Formule 3

FIA Formule 3: Zegereeks Prema doorbroken op de Red Bull Ring

Vips

De eerste vier races voor het FIA Formule 3 kampioenschap werden alle overwinningen voor het Prema team. En op Spielberg leek het er wederom goed uit te zien want de coureurs van het Italiaanse team wisten zich in de top tien te nestelen tijdens de kwalificatie met Marcus Armstrong op pole position, Jehan Daruvala op plek vier en Robert Shwartzman op de vijfde rij met een tiende tijd, die beter had kunnen zijn als hij er niet al na zes ronden vanaf was gegaan. De voortekenen waren goed, maar hoe anders zou het lopen in beide wedstrijden.


Tekst: Eric van den Heuvel
Foto's: PR

Na de kwalificatie werden Lundgard en Beckman, die respectievelijk een vijfde en negende tijd hadden gezet, vijf plaatsen teruggeplaatst op de grid doordat zij de dubbele gele vlaggen niet hadden gerespecteerd toen de wagen van Shwartzman werd geborgen. Twee andere rijders, Lundgard en Beckmann werden na afloop van de kwalificatie gediskwalificeerd omdat de fysiotherapeuten van beide mannen tijdens een pitstop een luchtblazer duidelijk richting de luchtinlaat hielden waardoor volgens de stewards de motoren onreglementair gekoeld werden. Zij konden de race als laatste aanvangen.

Direct bij de start greep Marcus Armstrong de kop en wist een klein gaatje te slaan naar Max Fewtrell en Jüri Vips die direct het gevecht met elkaar aangingen. Na enkele bochten was het einde oefening voor de Japanner Natori die problemen kreeg met de aandrijflijn van zijn wagen. In de derde ronde moest de toch al zo geplaagde Lundgard de pits in en niet veel later verscheen daar Fabio Scherer met een kapotte neus.


Fewtrell

Het felle gevecht om de kop ging inmiddels ronden lang door en het was Vips die in ronde vijf in de Remus Kurve de kop overnam van Fewtrell die een ronde eerder pole sitter Hughes naar een derde plaats had verwezen dit alles voor de ogen van Daruvala die hekkensluiter was van de kopgroep. De derde Prema coureur, Robert Shwartzman was inmiddels naar voren gekomen en leverde op zijn beurt een fel gevecht met Pedro Piquet waarbij beide mannen een enkele keer van positie wisselden. En zo ging het ronde na ronde door. Vips behield de kop, maar kon niet echt weglopen van zijn rivalen en moest alle zeilen bijzetten net als Fewtrell overigens die de beide Prema coureurs stevig in zijn nek voelde hijgen. Op de finishlijn bedroeg de voorsprong voor de Estlander Jüri Vips iets meer dan een seconde en doorbrak hiermee de hegemonie van Prema die genoegen moest nemen met plaats drie en vier omdat zij Hughes niet wisten te verschalken mede door het onderlinge gevecht dat zij beide onderling leverden. De Nederlanders Verschoor en Viscaal kwamen in het hele verhaal helaas nauwelijks voor al wist Verschoor nog een puntje te pakken met zijn tiende plaats.


Max Fewtrell-Juri Vips-Marcus-Armstrong-podium-R1-Austria-2019-770x470

UITSLAG RACE 1:
1. Jüry Vips – Hitech – 24 ronden – 42'47"063
2. Max Fawtrell – ART – 1"741
3. Marcus Armstrong – Prema – 2"354
4. Jehan Daruvela – Prema – 3"605
5. Robert Shwartzman – Prema – 5"639
6. Pedro Piquet – Trident – 7"499
7. Jake Hughes - HWA – 8"435
8. Lirim Zendeli – Charouz – 8"912
9. Leonardo Pulcini – Hitech – 9"416
10. Richard Verschoor – MP Motorsport – 13"291
13. Bent Viscaal – HWA – 16"950


Race 2
Op zondag werd er zoals gebruikelijk gestart met een reverse grid waardoor de man die achtste werd op zaterdag, Sauber Junior rijder Lirim Zendeli, vanaf de eerste rij mocht starten met schuin achter hem Jake Hughes . Zendeli had echter een wat mindere start waardoor Hughes als leider de eerste bocht in ging. Pedro Piquet zag in diezelfde bocht zijn aspiraties op strijd om de overwinning in rook opgaan doordat hij van de baan spinde en achteraan het veld moest aansluiten. Richard Verschoor kende een goede start en kwam na de eerste ronde als zesde door. Na drie ronden wisten Hughes, Zendeli, Shwartzman en Armstrong zich een klein stukje los te rijden van de rest van het veld waarbij net als in de race op zaterdag de Prema teamgenoten Shwartzman en Armstrong het onderlinge gevecht niet schuwden. In ronde vijf wist Shwartzman zich met behulp van zijn DRS naar de koppositie te manoeuvreren al liet Armstrong het er niet bij zitten en deed een paar bochten later hetzelfde bij de Duitser. Toch waren het niet veel later de beide Prema wagens die aan kop lagen, inderdaad het was continu stuivertje wisselen, en liepen deze langzaam weg ondanks de onderlinge strijd tussen beide. MP Motorsport rijder Richard Verschoor moest zijn zesde plaats inleveren aan Vips en reed hierdoor op een solide zevende plaats.

Halverwege de race werd de Virtual Safety Car ingesteld omdat de Nederlander Bent Viscaal en de Japanner Ye Yifei met elkaar in aanraking waren gekomen en de wagens moesten worden verwijderd. Voor Viscaal een weekend om snel te vergeten. Na het opheffen van de VSC trokken Armstrong en Hughes wederom een gaatje naar Hughes die met lede ogen moest zien hoe de rood-witte bolides langzaam maar zeker bij hem weg liepen. Zijn teamleiding had echter hoop op een goede afloop voor de Engelsman want ook zij zagen hoe de beide Prema rijders op het scherpst van de snede met elkaar in gevecht waren waarbij fysiek contact niet werd geschuwd. Na een tweede VSC periode, omdat de beide Campos coureurs Peroni en Fernandez elkaar van de baan reden, kwam in de voorlaatste ronde de groene vlag weer naar buiten en kon de sprint om de overwinning beginnen. In een poging om in de laatste ronde Armstrong in te halen remde Shwartzman net iets te laat waardoor de Nieuw Zeelander een lekke band op liep en de Duitser zijn voorvleugel op half zeven had hangen. Ondanks de schade wist Shwartzman als eerste over de witte streep te komen gevolgd door Hughes en Daruvala. Jubel bij het Italiaanse team en natuurlijk de Duitser zelf, maar al snel werd bekendgemaakt dat de aanrijding onderzocht zou gaan worden. Niet veel later werd bekend dat Robert Shwartzman voor zijn escapade een penalty van vijf seconden zou krijgen waardoor Jake Hughes de overwinning in de schoot geworpen kreeg en Jehan Daruval tweede werd. Geluk bij letterlijk een ongeluk was dat Shwartzman zover voor lag op de rest van het veld dat de laagste plaats op het podium toch nog voor hem was. Doordat dit toch nog de nodige punten oplevert voor het kampioenschap gaat Shwartzman als koploper naar de volgende race op Silverstone.


Hughes


UITSLAG RACE 2:

1. Jake Hughes - HWA– 24 ronden – 34'47"494
2. Jehan Daruvela – Prema – 4"727
3. Robert Shwartzman – Prema – 4"850
4. Max Fawtrell – ART – 5"078
5. Leonardo Pulcini – Hitech – 5"665
6. Jüri Vips – Hitech – 6"086
7. Liam Zendeli – Charouz – 6"705
8. Niko Kari – Trident – 7"768
9. Devlin de Francesco – 8"913
10. David Beckmann –ART – 10.172
12. Richard Verschoor – MP Motorsport – 12"370
DNF. Bent Viscaal – HWA – 14 ronden

STAND IN HET KAMPIOENSCHAP NA 6 RACES:
1. Robert Schwartzman – 90
2. Jehan Deruvela – 82
3. Jüry Vips – 63
4. Marcus Armstrong – 54
5. Max Fewtrell – 37
6. Pedro Piquet – 35
7. Jake Hughes – 29
8. C Lundgard - 24
9. N Kari – 15
10. David Beckmann – 15
11. Bent Viscaal - 10
12. Richard Verschoor – 9

Reacties

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 01 juli 2019 17:41

    Een aardig artikel. De coureurs die een penalty kregen vanwege acties van die fysiotherapeuten waren niet Lundgaard en Beckmann maar Andres en Deladda. Verschoor laat het weer afweten in de kwalificatie, zijn droom om een serieuze kans op de titel te maken ligt aan diggelen.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet