Formule 1

Formule 1: Leclerc op pole, Verstappen op p2 [update]

Leclerc natuur

De  dominantie van Mercedes in 2019 is in Oostenrijk even verdwenen. Charles Leclerc heeft namelijk de poleposition gegrepen op de Red Bull Ring – zijn beide runs in Q3 waren snel genoeg. Extra zuur was dit voor Sebastian Vettel, die in Q3 niet kon rijden vanwege een kapotte Ferrari. Maar ook Max Verstappen kon de strijd aangaan met de Mercedessen. Hamilton was uiteindelijk net te snel, maar Verstappen start morgen als derde, voor Bottas. Overigens is er nog een kans dat Verstappen promoveert naar p2, want Hamilton ligt nog onder de loep van de wedstrijdleiding. 

[update] Lewis Hamilton heeft een gridstraf van 3 plaatsen gekregen vanwege het blokkeren van Räikkönen, in Q1. Hierdoor schuift Max Verstappen door naar de voorste startrij. Daar start de Nederlander op mediums, naast poleman Leclerc op softs.


Tekst: Daan Jeuken. Foto: Ferrari

Vier gridstraffen
De kwalificatie in Oostenrijk begint in de wetenschap dat er morgen ten minste vier gridstraffen worden uitgedeeld. Hülkenberg en Magnussen worden vijf plekken teruggezet wegens nieuwe onderdelen aan de motor en versnellingsbak. Sainz en Albon worden helemaal naar de achterkant van de grid verwezen, wegens een veelvoud aan nieuwe onderdelen.

Voor Q1 maakt het niet zo veel uit, ook Sainz en Albon doen gewoon mee. Mercedes moet verrassend aan de bak in de eerste sessie, want na runs staan ze in de middenmoot en als de baan sneller wordt, moeten ze nog een run op softs opofferen. Dat levert echter geen problemen – Hamilton en Bottas zijn veilig door.

De Racing Points, Toro Rosso's en Williamsen zijn dat niet. Russel en Kubica maken zich geen illusies, maar de Brit is in zijn langzame ronde wel een enorme hindernis voor Kvyat. Die moet uitwijken, schiet van de baan en kan Q2 wel vergeten. Albon klimt wel naar p13 en dat gaat ten koste van Perez. De Mexicaan en teamgenoot Stroll komen niet tot de tweede sessie.

Ferrari op softs
In Q2 kiest Ferrari direct voor softs, terwijl de Mercedessen én Verstappen hun snelle tijd op mediums zetten. Daar redden ze het mee, dus wellicht kan Verstappen er morgen voordeel uit halen.

Sainz neemt met zijn gridstraf niet meer serieus deel aan Q2. Albon wel, maar hij redt het ook niet. De twee Renaults rijden een teleurstellende kwalificatie en eindigen op p12 (Hülkenberg) en 14 (Ricciardo). Grosjean beschadigt in de eerste van Q2 zijn voorvleugel, kan nog wel een nieuwe ronde rijden, maar eindigt op p11. Succesje is er voor Alfa Romeo, dat met beide rijders door is. Ook McLaren weet met Norris weer de Renaults te verslaan.

Problemen Vettel, Leclerc vliegt
In Q3 heeft de geplaagde Sebastian Vettel grote problemen, want zijn auto staat stil in de garage en zijn team is druk. Dat is altijd zuur, maar in Oostenrijk helemaal. De Mercedessen zijn namelijk kwetsbaar en Ferrari kan hier een slag slaan. Vanuit de garage ziet Vettel deze vermoedens waarheid worden: Leclerc is in de eerste run met 0.351 voorsprong de snelste van iedereen, en hij pakt dus de voorlopige pole. Bottas – de afgelopen twee jaar polesitter op deze baan – verslaat zijn teamgenoot ook nu. Verstappen zit er echter ook lekker bij, hij nestelt zich tussen beide Mercedessen.

Voor de laatste run is het dringen geblazen. Hier zoekt iedereen niet naar een compleet vrije baan, maar juist naar een lekkere slipstream. Verstappen haalt in de laatste bochten Bottas en Leclerc nog in. Dat hindert met name Bottas in zijn ronde.

Hamilton komt als eerste, zonder slipstream, en hij is sneller dan in zijn eerste run. De wereldkampioen komt dichtbij, maar komt net te kort voor de poletijd van Leclerc. Verstappen komt daarna en hij pakt de tijd van Bottas. Leclerc scherpt zijn tijd nog aan, al blijkt dat niet eens nodig. Bottas verbetert zijn tijd niet, mogelijk dankzij Verstappen, en hij moet genoegen nemen met p4.

Achter Bottas is er een knap resultaat van Kevin Magnussen, die de vijfde tijd klokt. Extra zuur dat hij morgen vijf plaatsen moet inleveren. Norris, Räikkönen en Giovinazzi staan erachter. Teleurstellend is Gasly, die niet verder komt dan p9.

Verstappen blij
Op de oranje uitgedoste Red Bull Ring steeg Verstappen boven zichzelf uit. "Ik krijg er een grote glimlach van. Dit is een geweldig resultaat op deze baan, die normaal niet ideaal is voor onze auto. Maar de upgrades die we hebben meegebracht, doen het goed. Ik ben heel blij met p3."

Uitslag kwalificatie Oostenrijk
1. Charles Leclerc, 1:03.003
2. Lewis Hamilton, op 0.259*
3. Max Verstappen, op 0.436
4. Valtteri Bottas, op 0.534
5. Kevin Magnussen, op 1.069**
6. Lando Norris, op 1.096
7. Kimi Räikkönen, op 1.163
8. Antonio Giovinazzi, op 1.176
9. Pierre Gasly, op 1.196
10. Sebastian Vettel, geen tijd

11. Romain Grosjean, 1:04.490
12. Nico Hülkenberg, 1:04.516**
13. Alex Albon, 1:04.665***
14. Daniel Ricciardo, 1:04.790
15. Carlos Sainz, 1:13.601***

16. Sergio Perez, 1:04.789
17. Lance Stroll, 1:04.832
18. Daniil Kvyat, 1:05.324
19. George Russel, 1:05.904*
20. Robert Kubica, 1:06.206

* 3 plaatsen gridstraf
** 5 plaatsen gridstraf
*** terug naar de achterkant van de grid

Reacties

    • 1
    • 6
     
    Anonieme gebruiker 29 juni 2019 18:07

    Beste Daan als ik je een tip mag geven, schrijf dit stukje pas als je de startopstelling weet. Ik hoor net dat Hamilton ook 3 plaatsen naar achteren gezet is. Max start dus op plek 2.

    • 5
    • 0
     
    Daan Jeuken 29 juni 2019 19:15

    Beste Anonieme gebruiker. Daarom staat er ook een update boven aan het bericht en in de kop. Groetjes Daan

    • 0
    • 9
     
    Anonieme gebruiker 29 juni 2019 21:53

    Jaja maar je gaat iedere race de mist in met die stukjes.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 30 juni 2019 02:31

    Op zich valt er weinig aan te merken op dit artikel. Wel wat vreemd dat er vandaag niets over de F2 en F3 gepubliceerd is.

    • 0
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 30 juni 2019 12:32

    2 plaatsen gridstraf voor Hamilton geen 3

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet