Sportscars

Sportscars: Eindelijk winst voor Mazda in IMSA-kampioenschap met 1-2 op Watkins Glen (lang)

190630 IMSA Start
De nummer 77-Mazda kwam na zes uur ook als winnaar over de eindstreep

Ze moesten er lang op wachten, en het werd aan het eind ook nog spannend, maar Mazda heeft eindelijk zijn eerste overwinning in de prototype-klasse van het IMSA WeatherTech SportsCar Championship binnen. Harry Tincknell, Jonathan Bomarito en Olivier Pla wonnen in de nummer 55-Mazda van het Team Joest de Sahlen's Six Hours of The Glen, de vijfde ronde van het kampioenschap. Teamgenoten Oliver Jarvis, Tristan Nuñez en Timo Bernhard completeerden het Mazda-succes met de tweede plaats, voor de Acura Team Penske-Acura DPi van Juan Pablo Montoya en Dane Cameron, die met de derde plaats ook de leiding in het kampioenschap overnamen. Daarachter eindigden Renger van der Zande en Jordan Taylor als vierde. In de GTLM-klasse was het als altijd nagelbijten tot de finish, maar de overwinning ging naar Nick Tandy en Patrick Pilet in de Porsche met het startnummer 911, nipt gevolgd door António García en Jan Magnussen in de nummer 3-Corvette. Voor Porsche was het de vierde overwinning op rij in de GTLM-klasse van de IMSA-serie. De winst in de GTD-klasse was voor Meyer Shank Racing-Acura van Mario Farnbacher, Trent Hindman en Justin Marks. Jeroen Bleekemolen kwam niet aan rijden toe, nadat zijn teamgenoot Ben Keating in de Riley-Mercedes al in de openingsfase betrokken raakte bij een crash en moest opgeven.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: IMSA

190630 IMSA race podium
Blijdschap bij de teams op het podium, dat met Mazda en Acura volledig in Japanse hand was

John Doonan, sportdirecteur van Mazda in de Verenigde Staten, was hoorbaar geëmotioneerd nadat Harry Tincknell de nummer 55-Joest-Mazda DPi in Watkins Glen als winnaar over de finishlijn gereden had. Mazda was de enige DPi-fabrikant die nog steeds wachtte op de eerste overwinning. Het programma begon een aantal jaren geleden met de Skyactiv-dieselmotor, die echter niet betrouwbaar bleek en ook niet voldoende vermogen in huis had om het de concurrentie lastig te maken Onder toenemende druk vanuit Japan werd in 2017 afscheid genomen van Stephan Tremblay's Mazdaspeed-team, dat het programma jarenlang runde. Er werd een nieuwe samenwerking gevonden met het Duitse team Joest, dat een enorme staat van dienst had opgebouwd met Porsche en Audi. Maar ook hier waren er de nodige aanloopproblemen, waardoor er voor dit jaar weer de nodige wijzigingen werden doorgevoerd in de organisatie. Toch waren er nog steeds vraagtekens rondom de betrouwbaarheid, zoals bijvoorbeeld door het feit dat Timo Bernhard zowel in Daytona als in Sebring strandde met brand in het motorcompartiment. Qua snelheid hadden de Mazda's al een aantal malen het potentieel laten zien, wat nu in Watkins Glen dus werd bevestigd met de eerste IMSA-overwinning en gelijk maar met een 1-2.

Toch kreeg Mazda het succes ook ditmaal bepaald niet cadeau: losgeraakt bodywork van de motorafdekking aan de linker zijkant van de auto zorgde in de slotfase van de race voor fors tijdverlies voor Harry Tincknell, die merkgenoot Oli Jarvis in de nummer 77-zusterauto tot op 0,353 seconden zag naderen. De instructie vanuit het team was echter duidelijk en zo kon Tincknell de auto alsnog als winnaar over de eindstreep sturen. Zo'n drie kwartier voor het einde van de zes-uursrace had Tincknell de leiding veroverd door een spectaculaire move op Juan Pablo Montoya, die samen met Dane Cameron in de nummer 6-Penske-Acura het grootste deel van de race aan de leiding had gereden. Even later kwam ook Jarvis er voorbij en zo eindigde Montoya achter de beide Mazda's op de derde plaats. Montoya en Cameron nemen de leiding in het kampioenschap over van Whelen-Action Express-rijders Nasr en Curran, die met twee ronden achterstand slechts zevende werden na een lekke linker achterband voor Nasr in de beginfase.

190630 IMSA Race Zande
'Best of the rest' achter de Mazda's en één Acura: Renger van der Zande in de Cadillac

Dat de Mazda's en de Acura's sneller waren, berichtte Renger van der Zande al na de tijdtraining. Toch wisten onze landgenoot en Jordan Taylor toch nog één van de Acura's achter zich te houden en eindigden zo met de nummer 10-Konica-Minolta-WTR-Cadillac DPi als vierde. "Ik denk dat we de strategie perfect hebben omgezet", zei Van der Zande. "Het team en wij als rijders hebben het gewoon erg goed gedaan. In de kwalificatie waren we al beduidend sneller dan de andere Cadillacs en in de race hebben we maximaal gepresteerd. We hadden perfecte pitstops en het team deed het geweldig met de brandstofstrategie. We hadden eigenlijk meer verdiend dan de vierde plaats, maar meer zat er gewoon niet in. We hebben in ieder geval weer de nodige punten voor het kampioenschap gescoord."

190630 IMSA Race GTLM winner
De 911 in Brumos-kleuren eindigde opnieuw op het podium, zoals eerder in Daytona, Sebring en Le Mans

Wederom succes voor Porsche
Slechte kwalificatie, sterke race. Dat was opnieuw het verhaal bij Porsche in de GTLM-klasse. De beide 911's, na Le Mans nog steeds in de historische Brumos-kleuren, startten achteraan in de klasse, maar kwamen net als eerder dit seizoen in Sebring gaandeweg de wedstrijd meer en meer naar voren. De nummer 912 van Laurens Vanthoor en Earl Bamber, leiders in de tussenstand van het kampioenschap, leek met de overwinning aan de haal te gaan, maar tien minuten voor het einde moest Bamber toch nog een keer naar binnen voor een 'splash and dash', waarmee Nick Tandy in de Porsche met het nummer 911 de leiding kon overnemen. De handling van de auto was in de slotfase niet optimaal meer, waardoor António García in de nummer 3-Corvette nog heel dichtbij kon komen, maar Tandy, die samen reed met Patrick Pilet, verdedigde de leiding met verve en reed de vierde klassezege op rij voor Porsche naar huis. Het Corvette-duo García en Jan Magnussen, die zijn 150e race voor het Amerikaanse merk reed, eindigde als tweede, voor de nummer 67-Ford van Richard Westbrook en Ryan Briscoe. In de beginfase was Tommy Milner in de nummer 4-Corvette al zwaar gecrasht na contact met Laurens Vanthoor in de nummer 912-Porsche, wat voor de Corvette het einde van de wedstrijd betekende.

Bij die crash raakte ook Ben Keating in de nummer 33-Riley-Mercedes-AMG GT3 betrokken, die geen kant op kon en eveneens in de vangrails belandde. Daarmee was ook voor Jeroen Bleekemolen de race voortijdig ten einde. "Ben kon weinig doen, hij kon niet ontwijken, zat gewoon net op de verkeerde plek", stelde Bleekemolen vast. "Erg zonde, maar ondanks deze uitval staan we nog wel steeds eerste in het Endurance-kampioenschap, wat we bij Petit Le Mans gaan proberen om voor de derde keer binnen te halen. Dat is zeker een van de doelen die we ons nog stellen. Het normale kampioenschap kunnen we nu na deze uitval helaas vergeten, dat is niet meer haalbaar, maar we gaan nog wel proberen om nog een GTD-klassezege binnen te halen, want die hebben we dit seizoen ook nog niet te pakken. Dat gaan we zeker proberen."

190630 IMSA GTD winners
GTD-klassewinnaars Trent Hindman, Mario Farnbacher en Justin Marks

Ook in de GTD-klasse was de strijd om de overwinning op Watkins Glen spannend. De nummer 8-Starworks-Audi van Ryan Dalziel, Paul Chase en Mike Skeen leek goede kansen te hebben, maar in de slotfase kwam Dalziel bijna zonder brandstof te staan, waarop Mario Farnbacher in de Meyer Shank Racing-Acura NSX GT3 de leiding kon overnemen. De Audi kwam vervolgens na de tankstop niet weg, waardoor het team drie ronden achterstand opliep. Ondertussen reed Farnbacher onder zware druk van Bill Auberlen in de Turner Motorsport-BMW M6 de overwinning naar huis, de eerste GTD-klassezege voor de NSX GT3 Evo. De BMW, waarin ook Dane Machavern en Richard Foley in actie kwamen, eindigde als tweede, de nummer 63 Scuderia Corsa-Ferrari van Toni Vilander, CooperMacNeil en Jeff Westphal completeerde het podium.

190630 IMSA Watkins Glen uitslag race


Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet