VLN

Div: Mercedes domineert openingsfase ADAC Total 24h- Rennen Nürburgring. Drama voor BMW

De eerste uren van de ADAC Total 24h-Rennen Nürburgring werd volledig gedomineerd door de vanaf pole vertrokken Black Falcon #2 Mercedes van de combinatie Adam Christodoulou/Maro Engel/Manuel Metzger/Dirk Müller. Bij BMW moest men met het uitvallen van de beide ROWE BMW's in de openingsfase al een gevoelige klap incasseren. Later crashte de Schnitzer M6 GT3 eveneens uit de wedstrijd.

2019 AMG P1
De #2 Mercedes AMG GT3 lag in de eerste uren aan de leiding.

Tekst en Foto's Willem J. Staat

Mercedes domineert openingsfase ADAC Total 24h-rennen Nürburgring. Drama voor BMW
Onder luid gejuich van ruim 200.000 toeschouwers nam polesitter Maro Engel direct de leiding in de 48e editie van 24U Nürburgring en gaf merkgenoot Lance David Arnold in de HTP MannFilter Mercedes het nakijken. Met een voorsprong van 3,5 seconden op de No #911 Manthey Porsche van Kevin Estre keerde Engel als eerste vanaf de Nordschleife terug. De Franse Manthey Racing Porsche-rijder probeerde de Mercedes onder druk te zetten maar Engel gaf geen krimp. Na zeven ronden kwamen beide koplopers voor hun eerste stop naar binnen.

2019 Mercedes Kop
Op Kevin Estre na keek de concurrentie alleen maar tegen de achterkant van de #2 AMG Mercedes aan.

Manthey Racing coureur Kevin Estre: "De auto liep zeer goed maar het was een beetje moeilijk om door het verkeer heen te komen. De eerste stint is niet zo gemakkelijk omdat de langzamere deelnemers zich nog niet in hun ritme bevinden. Een paar maal was het erg krap. Maar ik verheug me dat we er vooraan bijzitten. De opwarmronde is zoals altijd gewoon fantastisch."

De No #1 Manthey Porsche van Patrick Pilet was al twee ronden eerder voor zijn eerste routinestop naar binnen gekomen en nam kortstondig de leiding. Een lekke band zorgde ervoor dat de #1 Manthey Porsche voor een ongeplande stop naar binnen moest en naar de 25e plek terugviel. Daardoor kreeg de #2 Black Falcon Mercedes van de combinatie Christodoulou/Engel/Metzger/Müller opnieuw de leiding steving in handen.

Na twee uur was er even paniek toen de Octane Ferrari F488 op het Grand Prix circuit vlam vatte.

2019 Row Out Drama voor ROWE. Nog voordat er drie uur verstreken waren lagen beide M6 GT3's eruit.

Drama voor BMW
Voor BMW is de 48e editie van 24U Nürburgring dramatisch begonnen. Bij BMW staat de wedstrijd dit weekend eigenlijk geheel in het teken van de begin dit jaar overleden Charly Lamm, die het merk zoveel succes in lange-afstands wedstrijden bezorgd heeft. Onder Lamm's leiding won Team Schnitzer vijfmaal de 24U. Het eerste drama kondigde zich na twee uur wedstrijd aan toen de #99 Rowe BMW M6 GT3 van Jesse Krohn tijdens het uitrijden van de pits tegen een andere deelnemer aanreed. Kort daarna moest ook de #98 BMW met een technisch defect opgeven. Voor Nick Catsburg betekende de opgave van de #99 definitief einde wedstrijd. Maar daarmee was de malaise voor BMW allerminst over. De No #101 Walkenhorst BMW M6 GT3 van de combinatie Krognes/Pittard/Ordonez/Yelloly had al eerder opgegeven.

2019 Schnitzer Pech voor Schnitzer.

Oorzaak een goedkoop onderdeeltje waardoor de auto op zijn eigen olie van de baan spindeVervolgens crashte Timo Scheider met de Schnitzer BMW M6 GT3 samen met de Hyundai van Andreas Gülden. Voor beide Nordschliefe experts een voortijdig einde.


Groot verdriet bij de Opelfans toen de Opel Manta van Olaf Beckmann in de vroege avonduren bij een aanrijding met twee andere deelnemers betrokken raakte. Het team zal alsnog proberen de auto te repareren en weer rijklaar te maken.Bandenproblemen spelen de Falken Motorsports Porsche 911 GT3 R parten. Ook ABS sensoren vereisen een lange repartietijd voor het team.

Twee sterke optredens van René Rast(Car Collection Audi R8 LMS) en de Glickenhaus SCG 003 C waren er in de openingsfase. Vooral het duel tussen Rast en Philipp Eng was meer dan het aanzien waard. Overigens liet Mailleux in de Glickenhaus SCG003 C met 8.19.670 voorlopig de snelste rondetijd noteren.

2019 Twee Porsche werelden Twee verschillende Porsches werelden.


Na 4.5 Uur wedstrijd nam de Fransman Kevin Estre met de Manthey Porsche 911 GT3 R na een spectaculair duel met Dirk Müller voor het eerst de leiding in de wedstrijd. #911 Manthey-coureur Laurens Vanthoor: "Mijn start was niet eenvoudig. In dit gecompliceerde verkeer is het nogal moeilijk om de ideale lijn te vinden. Bij een Code 60 verloor ik nogal terrein op de AMG Mercedes." De #6 Mercedes van de combinatie Assenheimer/Bastian/Buurman/Piana bevindt zich in zevende positie. Buurman verloor aanvankelijk een positie bij de start maar wist zich te herstellen maar vond de topspeed duels met meer dan 260 km/u wel schitterend."Ik kon de rijders voor me onder druk zetten en vervolgens verder naar voren komen.

2019 Opel Manta
De Opel wordt inmiddels weer rijklaar gemaakt.


Inmiddels heeft de Falken BMW M6 GT3 van de combinatie Dusseldorp/Dumbreck/Imperatori/Klingmann zich in veertiende positie algemeen. In totaal vonden na vier uur wedstrijd vier M6 GT3's hun Waterloo. Ook teleurstelling bij Christian Frankenhout en Ricardo van der Ende. De nieuwe Schubert M3 Competition van Dreysprung/Van der Ende/Brück viel definitief uit, terwijl de Hofor BMW M3 van Frankenhout in de openingsfase op de Nordschleife stilviel.

2019 Glickenhaus
Favoriet voor een Top 5 klassering, de Glickenhaus SCG 003.

De strijd om de kop tussen de eerste drie lijkt zich gestabiliseerd te hebben. De wedstrijd gaat een confrontatie tussen Porsche en Mercedes worden, terwijl de Glickenhaus en misschien de Konrad Lamborghini eventueel voor een verrassing kunnen gaan zorgen. Jeroen Bleekemolen in de Phoenix Audi R8 LMS bevindt zich in de top 20 evenals de Kondo Nissan van Tom Coronel. Ook het KCMG Nissan team lijkt langzaam de aansluiting in deze slijtageslag te vinden.

2019 Strijd Openingsfase
Mooie strijd in de openingsfase.

De teams van Manthey, Black Falcon, HTP, Frikadelli, Phoenix, Land, Konrad, Glickenhaus, Car Collection, Falken nemen voorlopig de eerste Top 10 klasseringen in.

NB. Op de Döttinger Höhe kwam het onder Code 60 tot een zware crash tussen de KCMG Nissan en de Black Falcon Porsche Cayman van Joshua Burdon en Schwerfeld. Beide rijders volgens de eerste berichten ongedeerd.

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet