NASCAR

NASCAR: Martin Truex Jr. wint op de originele Sonoma Roadcourse configuratie

Martin Truex Jr. schreef in Sonoma geschiedenis door voor de derde maal de Roadcourse wedstrijd te winnen. In het verleden deed hij dit voor drie verschillende organisaties. Die van Michael Waltrip, Furniture Row en nu Joe Gibbs Racing. Verder werd voor de eerste maal sinds 1997 de originele configuratie gebruikt waardoor de wedstrijd tot 90 ronden verkort werd.

Truex Winnaar
Martin Truex Jr. driemaal winnaar op Sonoma met drie verschillende teams.

Tekst Willem J. Staat
Foto's NASCAR

Martin Truex Jr. wint op de originele Sonoma Roadcourse configuratie
Voor het eerst sinds 1997 werd de Carrousel ofwel bocht 6 weer aan het parcours toegevoegd en wist Martin Truex Jr. voor de derde maal de Toyota/Save Mart 350 op zijn naam te schrijven. Eerder deed hij dit in 2013 en 2018.

Martin Truex Jr. : "Geen twijfel mogelijk het was moeilijk. De laatste tien ronden reed ik met versleten banden maar het was voldoende." Voor Truex Jr. betekende het overigens zijn vierde seizoensoverwinning. En daarmee beschikt hij over hetzelfde aantal zeges als zijn teamgenoot Kyle Busch.

Ganassi-coureur Kyle Larson behaalde op zijn thuiscircuit de derde pole maar wist hem niet in een overwinning te verzilveren. Het eerste wedstrijd leverde een overwinning op voor William Byron, terwijl vele van zijn concurrenten al in de 20e ronden naar binnen gingen. Voor de Hendrick Motorsports-coureur betekende het overigens zijn allereerste segment overwinning.


Larson Pole
Larson en Byron mochten vanaf de eerste startrij vertrekken.

Het tweede wedstrijdsegment kwam op naam van Denny Hamlin maar eigenlijk vielen er ondanks de nodige incidentjes geen neutralisaties te bespeuren. Evenals in het eerste segment hetzelfde wedstrijdbeeld. Hamlin kwam eveneens niet naar binnen en behaalde zo de zege met achter hem Brad Keselowski en William Byron. Chase Elliott viel in het derde segment met een technisch probleem uit en moest opgeven.

In het laatste segment kwam Truex Jr. 26 ronden voor het einde voor de laatste maal naar binnen alhoewel hij aanvankelijk aarzelde. Met een perfecte strategie kwam Truex Jr. met zeven seconden voorsprong weer terug op de baan. Busch zette Hamlin daarna onder druk en reed er nog eens vijf seconden vanaf maar kwam uiteindelijk gewoon te kort.

2019 Scenic Picture
Scenic picture uit Sonoma.

Voor het team van Joe Gibbs Racing betekende het een fraaie dubbeloverwinnng op de Roadcourse van Sonoma. Kyle Busch wist zijn teamgenoot nog behoorlijk onder druk te zetten maar kwam uiteindelijk toch te kort. Ryan Blaney eindigde op dertig seconden achterstand als vierde gevolgd door Matt DiBenedetto die overigens zijn beste resultaat sinds april 2016 behaalde. Toen eindigde hij op Bristol als zesde voor het niet meer bestaande team van BK Racing.

2018 DiBennedeto Pracht resultaat voor Matt DiBenedetto.

Daniel Suarez moest vanwege een motorwissel vanaf de achterste startrij aan de wedstrijd beginnen en reed gedurende korte tijd in de Top 5 maar een wegrollend wiel tijdens een reguliere pitstop beroofde hem van een goede klassering. Meer dan een teleurstellende 17e plek zat er niet in. Verschillende auto's reden overigens met een Darrell Waltrip design. De populaire ex-coureur nam dit weekend definitief afscheid als commentator.

2019 Kyle Busch
Kyle Busch oefende veel druk uit maar meer dan een dubbeloverwinning voor JGR Racing zat er voor hem persoonlijk niet in.

Uitslag Toyota 350/Save Mart Sonoma
1. Martin Truex Jr. Toyota 90 ronden
2. Kyle Busch Toyota 90 ronden
3. Ryan Blaney Ford 90 ronden
4. Matt DiBenedetto Toyota 90 ronden
5. Denny Hamlin Toyota 90 ronden
6. Kevin Harvickl Ford 90 ronden
7. Ryan Newman Ford 90 ronden
8. Erik Jones Toyota 90 ronden
9. Aric Almirola Ford 90 ronden
10. Kyle Larson Chevrolet 90 ronden

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet