VLN

VLN: Assenheimer/Metzger zorgen voor spannende eindstrijd in 50e Adenauer Rundstrecken Trophy

Voor de slotfase van de 50e ADAC Rundstreckentrophy moest je niet bepaald over een zwak gestel beschikken. Er werd om secondes om de eindoverwinning gestreden. Pas op de laatste meters viel de beslissing op de Nordschleife. Met een voorsprong van 2.023 seconden pakte de combinatie Assenheimer/Metzger in de Black Falcon Mercedes AMG GT3 de eindoverwinning. De combinatie Marek Böckmann/Philipp Ellis in de Getspeed Mercedes AMG GT3 eindigde als derde voor de Walkenhorst BMW M6 GT3 van het trio Christian Krognes/David Pittard/Jody Fannin.

Start VLN 4
Een startveld dat na de 24U 1/5e minder deelnemers heeft maar aan geen gebrek aan spanning.

Tekst Willem J. Staat
Foto's VLN/Mercedes Motorsport

Assenheimer/Metzger zorgen voor spannende eindstrijd in 50e Adenauer Rundstrecken Trophy
De kwalificatie moest na enkele minuten vanwege een ongeval stilgegelegd worden. Vanwege reparaties aan de vangrails werd de wedstrijd ingekort tot 3.30u min. Voor Manuel Metzger betekende het zijn vijfde VLN-overwinning en voor Patrick Assenheimer zijn tweede. In de openingsfase was er een prachtig duel tussen de eerste vijf waarbij er vele malen van positie gewisseld werd. Ellis vocht met een Metzger een fantastisch duel uit waarbij de laatstgenoemde kort voor het einde met een schitterende move definitief de leiding nam.

Manuel Metzger: "Nadat we in de 24U erg veel pech hadden was dit het juiste antwoord. Patrick heeft in de beginfase een dubbelstint gereden. In de slotfase had ik een fair duel met Philip Ellis."

De 2011 VLN kampioen moest werkelijk al zijn troeven uitspelen om zijn tegenstander op afstand te houden." Ik heb me op het beste geconcentreerd dat ik kan. Op zeker gaan. Philip heeft vanuit mijn perspectief iets meer geriskeerd maar tenslotte bleef ik hem met mijn neus voor."

2019 Getspeed Het team van GetSpeed heeft vandaag duidelijk haar visitekaartje voor de toekomst afgegeven.


De definitieve beslissing viel tien minuten voor het einde toen vrijwel alle koplopers voor hun laatste stop naar binnen kwamen. Metzger profiteerde van deze situatie en kwam met een marge van een minuut weer terug op de baan. Patrick Assenheimer: " Wij kwamen met veel hoop naar deze wedstrijd maar het is super dat alles zo goed verliep. Het team had de auto perfect voorbereid. Mijn start was niet echt gemakkelijk want ik moest tegen mijn merkgenoot Marek Böckmann de strijd aangaan. Ik wist mijn snelheid te behouden en nam tenslotte de tweede plek in. Dit was één van mijn beste VLN starts tot nu toe. Zelfs ietsje beter als toen ik vorig jaar voor de eerste maal won."

Hoewel Ellis het nakijken had was hij toch meer dan tevreden. Philip Ellis: "Tot het einde was dit een megaduel. Hoewel er wat touchés waren werd er toch met respect geracet. Hoewel ik van alles geprobeerd heb, kon ik hem toch niet onder controle houden. Voor mij en het team is dit een sensationeel resultaat. Men moet ook niet vergeten dat men bij GetSpeed pas dit seizoen naar Mercedes is overgestapt en voor het tweede jaar in de GT3 klasse onderweg is.

Tijdverlies voor Walkenhorst
Het team van Walkenhorst verloor bij de laatste pitstop twee ronden voor het einde waardevolle tijd waardoor men als zegekandidaat niet meer aanmerking kwam. Met een tijd van 7.59.711 had David Pittard met de Walkenhorst BMW M6 GT3 's morgens nog de pole gepakt. David Pittard: " Onze snelheid was perfect en de banden hebben goed gefunctioneerd. Over drie weken gaan we met dezelfde constellatie in de aanval. Kijk wat er dan allemaal mogelijk is."


2019 Assenheimer Metzger
Prachtige overwinning voor Patrick Assenheimer en Manuel Metzger die met nogal wat blessures te kampen had aan het begin van het seizoen.

24 Uur winnaar Frank Stippler pakte samen met Vincent Kolb in de Phoenix Audi R8 LMS de vierde plek. Daarachter volgde de snelste ProAm bolide, de Konrad Motorsport Lamborghini Huracan met de combinatie Axcil Jefferies/Michele Di Martino. Di Martino: "Nadat we in de eerste wedstrijden met verschillende problemen te kampen hadden, is dit natuurlijk een schittered resultaat voor Franz Konrad en zijn team. Wij konden eindelijk laten zien wat er met de Lamborghini allemaal mogelijk is. Wij werken nu in de juiste richting."

De zevende plek werd ingenomen door de Porsche 911 GT3 Cup van de combinatie Marcel Hoppe/Moritz Krantz/Peter Terting. Het beste resultaat voor een Cup-auto welke door Mühlner Motorsport was ingeschreven. De achtste plek werd ingenomen door de Walkenhorst BMW M6 GT3 van de combinatie Henry Walkenhorst/Andreas Ziegler/Jörn Schmidt Staade. Overigens het snelste voertuig in de SP9 AM categorie.

Spannende strijd in de GT4 klasse
Spannend was het ook in de GT4 categorie. Hier ging de overwinning naar Tobias Müller/Tim Scheerbarth/Tristan Viidas die met een voorsprong van 12.550 seconden de AVIA Sorg Rennsport BMW M4 GT4 van Heiko Eichenberg/Erik Johannson versloegen. De derde plek ging hier eveneens naar een door Walkenhorst ingeschreven BMW, bemand door Ben Tuck/Jörg Breuer/Will Tregurtha.


Finish VLN 4 Metzger
Minder deelnemers maar geen gebrek aan spektakel en spanning!

Op basis van een routinedopingcontrole van de NADA(het Duitse Anti Doping Agentschap) blijf de uitslag voorlopig provisional. Zes willekeurig gekozen rijders moesten zich ter controle melden.Op 3 augustus vindt het VLN seizoenshoogtepunt plaats. De ROWE 6 Uurswedstrijd met een 50 procent langere wedstrijdafstand.

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet