van Bocht 9. De eerder genoemde volgorde van de top vijf veranderd niet meer. Rik Breukers wordt elfde gevolgd door Steijn Schothorst op plaats 12. Milan Dontje eindigt als 16de.

   0P4A2860

Race 2 - Blancpain GT World Challenge

Christopher Haase start de tweede race van de GT sprint Challenge vanaf poleposition met de Audi R8 LMS met naast hem de snelle Belg Dries Vanthoor in een zelfde wagen. De best geklasseerde Nederlander is Milan Dontje die de tweede stint gaat rijden. Zijn teamgenoot Mattia Drudi vangt de race aan met de Attempto Racing Audi vanaf een vierde startplaats. Oscasr Tunjo die een equipe vormt met Rik Breukers vertrekt met de Audi vanaf de negende rij. Steijn Schothorst zijn teamgenoot Nick Foster begint vanaf een elfde rij in de tweede Attempto Racing Audi.

  CW8I7103

Er komt een extra formatieronde doordat de Audi van Markus Winkelhock stilvalt op de curbestones uitkomend Tarzanbocht. Na de rollende start buldert het veld door het stof richting de Tarzanbocht. Het hele dikke veld blijft compleet, geen schade zoals bij de GT4 race.

  FF-CG-1920

Haase aan kop maakt grote stappen en vergroot zijn voorsprong op Vanthoor, Engel en Drudi. Er zijn weinig tot geen inhaalmanoeuvres, een beetje treintje rijden zonder dreiging. Maro Engel met zijn Mercedes voert de druk op bij Vanthoor met de Audi voor de tweede plaats, maar ziet geen mogelijkheden voor een inhaalactie.

  FF-CG-8876

Na een half uur gaan de rijders hun plaats overgeven aan hun teamgenoten. Na alle pitstops blijft de Audi van Simon Gachet, die de plaats van Haase had overgenomen, aan kop. Tweede is nu de GRT Grasser Racing Team Lamborghini van Mirk Bortolotti, teamgenoot van Christian Engelhart. Derde de teamgenoot van Vanthoor Perez Companc. Milan Dontje is teruggezakt tot een negende plaats. Steijn Schothorst ligt op een 13de plaats. Rik Breukers is teruggezakt naar plaats 15. Gachet wint de race voor Bertolotti en Perez Companc, die de druk van Stolz weet te weerstaan.
   

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet