Formula E

Formule E: Robin Frijns op magistrale wijze naar winst in New York

190714 FE Frijns

Op de Nederlandse nationale feestdag, 27 april, won Robin Frijns de Formule E-race in Parijs. Op de Franse nationale feestdag, 14 juli, wint onze landgenoot opnieuw, ditmaal op het stratencircuit van Brooklyn. De rijder van het Envision-Virgin-team viel bij de start wat terug, herstelde zich sterk en haalde met spectaculaire acties eerst Sébastien Buemi en daarna Alexander Sims in en nam zo de leiding. Vervolgens reed Frijns op ogenschijnlijk gemakkelijke wijze de overwinning naar huis. Alexander Sims eindigde als tweede en behaalde daarmee zijn eerste podiumplaats in de serie, Buemi completeerde als derde het podium. Voor Jean-Eric Vergne was de zevende plaats genoeg voor de kampioenstitel, DS-Techeetah werd kampioen bij de teams.

UPD: Enkele uren na de wedstrijd kwam er bericht vanuit de sportcommissarissen, dat de kersverse kampioen Jean-Eric Vergne als straf voor 'onsportief gedrag' tijdens de zaterdagsrace een dag lang ter beschikking moet staan van de FIA. Vergne had tijdens de race op zaterdag via de boordradio het team gevraagd om André Lotterer op de baan te laten stoppen en zo mogelijk een safety-car-fase te veroorzaken. Lotterer had bij een aanrijding in de openingsfase schade opgelopen. Ter verdediging voerde Vergne aan, dat hij vreesde voor een onveilige situatie vanwege de schade aan Lotterers auto.

Tekst: René de Boer (vanuit New York, Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR, Rebocar/R. de Boer

Bij de start komt Sims goed weg, Frijns valt terug naar de derde plaats achter Buemi. In de eerste ronde spint Lopez en raakt Lotterer licht, maar kan de race voortzetten. In de derde ronde activeren de meesten voor het eerst de 'attack mode', onder wie Robin Frijns. Vandoorne passeert Bird en is daarmee vierde. Lotterer rijdt de pits in, voor hem is waarschijnlijk zijn laatste race met DS-Techeetah ten einde. Lopez' auto is in de vierde ronde gestrand, de wedstrijdleiding stuurt daarop de safety-car de baan op. Sims leidt voor Buemi, Frijns, Vandoorne, Bird, Rowland, Abt, Evans, Paffett en Di Grassi.

In ronde 6 wordt de race weer vrijgegeven. De meeste rijders activeren daarop voor de tweede keer de 'attack mode', maar vooreerst zonder positiewisselingen. Robin Frijns doet het een ronde later en opent direct de aanval op Buemi in de strijd om de tweede plaats, want de Zwitser heeft als enige in de top tien niet de 'attack mode' ingeschakeld. Met een gewaagde manoeuvre slaagt Frijns erin om Buemi te passeren en neemt zo de tweede plaats over.

Bird passeert in de achtste ronde Vandoorne en pakt zo de vijfde plaats. Na tien ronden heeft Frijns de achterstand op Sims verkleind tot 0,8 seconde. Een ronde later is er nog eens drie tienden van een seconde af. Ondertussen komt Daniel Abt op de zevende plaats meer en meer onder druk van Mitch Evans. In de 13e ronde kiest Abt voor de vlucht naar voren en passeert Vandoorne. Daarmee is de Duitser zesde. Rowland is de volgende die Abt in het vizier neemt.

190715 FE Frijns actie
Frijns aan kop na een perfecte inhaalactie op Sims

In de 15e ronde rijdt Frijns op 0,442 seconde achter Sims, de volgende ronde zet onze landgenoot met een spectaculaire move zoals eerder bij Buemi zijn auto naast die van de Brit en neemt de leiding over. In de 21e ronde passeert Abt Rowland en verovert daarmee de vijfde plaats. Met Lotterer uit de race en Vergne slechts als tiende wordt dat nog interessant met het oog op de strijd om de teamtitel tussen DS-Techeetah en Audi Sport Abt Schaeffler, temeer daar Abt en Di Grassi ook nog eens de beschikking krijgen over 'fan boost'.

In de 23e ronde passeert Di Grassi daarmee Vandoorne en pakt zo de achtste plaats. Een ronde later klimt de Braziliaan nog een plek op ten koste van Oliver Rowland. Met nog tien minuten te gaan is Frijns' voorsprong op Sims inmiddels opgelopen tot bijna twee seconden. In de 29e ronde is er een gele vlag nadat Günther de afgrenzing van de baan geraakt heeft. Frijns' voorsprong bedraagt al 3,4 seconden. Verderop blijft het spannend in de strijd om de vijfde plaats, waarbij Mitch Evans Daniel Abt flink onder druk zet, maar op zijn beurt zelf Lucas di Grassi in de nek heeft.

190715 FE ABT EVA DIG
Abt voor Evans en Di Grassi in de slotfase, even later gaat het mis tussen Di Grassi en Evans

De 36e ronde is de laatste. Bij het aanremmen van bocht elf gaat het mis tussen Di Grassi en Evans. Di Grassi wil er aan de binnenkant voorbij, de twee komen met elkaar in botsing en rijden rechtdoor in de afgrenzing. Later verklaart Evans dat zijn auto bijna stilviel vanwege een te hoge accutemperatuur. Di Grassi klapt er met 15G in, de impact activeerde zelfs de 'emergency-mode' van zijn auto. Frijns rijdt op overtuigende wijze zijn tweede overwinning naar huis, 4,5 seconde voor Sims. Buemi completeert het podium, voor Bird, Abt, Grassi, Rowland, Vergne en Vandoorne, Da Costa en Paffett. Daarmee is Vergne kampioen, de eerste tweevoudig kampioen in de historie van de serie. DS-Techeetah wint het teamkampioenschap.

190715 FE Frijns huldiging
Racewinnaar Robin Frijns temidden van het publiek op weg naar de huldiging

Frijns was uiteraard dolgelukig met zijn succes. "Na Parijs heb ik geen punt meer gehaald, er ging altijd wat kapot of ik had pech, zoals ook gisteren weer. Ik was er echt klaar mee, het team ook. Niks leek er nog te werken, maar dit doet natuurlijk heel goed!"

Reacties

    • 6
    • 0
     
    Dirk 15 juli 2019 10:55

    Ik begrijp de kritiek op Formule E echt niet meer. Geweldige autosport, racen met de ellebogen in formulewagens! Robin Frijns blijft een topcoureur, hopelijk nog vele malen op het hoogste trapje!

    • 0
    • 4
     
    Anonieme gebruiker 15 juli 2019 12:58

    Ik begrijp het wel. Het is namelijk in the middle of nowhere. Op vreemde tijdstippen en er komt geen hond naar kijken. En Silverstone was natuurlijk wel een spektakel.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet