Formule 1

Formule 1: Hamilton leidt 1-2 voor Mercedes op Silverstone, Verstappen verliest podiumplaats door fout Vettel

M202972

Met een beetje hulp van de safety car heeft Lewis Hamilton zijn thuis-GP gewonnen. In een hectische wedstrijd leidde de Brit op Silverstone de zoveelste dominante 1-2 van Mercedes over de streep. Teamgenoot Valtteri Bottas gaf vijf ronden voor tijd de strijd op om het punt voor de snelste ronde veilig te stellen – en dat bleek nog tevergeefs ook. Intussen had Max Verstappen een paar honderd meter de derde plaats in handen, na die net van Sebastian Vettel veroverd te hebben, maar bij het aanremmen van Vale verremde Vettel zich, waarna de Ferrari met rokende banden in de Red Bull schoof. Hun beider teamgenoten Charles Leclerc en Pierre Gasly profiteerden, al werd Verstappen nog wel vijfde. Hoogtepunten van de wedstrijd waren de titanenduels tussen Leclerc en Verstappen.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: Mercedes AMG F1, Scuderia Ferrari, Aston Martin Red Bull Racing

De zege van Hamilton kwam tot stand nadat hij samen met Vettel besloot om langer door te rijden op de banden waarop ze waren gestart. Beiden bezetten daardoor de eerste twee plaatsen toen Antonio Giovinazzi halverwege de race de grindbak indook en zijn Alfa Romeo niet meer zelfstandig uit deze gevaarlijke plek kon bevrijden. De twee doken meteen de pits in. Hamilton bleef voor op zijn teamgenoot Bottas, Vettel hield zijn teamgenoot Leclerc en de beide Red Bulls achter zich.

M203513

Hamilton reed de race vervolgens professioneel uit, om daarmee voor zijn thuispubliek de zesde keer de GP van Groot-Brittannië op zijn naam te schrijven (en de 80e overwinning uit zijn carrière). Sterker nog, de vernedering voor Bottas was des te groter nadat de Fin vijf ronden voor het einde de achtervolging opgaf om op softs het punt voor de snelste ronde van de wedstrijd te veroveren. Die missie leek geslaagd, totdat Hamilton bij het vallen van het zwartwitgeblokt op zijn oude banden ook nog dat punt van Bottas afpikte.

Bottas had bij de start vanaf pole de leiding genomen en moest de openingsronden alles eraan doen om de andere Mercedes achter zich te houden. Dat lukte, waarna hij voorzichtig een gaatje opende dat hij opgaf toen hij binnenkwam voor zijn bandenwissel. Dat deden ook de snelste Mercedes-achtervolgers Leclerc en Verstappen, nadat de twee jonge kemphanen rondenlang op het scherpst van de snede hadden gestreden. Leclerc verdedigde darbij ijzersterk tegen alles wat Verstappen kon verzinnen. Bij de pitstops versloeg de Red Bull-crew de wisselploeg van Ferrari, maar bij het uitkomen van The Loop maakte Verstappen een fout. Leclerc profiteerde meteen.

AP-1ZXSKJN712111 news

Het was allemaal voor niets toen Red Bull tijdens de safetycarfase sneller reageerde en Verstappen meteen opnieuw binnenhaalde, ook al was de vorige pitstop nog maar even geleden. Ferrari realiseerde zich een ronde later wat Red Bull had bedacht en haalde toen Leclerc naar binnen – maar die viel daardoor achter Gasly én Verstappen terug.

Na de herstart wist Leclerc redelijk snel af te rekenen met Gasly, waarna de Ferrari de Red Bull van Verstappen in het vizier kreeg. Net zo dwingend als Verstappen in Oostenrijk Leclerc de leiding afhandig maakte, leek de Monegask nu in de laatste bocht zijn toenmalige F3-rivaal een koekje van eigen deeg te geven – maar de Nederlander wilde daar niets van weten en gaf vol gas om Leclerc toch voor te blijven bij het opkomen van het rechte stuk.

AP-1ZXF5DG452111 news

Daarna was het beste van de Ferrari af en ging Verstappen op pad naar Vettel. Toen die eindelijk was binnengehengeld, ging de Red Bull op de Hangar Straight prachtig buitenom bij de Ferrari, om bij het uitkomen van Stowe voor te blijven. Daarna verslikte Vettel zich echter in de verdedigende lijn die Verstappen koos voor Vale. De beslissing van de Duitser om toch de buitenkant van Verstappen te pakken kwam te laat – met blokkerende remmen schoof de Ferrari de versnellingsbak van de Red Bull in. De Oostenrijkse auto vloog over de kerbs de grindbak in, maar Verstappen wist in tegenstelling tot Giovinazzi zijn auto rollende te houden. Zo verloor hij 'slechts' twee plaatsen aan Leclerc en Gasly. Vettel had meer schade en viel verder terug, na een neuswissel, en kreeg daarna ook nog een tijdstraf voor zijn fout. Vettel kwam aan het slot van de race zijn excuses aanbieden.

Achter de top-zes vochten Renault en Renault-klant McLaren net zo hard om de winst in 'divisie B'. Carlos Sainz Jr streek namens de klant uiteindelijk met de eer, na een ijzersterke race vanaf de 13e startplaats. Met een seconde bleef de Spanjaard Daniel Ricciardo's Renault voor. Achter hen volgden Räikkönen, Kvyat en Hülkenberg – in de kwalificatie nog achter hun teamgenoten, maar in de race delfden de kwalificatiehelden Norris en Albon het onderspit, mede door toedoen van de safety car.

190029 br

Voorafgaand aan Giovinazzi waren de twee Haas-auto's de eerste uitvallers: Grosjean en Magnussen moesten beiden opgeven door de schade die ze hadden opgelopen van hun onderlinge touché in de openingsronde. Het was een triest 'hoogtepunt' van een weekend dat voor Haas toch al om te vergeten was vanwege de beschamende soap rondom hoofdsponsor Rich Energy.

De race was alleszins het aanzien waard tussen de scherpe duels tussen Hamilton en Bottas in de openingsfase en vooral door de strijd tussen Verstappen en Leclerc, die over en weer piketpaaltjes aan het zetten waren voor als er in de toekomst een wereldkampioenschap op het spel staat...

F1, GP Groot-Brittannië, Silverstone, 14 juli 2019

1. Lewis Hamilton (Mercedes) - 52 ronden
2. Valtteri Bottas (Mercedes) - 24"928
3. Charles Leclerc (Ferrari) - 30"117
4. Pierre Gasly (Red Bull-Honda) - 34"692
5. Max Verstappen (Red Bull-Honda) - 39"458
6. Carlos Sainz (McLaren-Renault) - 53"639
7. Daniel Ricciardo (Renault) - 54"401
8. Kimi Räikkönen (Alfa Romeo-Ferrari) - 1'05"540
9. Daniil Kvyat (Toro Rosso-Honda) - 1'06"720
10. Nico Hülkenberg (Renault) - 1'12"733
11. Lando Norris (McLaren-Renault) - 1'14"281
12. Alexander Albon (Toro Rosso-Honda) - 1'15"617
13. Lance Stroll (Racing Point-Mercedes) - 1'21"086
14. George Russell (Williams-Mercedes) - 1 ronde
15. Sebastian Vettel (Ferrari) - 1 ronde
16. Robert Kubica (Williams-Mercedes) - 1 ronde
17. Sergio Pérez (Racing Point-Mercedes) - 1 ronde

Uitgevallen
Antonio Giovinazzi
Romain Grosjean
Kevin Magnussen

Stand kampioenschap
1.Hamilton 223; 2.Bottas 184; 3.Verstappen 136; 4.Vettel 123; 5.Leclerc 120; 6.Gasly 55; 7.Sainz 38; 8.Räikkönen 25; 9.Norris, Ricciardo 22; 11.Hülkenberg 17; 12.Magnussen 14; 13.Pérez 13; 14.Kvyat 12; 15.Albon 7; 16.Stroll 6; 17.Grosjean 2; 18.Giovinazzi 1.

Stand constructeurskampioenschap
1.Mercedes 407; 2.Ferrari 243; 3.Red Bull-Honda 191; 4.McLaren-Renault 60; 5.Renault 39; 6.Alfa Romeo-Ferrari 26; 7.Racing Point-Mercedes, Toro Rosso-Honda 19; 9.Haas-Ferrari 16.

Reacties

    • 3
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 14 juli 2019 18:49

    Vettel de clown van Ferrari. Ik ben benieuwd naar de krantenkoppen morgen ochtend in Italie. Kortsluiting bij Vettel...

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 14 juli 2019 21:28

    Wat een fantastische race zeg !

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet